Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo totalen. Dersom du totalt sett er borte fra spedbarnet mange timer i døgnet, mister du en del av tilknytningen. Baby kan da knytte seg sterkere til andre omsorgspersoner som det tilbringer mer tid med. Det er jo en risiko man tar. 

Anonymkode: 32a18...2a9

Ja, det skjønner jeg. Men jeg tror ikke det er så problematisk. Døgnet har 24 timer. Nanny har baby 8 timer, far har baby 8 timer og mor har baby 8 timer. Baby har ingen døgnrytme, så det er litt hipp som happ hvem som tilbringer tid med det i våken tilstand. Om baby knytter seg mer til nanny eller far helt i begynnelsen er det helt greit for meg så lenge barnets behov er dekket. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Mooria skrev:

Nei, men de aller fleste gidder i hvertfall å prøve.. en god mor nedprioriterer ikke amming for å få mest mulig søvn selv.

Det er inhens business hvorfor andre ikke ammer. Slutt å vær så typisk norsk og dømmende

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mooria skrev:

Nei, men de aller fleste gidder i hvertfall å prøve.. en god mor nedprioriterer ikke amming for å få mest mulig søvn selv.

Hva med en mor som etter en nødvendig operasjon har bryster som ikke kan amme en baby, er hun en dårlig mor? For det er casen her. Etter all sannsynlighet kan jeg ikke amme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste om det. De kan gjøre husstell, passe barn, lekser, matlaging, hente barn og levere barn i barnehage/på skolen, samt passe babyer. Til gjengjeld får de lommepenger på 5600 kr, norskkurs og blir inkludert i familien. Det stod ingenting om nattarbeid, det stod bare at de kunne jobbe fem timer om dagen, seks dager i uken, hadde krav på en fri ettermiddag i uken og annenhver søndag og helligdag. 

Du kan jo kontakte en formidler selv å høre hva de synes om at du tenker å ha en au paire til å passe baby 5 av 7 netter i uken.... skal hun være opplagt til norskkurs og utveksling på dagtid tenker du? 

Nei, her må du nok gå veien å ansette 2 nattevakter gitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er vel ikke at TS ikke kan anskaffe seg nattevakt om hun ønsker. Men hun vil male et glansbilde av hvordan dette kommer til å bli, problemfritt. Det er rett og slett ikke sant. For det første så er TS allerede gravid, å skulle finne denne personen hun ser for seg skal være en del av livene deres i mange år fremover er ikke en enkel prosess. Det tar tid å finne den rette personen. Og hva gjør man om det viser seg etter noen måneder at «Upps» her stemmer ikke kjemien. Man kan ikke snu klokka tilbake begynne på nytt. Det enkleste for alle her er at mor tar permisjon, og gjør det som er hennes fordømte plikt som mamma til et nyfødt uskyldig menneske.

Anonymkode: b1e79...400

Det finnes familier som er beredskapshjem for familier som har barn med ekstra behov. Jeg sier ikke at jeg kvalifiserer til det, men at det faktisk finnes løsninger hvor mennesker tar på seg å hjelpe andre. Da bør det jo være mulig å oppdrive det i denne situasjonen også. 

Det beste for baby er at jeg kaster karrieren og vier all min tid på baby. Jeg forstår det. Men det er ikke et reelt alternativ, for jeg må tilbake på jobb ganske kjapt. Sånn er det bare. 

Jeg vet det ikke vil være en enkel jobb å finne noen, men nå har jeg i hvert fall startet. Selv om jeg stort sett bare har måtte forsvare meg selv og ikke fått noen konkrete råd om hvordan jeg skal gå frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kontakte en formidler selv å høre hva de synes om at du tenker å ha en au paire til å passe baby 5 av 7 netter i uken.... skal hun være opplagt til norskkurs og utveksling på dagtid tenker du? 

Nei, her må du nok gå veien å ansette 2 nattevakter gitt.

Neida, jeg har lagt fra meg au pair ideen, det blir eventuelt når barna er større. Synes også det er litt trist at man bare har muligheten til å ha vedkommende hos seg i maks to år. 

Jeg tror det kan holde med en nattevakt. Det er bare snakk om søndag til fredag, og åtte timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en mor som etter en nødvendig operasjon har bryster som ikke kan amme en baby, er hun en dårlig mor? For det er casen her. Etter all sannsynlighet kan jeg ikke amme. 

