Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke barnet nødvendigvis tar skade av å forholde seg til 3 personer, selv om det ikke er ideelt. 

Men jeg tror at for lommeboka, din karriere, din samvittighet og ditt forhold til barnet så er det en mye bedre ide å bruke permisjonen din og at far tar ut alt av sin. Det du taper på noen måneder uten jobb vil være mye mindre enn det du må betale en nattevakt. Og du vil få et bedre og sunnere forhold til barnet om du tar en aktiv del av livet dens fra begynnelsen. Jeg tror også å ha spebarn vil påvirke hvordan du presterer på jobb og at ta ut ihvertfall delvis permisjon vil være bedre enn å prøve å skvise inn noe kvalitetstid etter 8 timer fullkjør på jobb. 

Jeg ville først og fremst tatt ut 6 uker så du får kommet deg etter fødsel og deretter  tatt ut delvis permisjon før pappaen tar resten. Du kan jo se etter "dagmamma" noen timer om dagen ved behov.

Du har jo kollegaer sier du, og de kan sikkert ta over deler av jobben, mens du kan konsentrere deg om å pleie kundekontakt hvis det er viktig. 

Det høres ut som du er under press av andre som du kanskje ser opp til som har gjort det på måten du sier.  Du tenker at du ikke skal være noe verre enn dem, men hvis dette er utenlandske venninner har de nok ikke hatt de samme mulighetene som deg til å ta permisjon. 

Anonymkode: 583f8...73a

Takk for et godt innlegg. 

Nå har jeg tenkt i retning av en nattmamma, som får et eget rom ved siden av barnets rom og som kan stå opp om baby våkner om natten. Når barnet sover gjennom natten har vi ikke lenger behovet. 

Økonomisk har vi råd, men jeg innser at det kanskje kan bli litt mye å ha flere mennesker i hverdagen vår store deler av døgnet. Dermed tenker jeg at far tar ut permisjon etter mine 4 uker, og så er han med barnet på dagtid. 

Jeg synes likevel at å ha en ekstra hjelp på nattestid virker som en god ide, selv om far tar ut permisjon. Det er tungt å ha baby hele natten og hele dagen, og får han sove ut har han mer overskudd til baby på dagen. Etter noen uker så kan vi droppe å han henne på nattestid, og heller noen timer på dag/kveldstid :) 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet ga du uttrykk for at du ville ha nanny 16t i døgnet så begge foreldre kunne jobbe samt sove om natten. 

Anonymkode: 7998a...ef5

Ja, men leser man gjennom tråden så tar jeg til meg det folk sier, i tillegg til at jeg leser meg opp på artikler rundt dette. Jeg har også gått fra at ingen skal ha permisjon, til å åpne for at far skal ha det. Jeg kan ikke endre HI, så når man hopper inn i en så lang tråd må man nesten lese gjennom for å få det fulle bildet :) 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men leser man gjennom tråden så tar jeg til meg det folk sier, i tillegg til at jeg leser meg opp på artikler rundt dette. Jeg har også gått fra at ingen skal ha permisjon, til å åpne for at far skal ha det. Jeg kan ikke endre HI, så når man hopper inn i en så lang tråd må man nesten lese gjennom for å få det fulle bildet :) 

Anonymkode: abf39...b94

Du er på Kvinneguiden, det kommer ikke folk til å gjøre. 

Anonymkode: 7998a...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for et godt innlegg. 

Nå har jeg tenkt i retning av en nattmamma, som får et eget rom ved siden av barnets rom og som kan stå opp om baby våkner om natten. Når barnet sover gjennom natten har vi ikke lenger behovet. 

Økonomisk har vi råd, men jeg innser at det kanskje kan bli litt mye å ha flere mennesker i hverdagen vår store deler av døgnet. Dermed tenker jeg at far tar ut permisjon etter mine 4 uker, og så er han med barnet på dagtid. 

Jeg synes likevel at å ha en ekstra hjelp på nattestid virker som en god ide, selv om far tar ut permisjon. Det er tungt å ha baby hele natten og hele dagen, og får han sove ut har han mer overskudd til baby på dagen. Etter noen uker så kan vi droppe å han henne på nattestid, og heller noen timer på dag/kveldstid :) 

Anonymkode: abf39...b94

Hvis dere har råd og finner riktig person for jobben så er det jo en fin løsning for dere. :)

Har du snakket med jordmor/lege om hva de tenker om du vil i jobb igjen etter 4 uker? Jeg tenker at det er jo en grunn til at de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt permisjon til mor. 

