AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #361 Skrevet 11. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da snakker vi om to helt forskjellige ting, altså det å være barnevakt om natten for et litt større barn mens foreldrene er borte, versus det du vil ha, nemlig en som tar nattstellet av et nyfødt barn. Det siste krever forøvrig to ting, at mor ikke ammer (noe nesten alle gjør her i landet) samt en kompetanse når det gjelder helt nyfødte. Jeg personlig hadde aldri turt å overlate det til hvem som helst. Årsakene til at det ikke er vanlig har jeg forklart deg allerede. Det skyldes både amming, lang permisjon, god barnehagedekning mm, pluss at det er veldig uvanlig å ha ansatte hjemme i huset. Dette igjen skyldes lav arbeidsledighet, gode trygdeordninger, samt - ikke minst - at lønnsforskjellene er så små. Gjennomsnittslønn her i landet er 524.600. I tillegg kommer det du aldri hadde hørt om (), nemlig kostnader for arbeidsgiver på mellom 25% og 35% av avtalt årslønn. Det betyr at å ha en ansatt i Norge i snitt koster nesten 700.000. Og da har vi ikke engang lagt på nattillegg. Pluss at hvis den ansatte blir syk, så kan du ikke sparke vedkommende, men må finne en vikar = skyhøy risiko. Derfor finner du nesten ikke folk i Norge som har ansatt gartner, butler, stuepike, vaktmester, nanny, osv. - ting som er tildels vanlig i mange land, men altså ikke her. De fleste vil selvsagt heller jobbe for et firma enn hos en privatperson. Men ja, du finner sikkert "en eller annen". Lykke til. Anonymkode: ce9f5...de9 Wow, du er virkelig frekk og nedlatende. Hvordan kan du være sånn mot folk? Jeg spurte hva du mente med sosiale kostnader. Det var alt. Jeg har ikke tenkt til å starte firma med ansatte, heldigvis! Vi har vaskehjelp gjennom firma, og det går an å finne en nightnurse gjennom firma. Jeg håper ikke du har barn, for en mor som mobber på Internett er ikke et godt forbilde. Anonymkode: abf39...b94 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #362 Skrevet 11. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei altså, kanskje se det an til etter fødsel? Flott at far kan ta permisjon altså, når du selv ikke kan. Men ville for all del sett an etter baby kommer. Dere vet ikke noe om hvordan dere føler, hvordan baby er, hvordan tilværelsen vil bli. Kanskje vil du jobbe redusert, kanskje ikke, kanskje far vil ta nattevåken selv osv. Jeg bare tenker at man ikke skal stresse så mye med hvordan du VIL ha det, for når baby kommer, så kan ALT endre seg på et blunk. Anonymkode: 95bd7...f79 Jeg mener at det er lurt å forberede seg for det meste, sjekke muligheter, legge planer. Det er ikke sikkert at alt blir gjennomført, men hvorfor kan jeg ikke forberede meg på min måte? Anonymkode: abf39...b94
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #363 Skrevet 11. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En eldre dame som skal natt etter natt bysse en baby? Jeg tror du har sett litt før mye amerikanske filmer. Du hadde drept for en jobb som innebar å bysse en baby natt etter natt? Nja noe sier meg at du er ganske uerfaren når det kommer til små babyer. Du snakker om ditt ufødte barn som om det er en hund som alle andre enn deg skal ta ansvar for. Hva skjer med kundene dine om du blir sykemeldt i svangerskapet? Da mister du de uansett? Jeg vet ikke hvem du vil imponere, dine kollegaer kanskje? Anonymkode: ee01d...f70 Nei, jeg har bodd mange år i England. Gjorde et kjapt søk i en tilfeldig engelsk by, og det var flere kvinner på 50-60 som utlyste at de kunne jobbe som nanny. Døgnet rundt eller komme på kveldstid. Jeg skjønner at dette er utrolig vanskelig å forstå, men det ER faktisk vanlig i andre land. Jeg er ikke blitt «amerikanisert» eller sett noe på film. Jeg har levd mange år i utlandet, og min mann er fra utlandet. Vi gjør kanskje ikke ting som Ola nordmann, men vi fortjener ikke at folk er så fæle og nedlatende bare fordi de er uenig. Anonymkode: abf39...b94 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #364 Skrevet 11. desember 2017 58 minutter siden, Sofia85 skrev: Det er fordi hun troller 👍 ingen er så dumme i virkeligheten. En særegen advokat innenfor et lite spesialfelt sitter her på kvinneguiden