Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest chisandra
2 minutter siden, Benson skrev:

Nesten samtlige her har jo svart at de syns det er frekt å komme uinvitert. Det handler om hvordan man håndterer situasjonen når man først står i det. 

Dette!

Synd man kun kan plusse en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Jordbæra skrev:

Enig i denne.

Og legg merke til andre tråder hvor det kommer ekstra folk til middag eller ubudne gjester på døren. De fleste misliker det. Men her så halshugges ts 

Skjønner godt ts trakk seg ut av tråden. Bare kjeftesmeller her, men typisk KG

Anonymkode: 76374...105

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo at så tøff ts var som viste at dette ikke var ok oppførsel. Gjesten som kom gikk heller ikke hjem på tom mage. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over hvordan ts behandlet denne gjesten. Hvis hun måtte vente til alle hadde spist, fikk hun vel kun tilbehøret som var igjen og ikke kjøttet eller fisken. Jeg håper for ts del at ikke maten som gjesten fikk, ble skrapt av tallerkenene til de andre gjestene.

Snakker om å være smålig. Jeg hadde gladelig latt være å spise min porsjon, hvis det virkelig var så lite mat og heller bydd gjesten denne, så hadde jeg fortalt venninnen (på tomannshånd) at det ikke var greit at hun dro med seg en uskyldig person til en annen middag.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jordbæra skrev:

Jeg mener jo at så tøff ts var som viste at dette ikke var ok oppførsel. Gjesten som kom gikk heller ikke hjem på tom mage. 

Signerer. Hun fikk jo mat, skjønner ikke hvorfor folk blir så irriterte.

Anonymkode: 2cab7...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Honey Dew skrev:

Jeg er sjokkert over hvordan ts behandlet denne gjesten. Hvis hun måtte vente til alle hadde spist, fikk hun vel kun tilbehøret som var igjen og ikke kjøttet eller fisken. Jeg håper for ts del at ikke maten som gjesten fikk, ble skrapt av tallerkenene til de andre gjestene.

Snakker om å være smålig. Jeg hadde gladelig latt være å spise min porsjon, hvis det virkelig var så lite mat og heller bydd gjesten denne, så hadde jeg fortalt venninnen (på tomannshånd) at det ikke var greit at hun dro med seg en uskyldig person til en annen middag.

Men hun var jo ikke invitert. Da kan man ikke forvente å få mat 

Anonymkode: 2cab7...640

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Jeg er sjokkert over hvordan ts behandlet denne gjesten. Hvis hun måtte vente til alle hadde spist, fikk hun vel kun tilbehøret som var igjen og ikke kjøttet eller fisken. Jeg håper for ts del at ikke maten som gjesten fikk, ble skrapt av tallerkenene til de andre gjestene.

Snakker om å være smålig. Jeg hadde gladelig latt være å spise min porsjon, hvis det virkelig var så lite mat og heller bydd gjesten denne, så hadde jeg fortalt venninnen (på tomannshånd) at det ikke var greit at hun dro med seg en uskyldig person til en annen middag.

Hvis du først skal anta så kan du også anta på en positiv måte? Eller finnes det bare et svar på rester?

Ser for meg at alle gjestene kan ha fylt på sine tallerkener. Dermed får ubudne gjesten fylle sin tallerken tilslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Peanut skrev:

En bekjent av faren min var en gang i det tidligere DDR og var på besøk hos en familie. Det ble servert kjøttkaker. Sulten som han var tok han TO stk, men så da når fatet hadde gått runden at det var en som ikke fikk kjøttkake. De hadde altså beregnet én kjøttkake pr person, og det var det. Mon tro hvem som skulle ha tenkt litt  :blink: 

Var de ikke litt fattige da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Signerer. Hun fikk jo mat, skjønner ikke hvorfor folk blir så irriterte.

Anonymkode: 2cab7...640

Fordi gjesten egentlig ble behandlet som en hund.

Nå skulle jeg gjerne likt å høre hele historien, om hvorfor venninna tok med seg denne gjesten og hva slags relasjon ts har til vedkommende. Man kan ikke diskutere dette rettferdig uten å vite hele sammenhengen her.

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun var jo ikke invitert. Da kan man ikke forvente å få mat 

Anonymkode: 2cab7...640

Det var jo ikke denne personens skyld at gjesten til ts hadde dratt henne med. Førstnevnte hadde kanskje ikke gjort denne personen oppmerksom på at det var middagsselskap

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Var de ikke litt fattige da?

