Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg ikke tror på denne problemstillingen er fordi minst halvparten av alle voksne jeg kjenner hadde som gjest i dette scenarioet skåret gjennom og overkjørt verten på en vennlig måte ved å 

- insisterer på at u-gjesten skulle spise med de andre

- foreslått å dele maten sin med gjesten 

- sagt at jeg er ikke så sulten, så det blir garantert nok mat. 

- sagt på joviale måter at vi klarer såvisst å lage plass og mat nok, ikke sant dere? så det ble vanskelig for verten å protestere 

Eller eller eller eller.. 

At en vert er sånn kan jeg tro. At syv gjester satt i stillhet of adlydde verten med den åttende i bakgrunnen som skrapte tåa si i teppet høres ut som NM i Tafatt. Var det NM i tafatt i helgen? 

Anonymkode: 67a4e...587

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her syntes jeg at det i utgangspunktet var din venninne som var i overkant frekk og tok med noen uten å spørre deg, og som egentlig er den med ansvaret for at det ble for lite matt til henne. Høres heller ikke som om kommunikasjonen mellom venninna di og den ekstra gjesten var så god heller, kanskje gjesten oppfattet at hun var invitert som alle andre. Dette har jo også venninna di strengt tatt ansvar for. 

Når det er sagt, så kommer det litt an på hvordan du sa det til henne. Dersom man bryskt sier "jeg har ikke mat til deg, bare rester" så kan det oppfattes om uhøflig. Dersom du derimot hadde sagt "Oi, beklager, jeg visste ikke at vi fikk en gjest til, men skal se om jeg har mer i fryseren" f. eks. så tror jeg du hadde møtt mer forståelse :). Så her kunne du nok med fordel utvist litt mer fleksibilitet, det er jo ikke verdens undergang at det komme en enkeltgjest til. Det er jo tross alt ikke gjestens feil at venninna di ikke har snakket med deg. Og så kunne du heller tatt det med venninna di i etterkant på tomannshånd, at du forventer beskjed hvis det er flere som kommer med tanke på matlaging. 

Anonymkode: a199d...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe lignende skjedde meg en gang. 

Det ble tatt med en ekstra person uten at jeg visste det. Jeg latet som ingenting og sa «jo fler, jo bedre». Endte opp med at jeg så vidt spiste mat selv slik at ekstra gjest skulle få. Etter alle dro så bestilte jeg pizza på døren. 

Dagen etter takket venninnen min meg for at jeg tok det pent med ubuden gjest. Jenta hadde visst tatt typen i utroskap og trengte en venn. Det føltes godt å vite jeg hadde behandlet henne med respekt og verdighet. 

Idag er henne en av mine nærmeste. Jeg ble skilt og hun tok meg i mot med åpne armer i to måneder til jeg skaffet leilighet. En god gjerning skader ingen. 

Anonymkode: 1110f...a7d

Altså. Hun som var invitert kunne i det minste sendt på deg en melding slik at du var forberedt, eller helst ringt og avklart om det var greit at hun tok med en ekstra person.

Selv hadde jeg ikke tatt det på en slik måte dersom noen plutselig stilte med "+1" uten å varsle fra først, og det hadde blitt skikkelig kleint. Og nei, jeg hadde i hvert fall ikke latt være å spise selv. Hadde jeg hatt en veldig god dag, hadde jeg tilbudt den ekstra gjesten et par brødskiver, om jeg hadde brød i huset, noe jeg slett ikke alltid har. På en dårlig dag hadde jeg reagert med "ojda. Deg kjenner jeg ikke, og vi skal ha middagsselskap nå, ikke vorspiel, men du kan komme tilbake om et par timer, for da har vi kaffe og kaker".

Anonymkode: 509a4...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for personangrep.

Minner om følgende fra reglene:

Sitat

* Tråder kan i noen tilfeller bli stengt dersom moderator har ryddet for regelbrudd gjentatte ganger i løpet av kort tid. Dette vil bli vurdert fra gang til gang.

Edie, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg skumleste gjennom tråden, og ser at ting har blitt litt annerledes enn det ts først skrev...

Velger å svare ut fra hovedinnlegget:

Jeg har selv fått ubuden gjest til middagsselskap, gjorde ikke annet ut av det enn å dekke på til en til og serverte mat til alle. Som regel lager jeg alt, alt for mye mat, men kan se at det kan bli litt kinkig om man lager porsjonsretter som er ferdig på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Altså... om det dukker opp folk her hos oss i middagstiden, så kan min sønn på 10 år fort finne på å spørre dem om de vil ha middag, selv om de f.eks bare skal innom for å levere noe eller lignende. Om de da takker ja, selv om det ikke er klarert med oss foreldre og vi ikke har beregnet middag til mer enn oss 4 i familien, så finner vi på noe. Enten at vi sper på med noe annet slik at det blir nok til alle, eller at vi voksne spiser mindre og omså tar oss en brødskive i tillegg. Så ja, det var frekt av deg. Du hadde lov til å bli irritert og si i fra til din venninne etterpå, når ingen andre var til stede. Men du kunne godt latt som ingenting og gitt henne mat sammen med dere andre.

Anonymkode: 8070d...98e

Det hadde ikke jeg gjort. Foreldrene vil vel helst ha sine barn hjem til middag. Og når det er middagstid, så gleder jeg meg stort sett så mye til middagen selv, at det å ta en brødskive istedet fordi barnet inviterte tilfeldige barn til middag, hadde vært helt uaktuelt.

