Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, yeans skrev:

Så da sier du at det en annen bruker sier stemmer? At ts hadde opprinnelig invitert henne men fadet henne ut til fordel for en annen gjest? Og håpte at hun ikke skulle dukke opp allikevel?

Hvis så er tilfelle skjønner jeg ikke at ts klager på kg ett sekund engang. Da ligger skylden helt og holdent hos ts. 

 

Dette gjør hen KUN fordi at hun skal "bevise" for den nye kule vennen sin at hun snakket sant når hun sier hun ikke inviterte meg, kun et skalkeskjul. Alle oss andre der VET jo at jeg var invitert...

Poneget mitt er at dette ikke er første gang hun har gjort lignende sjofle ting, og heg har alltid tilgitt henne. Denne gangen har jeg imidlertid bestemt meg for at dette gidder jeg ikke mer.

Anonymkode: f5702...813

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutes ago, yeans said:

Så da sier du at det en annen bruker sier stemmer? At ts hadde opprinnelig invitert henne men fadet henne ut til fordel for en annen gjest? Og håpte at hun ikke skulle dukke opp allikevel?

Hvis så er tilfelle skjønner jeg ikke at ts klager på kg ett sekund engang. Da ligger skylden helt og holdent hos ts. 

 

Det gjør det. Men nå kan altså både TS og den ubudne gjesten være ganske så dramatiske, og det tror jeg også at hun jeg ikke kjenner så godt er.

Det jeg har hatt av kommunikasjon i ettertid er at TS har ringt oss alle og vært opptatt av at alt var den ubudne gjesten sin feil. Liksom for å samle støtte for at hun gjorde som hun gjorde, og få oss til å si at "ja, det var hun som var frekk. Ja, det er hennes feil ... osv osv."

Men for resten av oss - som ikke er del av konflikten, vil vi egentlig bare styre utenom hele greia. Jeg tok telefonen første gang hun ringte, men da hun ringte igjen gadd jeg ikke ta den. Burde sikkert facet TS face to face og sagt min ærlige mening, men nå får hun jo en realitycheck i denne debatten rundt at dette er ikke okay å gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Middagsgjesten said:

Det gjør det. Men nå kan altså både TS og den ubudne gjesten være ganske så dramatiske, og det tror jeg også at hun jeg ikke kjenner så godt er.

Det jeg har hatt av kommunikasjon i ettertid er at TS har ringt oss alle og vært opptatt av at alt var den ubudne gjesten sin feil. Liksom for å samle støtte for at hun gjorde som hun gjorde, og få oss til å si at "ja, det var hun som var frekk. Ja, det er hennes feil ... osv osv."

Men for resten av oss - som ikke er del av konflikten, vil vi egentlig bare styre utenom hele greia. Jeg tok telefonen første gang hun ringte, men da hun ringte igjen gadd jeg ikke ta den. Burde sikkert facet TS face to face og sagt min ærlige mening, men nå får hun jo en realitycheck i denne debatten rundt at dette er ikke okay å gjøre.

Vel, dere kan jo bare sende en melding om at ytterligere detaljer om festen er delt i tråden hennes på kg og at det ikke er tvil om hvem som har gjort hva?

Jeg vet hvertfall at slike som ts vil miste en god del venner pga slikt som dette. Ikke bare gjestene men også andre som tar parti etter å ha fått hørt hele historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, yeans said:

Vel, dere kan jo bare sende en melding om at ytterligere detaljer om festen er delt i tråden hennes på kg og at det ikke er tvil om hvem som har gjort hva?

Jeg vet hvertfall at slike som ts vil miste en god del venner pga slikt som dette. Ikke bare gjestene men også andre som tar parti etter å ha fått hørt hele historien. 

Jeg tror egentlig TS vet hun har driti seg ut og skapt en kjip situasjon. Det er derfor hun ringer oss for å få bekreftelse, og starter en tråd på KG hvor hun egentlig kun vil ha bekreftelse. TS er fremdeles litt oppskaket og irritert også, i hvert fall da jeg snakket med henne og det jeg ser i tråden.

