Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men baby kan kjenne min lukt og berøring etter jobb, da kan jeg vie 100 prosent av min tid på den. Er ikke det bedre enn en sliten mor som halvsover og ikke følger med? Huset vårt er stille, og det er nok av tid til å bare være to på dagen og kvelden også. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er ille at barnet blir kjent med mer enn ett menneske. Det synes nå å være litt egoistisk. Hadde jeg hatt muligheten til å kaste alt for å være intim ammemaskin hele natten, ville jeg så klart gjort det. Det ser helt klart idyllisk ut på film. Men jeg tror barnet mitt får det bedre av at mor har tid og overskudd etter jobb enn at jeg skal være 100 % utslitt etter jobb fordi jeg måtte opp med baby halve natten. 

Anonymkode: abf39...b94

Det er vel gjerne derfor man tar permisjon. 

Anonymkode: 32a18...2a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Darkannie skrev:

Min høye hest? Å kunne innfri det mine nyfødte barn trenger mest i livet? Akkurat! 😂 Da har jeg nok en meget høy hest! 

Det tok forresten 3 år før førstemann valgte å komme fra vi startet prøvingen.

Og du hadde tatt abort dersom livssituasjonen ikke var perfekt etter tre år? Jeg velger å få barnet nå, selv om ikke situasjonen er perfekt. Jeg tenker set er bedre å la barnet leve enn å ta abort fordi mamma må jobbe litt mer enn hva som er normalt i babytiden. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du hadde tatt abort dersom livssituasjonen ikke var perfekt etter tre år? Jeg velger å få barnet nå, selv om ikke situasjonen er perfekt. Jeg tenker set er bedre å la barnet leve enn å ta abort fordi mamma må jobbe litt mer enn hva som er normalt i babytiden. 

Anonymkode: abf39...b94

En vesentlig forskjell her er at dere velger selv å ville gjøre det på denne måten. Det er ikke en vanskelig livssituasjon dere ikke har mulighet til å påvirke. Der ligger forskjellen.

Hadde jobben min spilt en så stor rolle i livet mitt som din jobb gjør i ditt liv, hadde jeg satt prøvingen på is! Og hadde jeg mot alle odds blitt gravid, har jeg prioritert min babys behov fremfor jobben, uansett.

Endret av Darkannie
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi venter barn, og siden vi begge er i full jobb som vi elsker, tenker vi å ansette en nanny. Vi vil gjerne ha noen som kan passe baby på natten, slik at vi kan få sovet. Men i begynnelsen er det nok også greit å ha henne på dagtid, frem til baby begynner i barnehage. Hvordan fungerer dette i praksis, er det noe som i det hele tatt eksisterer i Norge?

Anonymkode: abf39...b94

Au paire? En au paire bor jo hjemme hos dere tror jeg og er der både dag og natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Påkrevd skrev:

Hvis en norsk arbeidsgiver ikke klarer å la sine ansatte gå ut i en norsk foreldrepermisjon uten at inntektene raser og lønningene må reduseres, så bryter de jo grovt med arbeidsmiljøloven. Har litt vanskelig for å tro at det ikke lar seg gjøre, så lenge det blir lagt til rette for det. Hva om du hadde skadet deg så du ble sykemeldt i et par måneder, hadde du hatt samme problemer da? Hvis ja, så kan jeg ikke si jeg helt forstår din trang til å bli værende på en sånn arbeidsplass.

Men om du absolutt ikke skal ha mer enn 4 uker, kan du kanskje ta en myk start da? Du sier jo at du har en fleksibel arbeidstid. Hva med 50% og hjemmekontor noe av tiden i de første mnd. på jobb? 

Inntekten og lønningene kommer direkte fra klientene, så kutter jeg dem ut er det naturlig nok vanskelig å hoppe rett inn i et godt klientforhold etter flere måneder av.. Det er dessverre slik hele bransjen er. Jeg forstår at mange andre ikke ønsker en slik jobb, men det gjør jeg. 

Ja, som jeg har sagt flere steder i tråden har jeg planer om å komme hjem tidligere og ikke jobbe fulle dager. Hjemmekontor er litt vanskelig siden det er en del fysiske møter på jobb, og antar at telefonmøte er litt vanskelig med baby i armkroken. De er jo sjeldent helt tyst. 

Nå er jeg utgangspunktet ute etter en nightnanny, for en mulighet er at far tar permisjon litt og jeg kommer hjem tidlig.

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Darkannie skrev:

En vesentlig forskjell her er at dere velger selv å ville gjøre det på denne måten. Det er ikke en vanskelig livssituasjon dere ikke har mulighet til å påvirke. Der ligger forskjellen.

Ja, fordi min arbeidssituasjon gjør det slik. Det er normen å være tilbake tidlig, og da må jeg også gjøre det. Skal jeg kaste bort mange år med utdanning og hardt arbeid for å amme babyen min i fire måneder? Jeg tror baby vil sette pris på at livet ikke gikk i grus på grunn av hennes fødsel. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Au paire? En au paire bor jo hjemme hos dere tror jeg og er der både dag og natt

Ja, det var det jeg også trodde. Men noen her sa at de bare kunne jobbe 30 timer i uken. Hvordan funker det med eventuell nattevåk? Hva regnes som «jobb»?

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Au paire? En au paire bor jo hjemme hos dere tror jeg og er der både dag og natt

De skal ikke jobbe natt, ei heller mer enn 30 timer pr uke. 

Anonymkode: 32a18...2a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi min arbeidssituasjon gjør det slik. Det er normen å være tilbake tidlig, og da må jeg også gjøre det. Skal jeg kaste bort mange år med utdanning og hardt arbeid for å amme babyen min i fire måneder? Jeg tror baby vil sette pris på at livet ikke gikk i grus på grunn av hennes fødsel. 

Anonymkode: abf39...b94

Jammen ser du ikke selv at å få barn kanskje ikke var det lureste om livene deres går i grus om du er borte fra jobb i 4-6 måneder? Spesielt siden du sier dere har prøvd lenge og barnet er planlagt! Nå er du gravid, og da er det tøffe valg som må taes, og de aller aller fleste mødre lar babyens behov komme før jobben. Du er tydeligvis ikke en av dem. Greit for deg, synd for barnet ditt.

Jeg syns du skal være den progressive som bryter normen på jobben din jeg, og blir hjemme. Kanskje du åpner døren for andre på jobben din som tør å gjøre det samme. Selv om det burde være en selvfølge.

Endret av Darkannie
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var det jeg også trodde. Men noen her sa at de bare kunne jobbe 30 timer i uken. Hvordan funker det med eventuell nattevåk? Hva regnes som «jobb»?

Anonymkode: abf39...b94

En au pair skal egentlig ikke jobbe, programmet eksisterer for kulturutveksling, det er derfor det er grense på 30 timer LETT arbeid i huset, ikke natt, ikke tunge tak, og påbudt at de får norskkurs. 

Anonymkode: a3e79...724

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var det jeg også trodde. Men noen her sa at de bare kunne jobbe 30 timer i uken. Hvordan funker det med eventuell nattevåk? Hva regnes som «jobb»?

Anonymkode: abf39...b94

Au paire vil ikke være aktuelt til nattevåk. Dere vil bli nødt til å ansette minst to, til å dekke nettene. Dere må jo være usedvanlig godt bemidlet hvis dere skal få til dette? Tenk at også tillegg for natt må tillegges. 

Anonymkode: 32a18...2a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på nettsiden deres nå. 30 timer i uken, fordelt på fem timer om dagen, seks dager i uken. Vi ville ikke hatt behovet i helgen, så da ville hun hatt fri. Men det er jo et problem om hun ikke kan jobbe natt. 

Angående babyer stod det: 

«Ja, au pairen kan godt passe helt små barn/babyer. Deres familie får presentert au pairer med erfaring fra babyer. Dette koster ikke noe ekstra.»

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Norge. Norge er en velferdsstat der man ikke mister jobben fordi man får barn. Nesten ingen i Norge er "fulltidsmor", vi alle har jobb i tillegg til å ha barn. Det høres ut som du har blitt litt vel "amerikanisert". 

Anonymkode: 583f8...73a

Hva med de som driver eget firma da? De har ikke permusjonsordning på lik linje med andre yrker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg får et sykt eller pleietrengende barn stiller selvfølgelig saken seg annerledes. Jeg tenker med utgangspunkt i at vi får et friskt barn. Ting kan skje. Folk kan dø under fødsel, men jeg planlegger ikke fremtiden med utgangspunkt i at far blir alene i sorg når baby kommer.. 

Anonymkode: abf39...b94

Hvorfor stiller det seg annerledes mener du? Uansett om barnet er sykt eller friskt så er det like fullt en liten baby med grunnleggende behov som trenger mammaen sin døgnet rundt, og ikke en fremmed som mater den med flaske så mor skal få 8 timer søvn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal ikke jobbe natt, ei heller mer enn 30 timer pr uke. 

Anonymkode: 32a18...2a9

Om de ønsker å jobbe natt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Au paire vil ikke være aktuelt til nattevåk. Dere vil bli nødt til å ansette minst to, til å dekke nettene. Dere må jo være usedvanlig godt bemidlet hvis dere skal få til dette? Tenk at også tillegg for natt må tillegges. 

Anonymkode: 32a18...2a9

Men det er vel ikke like godt betalt om det regnes som sovende nattevakt? Vi tjener greit, så det skal være mulig.

 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva med de som driver eget firma da? De har ikke permusjonsordning på lik linje med andre yrker..

Jeg lurer også på hvordan dette fungerer. Er selvstendig næringsdrivende alle dårlige mødre som får barn med tilknytningsproblemer?

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mooria skrev:

Hvorfor stiller det seg annerledes mener du? Uansett om barnet er sykt eller friskt så er det like fullt en liten baby med grunnleggende behov som trenger mammaen sin døgnet rundt, og ikke en fremmed som mater den med flaske så mor skal få 8 timer søvn.

Vel, det vil ikke bli en fremmed, det vil bli en ekstra omsorgsperson. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvordan dette fungerer. Er selvstendig næringsdrivende alle dårlige mødre som får barn med tilknytningsproblemer?

Anonymkode: abf39...b94

Lurer også på hvor fedre kommer inn i bildet her. Er tydeligvis kun mødres jobb å sørge for at barna ikke går tilknytningsproblemer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

I hvilket i-land er det vanlig å dra tilbake på jobb 1-2 uker etter fødsel? Det NEKTER jeg å tro er «vanlig.» Kilder takk!

Anonymkode: b1e79...400

Er vanlig i USA. Har venninner der med helt middelmådige jobber som ikke har råd til å gjøre noe annet enn å gå tilbake på jobb rimelig raskt. I mange andre land må en ha penger for å kunne ta permisjon, fordi permisjonen en eventuelt får er ulønnet. 

Anonymkode: a5e20...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...