Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes det er mer idyllisk å tro at nattevåk er likestilt med kosestund. Min søster synes ikke det i hvert fall, og babytiden huskes tilbake på som et slitsomt helvete, og ting ble bedre når baby ble større. 

Anonymkode: abf39...b94

Selvfølgelig er det et helvetes slit. Men det at du og barnet ditt gikk gjennom det sammen og kom ut igjen på andre siden er jo en del av tilknytningen. 

Anonymkode: 583f8...73a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finner man barnepleier/sykepleier til et slit formål? Utlyse stilling på Finn? I starten må vi nok ha flere på skift, ja. Hvordan gjøres dette i utland? Synes ikke det virker som en «rikmannsgreie» i England, men å ha flere folk på skift må jo bli ganske kostbart? 

Kveldsskift er ikke nødvendig. Jeg skal jo være med barnet selv fra etter jobb og til leggetid. Så det vil bare være natten, type i form av sovende nattevakt (?), og på dagtid når vi er på jobb. 

Hva slags sosiale utgifter snakker du om? 

Anonymkode: abf39...b94

Du er nok ikke så dreven på systemet i England/USA som du prøver å få oss til å forstå. 

Rekrutteringsbyråer og læringsinstitusjoner for denne typen oppdrag brukes både i Norge og i utlandet, ingen bruker vel finn.no for denne typen oppdrag der man risikerer å få "alt mulig" av søkere.

Vet du virkelig heller ikke hva sosiale utgifter er? Er du arbeidsgiver så skal du betale både trygdeavgift, forsikring og alt annet du leser om i denne lenken; https://regnskapshjelp.no/fagstoff/oversikt-over-kostnader-med-a-ha-ansatte/

Jeg kjenner mennesker i det øvre sosiale skiktet i London. Det er ikke uvanlig at de betaler både 1 og 2 mill for sine nannyer. 

Men bevares, du kan sikkert finne en på uføretrygd med behov for ekstra inntekt som gladelig jobber for deg, men hvordan hun behandler hjemmet ditt og narnet ditt det vet du ikke før du har prøvd, det hele er et spørsmål om hva du ønsker å gamble med med det mest dyrebare du kan få - et barn. 

Anonymkode: b2ee0...149

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mer idyllisk å tro at nattevåk er likestilt med kosestund. Min søster synes ikke det i hvert fall, og babytiden huskes tilbake på som et slitsomt helvete, og ting ble bedre når baby ble større. 

Anonymkode: abf39...b94

Uavhengig av om hva mor måtte mene om denne stunden, så er den viktig for det nyfødte lille mennesket. Selv om mange mødre er slitne i begynnelsen, gir de spedbarnet sitt det som det trenger, nemlig nærhet. Fint at du kan gi dette på dagtid, men du kommer allikevel ikle unna det faktum at det er noen andre som får gjøre denne viktige jobben om natten. Du kan ikke bare «slå av» babyen på natten og kun forholde deg til h*n på dagtid. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får dere barn nå når dere åpenbart ikke har tid eller ønske til å prioritere barnet?

Og hva slags yrke har du der det er vanlig at man kommer tilbake etter 4 uker? Jeg hadde inntrykk av at minst tre måneder mammaperm var vanlig.

Anonymkode: 9a31a...cd1

I mange andre land er det vanlig at en reiser tilbake på jobb etter 1 - 2 uker... og det går fint med dem også. Så om det er det TS ønsker så er det jo ikke noe problem. 

