Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok ikke så dreven på systemet i England/USA som du prøver å få oss til å forstå. 

Rekrutteringsbyråer og læringsinstitusjoner for denne typen oppdrag brukes både i Norge og i utlandet, ingen bruker vel finn.no for denne typen oppdrag der man risikerer å få "alt mulig" av søkere.

Vet du virkelig heller ikke hva sosiale utgifter er? Er du arbeidsgiver så skal du betale både trygdeavgift, forsikring og alt annet du leser om i denne lenken; https://regnskapshjelp.no/fagstoff/oversikt-over-kostnader-med-a-ha-ansatte/

Jeg kjenner mennesker i det øvre sosiale skiktet i London. Det er ikke uvanlig at de betaler både 1 og 2 mill for sine nannyer. 

Men bevares, du kan sikkert finne en på uføretrygd med behov for ekstra inntekt som gladelig jobber for deg, men hvordan hun behandler hjemmet ditt og narnet ditt det vet du ikke før du har prøvd, det hele er et spørsmål om hva du ønsker å gamble med med det mest dyrebare du kan få - et barn. 

Anonymkode: b2ee0...149

Jeg sier ikke jeg er dreven. Jeg har aldri bodd i London, jeg bodde på sørkysten en periode. Det er der jeg har mitt nettverk og min erfaring fra. Hadde jeg vært dreven, hadde jeg vel ikke spurt om råd på kvinneguiden? 

Jeg vet bare at der jeg bodde var det en haug med nettsider hvor nannyer utlyste hva de kunne gjøre, hvilke kurs de har tatt, hvor mye de tar i betaling. De normale nannyene, type de som ikke bodde hos deg men kom og hjalp til, kostet ca 10 pund i timen. Skal man ha noe fancy og 24/7 tjeneste er det så klart mye dyrere. Og det er naturligvis dyrere i London enn i mindre byer. London er generelt dyrt.

I USA har jeg mindre erfaring med dette, vet bare om min manns venner fra barndommen som hadde nanny, men ingen personlig erfaring  

Det va jo nettopp derfor jeg spurte om det fantes et slikt system her, og om hvordan man eventuelt kunne ordnet det. Fordi jeg ikke vet.

Det finnes jo dagmammaer, hvor man lar barnet sitt være hos henne en hel dag  jeg vil ikke si at foreldrene som benytter seg av en slik gambler med barnet sitt, og jeg skjønner ikke hva forskjellen er til å ha en «dagmamma» hjemme hos oss som bare tar seg av ett barn. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du fortsatt ønsker å starte å jobbe igjen få uker etter fødsel, selv etter å ha lest deg opp, så lurer jeg på om det finnes andre løsninger dere kan vurdere. Kan far være hjemme og bli primær omsorgsperson? Kan du gradere mammapermisjonen, slik at du kan starte å jobbe bare noen timer om dagen? 

Anonymkode: 56c3b...835

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Darkannie skrev:

Uavhengig av om hva mor måtte mene om denne stunden, så er den viktig for det nyfødte lille mennesket. Selv om mange mødre er slitne i begynnelsen, gir de spedbarnet sitt det som det trenger, nemlig nærhet. Fint at du kan gi dette på dagtid, men du kommer allikevel ikle unna det faktum at det er noen andre som får gjøre denne viktige jobben om natten. Du kan ikke bare «slå av» babyen på natten og kun forholde deg til h*n på dagtid. 

Men jeg har enda ikke forstått hvorfor det er så ille at noen andre gjør denne viktige jobben. Barnet husker det ikke, og som flere har sagt vil barnet knytte seg til mer enn en person med tiden. Så det er derfor ingen krise om nannyen er primæromsorgspersonen i begynnelsen. Det er vel strengt talt det jeg ønsker?

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men når man tar en lang utdanning innen et fagfelt man elsker er det naivt å tro at man kan bli lykkelig av å bare være mamma. De fleste mennesker har flere sider av seg, og trenger flere impulser for å være lykkelig. 