Anonymkode: 583f8...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har råd og finner riktig person for jobben så er det jo en fin løsning for dere. :)

Har du snakket med jordmor/lege om hva de tenker om du vil i jobb igjen etter 4 uker? Jeg tenker at det er jo en grunn til at de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt permisjon til mor. 

Anonymkode: 583f8...73a

Nei, ikke enda. Men jeg antar at så lenge jeg er frisk og i god form er det ingenting i veien for å arbeide. Det er ikke tungt fysisk arbeid. Det går nok an med seks uker også, fire uker er ikke skrevet i sten, skal se an formen :) 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har hatt det. Hun ansatte bare noen i nattstilling. Tror de var sykepleierstudenter, eller  muliggens vernepleiere.  Hun hadde to stykker som delte på den stillingen, men ikke på fulltid da. 

Anonymkode: cd190...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min har hatt det. Hun ansatte bare noen i nattstilling. Tror de var sykepleierstudenter, eller  muliggens vernepleiere.  Hun hadde to stykker som delte på den stillingen, men ikke på fulltid da. 

Anonymkode: cd190...ee2

Hvordan gikk det for seg, var det dyrt? Hvordan gikk det med barnet/barna? Har de kontakt med studentene enda?

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dere trenger 1,5 fulle årsverk så er det snakk om kostnader på 800 000 - 1 000 000 kr pr år, selv om dere ikke betaler så god lønn, for dere må også dekke forsikringer, arbeidsgiveravgift mm.

Dette er om dere ansetter direkte. 

Vikarer via vikarbyrå koster mer, fordi vikarbyråene skal tjene penger på jobben de gjør. 

En vikar koster min arbeidsplass nesten det dobbelte pr mnd som en fast ansatt, forutsatt at de har tilsvarende lønn og arbeid. Snakker ikke om høye stillinger her, men vanlig kontorarbeidere. 

Anonymkode: a3e79...724

Dette kan jo løses ved å ikke ansette noen, men leie de inn. De søsteren min brukte hadde sitt eget as, da betaler ikke kunden arbeidsgiveravgift etc...

Anonymkode: cd190...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det for seg, var det dyrt? Hvordan gikk det med barnet/barna? Har de kontakt med studentene enda?

Anonymkode: abf39...b94

Det er noen år siden nå. Det er klart det koster, men ikke så mye som noen her i tråden skisserer. Barna har det tipptopp de :)  De har ikke kontakt med de nei. De var der stort sett bare på natten, søsteren min hadde fri på dagtid, så det var bare for at hun skulle få sove om natten. Hun hadde tvillinger og ble helt utslitt. 

Anonymkode: cd190...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vedkommende vil ikke ha primæromsorgen bare fordi det sitter barnevakt på nattestid? Hva med barn i barnehage? De er der hele dagen, hvorfor er det bedre at en person passer fem barn enn en person passer ett barn? 

Anonymkode: abf39...b94

 Vis meg den barnehagen i Norge som tar inn spedbarn som er 4 uker gamle.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi min arbeidssituasjon gjør det slik. Det er normen å være tilbake tidlig, og da må jeg også gjøre det. Skal jeg kaste bort mange år med utdanning og hardt arbeid for å amme babyen min i fire måneder? Jeg tror baby vil sette pris på at livet ikke gikk i grus på grunn av hennes fødsel. 

Anonymkode: abf39...b94

Wow.... bare wow..

Anonymkode: 9df3c...0c5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jo vært ultimat. Jeg skjønner at det er lurt å se an barnet, jeg ville bare sjekke mulighetene på forhånd. Så vi ikke plutselig sitter med en kolikkbaby og ingen ide om hvordan få hjelp. 

Anonymkode: abf39...b94

Da må dere hyre dere selv inn på hotell for å få søvn. En kolikkbaby vil ha mamma eller pappa når den er i smerter. Den kommer ikke til å roe seg hos disse tre forskjellige nannyene som må gå skift hos dere. Ville heller ansatt en trillepike på dagtid. 

Anonymkode: ee01d...f70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg har enda ikke forstått hvorfor det er så ille at noen andre gjør denne viktige jobben. Barnet husker det ikke, og som flere har sagt vil barnet knytte seg til mer enn en person med tiden. Så det er derfor ingen krise om nannyen er primæromsorgspersonen i begynnelsen. Det er vel strengt talt det jeg ønsker?

Anonymkode: abf39...b94

babyen skal ikke være borte fra primæromsrgspersonen flere rimer enn den er måneder gammel. Hvordan skal du få til innenfor arbeidsmiljølivens rammer?

Hva hvis nannyen blir sykemeldt eller slutter, hva gjør du da?