Anonymkode: a5e20...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så høres det ikke ut som at dere vet hva det vil ha å ha barn og oppdra unger. Det er en prosess foreldrene skal gjøre, ikke en annen dame.  Men det er nok ikke så vanskelig å finne noen som vil ha sovevakt i eget rom med babyen hjemme hos dere, men husk at timelønn på sånne type ansvarsvakter ligger på rundt 300-400 kr timen, så gjennom en hel natt blir det jo mye utgifter! Er dere rike nok til det, og ikke vil knyttes til barnet deres på den måten andre foreldre gjør, så kjør på :)
Kunne godt ha gjort jobben for dere jeg for en tusenlapp eller mer pr gang :)

Anonymkode: 64a1c...3c9

Sovende nattevakt er ikke så godt betalt? Våken nattevakt er vel mer. En tusenlapp om dagen hadde ikke vært et problem. I England tar de sånn ca. 10 pund i timen, så der er det så klart billigere. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I mange andre land er det vanlig at en reiser tilbake på jobb etter 1 - 2 uker... og det går fint med dem også. Så om det er det TS ønsker så er det jo ikke noe problem. 

Anonymkode: a5e20...37c

I hvilket i-land er det vanlig å dra tilbake på jobb 1-2 uker etter fødsel? Det NEKTER jeg å tro er «vanlig.» Kilder takk!

Anonymkode: b1e79...400

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

I mange andre land er det vanlig at en reiser tilbake på jobb etter 1 - 2 uker... og det går fint med dem også. Så om det er det TS ønsker så er det jo ikke noe problem. 

Anonymkode: a5e20...37c

Det er mulig ja, men det går ikke "fint". Det er land som ikke har på plass velferdsordninger og der mor mister jobben hvis hun ikke dukker opp. Det er ingen ideell situasjon og det går ut over både mor og barn. 

Anonymkode: 583f8...73a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sisti skrev:

 

Vet du virkelig INGENTING om babyer? Du kan ikke sammenligne en på to måneder med en ettåring! Forskjellen er at min ettåring har tilknyttet god kontakt med sin primære omsorgsperson (etterhvert pappaen også når han tok permisjon), mens din ettåring vil ikke ha trygg tilknytning med noen, med mindre du kun bruker EN nanny. Da vil denne ene bli ditt barns primære omsorgsperson. Min ettåring vil derfor tåle 6 timer borte hver dag fra sine omsorgspersoner. 

Seriøst. Les deg opp på tilknytning. Det burde du gjort lenge før du kuttet permisjonen, for slik manglende innsikt er skremmende. 

Men hvis baby klarte å knytte seg til far etter mor, klarer den nok å knytte seg til mor også. Jeg tror ikke det er så voldsomt viktig som mange her skal ha det til. Det finnes folk som har foreldre i jobb, som likevel har et godt forhold til foreldrene sine. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sovende nattevakt er ikke så godt betalt? Våken nattevakt er vel mer. En tusenlapp om dagen hadde ikke vært et problem. I England tar de sånn ca. 10 pund i timen, så der er det så klart billigere. 

Anonymkode: abf39...b94

Jo, du må regne med en god del mer enn en hundrings i timen. Den ansatte må jo også være kvalifisert til jobben, og de vil bli dyrere dess mer utdanning og erfaring personen har.  Lønnsnivå i Norge er høyere enn i England. 

 

Jeg regner med at denne dyre, lange utdanningen din verken er innen økonomi, sosiologi, medisin eller jus, så lite kunnskap rundt både det å ha barn og hva det innebærer å ha ansatte du viser. Forhåpentligvis har du såpass lenge igjen av graviditeten at du har tid til å sette deg inn i dette :) Lykke til! 

Anonymkode: 583f8...73a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sisti skrev:

Det er ikke norsk faglitteratur jeg tenker på en gang, når jeg ber deg lese deg opp på temaet. Vet ikke om det finnes særlig norsk litteratur på området. 

Den vil ikke ha tilknytningsproblemer til far, men i de fleste tilfeller vil ikke far (fra barnets perspektiv) ha en rolle som primær omsorgsperson de første månedene, nei. Med mindre han er hjemme hele dagen fra begynnelsen, og tar mors rolle. Det går an. Men hvis barnet ikke har NOEN primær omsorgsperson kan det få tilknytningsproblemer med alle. Inkludert far. Et barn som har god tilknytning til en primær omsorgsperson vil være i bedre stand til god tilknytning med flere. Men denne primære er altså viktig! 