å gulper ut tull og fjas i timesvis. Nei mye du skal høre før øra detter av. Jeg troller ikke. Jeg har hatt fri, og vært innom et par ganger og svart på mange innlegg av gangen. Det tar ikke lange tiden. Jeg regner med at det er flere advokater på kvinneguiden, vi er ikke supermennesker.. Jeg forstår at folk reagerte på pass fra natt til etter jobb. Men å ha hjelp på natten kan umulig være så spesielt at folk tror det er tull eller provoseres av det. Får kritikk for at baby sover på kvelden og at det er helt unødvendig med hjelp, fordi baby sover uansett. Så sier andre at det kreves relevant utdanning for å bysse en baby til søvn, og man ville ikke våget å legge det ansvaret til noen andre. Igjen mener noen at bare mor kan trøste barn på natt, og ikke engang far er god nok til sånn. Tråden er full av supermammaer, noe som er fint og flott. Men det er fullstendig unødvendig å være nedlatende for noen som har et annet syn på ting. Behandle andre med respekt. Med dette melder jeg meg ut av tråden. Anonymkode: abf39...b94 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #365 Skrevet 11. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow, du er virkelig frekk og nedlatende. Hvordan kan du være sånn mot folk? Jeg spurte hva du mente med sosiale kostnader. Det var alt. Jeg har ikke tenkt til å starte firma med ansatte, heldigvis! Vi har vaskehjelp gjennom firma, og det går an å finne en nightnurse gjennom firma. Jeg håper ikke du har barn, for en mor som mobber på Internett er ikke et godt forbilde. Anonymkode: abf39...b94 Skjønner ikke hva som var frekt med dette, det var jo nesten bare fakta. Og det må jo være lov å le litt av at en som påstår hun er advokat ikke har grunnleggende kunnskap om arbeidslivet og samfunnet. Jeg vil vel kanskje tilogmed si at det er mye frekkere å skrive til andre "jeg håper du ikke har barn". Noe sånt ville aldri falle meg inn å skrive til deg. Jeg fordømmer deg heller ikke fordi du vil ha en pleier til ditt barn om natten. Kan bare ikke se at det finnes denne typen firmaer her i landet. Men det lar seg sikkert løse på en eller annen måte. Ansvaret for et helt nyfødt barn er imidlertid stort, og det krever noe mer enn en vanlig barnevakt. Firmaene du referer til i utlandet har da også stort sett en ordning mer å sertifisere disse nannyene. Anonymkode: ce9f5...de9 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #366 Skrevet 11. desember 2017 Jeg kjenner ei som hadde nattevakt av hjemmesykepleier via kommunen. Hun fødte tvillinger der begge hadde kolikk og skrek om hverandre stort sett hele døgnet. Da søkte de avlastning via kommunen og de fikk innvilget hjemmesykepleier 3 dager i uker mellom kl 23-07 hvis jeg ikke husker feil. De hadde henne vell nærmere 4 måneder til de kom seg litt ovenpå igjen. Anonymkode: 1bda9...9a8 1
Sofia85 Skrevet 11. desember 2017 #367 Skrevet 11. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg troller ikke. Jeg har hatt fri, og vært innom et par ganger og svart på mange innlegg av gangen. Det tar ikke lange tiden. Jeg regner med at det er flere advokater på kvinneguiden, vi er ikke supermennesker.. Jeg forstår at folk reagerte på pass fra natt til etter jobb. Men å ha hjelp på natten kan umulig være så spesielt at folk tror det er tull eller provoseres av det. Får kritikk for at baby sover på kvelden og at det er helt unødvendig med hjelp, fordi baby sover uansett. Så sier andre at det kreves relevant utdanning for å bysse en baby til søvn, og man ville ikke våget å legge det ansvaret til noen andre. Igjen mener noen at bare mor kan trøste barn på natt, og ikke engang far er god nok til sånn. Tråden er full av supermammaer, noe som er fint og flott. Men det er fullstendig unødvendig å være nedlatende for noen som har et annet syn på ting. Behandle andre med respekt. Med dette melder jeg meg ut av tråden. Anonymkode: abf39...b94 Jammen på tide! Er vel ingen som tror på dette svadaopplegget ditt uansett. Lykke til med baby og det som venter. Kan love deg at det er det største som har hendt deg og at jobben betyr nada i forhold . 6