Så jeg tror egentlig følelsene alle veier bare skal roe seg, og så må de involverte snakke sammen. Og så får vi heller bare roe ned på middagsselskaper til vi er klare til å ha dem på en sivilisert måte ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette gjør hen KUN fordi at hun skal "bevise" for den nye kule vennen sin at hun snakket sant når hun sier hun ikke inviterte meg, kun et skalkeskjul. Alle oss andre der VET jo at jeg var invitert...

Poneget mitt er at dette ikke er første gang hun har gjort lignende sjofle ting, og heg har alltid tilgitt henne. Denne gangen har jeg imidlertid bestemt meg for at dette gidder jeg ikke mer.

Anonymkode: f5702...813

Så alt handler om å oppnå fordeler hos en veldig spesiell ny venn? Noe ala kjendis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Middagsgjesten said:

Jeg tror egentlig TS vet hun har driti seg ut og skapt en kjip situasjon. Det er derfor hun ringer oss for å få bekreftelse, og starter en tråd på KG hvor hun egentlig kun vil ha bekreftelse. TS er fremdeles litt oppskaket og irritert også, i hvert fall da jeg snakket med henne og det jeg ser i tråden.

Så jeg tror egentlig følelsene alle veier bare skal roe seg, og så må de involverte snakke sammen. Og så får vi heller bare roe ned på middagsselskaper til vi er klare til å ha dem på en sivilisert måte ;)

Dårlig sjakktrekk å gå på kg hvertfall :fnise: Jeg tror denne tråden kommer til å bli pensum i flere vennekretser framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for spekulasjoner.

Edie, mod.

Edit: Ryddet for krenkende utsagn, personangrep, spekulasjoner og brukerdebatt, samt svar til dette. 

Blod, mod

Endret av Blod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Middagsgjesten skrev:

Det gjør det. Men nå kan altså både TS og den ubudne gjesten være ganske så dramatiske, og det tror jeg også at hun jeg ikke kjenner så godt er.

Det jeg har hatt av kommunikasjon i ettertid er at TS har ringt oss alle og vært opptatt av at alt var den ubudne gjesten sin feil. Liksom for å samle støtte for at hun gjorde som hun gjorde, og få oss til å si at "ja, det var hun som var frekk. Ja, det er hennes feil ... osv osv."

Men for resten av oss - som ikke er del av konflikten, vil vi egentlig bare styre utenom hele greia. Jeg tok telefonen første gang hun ringte, men da hun ringte igjen gadd jeg ikke ta den. Burde sikkert facet TS face to face og sagt min ærlige mening, men nå får hun jo en realitycheck i denne debatten rundt at dette er ikke okay å gjøre.

Denne historien minner meg om denne tråden, der en person hadde blitt utestengt fra venninnegjengens julebord.
Da var det flere her inne som mente at hun som hadde blitt utestengt skulle møte til julebordet, selv om hun ikke var invitert.  (Jeg var for øvrig uenig i at hun skulle invitere seg selv)
Jeg håper virkelig ikke at dette er fortsettelsen på den tråden!

Men til saken:
Selv om dere i utgangspunktet ikke var en del av konflikten ble dere dratt inn i det på grunn av måten dette ble løst på (både fra trådstarters og den ubedte gjestens side.  Ved å opptre nøytralt er det eneste dere har oppnådd å fremstille dere selv i et veldig dårlig lys fra begge sider, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor dere finner dere i å bli fremstilt som konfliktskapende ved å tviholde på nøytraliteten deres.

Anonymkode: 500fd...456

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
15 timer siden, trinelise50 skrev:

Da skulle du ha sagt at hun ikke kunne komme.

Når hun stod i døren og faktisk hadde kommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Benson skrev:

Jeg hadde heller aldri kommer ubuden til noen og forventet mat. Men når hun først var der så hadde jeg aldri latt henne sitte å se på at vi andre spiser. Siden de fleste reagerte negativt på at du nektet henne å spise sammen med dere så hadde de sikkert også forsynt seg litt mindre slik at hun kunne få.

Jeg syns egentig du var frekkere enn det hun var. 