Anonymkode: abf39...b94

Men da går det jo an å la være å få barn. Eller få barn med en mann som ikke er avhengig av samme karriere. Eller planlegge bedre og få barn under utdanning, mens man ennå har tid til å ta permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom du fortsatt ønsker å starte å jobbe igjen få uker etter fødsel, selv etter å ha lest deg opp, så lurer jeg på om det finnes andre løsninger dere kan vurdere. Kan far være hjemme og bli primær omsorgsperson? Kan du gradere mammapermisjonen, slik at du kan starte å jobbe bare noen timer om dagen? 

Anonymkode: 56c3b...835

Det har vært snakk om at far skal være hjemme, ja. Det er en av mulighetene vi ser på. Vi prøver bare å utforske andre muligheter i tillegg. 

Jeg regner også med at jeg ikke starter fullt på 10 timers arbeidsdag med en gang, og jeg heller vil tilbringe tid hjemme. Men det stopper ikke behovet for en nightnanny; Jeg må fortsatt sove på natten. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men jeg har enda ikke forstått hvorfor det er så ille at noen andre gjør denne viktige jobben. Barnet husker det ikke, og som flere har sagt vil barnet knytte seg til mer enn en person med tiden. Så det er derfor ingen krise om nannyen er primæromsorgspersonen i begynnelsen. Det er vel strengt talt det jeg ønsker?

Anonymkode: abf39...b94

Igjen - hvordan skal du finne denne ENE nannyen som til og med er der i helgene de første ~6 mnd (for et lite barn bør ikke skilles fra primær omsorgsperson over lengre tid enn noen timer)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sisti skrev:

Men da går det jo an å la være å få barn. Eller få barn med en mann som ikke er avhengig av samme karriere. Eller planlegge bedre og få barn under utdanning, mens man ennå har tid til å ta permisjon. 

Ja, men nå tok det dessverre litt tid å få dette svært ønskelige barnet. Vi har prøvd lenge, og det passet mye bedre for noen år siden. Men nå ville ikke barnet komme før nå, og det er dessverre ikke noe man kan planlegge... 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har enda ikke forstått hvorfor det er så ille at noen andre gjør denne viktige jobben. Barnet husker det ikke, og som flere har sagt vil barnet knytte seg til mer enn en person med tiden. Så det er derfor ingen krise om nannyen er primæromsorgspersonen i begynnelsen. Det er vel strengt talt det jeg ønsker?

Anonymkode: abf39...b94

Såklart barnet husker, men ikke på samme måte som å huske det bokstavelig talt. Dette er en annen type «husk», sjelelig om du vil legge ord på det. Og det legger ett grunnlag for videre utvikling som menneske. Seriøst skummelt at du som snart mamma ikke forstår dette.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sisti skrev:

Igjen - hvordan skal du finne denne ENE nannyen som til og med er der i helgene de første ~6 mnd (for et lite barn bør ikke skilles fra primær omsorgsperson over lengre tid enn noen timer)? 

Kan ikke far passe baby i mer enn noen timer? Hvor lenge er baby avhengig av å ha primær omsorgsperson i umiddelbar nærhet?

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har enda ikke forstått hvorfor det er så ille at noen andre gjør denne viktige jobben. Barnet husker det ikke, og som flere har sagt vil barnet knytte seg til mer enn en person med tiden. Så det er derfor ingen krise om nannyen er primæromsorgspersonen i begynnelsen. Det er vel strengt talt det jeg ønsker?

Anonymkode: abf39...b94

For det første: Har du da tenkt at denne nannyen skal følge dere resten av livet? Og at dere skal ha bare én? Hvis du skulle klare å få til det. Ellers vil barnet på ett eller annet tidspunkt miste denne personen som den er knyttet til.

For det andre: En nanny vil neppe ha den samme sterke følelsesmessige tilknytningen til barnet som foreldrene vil kunne få. 

Anonymkode: 56c3b...835

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke far passe baby i mer enn noen timer? Hvor lenge er baby avhengig av å ha primær omsorgsperson i umiddelbar nærhet?

Anonymkode: abf39...b94

Fin pekefinger regel er 1 time per måned babyen er.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Darkannie skrev:

Såklart barnet husker, men ikke på samme måte som å huske det bokstavelig talt. Dette er en annen type «husk», sjelelig om du vil legge ord på det. Og det legger ett grunnlag for videre utvikling som menneske. Seriøst skummelt at du som snart mamma ikke forstår dette.

Men det kan jo ikke være så ille, når det er så utbredt i andre land. Der er det helt vanlig st andre tar seg av nattevåk, og jeg tror ikke barna får en dårligere utvikling av den grunn. Det er annerledes enn hva vi ellers gjør i Norge, ja. Men jeg tror ikke det er skadelig. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan nok si at arbeidsplassen min ikke er veldig babyvennlig, men det er en nødvendig jobb i samfunnet, og jeg har tatt litt for lang og dyr utdanning til at jeg plutselig skal slutte. 

Anonymkode: abf39...b94

Hvordan du har valgt å få barn da skjønner ikke jeg...... :klo:

Anonymkode: 64a1c...3c9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det kan jo ikke være så ille, når det er så utbredt i andre land. Der er det helt vanlig st andre tar seg av nattevåk, og jeg tror ikke barna får en dårligere utvikling av den grunn. Det er annerledes enn hva vi ellers gjør i Norge, ja. Men jeg tror ikke det er skadelig. 

Anonymkode: abf39...b94

I hvilke land mener du at dette er "så utbredt"? Det er vel noen få 1 prosentere som gjør det, og det er ikke akuratt "så mange" 

Anonymkode: 64a1c...3c9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan jo ikke være så ille, når det er så utbredt i andre land. Der er det helt vanlig st andre tar seg av nattevåk, og jeg tror ikke barna får en dårligere utvikling av den grunn. Det er annerledes enn hva vi ellers gjør i Norge, ja. Men jeg tror ikke det er skadelig. 

Anonymkode: abf39...b94

Nei, det er ikke VANLIG. Selv om noen velger å gjøre dette, så betyr ikke det at det er vanlig. Selv de kongelige bruker ikke på langt nær nanny lenger slik som før. Fordi man vet så mye bedre i dag om nyfødtes utvikling og behov.

Endret av Darkannie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første: Har du da tenkt at denne nannyen skal følge dere resten av livet? Og at dere skal ha bare én? Hvis du skulle klare å få til det. Ellers vil barnet på ett eller annet tidspunkt miste denne personen som den er knyttet til.

For det andre: En nanny vil neppe ha den samme sterke følelsesmessige tilknytningen til barnet som foreldrene vil kunne få. 

Anonymkode: 56c3b...835

Ja, hvis hun ønsker det er jeg forberedt på at nanny blir familie. Litt som en storesøster. Det er vanlig at eldre søsken flytter ut, uten at barnet mister den av den grunn. Jeg regner med at dersom hun er i livet vårt over tid vil hun få tilknytning aom en tante eller venn, og derfor selv ønsker å opprettholde kontakt. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Darkannie skrev:

Fin pekefinger regel er 1 time per måned babyen er.

Den pekefingerregelen er det mange som bryter. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den pekefingerregelen er det mange som bryter. 

Anonymkode: abf39...b94

Såklart! Men det er noe håndfast man kan prøve å forholde seg til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan du har valgt å få barn da skjønner ikke jeg...... :klo:

Anonymkode: 64a1c...3c9

Fordi jeg og min mann har ønsket og prøvd å få barn i årevis uten at det har klaffet. Nå har det seg sånn at jeg er i en fase av karrieren hvor den må prioriteres, og jeg er i en fase av livet hvor jeg mest sannsynlig ikke vil bli gravid igjen. 

Man kan ikke niplanlegge livet, alt kan ikke være perfekt. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis hun ønsker det er jeg forberedt på at nanny blir familie. Litt som en storesøster. Det er vanlig at eldre søsken flytter ut, uten at barnet mister den av den grunn. Jeg regner med at dersom hun er i livet vårt over tid vil hun få tilknytning aom en tante eller venn, og derfor selv ønsker å opprettholde kontakt. 

Anonymkode: abf39...b94

Hvor i huleste skal du finne denne personen? Og du er allerede gravid og har ikke begynt å lete enda? Du lever i eventyr-land kvinne!

Anonymkode: b1e79...400

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...