Men hvorfor er det et problem at nanny er primær først, og så knytter den seg til mor og far etterpå? Hvis den uansett knytter seg til far etter hvert, bør det jo være like mulig å benytte denne teorien på mor. Det er ikke krise for meg om baby har en annen til å mate og skifte bleier på nattestid i begynnelsen. Om så baby anser vedkommende som «primær omsorgsperson» når den er nyfødt, spiller det vel liten trille når den likevel kan knytte seg til mor og far senere. Jeg skal ikke ta vekk nannyen med en gang, den vil jo fortsatt være der, bare litt mer i begynnelsen. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler i likhet med flere å lese deg opp på tilknytningsteori. En tommelfingelregel er at det kan være ok for en baby å være borte fra primær omsorgsperson like mange timer om gangen som antallet måneder den er. Altså to timer for en to måneder gammel baby. 

Husk at relasjonen til barnet ditt skal vare livet ut, og de valgene du tar nå vil legge fundamentet for resten av livet til barnet ditt. Jobben din derimot, har du ingen garanti for at du vil beholde, uansett hvordan situasjonen ser ut i dag.

 

Jeg har også lang universitetsutdannelse og jobber i det som har vært drømmejobben min i årevis. Da jeg ble mamma ble jobben mye mindre viktig, og jeg tok flere måneder ulønnet permisjon etter vanlig permisjon, og har deretter jobbet 50% i mange måneder. Det er ikke vanlig på min jobb heller, men jeg har ikke fått negative kommentarer. 

Anonymkode: 56c3b...835

Endret av lillesky
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvis baby klarte å knytte seg til far etter mor, klarer den nok å knytte seg til mor også. Jeg tror ikke det er så voldsomt viktig som mange her skal ha det til. Det finnes folk som har foreldre i jobb, som likevel har et godt forhold til foreldrene sine. 

Anonymkode: abf39...b94

Nesten ALLE har foreldre i jobb! Det er ikke det vi snakker om. Selvfølgelig skal du jobbe, det er ingen som sier du må slutte. Bare at du bør  ta de mnd med foreldrepermisjon du har krav på, med full lønn. Det lønner seg mye mer enn å ansette dyr nanny. 

Anonymkode: 583f8...73a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det et problem at nanny er primær først, og så knytter den seg til mor og far etterpå? Hvis den uansett knytter seg til far etter hvert, bør det jo være like mulig å benytte denne teorien på mor. Det er ikke krise for meg om baby har en annen til å mate og skifte bleier på nattestid i begynnelsen. Om så baby anser vedkommende som «primær omsorgsperson» når den er nyfødt, spiller det vel liten trille når den likevel kan knytte seg til mor og far senere. Jeg skal ikke ta vekk nannyen med en gang, den vil jo fortsatt være der, bare litt mer i begynnelsen. 

Anonymkode: abf39...b94

Du har ingen garanti for at en nanny vil forsette i jobben sin i årevis. Tap av primær omsorgsperson er traumatisk for en baby og kan forårsake en sårbarhet i barnet.

Anonymkode: 56c3b...835

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte ikke lese mer enn første siden av denne tråden, for jeg ble så vanvittig provosert. 

Håper de som ser annonsen deres har vett nok til å forstå at dette ikke er lurt. 

Om du ikke har tid til å ta deg av et barn, fordi jobben er såååå viktig så la vær å få barn da. 

Anonymkode: e47f6...b41

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så provoserende. Jeg kan ikke «la vær» å få barn. Vi ønsker oss barn, og har et barn på vei... 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mister jeg klienter, mister jeg basisen for lønningene mine. Da blir brått lånet vanskelig å betjene, kanskje vi må flytte, kanskje jeg ikke bringer inn nok til resten av bedriften og må bytte jobb, kanskje må jeg gå til en annen jobb hvor jeg ikke trives, og hvor bra er det for et barn å ha en mor som virkelig hater jobben sin og er miserabel hver dag? Vil tro at barnet har det bedre med en lykkelig mor?