Puny Skrevet 11. desember 2017 #368 Skrevet 11. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om det, fordi jeg aldri har ansatt noen. Jeg trenger ikke gå gjennom alt dette for vaskehjelpen vår, og gjennom er firma antar jeg at jeg ikke trenger å gjøre det for nightnannyen. Jeg skal ikke opprette et nightnannyfirma, så det er strengt talt ikke jeg som må styre med alle disse tingene. Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i dette. Jeg tror at de fleste ønsker hjelp på dagtid, fordi de ikke får sove på natten. Får de sove på natten, trenger de ikke like mye hjelp på dagen. Trenger far enda mer hjelp før jeg kommer hjem i 16-tiden, så finner vi ut av det. Anonymkode: abf39...b94 Herlighet, at du orker og svare, TS. Disse menneskene har bestemt seg for at du er en elendig mor og dette er ikke gjennomførbart. All ære til deg som fremdeles greier å svare sakelig... 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #369 Skrevet 11. desember 2017 Tror du seriøst at å ha en baby bare innebærer "å bysse litt"? Og at du kommer til å trippe fram og tilbake til den viktige jobben din hver morgen, velstelt og opplagt med en kaffe latte i hånda og med klær uten gulpeflekker? Kan love deg at det ikke kommer til å skje, selv om du ansetter en nattevakt så er det likevel en ganske heavy virkelighet som venter deg. Anonymkode: b4f4d...46e 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #370 Skrevet 12. desember 2017 Jeg blir så trist av å lese innleggene dine ts. Det som slår meg er at du sannsynligvis ikke føler noen tilknytning til den lille i magen enda, og vurdere ulike alternativer ut i fra hva du føler i dag. Jeg følte heller ingen tilknytning før min var født, så den biten skjønner jeg. Men noen uker etter fødsel slo det ned som et lyn, og nåde den som hadde forsøkt å hindre meg i å være hjemme med babyen min! Du kan lage alskens planer nå, men vært forberedt at ingenting blir slik du planlegger. Og så tror jeg du overdriver ganske dramatisk hvor fantastisk viktig denne jobben din er. Har du bygd opp klientell en gang klarer du det igjen. Dessuten burde ALLE ha forståelse for noen måneders fravær grunnet familieforøkelse. Hadde JEG vært din klient, hadde jeg valgt deg bort fordi du valgte jobben før barnet. Anonymkode: 85e37...faf 11
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #371 Skrevet 12. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde JEG vært din klient, hadde jeg valgt deg bort fordi du valgte jobben før barnet. Anonymkode: 85e37...faf Hadde du valgt bort en mannlig advokat fordi han prioriterte jobben framfor barnet??? Anonymkode: 250b0...4bb 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #372 Skrevet 12. desember 2017 På 10.12.2017 den 12.04, AnonymBruker skrev: Minimalt med perm, så lenge det ikke blir noen komplikasjoner må jeg tilbake på jobb ganske kjapt etter fødsel. Det vanlige er etter 4 uker. Vi har bodd endel i England, og her er mothers help/nightnanny/nanny veldig vanlig. Mannen min er amerikansk, og der er det heller ikke uvanlig. Jeg vet at det finnes systemer med aupair, men skulle helst sett at vedkommende snakket norsk siden vi allerede er en tospråklig husstand. Det vil ikke nødvendigvis være 7 kvelder i uken, det kan f.eks. være fri natt til lørdag og søndag. Det er mange som jobber nattevakt, og jeg ser ikke hvorfor man skal vegre seg mer for å jobbe som det i denne forbindelse. Hun vil jo få betalt. Anonymkode: abf39...b94 Du har krav på permisjon Anonymkode: d35d7...898
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #373 Skrevet 12. desember 2017 Du har ikke vurdert å adoptere ungen vekk da? I Norge heter det ikke Nanna. Vi kaller det barnepass, dagmamma. Ingen kan si deg opp pga barn. Du får vrake prevensjon, for du har jo egentlig blitt gravid på en upassende tid Pass på dag og natt? Når skal du få tilknytning til barnet. Du vet hvor viktig det er i denne tiden? Du vil sove på natt....herregud. skal ikke ungen få nat av deg heller? Du vet unger sover veldig mye i døgnet den første tiden? Du har krav på permisjon. Ingen kan si deg opp. Der har du loven på din side. Ikke fortell oss noe annet piss. Bv burde kunne hjelpe deg. For di trenger realitetsorientering. Anonymkode: d35d7...898 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #374 Skrevet 12. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har bodd mange år i England. Gjorde et kjapt søk i en tilfeldig engelsk by, og det var flere kvinner på 50-60 som utlyste at de kunne jobbe som nanny. Døgnet rundt eller komme på kveldstid. Jeg skjønner at dette er utrolig vanskelig å forstå, men det ER faktisk vanlig i andre land. Jeg er ikke blitt «amerikanisert» eller sett noe på film. Jeg har levd mange år i utlandet, og min mann er fra utlandet. Vi gjør kanskje ikke ting som Ola nordmann, men vi fortjener ikke at folk er så fæle og nedlatende bare fordi de er uenig. Anonymkode: abf39...b94 Du er i Norge nå. Anonymkode: d35d7...898 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #375 Skrevet 12. desember 2017 Her skulle jo barnets far ha permisjon, hvorfor er det ingen som skriker over seg for at mor tar hele fellesperioden og far jobber?!?! Anonymkode: 250b0...4bb 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #376 Skrevet 12. desember 2017 På 10.12.2017 den 15.05, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig. Når barnet er ute av morens mage er far en like god omsorgsperson som mor og kan gjøre jobben like godt. Anonymkode: abf39...b94 I call bullshit. Anonymkode: 45922...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #377 Skrevet 12. desember 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei som hadde nattevakt av hjemmesykepleier via kommunen. Hun fødte tvillinger der begge hadde kolikk og skrek om hverandre stort sett hele døgnet. Da søkte de avlastning via kommunen og de fikk innvilget hjemmesykepleier 3 dager i uker mellom kl 23-07 hvis jeg ikke husker feil. De hadde henne vell nærmere 4 måneder til de kom seg litt ovenpå igjen. Anonymkode: 1bda9...9a8 Jeg kan garantere at dette aldri, noensinne ville skjedd i Oslo. Heldige venninnen din som bodde i en så bra kommune! Anonymkode: d47e1...2bb
boblevann Skrevet 12. desember 2017 #378 Skrevet 12. desember 2017 På 10.12.2017 den 23.19, AnonymBruker skrev: Men jeg bryr meg selv om jeg ikke kaster karrieren. Det kommer baby også til å skjønne. På samme måte som at barn skjønner at far elsker dem selv om han jobber. Anonymkode: abf39...b94 En baby gir balla' i at far jobber så lenge den har mor som primær omsorgsperson og omvendt. Babyen må ha EN person som har hovedomsorgen og er der HELE tiden - ikke tre-fire-fem forskjellige som kommer og går. På 11.12.2017 den 9.09, AnonymBruker skrev: De fleste fedre har bare to ukers permisjon etter fødsel. Fatter virkelig ikke at det er så forferdelig mye værre at det er mor som jobber når far er hjemme, så lenge barnet ikke ammes. Anonymkode: 250b0...4bb Det er ikke forferdelig i det hele tatt, da blir far primær omsorgsperson - men da må han være der hele tiden. Dere kan ikke være mange (mor+far+2/3 nannys) som deler på! En baby må ha ÉN ''trygg base'', en person som alltid er der for å kunne få et forhold til andre. Hvis den ene trygge basen, primære omsorgspersonen blir en nanny, er det slett ikke sikkert barnet vil godta deg som mamma senere. 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #379 Skrevet 12. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her skulle jo barnets far ha permisjon, hvorfor er det ingen som skriker over seg for at mor tar hele fellesperioden og far jobber?!?! Anonymkode: 250b0...4bb Er det ikke litt typisk da? Far skal ha permisjon for å ta seg av barnet, da trenger han både dag-og NATTmamma. Og alle skriver her at hun blir en dårlig mor som prioriterer slik og setter jobben foran baby. Men hva gjør vel ikke HAN? Det er jo HAN som skal ta seg av barnet. Han trenger to skift med nannies bare fordi moren ikke trår til. Anonymkode: 810c8...9b8 1
Gjest Sisti Skrevet 12. desember 2017 #380 Skrevet 12. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ikke litt typisk da? Far skal ha permisjon for å ta seg av barnet, da trenger han både dag-og NATTmamma. Og alle skriver her at hun blir en dårlig mor som prioriterer slik og setter jobben foran baby. Men hva gjør vel ikke HAN? Det er jo HAN som skal ta seg av barnet. Han trenger to skift med nannies bare fordi moren ikke trår til. Anonymkode: 810c8...9b8 De skal bare ha en på natt nå, noen dager i uka.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå