Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten å ha lest alle 13 sidene vil jeg bare si, jeg jobbet for en advokat, veldig dyktig på sitt felt. Vedkommende har to barn, nydelige jenter. Der gjorde de litt av det dere vil. Far tar medt av permisjonen. Ett år etter jeg sluttet hos denne advokaten fikk jeg en melding om at vedkommende var blitt alvorlig syk, kreft. 6 mnder etterpå var vedkommende død. Da jeg var på sykebesøk var det en ting jeg ble rådet til, å prioritere barna. Ikke velg jobben fremfor familien. Dette angret vedkommende veldig på. Jeg sier ikke at dette skjer deg, men hva hadde du selv følt om det hadde skjedd? Jeg har mistet mange av sykdom og velger å bruke mye tid på barna, og helt ærlig, mamma permisjon er fryktelig kjedelig og slitsomt! Men jammen er det verdt det. Jeg sier tenk deg nøye om, og om du ikke ønsker å ta din permisjon så la være. La heller babyen knytte seg til pappaen. Når det er sagt sover nyfødte såppas mye at nightnanny vil være overflødig. Jeg sover ofte når babyen sover, med første gjorde jeg ikke det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er i samfunnets interesse å vite hvilke bedrifter / bransjer / klienttyper det er som legger opp til et så umenneskelig og empatiløst kjør mot nybakte mødre. Slik at man kan vurdere om dette er personer man føler seg trygge på å ha rundt seg selv og sine barn.

Anonymkode: 09246...f10

Ikke så uvanlig det altså. Venninnen min jobber i en stort advokatfirma og forteller at ingen av de som er gravide der er sykemeldte i graviditeten, og mange kommer veldig kjapt tilbake/tar gradert perm og jobber mye mer enn de prosentene de egentlig skal jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste fedre har bare to ukers permisjon etter fødsel. Fatter virkelig ikke at det er så forferdelig mye værre at det er mor som jobber når far er hjemme, så lenge barnet ikke ammes. 

Anonymkode: 250b0...4bb

Enig i dette, så lenge barnet får en stabil primær omsorgsperson i far er det ingen krise at mor jobber. Tilrettelegger man for dette helt fra fødsel (at far tar stor del av ansvaret og hudkontakten med barnet)  kan det gå fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Selma1984 skrev:

Nåvel, slik du skisserte det hørtes det ut som du skulle ansette et crew til å ta seg av størstedelen av ansvaret. Om natten, sier du, men du tenkte vel om dagen også, siden både du og far skal i jobb etter fødsel? (hvis far har permisjon trenger dere strengt tatt ikke hjelp om natten, for da kan jo han ta seg av det? Eller hva mente du?) Eller tenkte du at babyen skal settes i dvalemodus mens dere er på jobb?

Far er ikke en dårligere omsorgsperson, men han er som oftest den sekundære omsorgspersonen. Han er såklart bra, men den primære omsorgspersonen er best i begynnelsen. Det er ikke uten grunn at mor MÅ ta så og så mange av de først ukene av foreldrepermisjonen. Det er -dine- lyder, -din- duft, -dine- bevegelser babyen er kjent med, ingen andres. Selvsagt kan det gå bra med en annens omsorg, som når en baby må omsorgsplasseres hos fosterforeldre. Men det er ikke optimalt. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke velger det som er mest optimalt for babyen nå du har en reell mulighet. 

Du har jobbet hardt for å komme dit du er, og du kan aldri komme dit igjen? Eller? Kanskje livet byr på flere sjanser innen karrieren din? Og har du ikke jobbet hardt for å bli gravid? Og er ikke din baby viktigere enn klientene, når det tydeligvis ikke handler om penger? Jeg bare spør.

Fascinerende å se at du forkaster et helt forskningsfelt innen tilknytning, bare fordi det ikke passer deg. Du kan dessverre ikke vite at babyen får det optimalt, for du kommer ikke til å være tilstede i den viktige tiden.

Du spurte, og fikk stort sett negative tilbakemeldinger. Du kunne valgt å la være å fortsette å svare (siden du allerede har bestemt deg), men valgte å forsvare dine fremtidige valg. Da må du nok også regne med at folk ikke er enige med deg :)

DETTE OPPSUMMERER HELE TRÅDEN! Takk til deg som skrev dette. 

Mor ønsker nigthnanny da det er det hun er innstilt på, uavhengig av om det er bra for barnet og om det i det hele tatt lar seg gjør. Hun ønsket å bruke studenter, men skulle og ha tilgang på personen over lang tid = kan være DU TS er høyt utdannet og har en "viktig" jobb, men kjære vakre vene - DU har innstilt deg på at du skal ha nightnanny, så  da kjemper du med nebb og klør for å forsvare ditt valg. 

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende vil nok ikke forsvinne med mindre den vil det selv. Senere vil det være ønskelig med barnepass nå og da, kanskje pass etter skoletid siden den slutter ganske tidlig de første årene. Type personlig SFO. Jeg er klar over at hvis man tar inn en slik ekstra omsorgsperson, så blir den en del av familien. Det er vel relativt vanlig med aupair i Norge, og jeg har ikke hørt at barn som har vokst opp med det har mer problemer enn andre barn. 

Det vil jo være åtte timer på ettermiddagen, dvs. mer tid enn hva det ville være på natten. Da vil baby også få en opplagt mor og far som kan vie all sin oppmerksomhet på den. 

Anonymkode: abf39...b94

Hvordan får du til 8 timer på ettermiddagen? Spør av nyskjerrighet, har intet imot nannyløsningen. Men hvis dere jobber vanlige timer blir det vel neppe 8. Et lite barn skal jo helst legge seg 18-19.. 

Anonymkode: 9a7d8...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan får du til 8 timer på ettermiddagen? Spør av nyskjerrighet, har intet imot nannyløsningen. Men hvis dere jobber vanlige timer blir det vel neppe 8. Et lite barn skal jo helst legge seg 18-19.. 

Anonymkode: 9a7d8...ceb

Det tar jo ofte noen måneder før de begynner å legge seg så tidlig. Og hvis barnet får sove lenge på morgenen MÅ det jo ikke legge seg kl 19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google det. Det er vanlig i England og USA, blant annet. I USA kalles det vel også baby nurse. Man får hjelp på nattestid de første ukene med ny baby. 

Anonymkode: abf39...b94

Det finnes norske benevninger

Anonymkode: e3298...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle svarene - og jeg er ikke sutrenorsk... men jeg blir egentlig litt rystet, det innrømmer jeg gjerne.

TS - få nå denne ungen først, og kjenn etter. Mange av oss er ikke sosiale eller er ute og ser folk på uker etter at babyen har kommet. For meg så tok babyen all min oppmerksomhet, kjærlighet og glede. Det var ikke nok igjen i meg til å skulle forholde meg til noe som helst annet. Skulle jeg vært på jobb, hadde det bare ikke fungert.

Det er en grunn til at vi har ett års betalt permisjon i dette landet. Ok, så vil ikke du ha det, men gi ungen din - og deg selv - mer enn 4 uker, vær så snill.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sisti said:

Det tar jo ofte noen måneder før de begynner å legge seg så tidlig. Og hvis barnet får sove lenge på morgenen MÅ det jo ikke legge seg kl 19. 

