Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes TS får vel mye pepper her.

Alle dere som sier at det nok helt sikkert var nok mat til flere: Nå har ikke TS skrevet menyen, men når jeg har middagsgjester serverer jeg ikke nødvendigvis gryterett med en haug med ris eller pasta. Jeg forbereder blant annet ofte forretter og hovedretter som blir dandert på tallerkene på forhånd (til så mange gjester som er invitert).

På lørdag hadde vi middagsgjester. Forrett pr. person: 1 stk. kreps og 1 stk. hjemmelaget skallsdyrspaté i porsjonsform, dandert på hver sin tallerken (6 stk.). Hovedrett: Fiskepakke i alumiumsfolie (1 hel fisk til hver, 6 stk), også pent lagt opp på tallerkene med garnityr. Hadde det kommet en ekstra, ubedt gjest hadde det ikke vært enkelt å dele disse 6 porsjonene på 7. Eller kanskje alle dere som alltid lager rikelig hadde løst dette også? 

Anonymkode: 08bcb...3d1

Nå var nok ikke dette scenarioet for ts sin del, siden hun ikke har skrevet noen verdens ting som tyder på noe sånt. Om jeg hadde laget det til på den måten du beskriver, så skulle jeg nok greid å skvise en ekstra porsjon ut av det. Det er utrolig hva man får til om man legger godvilja til. Men det forutsetter selvsagt at man er en person med godvilje på lager. ;)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Malum skrev:

Nå var nok ikke dette scenarioet for ts sin del, siden hun ikke har skrevet noen verdens ting som tyder på noe sånt. Om jeg hadde laget det til på den måten du beskriver, så skulle jeg nok greid å skvise en ekstra porsjon ut av det. Det er utrolig hva man får til om man legger godvilja til. Men det forutsetter selvsagt at man er en person med godvilje på lager. ;)

Hvordan vet du det? 😂😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jordbæra skrev:

Hvordan vet du det? 😂😂

Som jeg har sagt et par ganger allerede: da ville nok ts ha gjort et poeng ut av det. Hun har fått såpass mye pepper her at det ville vært usannsynlig om hun utelot en detalj som kunne gitt henne sympati for oppførselen hennes. (Hos noen. Ikke hos meg.)

Endret av Malum
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Malum skrev:

Som jeg har sagt et par ganger allerede: da ville nok ts ha gjort et poeng ut av det. Hun har fått såpass mye pepper her at det ville vært usannsynlig om hun utelot en detalj som kunne gitt henne sympati for oppførselen hennes. (Hos noen. Ikke hos meg.)

Og nok en gang så har ts sagt det ikke var nok middag uten å gjøre poeng ut fra hva slags middag eller noe! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine venner lyver ikke til meg og du vet ikke hvordan mine venner er. :rolleyes:Bryr meg fint lite om hva du og din hadde gjort. Det er ikke relevant i tråden 

Trekker meg ut av tråden. Makan til kjeftesmeller! Nå får dere bare kjefte videre. Ha en fin kveld alle sammen 

Anonymkode: c1fd7...9c6

😬...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jordbæra skrev:

Og nok en gang så har ts sagt det ikke var nok middag uten å gjøre poeng ut fra hva slags middag eller noe! 

Forresten skrev hun at hun hadde sagt at den ubudne gjesten kunne få rester hvis det ble igjen noe, så der forsvant teorien din om ferdig anrettede tallerkner. Med mindre hun mente den ubudne skulle slikke resten av selskapets tallerkner til slutt. Du er kanskje enig i at dét er usannsynlig, eller?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Malum skrev:

Forresten skrev hun at hun hadde sagt at den ubudne gjesten kunne få rester hvis det ble igjen noe, så der forsvant teorien din om ferdig anrettede tallerkner. Med mindre hun mente den ubudne skulle slikke resten av selskapets tallerkner til slutt. Du er kanskje enig i at dét er usannsynlig, eller?

Så når du nå har tenkt deg om så kan du gå inn på min tankegang? 

Du vet like lite som meg rett og slett 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malum said:

Forresten skrev hun at hun hadde sagt at den ubudne gjesten kunne få rester hvis det ble igjen noe, så der forsvant teorien din om ferdig anrettede tallerkner. Med mindre hun mente den ubudne skulle slikke resten av selskapets tallerkner til slutt. Du er kanskje enig i at dét er usannsynlig, eller?

Du er trådens smarteste! Da slipper vi å bruke flere innlegg på å spekulere frem og tilbake på det. 