Anonymkode: abf39...b94

Hvorfor få barn når dere overhode ikke har tid eller mulighet til å ta vare på det selv? Blir så provosert over din mangel på innsikt.. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke «hvorfor» dere setter et barn til verden. Dere har jo ikke tid eller ønske til å bruke NOK tid på det. Den tiden du skisserer er ikke nok de første 6-9 månedene av livet til det nye mennesket dere velger å få. Det er greit at du sier at sånn er det, men harde fakta er at det absolutt ikke er optimalt for noen å skulle gjøre det slik du forespeiler. Dere står selvsagt helt fritt til å gjøre som dere vil, men jeg mener dere helt klart kommer til å få mye problemer. Lykke til, ønsker jeg barnet deres.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor er det et problem at nanny er primær først, og så knytter den seg til mor og far etterpå? Hvis den uansett knytter seg til far etter hvert, bør det jo være like mulig å benytte denne teorien på mor. Det er ikke krise for meg om baby har en annen til å mate og skifte bleier på nattestid i begynnelsen. Om så baby anser vedkommende som «primær omsorgsperson» når den er nyfødt, spiller det vel liten trille når den likevel kan knytte seg til mor og far senere. Jeg skal ikke ta vekk nannyen med en gang, den vil jo fortsatt være der, bare litt mer i begynnelsen. 

Anonymkode: abf39...b94

Problemet er at det krever at du har EN nanny. Greier du å finne det? En som ikke overlater barnet til "barnevakten" (deg og faren) hver helg før det er stort nok til å være borte fra primær omsorgsperson over en natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro barnet får det best med en mamma som er lykkelig pgr av barnet, ikke jobben 

Anonymkode: 2985a...09f

Ja, men når man tar en lang utdanning innen et fagfelt man elsker er det naivt å tro at man kan bli lykkelig av å bare være mamma. De fleste mennesker har flere sider av seg, og trenger flere impulser for å være lykkelig. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Hadde vi hatt familie som kunne hjulpet i den grad vi trenger, så ville vi selvfølgelig benyttet oss av det. Med halve familien i et annet land er dessverre den muligheten begrenset. 

Vikarbyrå var en god idé! Det har jeg ikke tenkt på. Da blir det noe mer «organisert» enn at jeg skal sette ut annonse selv. Da jeg studerte jobbet jeg natt, og det var gull for meg. Jeg kunne lese på kveldstid, og tjente penger på det. Vi har stort hus, så nannyen vil ikke måtte sitte og stirre på en sovende baby hele natten. 

Anonymkode: abf39...b94

Det med besteforeldre var ikke ment som kritisk kommentar til deg,men generelt til de som synes bruk av nightnanny og all hjelp utenfra er så fælt.Det er tydelig mye mer sosialt akseptert blant mange at man utnytter slitne besteforeldre til å ta hånd om egne barn.

Lykke til,selv om nightnanny og lignende er lite kjent i Norge tror jeg det er et marked for det,og at det finnes helsearbeidere som kan tenke seg å ta slike oppdrag :) 

Anonymkode: 6f56f...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å frivillig velge å overlate et spedbarn til en nanny i et land der du kan få foreldrepermisjon, og å gjøre det i et land der du gjør det fordi du ikke har noe valg. Jeg tenker at det kanskje ikke er så rart dersom dine bekjente fra andre land der dette er vanlig ikke problematiserer dette, fordi mennesker har en tendens til å rettferdiggjøre ting for seg selv dersom man ikke kan endre på dem. Det er en beskyttelsesmekanisme, ellers ville det gjort alt for vondt å ta inn over seg både sine egne følelser og fagkunnskap om barn og tilknytning. Du er så priviligert at du bor i et land der du kan være sammen med barnet ditt, og jeg tror mødre verden over ville gjort mye for å vært i dine sko.

Anonymkode: 56c3b...835

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...