Det varierer veldig, me de fleste sover fra 19 etter 3 mnd. dog ikke natten gjenom

Anonymkode: 1af0d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Velkommen til Norge! Det virker som om du ikke helt har fått med deg forskjellen på Norge og "utlandet" ennå. Men hvis du ser deg rundt så vil du oppdage at nesten ingen har ansatte i sitt eget hjem, inkludert de aller rikeste (jeg regner ikke med au pairer her nå, for det er en helt egen kategori). Årsaken til dette er todelt. Den ene grunnen er de utrolige velferdsordningene vi har som også inkluderer generøse trygdeytelser. Trygda kan man si representerer "gulvet", altså minimum av det man i praksis må betale for å ansette en person. Selv en tidligere lavtlønnet tjener på aap over 200 000 i året. Men det er bare starten. I tillegg har den som er ansatt veldig mange rettigheter, som tillegg for natt, oppsigelsesvern, samt at man bare kan jobbe et visst antall netter. Du må som arbeidsgiver betale sosiale kostnader, feriepenger, sykepenger de to første ukene osv. Dette blir veldig dyrt, samt at man som arbeidsgiver har mange forpliktelser. Snakk med en av de andre på advokatkontoret så får du detaljene. Det er mulig at noen av de private selskapene som tilbyr privat omsorg i hjemme kan være et alternativ, men jeg tror disse først og fremst retter seg inn mot eldre. Før var det ganske vanlig å ha "praktikant" hjemme, men ikke nå lenger - antakelig både fordi permisjonen er lengre, barnehagedekningen er god og  fordi unge ikke gidder.  (Og så må du jo tenke på om du egentlig ønsker å ha en fremmed så tett innpå deg i en sårbar fase av livet). Man blir dessuten ikke nødvendigvis utslitt av å mate en baby noen minutter hver natt, bare så det er sagt. Og får du en kolikkbaby hjelper det ikke at en annen "tar" barnet... Tror ditt beste kort er å lete i ditt eget nettverk i inn-og utland for å se om dere kan få litt ekstra hjelp de første ukene. 

Anonymkode: ce9f5...de9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke ett eneste barn i hele verden som ønsker at foreldrene hadde jobbet mer. Derimot finnes det sikkert millioner av barn som ønsker at foreldrene hadde jobbet mindre og brukt mer tid på dem.

Dette må bare være en tulletråd for det kan bare ikke finnes så egoistiske og selvsentrerte foreldre som ts. 

Anonymkode: 91b76...29c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått lest meg gjennom alt dette, men er superprovosert. 
Så mange som allerede anklager TS for å bli/være en dårlig mor. 
Her må man kjenne selv på hva man vil gjøre med sitt barn. Kanskje når barnet kommer, så finner TS ut at "hey, det var kult å være sammen med denne lille her. Jeg tar meg litt mer permisjon fra jobben likevel" 
Man må få oppleve og kjenne på følelsen, og ofte når nr 2 kommer, så har man skjønt hva det var som skjedde. Hva man gikk glipp av med nr 1. Men det er jo ikke dermedsagt at nr 1 blir et dårlig barn selv om ikke mor har vært der 100 %, men en annen omsorgsperson. 

Selv er jeg selvstendig næringsdrivende. På nr 1 hadde jeg ikke mulighet til å ta ut permisjon. Jeg hadde fått null inntekter, det var minimalt lite å hente fra nav for jeg hadde ingenting opparbeidet. Hva gjør man da???
Jeg var i slutten av 30 årene og dette var min sjanse til å få barn. 
Jeg fikk hjelp av en "nanny" som var mye sammen med barnet når jeg jobbet, men jeg jobbet hjemmefra. Når jeg dro ut på oppdrag, tok hun seg av barnet mitt. Så selv om jeg var hjemme var det mest for å amme barnet. 

Det vil TS også kunne få, noen som kommer til jobben din på dagtid, så du kan få en times ammepause eller noe sånt. 
Det finnes muligheter, og alle må finne sin løsning. Selv om du er verdens beste mor og alltid er hjemme med ditt barn, trenger du ikke beskylde andre for å være dårlig, selv om de har en annen løsning på sin familie en deg. 

Anonymkode: 1a6cd...d3c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

90% av babyer sover mer enn nok gjennom døgnet fra 2 mnds alder til at hjelp om natten er fullstendig overflødig. Far fikser den biffen lett. Det hadde du også gjort, om du gadd prioritere barnet.