Hun har laget til syv, men enhver god vert lager vel heller litt for mye enn litt for lite, ettersom man ikke kan beregne eksakt hvor mye folk spiser. Derfor burde det være null problem å tilby mat til en ekstra, dersom det var vilje til det.

Anonymkode: 7002e...707

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jordbæra skrev:

Så når du nå har tenkt deg om så kan du gå inn på min tankegang? 

Du vet like lite som meg rett og slett 😉 

Hæ? :klo: Vi vet at hun ikke hadde anrettet porsjoner, og at hun mente det kunne bli for lite mat. Hva mer er det å vite, annet enn at ts mangler evne til å tenke løsningsorientert, og være høflig?

Endret av Malum
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aurora** skrev:

Hun er frekk som kommer uanmeldt og forvenrer å få mat. Ærlig talt. Ts en dårlig vert? Men hun var jo ikke invitert! Du kan faktisk ikke troppe opp i andres middagsselskapog forvente å få mat. Synes det er helt rart ts får så mye pepper. Hun lot jo ikke gjestene sitte uten mat, men det må hun bare finne seg i Når hun ikke var invitert!

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komisk at TS får så mye pepper fra de fleste her..

Jeg er vokst opp med at; Kommer det ubudne gjester, så får ikke de mat.
Skal man derimot ha med en gjest til; Så sier man ifra i god tid før, slik at verten kan forberede seg, evt. Koke ett par ekstra poteter..  Samme regel gjelder om noen blir syk og ikke kan komme.

Jeg er derimot en slik person som deler hva jeg har.
Er ofte hvor jeg lager middag hjemme og en kompis eller to av samboer stikker innom og som den kjerringa jeg er, så spør jeg de "Vil dere også ha middag?" Jeg lager såpass mye mat at vi kan ha reste-middag dagen etterpå, men kommer det 1-2 kompiser innom, så er det nok middag til alle den dagen :) 

Da jeg var barn, så satt jeg ofte nede på rommet til vennene mine for å vente til de var ferdig med middag.. Var bare en familie som sa til meg "Kom, skal du også få mat :) "

Jeg har også vært den ubudne gjesten selv, har da takket fint nei til middag; enkelte har nær tvunget meg til å spise, men er en slik person at skulle slikt skje: Så tar jeg veldig lite mat og unnskylder meg med "Spiste før jeg kom hit, men maten var nydelig."

Det jeg vil fram til:
Folk er forskjellig, TS er ikke frekk fordi hun nektet. De fleste av oss er vokst opp med forskjellige skikker, hva som er normalt innenfor en familie, kan nesten være en dødssynd hos en annen familie.
Sånn er det bare.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekt å be med seg andre, men det er enda verre å få folk til å føle seg utilpass på denne måten. Jeg tror jeg hadde vært flau som gjest dersom jeg måtte sitte og spise mens noen andre måtte se på og vente på evt. rester. 

Jeg hadde gjort det beste ut av situasjonen og så heller tatt meg en alvorsprat med denne venninnen dagen etterpå om at det ikke var greit å ta med ubedte gjester. Eller iallefall ringe først og spørre om det er greit. 

Tror aldri jeg har laget for lite mat til selskaper, som oftest har jeg godt med rester. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt dårlig taklet av TS selv om det kom en ubuden. Det er vel den som tok personen med seg som er å klandre for å skape en vanskelig situasjon. Men TS gjorde den til katastrofe ved å håndtere den så dårlig. Man lager vel nok til en ekstra hvis en likevel skal lage til såpass mange!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo flere, jo bedre er vårt motto! 

Dette hadde vært null stress for min del. En uventet vri gjør ofte kvelden særskilt gøy 😁 Tenker, skal jeg le eller vemmes i etterkant 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På lørdag hadde jeg middagsbesøk og det kom en ubuden gjest. En venninne som bare tok henne med uten å spør!. Når jeg har middagsselskap, så beregner jeg og lager så og så mye utifra hvor mange som kommer. Hadde invitert 7.

Siden det regnet mye, så fikk hun nå komme inn, men sa ifra at jeg egentlig ikke hadde mat til henne. Hun kunne kanskje få rester. Gjestene mine må spise seg mette først. Dette ble ikke godt tatt imot. Venninnen min sa da "Men ser jo du har laget mye mat. Skal hun sitte å se på at vi spiser?!"  Jammen jeg har ikke invitert henne og har ikke beregnet mat til 9. Hun kan få hvis det blir rester" var litt klein stemning med bordet  

Jeg var kanskje streng, men synes det er temmelig sært å komme uanmeldt på middagsselskap og forvente å få mat. Det hadde jeg ALDRI fått meg til å gjøre. De andre gjestene så ingenting, men de hevet alle bryna. Har fått høre i går og i dag de synes det var frekt. Men hun fikk faktisk rester da.

