Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilke land mener du at dette er "så utbredt"? Det er vel noen få 1 prosentere som gjør det, og det er ikke akuratt "så mange" 

Anonymkode: 64a1c...3c9

Jeg har brukt England og USA som eksempler, men det er vel relativt utbredt i flere asiatiske og europeiske land også, men der har jeg ingen personlig erfaring. Noen få prosent er veldig mange mennesker når vi snakker på landsbasis. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Darkannie skrev:

Såklart! Men det er noe håndfast man kan prøve å forholde seg til!

Og hvis det ikke er mulig, må man finne alternative løsninger. Det er det jeg prøver på nå. Gjøre det beste ut av situasjonen. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au pair kan jobbe maks 30 timer i uken. Bare så dere er klar over det når dere vurderer alternativer. 

 

Anonymkode: a3e79...724

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis hun ønsker det er jeg forberedt på at nanny blir familie. Litt som en storesøster. Det er vanlig at eldre søsken flytter ut, uten at barnet mister den av den grunn. Jeg regner med at dersom hun er i livet vårt over tid vil hun få tilknytning aom en tante eller venn, og derfor selv ønsker å opprettholde kontakt. 

Anonymkode: abf39...b94

Lykke til med å finne en person som ønsker/kan forplikte seg for så mange år. Hva om denne personen om et par år plutselig treffer drømmemannen og stifter egen familie? 

Denne personen kommer dessuten også til å få større innflytelse på barnet deres enn dere selv, så å finne en person som dere både ønsker å ha i livet deres så lenge og som har egenskaper og verdier som dere selv, og som samtidig har mulighet til å ta på seg en slik oppgave, kan nok bli en utfordring. For å si det slik: Jeg ville ikke en gang hatt meg selv for 10 år siden til å oppdra mitt barn i dag, selv om jeg absolutt var en ansvarlig person også den gangen. 

Anonymkode: 56c3b...835

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke far passe baby i mer enn noen timer? Hvor lenge er baby avhengig av å ha primær omsorgsperson i umiddelbar nærhet?

Anonymkode: abf39...b94

Kommer helt an på hvor nært knyttet far og barn er, men det er ikke anbefalt at mor reiser vekk hver helg nei. En tommelfingerregel er at man kan være borte like mange timer som barnet er gammelt i antall måneder, men det er jo ingen fast fasit, og mye som spiller inn her. Men jo eldre barnet er, jo lenger kan vedkommende være borte. Så dere er mest avhengig av døgn-nanny de første 6 månedene, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i huleste skal du finne denne personen? Og du er allerede gravid og har ikke begynt å lete enda? Du lever i eventyr-land kvinne!

Anonymkode: b1e79...400

Som nevnt skal jeg ta kontakt med et vikarbyrå. Jeg tenker en student som studerer noe innenfor barn eller psykologi, eller en kvinne som har fått barn og de har flyttet ut slik at hun har tid til overs pluss personlig erfaring. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvis det ikke er mulig, må man finne alternative løsninger. Det er det jeg prøver på nå. Gjøre det beste ut av situasjonen. 

Anonymkode: abf39...b94

Bra start på livet til barnet ditt, å «prøve» å gjøre «det beste utav det». At du ikke evner å se at et barn ikke passer inn i livene deres på nåværende tidspunkt er helt hinsides min fatteevne. Jeg er helt for at andre kam gjøre hva de vil, men her går det ut over et uskyldig barn. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Au pair kan jobbe maks 30 timer i uken. Bare så dere er klar over det når dere vurderer alternativer. 

 

Anonymkode: a3e79...724

Ah, ja. Da er det mer et alternativ når barnet går i barnehage eller på skolen. Takk! 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg og min mann har ønsket og prøvd å få barn i årevis uten at det har klaffet. Nå har det seg sånn at jeg er i en fase av karrieren hvor den må prioriteres, og jeg er i en fase av livet hvor jeg mest sannsynlig ikke vil bli gravid igjen. 

Man kan ikke niplanlegge livet, alt kan ikke være perfekt. 

Anonymkode: abf39...b94

Vet du. Når man er i systemet/jobben, så føles det ofte slik. Men du skal se at om du tar et skritt ut til siden, så forandrer gjerne perspektivet seg, og du finner ut at det du sier om at jobben "må prioriteres" kanskje ikke egentlig var en sannhet, bare noe du tror.