Har aldri sagt at de som ikke kan amme er dårlige mødre. Men de som prioriterer jobb og søvn foran sin nyfødte baby, derimot.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mooria skrev:

Har aldri sagt at de som ikke kan amme er dårlige mødre. Men de som prioriterer jobb og søvn foran sin nyfødte baby, derimot.

Men hva har det med amming å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skjønner jeg. Men jeg tror ikke det er så problematisk. Døgnet har 24 timer. Nanny har baby 8 timer, far har baby 8 timer og mor har baby 8 timer. Baby har ingen døgnrytme, så det er litt hipp som happ hvem som tilbringer tid med det i våken tilstand. Om baby knytter seg mer til nanny eller far helt i begynnelsen er det helt greit for meg så lenge barnets behov er dekket. 

Og baby får ingen primæromsorgsperson. Alle babyens omsorgspersoner er fraværende 16 timer i døgnet - hvilket ikke er anbefalt før baby er 16 mnd ut fra tommelfingerregelen 1 time pr mnd baby er.

Anonymkode: 7998a...ef5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og baby får ingen primæromsorgsperson. Alle babyens omsorgspersoner er fraværende 16 timer i døgnet - hvilket ikke er anbefalt før baby er 16 mnd ut fra tommelfingerregelen 1 time pr mnd baby er.

Man er jo ikke fraværende, og det er ikke et rigid on the clock system. Nanny kommer bare inn som ekstra hjelp. For øvrig er far tilstede selv om nanny hjelper på nattestid. Og på dagtid er vi jo begge der. Mener du da at det er best at jeg ikke har noe kontakt med baby overhodet da, slik at far får 16 timer? Dette blir for dumt. Jeg er helt sikker på at barnet får et bedre utgangspunkt når mor og far er uthvilt og kan gi baby all oppmerksomhet på dagen :) 

Men takk for alt hjelp, alle sammen. Jeg skal sjekke ut litteratur på området. Men ganske sikker på at det blir lagt ut en annonse innen kort tid. Det er ikke så mange måneder igjen, og vi vil ha den beste for jobben :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et individorientert samfunn der jeg'et står høyt i fokus. Stort fokus på barnet og kjernefamilien. I kulturer som er mer kollektivt orientert er det storfamilien, stammen eller landsbyen som oppdrar barnet. Vi må slutte å tre vår kultur på andre, tro at vår måte er den eneste rette. Vi kan være uenige uten å innta en ovenfra og ned holdning. Vi må forstå at andre ønsker å gjøre ting på en annen måte enn det vi har vokst opp med. Forståelse krever ikke enighet, men respekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke fraværende, og det er ikke et rigid on the clock system. Nanny kommer bare inn som ekstra hjelp. For øvrig er far tilstede selv om nanny hjelper på nattestid. Og på dagtid er vi jo begge der. Mener du da at det er best at jeg ikke har noe kontakt med baby overhodet da, slik at far får 16 timer? Dette blir for dumt. Jeg er helt sikker på at barnet får et bedre utgangspunkt når mor og far er uthvilt og kan gi baby all oppmerksomhet på dagen :) 

Men takk for alt hjelp, alle sammen. Jeg skal sjekke ut litteratur på området. Men ganske sikker på at det blir lagt ut en annonse innen kort tid. Det er ikke så mange måneder igjen, og vi vil ha den beste for jobben :) 

Jeg mener det er best at du eller far tar permisjon som normalt og at dere også tar evt nattevåk selv - enten én av dere fast eller at dere bytter på. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er best at du eller far tar permisjon som normalt og at dere også tar evt nattevåk selv - enten én av dere fast eller at dere bytter på. 

Jeg er helt sikker på at det ikke er det beste for oss eller vår baby. 

Jeg synes dette var et godt innlegg: 

8 minutter siden, Mounira76 skrev:

Norge er et individorientert samfunn der jeg'et står høyt i fokus. Stort fokus på barnet og kjernefamilien. I kulturer som er mer kollektivt orientert er det storfamilien, stammen eller landsbyen som oppdrar barnet. Vi må slutte å tre vår kultur på andre, tro at vår måte er den eneste rette. Vi kan være uenige uten å innta en ovenfra og ned holdning. Vi må forstå at andre ønsker å gjøre ting på en annen måte enn det vi har vokst opp med. Forståelse krever ikke enighet, men respekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

så lenge barnets behov er dekket. 

