Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Lurer også på hvor fedre kommer inn i bildet her. Er tydeligvis kun mødres jobb å sørge for at barna ikke går tilknytningsproblemer...

Nei, men her kan man for første gang i tråden påpeke at dette er det som er vanlig!

Anonymkode: b1e79...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er vel ikke like godt betalt om det regnes som sovende nattevakt? Vi tjener greit, så det skal være mulig.

 

Anonymkode: abf39...b94

Jobb er jobb, man skal ikke ha mindre i lønn fordi man hviler mellom arbeidsoppgavene. Dessuten skal man ha nattillegg når man jobber om natten. Høres merkelig ut at dere har råd til alt dette, men du har ikke mulighet til å jobbe mindre og heller bruke tid på babyen? 

Lønn til barnepass må da utgjøre et mye større beløp enn tapt arbeidsinntekt ved å gå ned i stillingsprosent..

Anonymkode: b4f4d...46e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt England og USA som eksempler, men det er vel relativt utbredt i flere asiatiske og europeiske land også, men der har jeg ingen personlig erfaring. Noen få prosent er veldig mange mennesker når vi snakker på landsbasis. 

Anonymkode: abf39...b94

Nei, det er ikke "relativt utbredt" der heller, selv om du har sett det på to Hollywood fruer programmer eller kardashian show. Herregud. 

Anonymkode: 64a1c...3c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far skal nok ta permisjon uansett. Jeg tenkte egentlig night nanny i tillegg, men fikk inntrykket i denne tråden av at barnet ikke hadde godt av to omsorgspersoner. 

Anonymkode: abf39...b94

Dersom far uansett skal ta foreldrepermisjon trenger dere ikke noen nightnanny, for da vil det å ta vare på baby på natta være en del av fars jobb. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det vil ikke bli en fremmed, det vil bli en ekstra omsorgsperson. 

Anonymkode: abf39...b94

Som skal amme barnet på natten da eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Om de ønsker å jobbe natt da?

De skal ikke det. Det er lovregulert. 

Anonymkode: 32a18...2a9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal ikke det. Det er lovregulert. 

Anonymkode: 32a18...2a9

Teit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvordan dette fungerer. Er selvstendig næringsdrivende alle dårlige mødre som får barn med tilknytningsproblemer?

Anonymkode: abf39...b94

De fleste selvstendige næringsdrivende mammaer her til lands tar noe permisjon, gjerne gradert. 

Anonymkode: 32a18...2a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Lurer også på hvor fedre kommer inn i bildet her. Er tydeligvis kun mødres jobb å sørge for at barna ikke går tilknytningsproblemer...

Vi snakker om nyfødt perioden. Her er det jo ingen tvil om at det er fysiske grunner til at mor er den som ender opp som primærperson. Selv om far sikkert kan gjøre en god jobb. Men instinkt og natur tilsier at denne rollen tilfaller mor. Derfor far har permisjon etter mor, for å knytte bånd.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke "relativt utbredt" der heller, selv om du har sett det på to Hollywood fruer programmer eller kardashian show. Herregud. 

Anonymkode: 64a1c...3c9

Jeg har bodd i England og mannen min er amerikansk, vi har venner som har hatt nanny da de var små og venner som har nanny selv. Jeg har aldri sett på Kardashian sitt show, og har vel egentlig aldri sett noe TV-program hvor de brukte nanny. Kanskje bare Nanny som gikk på TV3 da jeg var yngre, men det er klart ikke inspirasjonen her. Synes du virker veldig dømmende overfor andres kultur. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Teit

Nei, det er ikke teit. Sett deg inn i hva som er oppgavene (og ikke) til en au paire. De er her på utveksling :-) Det er veldig bra at dette er lovregulert, da det har vært MYE grums og utnytting her. 

Anonymkode: 32a18...2a9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobb er jobb, man skal ikke ha mindre i lønn fordi man hviler mellom arbeidsoppgavene. Dessuten skal man ha nattillegg når man jobber om natten. Høres merkelig ut at dere har råd til alt dette, men du har ikke mulighet til å jobbe mindre og heller bruke tid på babyen? 

Lønn til barnepass må da utgjøre et mye større beløp enn tapt arbeidsinntekt ved å gå ned i stillingsprosent..

Anonymkode: b4f4d...46e

Det er klientforhold som ikke kan settes på pause. Går man ut for lenge, mister man klientene. Det er snakk om store summer, og dermed er det en god idé å være tilbake raskt. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Rosalie skrev:

Dersom far uansett skal ta foreldrepermisjon trenger dere ikke noen nightnanny, for da vil det å ta vare på baby på natta være en del av fars jobb. 

Men hvorfor kan vi ikke få en nightnanny om vi har lyst? 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mooria skrev:

Som skal amme barnet på natten da eller?

Far kan heller ikke amme barnet. Det kan mest sannsynlig ikke jeg heller grunnet komplikasjoner i brystene. Så det er ikke en problemstilling. Baby får flaske, og det går nok helt fint likevel. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor kan vi ikke få en nightnanny om vi har lyst? 

Anonymkode: abf39...b94

Skaff en nightnanny om dere har lyst. Deres liv. Drit i hva andre sier. Det er ikke måte på hvor man skal dømmes i dette landet for av alt mulig som har med barn å gjøre. Det tar helt fullstendig av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er klientforhold som ikke kan settes på pause. Går man ut for lenge, mister man klientene. Det er snakk om store summer, og dermed er det en god idé å være tilbake raskt. 

Anonymkode: abf39...b94

Og her på nytt, kommer argumentet med at å få barn er det dårlig valg dere har tatt! Hvis jeg som kvinne hadde kontrakt på å være stasjonert i frontlinjene i Afghanistan, hadde jeg ikke valgt å få barn fordi man kan «gjøre det beste utav det». :ironi:

Anonymkode: b1e79...400

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Darkannie skrev:

Vi snakker om nyfødt perioden. Her er det jo ingen tvil om at det er fysiske grunner til at mor er den som ender opp som primærperson. Selv om far sikkert kan gjøre en god jobb. Men instinkt og natur tilsier at denne rollen tilfaller mor. Derfor far har permisjon etter mor, for å knytte bånd.

Jeg synes det er trist at man skal nedgradere far til at han «sikkert» kan gjøre en god jobb. Jeg er hundre prosent sikker på at far gjør jobben like godt som jeg, og så får han god hjelp i en nightnanny, hvis vi gjør det sånn at far blir hjemme. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke teit. Sett deg inn i hva som er oppgavene (og ikke) til en au paire. De er her på utveksling :-) Det er veldig bra at dette er lovregulert, da det har vært MYE grums og utnytting her. 

Anonymkode: 32a18...2a9

Ja så klart det er bra at det er en form for lovregulering men at de ikke skulle kunne få lov å ta nattskift OM de ønsker det selv syns jeg er teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er vel ikke like godt betalt om det regnes som sovende nattevakt? Vi tjener greit, så det skal være mulig.

 

Anonymkode: abf39...b94

Dette er jo ikke en stilling som kan regnes som sovende nattevakt vil jeg tro. En baby kan ha flere runder med oppvåkning om natten. Siden du ikke skal amme, vil det også innebære mating på natt, eventuelt også byssing og tid brukt til å roe barnet i søvn igjen. De første mnd har barnet heller ei noe døgnrytme og er like mye våken/i søvn natt som dag.

 

Anonymkode: 32a18...2a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...