Anonymkode: 7998a...ef5

Så flott, da trenger vi mest sannsynlig ikke hjelp om natten fra to måneder :) 

Tro meg, barnet blir prioritert i aller høyeste grad. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har råd til å batele en day/night nanny, har du råd til å gå ned i stilling/ta permisjon/være mer hjemme. Blir fort oppmot 250 kr timen om du vil at noen skal jobbe natt, + oppdra ungen din.

Anonymkode: ccd9d...0c1

Som jeg har sagt flere ganger, er det ikke lønnen jeg er bekymret for. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sisti skrev:

Men av nysgjerrighet - hvorfor skal dere ha en night nanny? 

Hvis det viser seg å bli vanskelig å få tak i (jeg tror ikke det blir et problem så lenge vedkommende ikke skal være primær omsorgsperson), gjør det noe? Altså, seriøst, folk har tatt seg av sine egne unger også om natta gjennom hele historien, kanskje dere trenger å få litt mer tro på at dette får dere til? 

Jeg har en ettåring, og oppvåkningene på natt er MYE verre nå enn da de var da han var baby. Vi er begge i full jobb og må styre mye mer på nettene enn da mini var baby. Da han var baby var det bare å mate og sove videre. Nå må vi bysse,  trøste, holde, høre på skriking. Det er ikke sikkert det er i nyfødtperioden dere trenger en nanny. Du er veldig bastant på at dette er så vanlig (nei det er ikke vanlig, selv om du har observert mye av det, men det er nå en annen diskusjon), og derfor må det være lurt fordi nordmenn ikke har peiling. Hva om det er motsatt? Det er egentlig ganske unødvendig, og nordmenn greier det fordi de tar situasjonen for det den er og kommer seg gjennom det? 

Hvis mannen din skal være i permisjon greier han nettene altså! Det er det de fleste mødre gjør verden over, og etter dine argumenter er menn like gode? Få litt troa på dere selv, ts, dere ER gode nok til å ta vare på et eget barn,til og med på natta! 

Det er ikke vanlig i Norge, nei. Men i andre land er det vanlig, selv om ikke alle gjør det. Vi er gode nok, men vi vil ha litt ekstra hjelp. Viser det seg at nyfødt baby sover natta gjennom fra første stund, så trenger vi ikke hjelp på natten. Men den broen krysser vi når vi kommer til den. 

Det har ingenting med å ikke få til å ta vare på baby døgnet rundt, det har med at vi vil sove og være opplagt til babyen vår på dagtid. Vi har lyst, og det er best for oss. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så krise for alle her. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nuwanda2 skrev:

Jeg har lest mange av innleggene og jeg forsøker å ikke henge meg på «mamma må amme og være der hele tiden» argumentene  fordi alle «kravene» til dagens mamma om hvordan ting skal gjøres, var noe av det jeg ble litt satt ut av når jeg fikk barn. 

Men jeg lurer på en ting- hva er det -ut fra babyens perspektiv - som gjør at du mener at det ikke er best for babyen at du og pappaen deler ansvaret 24/7? 

Mamma kan ikke amme, og da er pappa like god omsorgsperson. Pappa og mamma bytter bare om de tradisjonelle rollene, pluss litt hjelp på natten :)  Det er jo veldig ofte far må jobbe, og det blir ikke ramaskrik om tilknytning av den grunn. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott, da trenger vi mest sannsynlig ikke hjelp om natten fra to måneder :) 

Tro meg, barnet blir prioritert i aller høyeste grad. 