Ja, TS kunne jo tilbudt henne skive med gulost eller noe.

Når vi inviterer til middagsselskap, lager vi mat til antallet som vi vet kommer. Det vil si at det kanskje blir litt grønnsaker og brød til overs, men forretter og desserter lages i litt god tid i serveringsporsjoner, mens vi akkurat nok kjøtt/fisk til antallet det planlegges for. Og nei, vi hadde ikke begnyt å dele opp gode fiske- eller kjøttstykker i småbiter slik at en ubuden gjest også skulle fått.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Malum skrev:

Det er ikke veldig vanlig at man anretter middag på tallerken til hver enkelt når man inviterer til middagsselskap i eget hjem, så jeg vil tro din teori er rimelig usannsynlig. Spesielt siden ts ikke har nevnt noe om noe sånt. Hun håndterte det jo uansett med utrolig dårlig stil.

Da vanker nok vi i svært ulike miljø, for det er kun dersom det serveres typisk grytemat, som fårikål og bacalao, samt den ene gangen i julen det serveres svineribbe, at ikke maten anrettes i vår omgangskrets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Thyra skrev:

Dersom maten var tillagd på denne måten ville "rester" bety det som ble igjen på tallerknene når de var ferdige og spise. Og ts ville vel neppe ha skrapt av restene fra de andres tallerker og tilbudt den uventede gjesten?!?

Men i verste fall hadde det vært bedre å tilby den ekstra gjesten en frossenpizza, en karbonade e.l. og beklaget at man ikke hadde flere porsjoner av hovedretten. I stedet for å la vedkommende sitte og se på at de andre spiste.

Eller poteter, saus og salat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så hadde jeg nok ikke kommet i et selskap jeg ikke hadde blitt bedt i. Det synes jeg er frekt.

Men hadde jeg først kommet (kanskje pga av andre omstendigheter, f.eks brudd og trenger å være med noen den kvelden) ville jeg presisert at jeg ikke trengte mat (hadde kjøpt meg noe etterpå), dratt en stol/eller et armlen på en sofa el noe inntil bordet og spurt eller hentet meg et glass vann e.l og smilt og gjort det så trivelig som mulig rundt bordet. Dersom det var igjen noe etter andre servering og jeg hadde blitt tilbudt mat hadde jeg takket verten betraktelig og unnskyldt meg for bryderiet og spist det jeg fikk, fornøyd og mett. 

Det er ikke så jævla vanskelig! 

(Ikke lest hele tråden, så sikkert noe jeg ikke har fått med meg...)

Anonymkode: 1e7f4...d75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først så hadde jeg nok ikke kommet i et selskap jeg ikke hadde blitt bedt i. Det synes jeg er frekt.

Men hadde jeg først kommet (kanskje pga av andre omstendigheter, f.eks brudd og trenger å være med noen den kvelden) ville jeg presisert at jeg ikke trengte mat (hadde kjøpt meg noe etterpå), dratt en stol/eller et armlen på en sofa el noe inntil bordet og spurt eller hentet meg et glass vann e.l og smilt og gjort det så trivelig som mulig rundt bordet. Dersom det var igjen noe etter andre servering og jeg hadde blitt tilbudt mat hadde jeg takket verten betraktelig og unnskyldt meg for bryderiet og spist det jeg fikk, fornøyd og mett. 

Det er ikke så jævla vanskelig! 

(Ikke lest hele tråden, så sikkert noe jeg ikke har fått med meg...)

Anonymkode: 1e7f4...d75

Ikke sikkert at denne ubudne gjesten visste at gjesten hadde dratt henne med til et middagselskap 

Anonymkode: 1cd25...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, gi henne nå litt mat og så ikke lag mer styr ut av det. Så kan du heller si til hun som tok henne med at det er fint om hun sier fra neste gang og spør om det er OK. Vær litt grei og rund i kantene. 

Anonymkode: e6eff...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var snill som ba denne univiterte gjesten inn og ikke lot henne gå hjem eller stå utenfor. Skjønner ikke hvorfor folk skal mase om at hun måtte få mat, når hun dukker opp uanmeldt til middag så er det hennes problem at det ikke er nok mat. Synes du løste det på en grei måte med å si at hun kunne få restene, men jeg vet ikke om  jeg hadde bydt på det engang. Jeg kunne fort funnet på å si at hun kunne få noen brødskiver hvis hun var ihjelsulten.