Det var DDR da så kanskje ikke akkurat så mye penger eller mat generelt nei... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår bare ikke at andre mennesker kan være som de vil jeg da, så må den som tar i mot bare være hyggelig hele veien. Er ikke det slik man blir overkjørt hele tiden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det var jo ikke denne personens skyld at gjesten til ts hadde dratt henne med. Førstnevnte hadde kanskje ikke gjort denne personen oppmerksom på at det var middagsselskap

Men da skulle ikke hun venninnen bare spist mens hennes venninne så på. Hun kunne gi henne litt av sin mat, men her kjefter alle på ts 

Anonymkode: 2cab7...640

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jordbæra skrev:

Forstår bare ikke at andre mennesker kan være som de vil jeg da, så må den som tar i mot bare være hyggelig hele veien. Er ikke det slik man blir overkjørt hele tiden?

:klo:

Anonymkode: 1cd25...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:klo:

Anonymkode: 1cd25...645

Så folk kan ta med seg ubudne gjester så mye de vil, men ts skal ikke få lov til å reagere? Ved å reagere så gjør man slik at det hvert fall ikke skjer igjen. Hvis du alltid har ekstra så vil det skje gang på gang fordi folk antar at du syns det er greit. Dvs overkjørt 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jordbæra skrev:

Forstår bare ikke at andre mennesker kan være som de vil jeg da, så må den som tar i mot bare være hyggelig hele veien. Er ikke det slik man blir overkjørt hele tiden?

Nei, det er ikke slik man blir overkjørt hele tiden, det er slik man bidrar til fred, fordragelighet og hyggelig stemning. Irritasjonen tar man ikke der og da, den tar man med venninnen under fire øyne etterpå, så unngår man at hun overkjører en på samme måte en annen gang.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Jordbæra skrev:

Så folk kan ta med seg ubudne gjester så mye de vil, men ts skal ikke få lov til å reagere? Ved å reagere så gjør man slik at det hvert fall ikke skjer igjen. Hvis du alltid har ekstra så vil det skje gang på gang fordi folk antar at du syns det er greit. Dvs overkjørt 

 

Det du kan hvertfall kan være sikker på, det er at folk snakker bak ryggen på TS om hvor gnien hun er. Antagelig blir hun ikke invitert neste gang noen skal ha selskap.

Anonymkode: be3c2...f03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det du kan hvertfall kan være sikker på, det er at folk snakker bak ryggen på TS om hvor gnien hun er. Antagelig blir hun ikke invitert neste gang noen skal ha selskap.

Anonymkode: be3c2...f03

Da får det være til da. Man diskuterer denne gangen nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jordbæra skrev:

Så folk kan ta med seg ubudne gjester så mye de vil, men ts skal ikke få lov til å reagere? Ved å reagere så gjør man slik at det hvert fall ikke skjer igjen. Hvis du alltid har ekstra så vil det skje gang på gang fordi folk antar at du syns det er greit. Dvs overkjørt 

Det er lov å reagere men da tar man det med de det gjelder i etterkant. Ikke lager en scene midt i middagsselskapet. Som sagt er det ikke sikkert hun ubudne gjesten visste at hun var ubuden og følte seg sikkert dritt som kom uten å være invitert. Er venninnen til ts som tok henne med som har handlet totslt feil her. Så ts burde tatt det opp med henne på tomannshånd etterpå. Ikke latt den hun tok med føle seg som søppel.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Timsy said:

Hadde du vært en god vertinne hadde du ønsket henne velkommen og dekket på til en ekstra uten å lage dårlig stemning.

En god vertinne sørger for å ha nok mat. Har du nok til 7 har du også nok til 8, kanskje 9.

Alle gjestene vil huske denne kvelden. Og de vil ikke huske at en person var "frekk" nok til å komme uinvitert, men måten du som vertinne valgte å reagere på den uinviterte gjesten.

Du dreit deg loddrett ut, og igrunn burde du skamme deg. Såklart var de "enige" med deg, hva annet skulle de si? De var høflige mot deg som vertinne, og sa seg enig i at den uinviterte gjesten var frekk. Men jeg setter en 1000-lapp på at de sikkert snakket seg imellom da de kom hjem, om hvilken smålig vertinne du faktisk var.

Personlig ville jeg nok aldri kommet uten invitasjon. Men hadde jeg vært kveldens vertinne ville det aldri falle meg inn å reagere slik du gjorde. Alle er velkommen ved mitt bord, invitert eller uinvitert. Her var det snakk om ett menneske. Hadde skjønt det om det var 5, men selv da skulle du sagt fra på en ordentlig og høflig måte.

Du burde lese deg opp på skikk og bruk. 

Jeg gremmes over at folk kan være så utrolig smålige, gjerrige, lite inkluderende og totalt blottet for både folkeskikk og anstendighet.

Du burde skamme deg.

Signerer! Mye klokt i dette innlegget også utover middagsselskap.

Anonymkode: 4f48e...695

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...