Anonymkode: abf39...b94

Lykke til ;)

Har lest alt og håper nesten dette er en trolletråd. Da vesla mi var 3 uker klarte jeg såvidt å dra fra henne for å være en time hos frisøren, og det var fysisk ubehagelig å være borte fra henne. For MEG. TS, beklager å si det, men du kommer til å få deg noen STORE overraskelser slik du ser for deg mammalivet. Virkelig store... men men, du får ta det når det kommer og planlegge som du gjør inntil da ;) Hva er vitsen med å ha barn om man skal gå glipp av å se de vokse opp? Alle de små og store øyeblikkene som gjør hver våkenatt verdt det? Å ikke være der til det første smilet. den første rullen, de første skrittene... og å lære barnet sitt å kjenne. Det er jo det som definerer mammarollen og gjør den så givende som den er. Og oftest er jo den årsaken til at man ønsker seg barn, så jeg ser ikke hvorfor du vil ha barn en gang jeg ut i fra dine planlagte prioriteringer.

Og helt ærlig, var jeg din klient ville jeg blitt veldig sjokkert over at du popper ut et barn du ikke vil ta vare på selv, såpass at jeg antagelig ville sette meg om etter ny advokat. Du får håpe ikke mange dine klienter er mødre/fedre selv...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som ts er helt i starten i graviditeten sin. Barnet i magen omtales konsevent som 'den'.

TS har mange antakeleser, både gjennom og etter en graviditet. TS forutsetter at alt vil gå helt knirkefritt, både med svangerskapet og tiden etterpå. Det er absolutt ingen selvfølge at TS faktisk vil ha helsen sin i behold. Det er veldig mye som skje. Og dersom TS ender opp på sykehuset og blir liggende der i noen måneder, så vil hun da ikke ha noen kunder igjen. Vel, kunder kommer og går, men en baby er bare baby en gang. Og det er sannelig ikke lenge de er baby heller.

Høres ut om TS så absolutt ikke er klar for et barn i husholdningen. Ikke vil TS gi omsorgen som et spedbarn trenger, og ikke er hun villig til å gi opp litt søvn for en periode i sitt liv. Skal vite at jobben er langt viktigere.

Må si jeg skuffet.

Anonymkode: 8102c...0e5

TS har flere ganger skrevet at TS skal tilbake i jobb kjapt forutsatt at helsa tilsier det. TS har flere ganger skrevet at hvis barnet krever det, så vil TS være mer hjemme. TS har skrevet at selv om hun jobber endel, skal hun trappe ned i begynnelsen for å ha tid med baby. Alt TS sier er at jobb er viktig for henne og familien hennes, og så godt det lar seg gjøre, skal livet til TS fortsette som før. TS er fullstendig klar over at livet endres, ettersom TS nå er på jobb fra 06 til 22-23 inkludert helger. Det skal TS selvfølgelig ikke når baby kommer. 

Jeg tror bestemt at baby vil få det bedre med våkne foreldre som kan vir all sin oppmerksomhet til det, og at far som hovedomsorgsperson er minst like bra som mor. I vårt tilfelle, mest sannsynlig bedre. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dere flaskemater og lar far være primæromsorgspersjon, og bruker en nanny til avlastning noen netter ved behov, så syns jeg det høres ut som en OK løsning.

Anonymkode: fcd37...170

Takk! Det er flaskemating som må til, med mindre det skjer et mirakel med mitt frontparti. Vi håper, men det er dessverre ikke så mye å håpe på. Jeg vet om flere som får venner eller familie til å komme inn en natt eller to for å gi mor avlastning og søvn, og forstår virkelig ikke hvorfor ikke far kan få det av en sykepleier dersom dette er noe vi føler vi har behov for. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mamma kan ikke amme, og da er pappa like god omsorgsperson. Pappa og mamma bytter bare om de tradisjonelle rollene, pluss litt hjelp på natten :)  Det er jo veldig ofte far må jobbe, og det blir ikke ramaskrik om tilknytning av den grunn. 

Anonymkode: abf39...b94

Da jeg ble født var det 6 uker permisjon som gjaldt. Jeg ble derfor aldri ammet, men ble en tjukk collett-baby og har slitt med det hele livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...