Anonymkode: fcd37...170

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mister jeg klienter, mister jeg basisen for lønningene mine. Da blir brått lånet vanskelig å betjene, kanskje vi må flytte, kanskje jeg ikke bringer inn nok til resten av bedriften og må bytte jobb, kanskje må jeg gå til en annen jobb hvor jeg ikke trives, og hvor bra er det for et barn å ha en mor som virkelig hater jobben sin og er miserabel hver dag? Vil tro at barnet har det bedre med en lykkelig mor?

Anonymkode: abf39...b94

Så vidt jeg har sett har du ikke skrevet hva du kobber med, og ingen er uunnværlige. Det finnes vikarer og om du tar permisjon over noen måneder så er ikke alt du har jobbet for frem til nå borte. Hva gjør du hvis du bli syk - jeg mener langvarig? 

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende som leier ut mine tjenester til et annet firma. Jeg er også gravid, og skal ta ca 6 mnd permisjon, så jobbe gradert mens far tar resten av permisjonen. Jeg har og klienter som er veldig nært knyttet til meg, og de vil kunne falle fra mens jeg er borte, og da forsvinner også mitt inntektsgrunnlag, men jeg skal da for faen være hjemme sammen med ungen min. Når permisjonstiden vår er oppbrukt, skal jeg jobbe gradert - jeg vil tjene mindre, men jeg ønsker ikke at ungen min skal være i barnehage fra 7-17 hver dag, som ellers blir løsningen da vi bor langt unna jobbene våre. Jeg mener SERIØST AT DU MÅ TENKE MER PÅ UNGEN DIN FREMFOR DIN EGEN NATTESØVN OG DIN VIKTIGE JOBB. INGEN ER SÅ VIKTIG,

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis baby klarte å knytte seg til far etter mor, klarer den nok å knytte seg til mor også. Jeg tror ikke det er så voldsomt viktig som mange her skal ha det til. Det finnes folk som har foreldre i jobb, som likevel har et godt forhold til foreldrene sine. 

Anonymkode: abf39...b94

Håper jordmødre, føden og fastlegen får tak i dette, og griper inn. 

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke jeg er dreven. Jeg har aldri bodd i London, jeg bodde på sørkysten en periode. Det er der jeg har mitt nettverk og min erfaring fra. Hadde jeg vært dreven, hadde jeg vel ikke spurt om råd på kvinneguiden? 

Jeg vet bare at der jeg bodde var det en haug med nettsider hvor nannyer utlyste hva de kunne gjøre, hvilke kurs de har tatt, hvor mye de tar i betaling. De normale nannyene, type de som ikke bodde hos deg men kom og hjalp til, kostet ca 10 pund i timen. Skal man ha noe fancy og 24/7 tjeneste er det så klart mye dyrere. Og det er naturligvis dyrere i London enn i mindre byer. London er generelt dyrt.

I USA har jeg mindre erfaring med dette, vet bare om min manns venner fra barndommen som hadde nanny, men ingen personlig erfaring  

Det va jo nettopp derfor jeg spurte om det fantes et slikt system her, og om hvordan man eventuelt kunne ordnet det. Fordi jeg ikke vet.

Det finnes jo dagmammaer, hvor man lar barnet sitt være hos henne en hel dag  jeg vil ikke si at foreldrene som benytter seg av en slik gambler med barnet sitt, og jeg skjønner ikke hva forskjellen er til å ha en «dagmamma» hjemme hos oss som bare tar seg av ett barn. 

Anonymkode: abf39...b94

Dagmamma er først når barnet egentlig skulle vært i barnehage, ikke til en liten baby... Du gjør det du kan for å rettferdiggjøre ditt ønske og valg om å begynne å jobbe igjen umiddelbart. 

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt skal jeg ta kontakt med et vikarbyrå. Jeg tenker en student som studerer noe innenfor barn eller psykologi, eller en kvinne som har fått barn og de har flyttet ut slik at hun har tid til overs pluss personlig erfaring. 

Anonymkode: abf39...b94

En student ja, de er jo veldig stabile og kan jobbe mange netter på rad og i hvert fall når det er eksamensperioder og studenten i stedet vil ut og feste «rister på hodet»

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvordan dette fungerer. Er selvstendig næringsdrivende alle dårlige mødre som får barn med tilknytningsproblemer?

Anonymkode: abf39...b94

Selvstendige har krav på permisjon og får permisjonspenger fra staten basert på inntekten de siste tre årene. 

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvstendige har krav på permisjon og får permisjonspenger fra staten basert på inntekten de siste tre årene. 

Anonymkode: 892a2...83d

Men da mister de kunder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...