Hva hadde dere gjort i et sånt tilfelle? Ubudne middagsgjester  

Anonymkode: c1fd7...9c6

Fy søren som du lyver!!

Det var DU som INVITERTE meg, men så " glemte" du det ganske beleilig da en av de du ser litt opp til skulle komme alikevel. Du vet hun som ikke liker meg. Har aldri blitt så dårlig behandlet i hele mitt liv. Skulle gladelig dratt med en gang du presterte å si at du ikke hadde bedt meg, med du bor ut i gokk så måtte vente til skyssen min var ferdig med å ete, slik at jeg kom meg hjem. Forøvrig så vet "alle" at jeg var invitert for du opprettet en gruppe på face der du inviterte oss, eller har du glemt det? Så jeg var fjernet som invitert når jeg kom hjem fra " middagen" så du må ha fjernet meg like før middagen startet, noe som er passe fjernt. Hvem prøver du å lure liksom.

Håper forresten det var verdt det. Å kaste over 20 år med vennskap på båten, bare fordi du prøver å imponere en ny venninne fra jobben som ikke liker meg.

Og forresten restene smakte som brente gummistøvler, så tror ikke dette middagsselskapet ditt var noe særlig suksess...

 

Anonymkode: f5702...813

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren som du lyver!!

Det var DU som INVITERTE meg, men så " glemte" du det ganske beleilig da en av de du ser litt opp til skulle komme alikevel. Du vet hun som ikke liker meg. Har aldri blitt så dårlig behandlet i hele mitt liv. Skulle gladelig dratt med en gang du presterte å si at du ikke hadde bedt meg, med du bor ut i gokk så måtte vente til skyssen min var ferdig med å ete, slik at jeg kom meg hjem. Forøvrig så vet "alle" at jeg var invitert for du opprettet en gruppe på face der du inviterte oss, eller har du glemt det? Så jeg var fjernet som invitert når jeg kom hjem fra " middagen" så du må ha fjernet meg like før middagen startet, noe som er passe fjernt. Hvem prøver du å lure liksom.

Håper forresten det var verdt det. Å kaste over 20 år med vennskap på båten, bare fordi du prøver å imponere en ny venninne fra jobben som ikke liker meg.

Og forresten restene smakte som brente gummistøvler, så tror ikke dette middagsselskapet ditt var noe særlig suksess...

 

Anonymkode: f5702...813

Digger hvis dette svaret virkelig er fra den "ubudne" gjesten

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herrejesus..hvor er vertens manerer? Kjenner jeg får vondt i magen overfor gjesten, han/hun må ha følt seg totalt tilsidesatt og uønsket. Jeg hadde slengt på en ekstra tallerken, og spist litt mindre selv. 

Jeg blir helt satt ut over hvor uhøflig og egoistisk enkelte ter seg, det er hårreisende! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren som du lyver!!

Det var DU som INVITERTE meg, men så " glemte" du det ganske beleilig da en av de du ser litt opp til skulle komme alikevel. Du vet hun som ikke liker meg. Har aldri blitt så dårlig behandlet i hele mitt liv. Skulle gladelig dratt med en gang du presterte å si at du ikke hadde bedt meg, med du bor ut i gokk så måtte vente til skyssen min var ferdig med å ete, slik at jeg kom meg hjem. Forøvrig så vet "alle" at jeg var invitert for du opprettet en gruppe på face der du inviterte oss, eller har du glemt det? Så jeg var fjernet som invitert når jeg kom hjem fra " middagen" så du må ha fjernet meg like før middagen startet, noe som er passe fjernt. Hvem prøver du å lure liksom.

Håper forresten det var verdt det. Å kaste over 20 år med vennskap på båten, bare fordi du prøver å imponere en ny venninne fra jobben som ikke liker meg.

Og forresten restene smakte som brente gummistøvler, så tror ikke dette middagsselskapet ditt var noe særlig suksess...

 

Anonymkode: f5702...813

Håper du sa ifra der og da? Hvordan har praten vært etterpå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jordbæra skrev:

Håper du sa ifra der og da? Hvordan har praten vært etterpå?

Sjansen for at dette er gjesten = sjansen for at 2018 globalt blir tre grader kaldere enn 2017.

Anonymkode: 67a4e...587

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...