Anonymkode: 56c3b...835

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt skal jeg ta kontakt med et vikarbyrå. Jeg tenker en student som studerer noe innenfor barn eller psykologi, eller en kvinne som har fått barn og de har flyttet ut slik at hun har tid til overs pluss personlig erfaring. 

Anonymkode: abf39...b94

En student vil sannsynligvis endre både livssituasjon og jobbønsker i løpet av få år, så sannsynligheten er stor for at de vil forsvinne ut igjen av livene deres raskt. Dessuten vil jo en student faktisk måtte studere, det vil si at denne personen ikke vil kunne passe barnet store deler av dagen.

Anonymkode: 56c3b...835

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å finne en person som ønsker/kan forplikte seg for så mange år. Hva om denne personen om et par år plutselig treffer drømmemannen og stifter egen familie? 

Denne personen kommer dessuten også til å få større innflytelse på barnet deres enn dere selv, så å finne en person som dere både ønsker å ha i livet deres så lenge og som har egenskaper og verdier som dere selv, og som samtidig har mulighet til å ta på seg en slik oppgave, kan nok bli en utfordring. For å si det slik: Jeg ville ikke en gang hatt meg selv for 10 år siden til å oppdra mitt barn i dag, selv om jeg absolutt var en ansvarlig person også den gangen. 

Anonymkode: 56c3b...835

Det finnes mange familier som trenger hjelp i form av en ekstra omsorgsperson. Jeg har enkelte i min familie som har støttet en familie som hadde et barn med ekstra behov i årevis. Nå er barnet 23 og de har fortsatt god kontakt. Sier ikke at det er normen, men det er mulig. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sisti skrev:

Kommer helt an på hvor nært knyttet far og barn er, men det er ikke anbefalt at mor reiser vekk hver helg nei. En tommelfingerregel er at man kan være borte like mange timer som barnet er gammelt i antall måneder, men det er jo ingen fast fasit, og mye som spiller inn her. Men jo eldre barnet er, jo lenger kan vedkommende være borte. Så dere er mest avhengig av døgn-nanny de første 6 månedene, kanskje? 

Ja, jeg tenker at etter hvert som det ikke er samme nattevåk, trenger vi bare på den tiden av dagen vi ikke kan være hjemme selv. F.eks. i forbindelse med henting/levering i barnehage og sånt. Slik at hun fortsatt er i barnets liv, men ikke må være der 24/7. 

Jeg ser dog at det kan bli vanskelig å finne en nanny til å være hos oss så mye, men jeg må utforske mulighetene nærmere. Det er en vanskelig kabal, og vi har muligheten til at far kan trappe ned på jobb også. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Darkannie skrev:

Bra start på livet til barnet ditt, å «prøve» å gjøre «det beste utav det». At du ikke evner å se at et barn ikke passer inn i livene deres på nåværende tidspunkt er helt hinsides min fatteevne. Jeg er helt for at andre kam gjøre hva de vil, men her går det ut over et uskyldig barn. 

Jeg er glad på dine vegne. Det må være fint å sitte på sin høye hest og alltid ha alt under stålkontroll. Kan planlegge nøyaktig når barnet skal komme, og at livssituasjonen er perfekt. Aldri noe uforutsett i ditt liv, nei. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg tenker at etter hvert som det ikke er samme nattevåk, trenger vi bare på den tiden av dagen vi ikke kan være hjemme selv. F.eks. i forbindelse med henting/levering i barnehage og sånt. Slik at hun fortsatt er i barnets liv, men ikke må være der 24/7. 

Jeg ser dog at det kan bli vanskelig å finne en nanny til å være hos oss så mye, men jeg må utforske mulighetene nærmere. Det er en vanskelig kabal, og vi har muligheten til at far kan trappe ned på jobb også. 

Anonymkode: abf39...b94

Jeg tror hvertfall at det er en mye bedre løsning om far trapper ned jobb/tar permisjon, hvertfall de første 6 månedene. Håper det er en aktuell løsning for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du. Når man er i systemet/jobben, så føles det ofte slik. Men du skal se at om du tar et skritt ut til siden, så forandrer gjerne perspektivet seg, og du finner ut at det du sier om at jobben "må prioriteres" kanskje ikke egentlig var en sannhet, bare noe du tror.

Anonymkode: 56c3b...835

Ja, vi kan jo håpe på det. Men det føles ikke slik nå, og da må jeg nesten sjekke ut alternativer. Så jeg ikke sitter der utslitt med postpartum depression og skjegget i postkassa. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere trenger 1,5 fulle årsverk så er det snakk om kostnader på 800 000 - 1 000 000 kr pr år, selv om dere ikke betaler så god lønn, for dere må også dekke forsikringer, arbeidsgiveravgift mm.

Dette er om dere ansetter direkte. 

Vikarer via vikarbyrå koster mer, fordi vikarbyråene skal tjene penger på jobben de gjør. 

En vikar koster min arbeidsplass nesten det dobbelte pr mnd som en fast ansatt, forutsatt at de har tilsvarende lønn og arbeid. Snakker ikke om høye stillinger her, men vanlig kontorarbeidere. 

Anonymkode: a3e79...724

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad på dine vegne. Det må være fint å sitte på sin høye hest og alltid ha alt under stålkontroll. Kan planlegge nøyaktig når barnet skal komme, og at livssituasjonen er perfekt. Aldri noe uforutsett i ditt liv, nei. 

Anonymkode: abf39...b94

Min høye hest? Å kunne innfri det mine nyfødte barn trenger mest i livet? Akkurat! 😂 Da har jeg nok en meget høy hest! 

Det tok forresten 3 år før førstemann valgte å komme fra vi startet prøvingen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mister jeg klienter, mister jeg basisen for lønningene mine. Da blir brått lånet vanskelig å betjene, kanskje vi må flytte, kanskje jeg ikke bringer inn nok til resten av bedriften og må bytte jobb, kanskje må jeg gå til en annen jobb hvor jeg ikke trives, og hvor bra er det for et barn å ha en mor som virkelig hater jobben sin og er miserabel hver dag? Vil tro at barnet har det bedre med en lykkelig mor?

Anonymkode: abf39...b94

Hvis en norsk arbeidsgiver ikke klarer å la sine ansatte gå ut i en norsk foreldrepermisjon uten at inntektene raser og lønningene må reduseres, så bryter de jo grovt med arbeidsmiljøloven. Har litt vanskelig for å tro at det ikke lar seg gjøre, så lenge det blir lagt til rette for det. Hva om du hadde skadet deg så du ble sykemeldt i et par måneder, hadde du hatt samme problemer da? Hvis ja, så kan jeg ikke si jeg helt forstår din trang til å bli værende på en sånn arbeidsplass.

Men om du absolutt ikke skal ha mer enn 4 uker, kan du kanskje ta en myk start da? Du sier jo at du har en fleksibel arbeidstid. Hva med 50% og hjemmekontor noe av tiden i de første mnd. på jobb? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg tror hvertfall at det er en mye bedre løsning om far trapper ned jobb/tar permisjon, hvertfall de første 6 månedene. Håper det er en aktuell løsning for dere. 

Far skal nok ta permisjon uansett. Jeg tenkte egentlig night nanny i tillegg, men fikk inntrykket i denne tråden av at barnet ikke hadde godt av to omsorgspersoner. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dere trenger 1,5 fulle årsverk så er det snakk om kostnader på 800 000 - 1 000 000 kr pr år, selv om dere ikke betaler så god lønn, for dere må også dekke forsikringer, arbeidsgiveravgift mm.

Dette er om dere ansetter direkte. 

Vikarer via vikarbyrå koster mer, fordi vikarbyråene skal tjene penger på jobben de gjør. 

En vikar koster min arbeidsplass nesten det dobbelte pr mnd som en fast ansatt, forutsatt at de har tilsvarende lønn og arbeid. Snakker ikke om høye stillinger her, men vanlig kontorarbeidere. 

Anonymkode: a3e79...724

Hm. Da er nok alternativet å ansette direkte. Det blir verre. Finneid er noen seriøse kanaler man kan ta dette gjennom? Som ikke er vikarbyrå?

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...