Anonymkode: 84541...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

På lørdag hadde jeg middagsbesøk og det kom en ubuden gjest. En venninne som bare tok henne med uten å spør!. Når jeg har middagsselskap, så beregner jeg og lager så og så mye utifra hvor mange som kommer. Hadde invitert 7.

Siden det regnet mye, så fikk hun nå komme inn, men sa ifra at jeg egentlig ikke hadde mat til henne. Hun kunne kanskje få rester. Gjestene mine må spise seg mette først. Dette ble ikke godt tatt imot. Venninnen min sa da "Men ser jo du har laget mye mat. Skal hun sitte å se på at vi spiser?!"  Jammen jeg har ikke invitert henne og har ikke beregnet mat til 9. Hun kan få hvis det blir rester" var litt klein stemning med bordet  

Jeg var kanskje streng, men synes det er temmelig sært å komme uanmeldt på middagsselskap og forvente å få mat. Det hadde jeg ALDRI fått meg til å gjøre. De andre gjestene så ingenting, men de hevet alle bryna. Har fått høre i går og i dag de synes det var frekt. Men hun fikk faktisk rester da.

Hva hadde dere gjort i et sånt tilfelle? Ubudne middagsgjester  

Anonymkode: c1fd7...9c6

Jeg hadde sagt; " Så koselig at vi blir flere til bords. Jeg har lagd mat til 7, men det går fint. Det er uansett nok til alle om vi fordeler litt. " 
Når du lager mat til syv, er det sånn at det blir så og så mye til den og den personen, eller lager du mye, så folk kan ta mer om de ikke blir mette? Om det er den siste, så er det jo ikke noe problem å gi mat til ubudne gjesten. Synes det er frekt å la folk sitte å se andre spise mat. Skjønner hvorfor de hevet bryna sine. Alle kunne tatt litt mindre porsjoner, så det var nok til gjesten også. Det er ikke noe problem. Å få servert restemat, og spise den når alle er ferdige, er veldig frekt. Skjerpings! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste reagerte da ikke negativt på meg men på de. De så jo selv til meg det var frekt av de. Så alle støttet meg i denne saken gitt 👍

Anonymkode: c1fd7...9c6

Du har i så fall noen sære, småluge og lite velkomne venner. Det er i hvert fall helt sikkert. 

Anonymkode: d85ab...261

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville løst saken uten at det ble en dårlig stemning. Var det laget f.eks. biff til nøyaktig antall personer, kan det gjøres ved at alle tar 1/8 del av biffen sin og alle deler på tilbehøret. Som vertinne hadde jeg spurt om det var greit, tror alle ville svart ja.

Hadde invitert tre, vi skulle være fire til bords men den ene meldte avbud. Jeg laget til tre personer. Hvalbiff, fløtegratinert sellerirotgrateng med hvitløk, grønnkål med sitron, rødvinssaus. Når bordet var dekket og vi satte oss ned, ble vi straks enige om å skjære vekk cirka 1 tredjedel av hver vår biff og la til sides. Den ene bor i samme oppgang som gjesten som meldte avbud, så hun tok med seg biffstykkene med tilbehør til han, noe han satte stor pris på. Lager alltid mer enn nok med tilbehør uansett.

Ville tatt det opp med venninna di ts, og beklaget at du håndterte det dårlig, men ville sagt at hun må si fra og spørre om det passer at hun tar med seg en til.

Sitter her og tenker på hvor klein stemning det må ha blitt rundt bordet. Jeg hadde ikke kost meg hvis en måtte vente på evt. rester. Tror alle spiser litt mindre når de hører sånt. Du kunne like så greit invitert henne til bords og sagt at det ble en mer enn forventet til middag, men at "vi får gjøre så godt vi kan og dele". Eller jeg ville tilbudt meg å varme opp en karbonade hvis det var knapt med mat.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...