Når det gjelder akkurat dette tilfellet med ts, så synes jeg hun kunne gjort det annerledes. Jeg er enig i at det var frekt av henne!

 

 

Anonymkode: 2e51a...883

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, visste den ekstra personen i det hele tatt at hun ikke var invitert? Fordi venninnen din kan bare ha invitert henne selv, uten at hun tenkte noe over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sjokk med den stemoren jeg har. Stemors søster og pappa snakket masse med meg. Bare glad for å være et annet sted enn den samboeren jeg.

Anonymkode: 24a2f...1ca

Rart at din far vil ha henne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selvfølgelig vært like gjestfri mot henne som alle andre. :klo: Det kalles sosial intelligens og folkeskikk.

Anonymkode: 7cc8c...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av frekkhet av venninnen som tok med ei venninne uten å spørre, det er greit. Det var sikkert forferdelig for hun som fikk rester når venninnen sikkert hadde overbevist om at det går bra at hun blir med.

Men om man lager mat til 8 og overhodet ikke kan fordele det til 9 så ser jeg for meg at folk allerede må flytte maten rundt på tallerkenen, så om de hadde måtte flytte maten enda litt til hadde ikke gjort noe.
Som andre har sagt, kok litt mer ris/potet/pasta, så kan man fylle på med det

Anonymkode: e4354...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: beklager men denne synes jeg var rigid!! 

Jeg ville behandlet den uventede gjesten på lik linje med resten og heller refset venninna i etterkant å sagt det var frekt av henne.

Å slippe henne inn fordi det regnet og påpeke at hun kan få rester er jo helt hinsides og uvennlig! Stakkars dame. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

På lørdag hadde jeg middagsbesøk og det kom en ubuden gjest. En venninne som bare tok henne med uten å spør!. Når jeg har middagsselskap, så beregner jeg og lager så og så mye utifra hvor mange som kommer. Hadde invitert 7.

Siden det regnet mye, så fikk hun nå komme inn, men sa ifra at jeg egentlig ikke hadde mat til henne. Hun kunne kanskje få rester. Gjestene mine må spise seg mette først. Dette ble ikke godt tatt imot. Venninnen min sa da "Men ser jo du har laget mye mat. Skal hun sitte å se på at vi spiser?!"  Jammen jeg har ikke invitert henne og har ikke beregnet mat til 9. Hun kan få hvis det blir rester" var litt klein stemning med bordet  

Jeg var kanskje streng, men synes det er temmelig sært å komme uanmeldt på middagsselskap og forvente å få mat. Det hadde jeg ALDRI fått meg til å gjøre. De andre gjestene så ingenting, men de hevet alle bryna. Har fått høre i går og i dag de synes det var frekt. Men hun fikk faktisk rester da.

Hva hadde dere gjort i et sånt tilfelle? Ubudne middagsgjester  

Anonymkode: c1fd7...9c6

Syns det uthevede viser litt av skikk og bruk- forståelsen til TS...  Altså, WTF? Ble ikke overrasket da jeg leste resten av innlegget. Hvis det hadde vært sol, så hadde hun måtte vente ute på trappa mens de andre spiste? (er forøvrig enig i at man kan bli irritert på ubudne gjester, men man kan jo oppføre seg som folk likevel)

Anonymkode: 3a828...368

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...oooog der hadde jeg lest hele tråden. Denne har potensiale til å bli en kg- klassiker. Litt som taco i konfirmasjon og godtesnop:fnise:

Anonymkode: 3a828...368

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rosemoren skrev:

Som sagt, hvis viljen hadde vært tilstede, hadde disse to formene fint rukket til en ekstra hvis alle 5 hadde erstattet en liten bit hver med litt salat eller brød. Alle hadde kanskje ikke blitt stappmette, men de hadde i alle fall ikke gått sultne fra bordet.

Man serverer da ikke brød til lasagne? Det er som å servere ris til potene. Liten avsporing, men.... 

Anonymkode: 08bcb...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lese hele tråden, men for å svare på spørsmålet ditt: ja, det var slemt! 

Det er kjipt at det kommer en gjest mer enn du hadde trodd, men man skal da selvfølgelig behandle denne gjesten på lik linje som alle de andre! Det kalles folkeskikk. 

Jeg er opplært til at det skal serveres mat, kake, kaffe eller lignende når det kommer folk på besøk, enten det er avtalt eller ikke. Man skal behandle andre mennesker som man selv vil bli behandlet. Hadde du oppført deg sånn mot meg når jeg hadde kommet på besøk (enten det var avtalt eller ikke), så kan jeg love deg at jeg aldri hadde kommer igjen. 

Du vurderte å la henne stå igjen på trappa? Du vurderte å ikke engang invitere henne inn??! Makan til frekkhet!

Anonymkode: 3200c...5d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Winza said:

Men ikke bedre enn godtesnop tråden :P 

Jeg synes det har kommet to legendariske tråder i "Vennskapskategorien" denne uken. Den ene er denne og den andre er tråden om hun som lar venninna si kjøre seg overalt og ikke vil betale bensin. Her virker ikke TS så ille i hovedinnlegget, men blir bare verre og verre utover i tråden.

Både denne tråden og bensin-tråden er tråder hvor TS hevder sin rett til å oppføre seg helt idiotisk, og ikke ser selv at det er dem selv som er de kjipe.

Link til bensin-tråden:
 

 

Anonymkode: 73f08...1e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...