Men det er jo disse behovene du så totalt har misforstått!!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo disse behovene du så totalt har misforstått!!

Nei. Nå har jeg lest enda mer om dette, og erfaringer fra andre. Det er mange som forteller at tilknytningen til barnet ble mye bedre av nightnanny, fordi de hadde overskudd til å være med barnet sitt istedenfor å være et slitent vrak. 

Nightnanny bistår fra fødsel og opp mot 18 uker, og kan komme fra en gang i uken til hver dag. Det var mange som synes det holdt med 4-5 ganger i uken. Nannyen hjelper babyen å få en god døgnrytme, og mor og far får overskudd og energi til babyen sin dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mounira76 skrev:

Stemmer. Og i store deler av verden er det vanlig at små barn sendes ut på jobb i både fabrikker og i åkeren. Lange arbeidsdager. Det er derimot ikke ensbetydende med at det er greit å gjøre her i Norge. All forskning tilsier at et nyfødt barn har behov for å knytte bånd med sin primære omsorgsperson de første månedene av livet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, Mounira76 skrev:

Norge er et individorientert samfunn der jeg'et står høyt i fokus. Stort fokus på barnet og kjernefamilien. I kulturer som er mer kollektivt orientert er det storfamilien, stammen eller landsbyen som oppdrar barnet. Vi må slutte å tre vår kultur på andre, tro at vår måte er den eneste rette. Vi kan være uenige uten å innta en ovenfra og ned holdning. Vi må forstå at andre ønsker å gjøre ting på en annen måte enn det vi har vokst opp med. Forståelse krever ikke enighet, men respekt

Nei, man trenger absolutt ikke vise respekt for noen som får barn for å lesse ansvaret over på noen andre og ikke ønsker ta seg av barnet selv. 

Anonymkode: 9f417...e7d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barnet nødvendigvis tar skade av å forholde seg til 3 personer, selv om det ikke er ideelt. 

Men jeg tror at for lommeboka, din karriere, din samvittighet og ditt forhold til barnet så er det en mye bedre ide å bruke permisjonen din og at far tar ut alt av sin. Det du taper på noen måneder uten jobb vil være mye mindre enn det du må betale en nattevakt. Og du vil få et bedre og sunnere forhold til barnet om du tar en aktiv del av livet dens fra begynnelsen. Jeg tror også å ha spebarn vil påvirke hvordan du presterer på jobb og at ta ut ihvertfall delvis permisjon vil være bedre enn å prøve å skvise inn noe kvalitetstid etter 8 timer fullkjør på jobb. 

Jeg ville først og fremst tatt ut 6 uker så du får kommet deg etter fødsel og deretter  tatt ut delvis permisjon før pappaen tar resten. Du kan jo se etter "dagmamma" noen timer om dagen ved behov.

Du har jo kollegaer sier du, og de kan sikkert ta over deler av jobben, mens du kan konsentrere deg om å pleie kundekontakt hvis det er viktig. 

Det høres ut som du er under press av andre som du kanskje ser opp til som har gjort det på måten du sier.  Du tenker at du ikke skal være noe verre enn dem, men hvis dette er utenlandske venninner har de nok ikke hatt de samme mulighetene som deg til å ta permisjon. 

Anonymkode: 583f8...73a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man trenger absolutt ikke vise respekt for noen som får barn for å lesse ansvaret over på noen andre og ikke ønsker ta seg av barnet selv. 

Anonymkode: 9f417...e7d

Det er veldig trangsynt av deg. Norge er et lite land, og det er naivt å tro at den vanlige måten her er den eneste måten. Jeg skal jo ta meg av barnet, men skal ha noen som hjelper til på nattestid. Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så provosert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trangsynt av deg. Norge er et lite land, og det er naivt å tro at den vanlige måten her er den eneste måten. Jeg skal jo ta meg av barnet, men skal ha noen som hjelper til på nattestid. Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så provosert. 

I utgangspunktet ga du uttrykk for at du ville ha nanny 16t i døgnet så begge foreldre kunne jobbe samt sove om natten. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...