Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror konsekvensen også er stor om mor mister jobben. Vil ikke barnet klare å knytte seg de 7–8 timene det kan tilbringe med mor og far etter jobb? Hvorfor er hjerneutviklingen til barnet knyttet til tidspunktet på døgnet? Mener du da at mange barn i land hvor slike ordninger er underutviklet?

Likevel, takk for tips. Jeg skal så klart lese meg opp på dette :) 

Anonymkode: abf39...b94

Spedbarn er veldig sårbare i den alderen, og trenger en primæromsorgsperson. Det vil ikke bli deg hvis du bare tilbringer 1/3 av døgnet med det. Hvis det ikke får en primæromsorgsperson kan det faktisk få problemer med tilknytning, og det kan påvirke dets mentale utvikling. Det betyr ikke nødvendigvis at det kommer til å bli et problem for barnet senere i livet, det er jo høyt individuelt, men det kan medføre mye stress for barnet der og da (som dere ikke nødvendigvis oppfatter, for dere er jo ikke vant til å se barnet på en annen måte). 

Det går jo hvis man må, barnet dør ikke og blir ikke hjerneskadet, men det er langt fra optimalt. Det er en grunn til at vi i Norge er utrolig fornøyde med ordningen vi har. Det er BARNETS beste. Og selv den er ikke optimal, for barnets del kunne norske ordninger vært enda bedre. Amerikanere og briter klarer det fordi de må, men at norske spedbarn har det bedre er det vel nesten ingen tvil om. 

Jeg vil ikke moralisere og si at du bør gjøre sånn og slik. Jeg vil bare anbefale deg å lese faglitteratur på området, sett deg skikkelig inn i det. Med kunnskap er dere bedre i stand til å ta bedre valg for dere alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor får du 7-8 timer etter jobb? Er du f.eks  ferdig kl 16 som er vanlig, hjemme tidligst 16:30 så får du kanskje 3 timer sammen med barnet før leggetid. Kanskje litt mer, men kanskje også mindre. Noe sier meg at du ikke går fra jobb kl 16 da jobben din tydeligvis er superviktig. Skal du tvinge ett trøtt barn til å være våken i mange timer på kvelden fordi du SKAL knytte bånd med det? Kommer til å fungere særdeles dårlig.

 

 

Anonymkode: b1e79...400

Jeg kan gå når jeg vil. Pleier stort sett å dra til jobb klokken seks, og da er det ikke noe problem å være hjemme til fire. 

Jeg skal ikke tvinge barnet til å være våken på kveldstid, men det argumentet fungerer jo like dårlig for natten? Skal jeg tvinge baby til å være våken midt på natten fordi det knytter seg bedre til meg da enn etter jobb? Jeg skjønner ikke logikken. 

De færreste jeg kjenner har fast leggetid på baby i begynnelsen. Baby sover når baby sover. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb har du som det ikke lar seg gjøre å ta permisjon fra? Og hva gjør du hvis du får et sykt eller pleietrengende barn? Jeg har selv opplevd å få både et alvorlig sykt barn, og et barn som ble født to måneder for tidlig, og det hadde ikke under noen omstendigheter latt seg gjøre å gå på jobb etter 4 uker. Kanskje du burde revurdere å få barn siden du tydeligvis vil sette bort ansvaret til andre mesteparten av den tiden som barnet trenger sammen med mammaen sin..

Anonymkode: b4f4d...46e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får dere barn nå når dere åpenbart ikke har tid eller ønske til å prioritere barnet?

Og hva slags yrke har du der det er vanlig at man kommer tilbake etter 4 uker? Jeg hadde inntrykk av at minst tre måneder mammaperm var vanlig.

Anonymkode: 9a31a...cd1

Vi har tid etter jobb, slik som de fleste andre foreldre. Blir foreldre automatisk dårlige foreldre når permisjonstiden går ut? Fordi da har de ikke mulighet til å prioritere barnet lenger? Nei, trodde ikke det. 

I større bedrifter med kamp om jobbene er det vanlig. Mammaperm er vanlig, og det er selvfølgelig ikke lov av arbeidsgiver å nekte. Men man ser stor forskjell på hva man jobber med dersom man ikke er tilbake ganske kjapt. I tillegg mister man kontakten med klienter dersom man er borte for lenge. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vedkommende vil nok ikke forsvinne med mindre den vil det selv. Senere vil det være ønskelig med barnepass nå og da, kanskje pass etter skoletid siden den slutter ganske tidlig de første årene. Type personlig SFO. Jeg er klar over at hvis man tar inn en slik ekstra omsorgsperson, så blir den en del av familien. Det er vel relativt vanlig med aupair i Norge, og jeg har ikke hørt at barn som har vokst opp med det har mer problemer enn andre barn. 

Det vil jo være åtte timer på ettermiddagen, dvs. mer tid enn hva det ville være på natten. Da vil baby også få en opplagt mor og far som kan vie all sin oppmerksomhet på den. 

Anonymkode: abf39...b94

En au pair-ordning er IKKE sammenlignbart med det dere skisserer. En au pair har ikke primæromsorgen for barnet, men bidrar til den daglige kabalen i form av å levere og hente i barnehage, kanskje passe noen timer på morgen og ettermiddag. Ikke ta hele natten og dagen. Det er ikke lov for en au pair. Husk at det er strenge regler på dette i Norge, hva du har sett i utlandet må du bare glemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags jobb har du som det ikke lar seg gjøre å ta permisjon fra? Og hva gjør du hvis du får et sykt eller pleietrengende barn? Jeg har selv opplevd å få både et alvorlig sykt barn, og et barn som ble født to måneder for tidlig, og det hadde ikke under noen omstendigheter latt seg gjøre å gå på jobb etter 4 uker. Kanskje du burde revurdere å få barn siden du tydeligvis vil sette bort ansvaret til andre mesteparten av den tiden som barnet trenger sammen med mammaen sin..

Anonymkode: b4f4d...46e

Hvis jeg får et sykt eller pleietrengende barn stiller selvfølgelig saken seg annerledes. Jeg tenker med utgangspunkt i at vi får et friskt barn. Ting kan skje. Folk kan dø under fødsel, men jeg planlegger ikke fremtiden med utgangspunkt i at far blir alene i sorg når baby kommer.. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp å få barn. Barn er ikke status, men en heltidsjobb. 

Prioriterer du jobb foran barn, er ikke barn noe for deg. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 9f417...e7d

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gå når jeg vil. Pleier stort sett å dra til jobb klokken seks, og da er det ikke noe problem å være hjemme til fire. 

Jeg skal ikke tvinge barnet til å være våken på kveldstid, men det argumentet fungerer jo like dårlig for natten? Skal jeg tvinge baby til å være våken midt på natten fordi det knytter seg bedre til meg da enn etter jobb? Jeg skjønner ikke logikken. 

De færreste jeg kjenner har fast leggetid på baby i begynnelsen. Baby sover når baby sover. 

Anonymkode: abf39...b94

Det har med nærhet å gjøre om natten. Lukter og berøring, hudkontakt, mating. Selv om barnet også sover. Det er det som betyr mest for et lite spedbarn om natten. Å kjenne DIN lukt, dine berøringer, fordi det er DU som er mammaen. At det er bare dere to i hele verden akkurat da, i den stille natta. Å la en annen gjøre denne jobben ville for meg vært utenkelig. Å la babyen min knytte ett så intimt bånd med noen andre. 

Men du gjør selvsagt som du vil.

Endret av Darkannie
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sisti skrev:

En au pair-ordning er IKKE sammenlignbart med det dere skisserer. En au pair har ikke primæromsorgen for barnet, men bidrar til den daglige kabalen i form av å levere og hente i barnehage, kanskje passe noen timer på morgen og ettermiddag. Ikke ta hele natten og dagen. Det er ikke lov for en au pair. Husk at det er strenge regler på dette i Norge, hva du har sett i utlandet må du bare glemme. 

Men vedkommende vil ikke ha primæromsorgen bare fordi det sitter barnevakt på nattestid? Hva med barn i barnehage? De er der hele dagen, hvorfor er det bedre at en person passer fem barn enn en person passer ett barn? 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Herr Heftig said:

Skaff 3 stykker da. 1 uke på og 2 uker av.

Virkelig ikke å anbefale for barnets del, det rekker jo ikke å knytte seg til noen! 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har tid etter jobb, slik som de fleste andre foreldre. Blir foreldre automatisk dårlige foreldre når permisjonstiden går ut? Fordi da har de ikke mulighet til å prioritere barnet lenger? Nei, trodde ikke det. 

I større bedrifter med kamp om jobbene er det vanlig. Mammaperm er vanlig, og det er selvfølgelig ikke lov av arbeidsgiver å nekte. Men man ser stor forskjell på hva man jobber med dersom man ikke er tilbake ganske kjapt. I tillegg mister man kontakten med klienter dersom man er borte for lenge. 

Anonymkode: abf39...b94

Det er stor forskjell på et spedbarn og et småbarn. En ettåring er allerede tilknyttet foreldrene og tåler derfor i større grad å være overlatt til andre omsorgspersoner. Et lite spedbarn greier bare å knytte seg til en (1) primæromsorgsperson og er helt avhengig av å ha det, og på 8 timer rekker du bare ikke å fylle den rollen. 

Du kan ikke sammenligne et spedbarn på 2 mnd og en ettåring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men vedkommende vil ikke ha primæromsorgen bare fordi det sitter barnevakt på nattestid? Hva med barn i barnehage? De er der hele dagen, hvorfor er det bedre at en person passer fem barn enn en person passer ett barn? 

Anonymkode: abf39...b94

Fordi barna i barnehage ikke er BABYER! 

Skremmende at dette er helt uforståelig for enkelte! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dropp å få barn. Barn er ikke status, men en heltidsjobb. 

Prioriterer du jobb foran barn, er ikke barn noe for deg. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 9f417...e7d

Godt tips. Hva mener du jeg skal gjøre med barnet jeg allerede har i magen? 

Jeg forstår at det er et sårt tema for folk som lever av å være mor, men for mange er dessverre ikke heltidsmamma en mulighet. Noen trenger å arbeide. Barnet må ha mat på bordet også, ikke bare nattekos. Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så rabalder bare fordi jeg ønsker hjelp i min livssituasjon. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke vanlig, heller ikke i UK eller USA. Du er nok del av et veldig lukket miljø hvis du tror det. Det er en stor utgift å hyre noen i en sånn stilling og du må være veldig forsiktig med hvem du leier inn, at de er profesjonelle. Jeg kan fort se for meg at dette er noe barnevernet kan stusse på. 

Spebarn er noe annet barn i barnehagealder. 

Anonymkode: 583f8...73a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Godt tips. Hva mener du jeg skal gjøre med barnet jeg allerede har i magen? 

Jeg forstår at det er et sårt tema for folk som lever av å være mor, men for mange er dessverre ikke heltidsmamma en mulighet. Noen trenger å arbeide. Barnet må ha mat på bordet også, ikke bare nattekos. Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så rabalder bare fordi jeg ønsker hjelp i min livssituasjon. 

Anonymkode: abf39...b94

Du kan jo adoptere det bort. Eller finne ny jobb. Altså, ja, seriøst. Du kan det. Det finnes mange spennende jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Godt tips. Hva mener du jeg skal gjøre med barnet jeg allerede har i magen? 

Jeg forstår at det er et sårt tema for folk som lever av å være mor, men for mange er dessverre ikke heltidsmamma en mulighet. Noen trenger å arbeide. Barnet må ha mat på bordet også, ikke bare nattekos. Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så rabalder bare fordi jeg ønsker hjelp i min livssituasjon. 

Anonymkode: abf39...b94

Vi bor i Norge. Norge er en velferdsstat der man ikke mister jobben fordi man får barn. Nesten ingen i Norge er "fulltidsmor", vi alle har jobb i tillegg til å ha barn. Det høres ut som du har blitt litt vel "amerikanisert". 

Anonymkode: 583f8...73a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vedkommende vil ikke ha primæromsorgen bare fordi det sitter barnevakt på nattestid? Hva med barn i barnehage? De er der hele dagen, hvorfor er det bedre at en person passer fem barn enn en person passer ett barn? 

Anonymkode: abf39...b94

Vesentlig forskjell på en nyfødt og på en ettåring som er i bhg på dagtid.

Hvis du virkelig ikke ser dette selv så tror jeg du bør lese deg opp litt på bl.a tilknytning 

Anonymkode: d9908...c0c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lov til å gå i jobb før de første 6 ukene er ferdig? Du har ikke lov å jobbe de 3 ukene før termin.

Anonymkode: 1af0d...01b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Darkannie skrev:

Det har med nærhet å gjøre om natten. Lukter og berøring, hudkontakt, mating. Selv barnet også sover. Det er det som betyr mest for et lite spedbarn om natten. Å kjenne DIN lukt, dine berøringer, fordi det er DU som er mammaen. At det er bare dere to i hele verden akkurat da, i den stille natta. Å la en annen gjøre denne jobben ville for meg vært utenkelig. Å la babyen min knytte ett så intimt bånd med noen andre. 

Men du gjør selvsagt som du vil.

Men baby kan kjenne min lukt og berøring etter jobb, da kan jeg vie 100 prosent av min tid på den. Er ikke det bedre enn en sliten mor som halvsover og ikke følger med? Huset vårt er stille, og det er nok av tid til å bare være to på dagen og kvelden også. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er ille at barnet blir kjent med mer enn ett menneske. Det synes nå å være litt egoistisk. Hadde jeg hatt muligheten til å kaste alt for å være intim ammemaskin hele natten, ville jeg så klart gjort det. Det ser helt klart idyllisk ut på film. Men jeg tror barnet mitt får det bedre av at mor har tid og overskudd etter jobb enn at jeg skal være 100 % utslitt etter jobb fordi jeg måtte opp med baby halve natten. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Barnet må ha mat på bordet også, ikke bare nattekos. 

Anonymkode: abf39...b94

Det er derfor du bør ta permisjon! Da får du knyttet bånd med barnet og penger til mat på bordet. Har du en jobb som ikke ser dette som viktig, vil jeg påstå du har en ganske bedriten arbeidsplass og ville vurdert kraftig om det er en plass jeg ville ønske legge ned arbeidskraft i.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...