Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg bodde i kollektiv med ei jente en gang, som ikke håndterte noen form for avvik. Hun ble utrolig stressa hvis noen hadde lånt ketchupen hennes, eller tatt noe av krydderet. Så hun endte med å skrive navn på alle tingene i kjøpeskapet, samt "ikke ta". Og hun tok med seg krydderet hun hadde kjøpt og satte det inne på rommet. Og ting på badet, tok hun også med seg inn på rommet. Og hun taklet ikke et minste avvik i planer. Jeg mistenker at hun var litt autistisk, og hun burde nok aldri bodd i kollektiv. Jeg kan lett se for meg at denne personen også kunne håndtert en ekstra gjest i et middagsselskap på samme måte som TS. Men jeg kjenner ingen andre jeg kan se for meg at ville håndtert situasjonen slik.

Dersom TS også er som personen jeg beskriver, synes jeg i grunn ikke hun skal ha middagsselskap. Det er for mange avvik som kan skje; ekstra gjest, gjester som sier de skal komme men ikke kommer, maten brenner seg osv.

Anonymkode: 7002e...707

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er lov å reagere men da tar man det med de det gjelder i etterkant. Ikke lager en scene midt i middagsselskapet. Som sagt er det ikke sikkert hun ubudne gjesten visste at hun var ubuden og følte seg sikkert dritt som kom uten å være invitert. Er venninnen til ts som tok henne med som har handlet totslt feil her. Så ts burde tatt det opp med henne på tomannshånd etterpå. Ikke latt den hun tok med føle seg som søppel.

Det kan hende ts sin reaksjon var litt i sjokk? Hun reagerte før hun tenkte over hele bildet? Enkelte blir veldig tatt på sengen. For alt vi vet kan hun ha tiltenkt hele retter klare på en litt restaurant måte. Når jeg inviterer til middag har jeg alltid ekstra selv. Egentlig nok til å ha til lunsj dagen etter, men det er meg. Vi vet ikke hvordan ts danderte middagen! 

Kan tenke meg ingen flere kommer ubudne dit igjen 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jordbæra skrev:

Det kan hende ts sin reaksjon var litt i sjokk? Hun reagerte før hun tenkte over hele bildet? Enkelte blir veldig tatt på sengen. For alt vi vet kan hun ha tiltenkt hele retter klare på en litt restaurant måte. Når jeg inviterer til middag har jeg alltid ekstra selv. Egentlig nok til å ha til lunsj dagen etter, men det er meg. Vi vet ikke hvordan ts danderte middagen! 

Kan tenke meg ingen flere kommer ubudne dit igjen 😅

Greit nok hun ble vel sjokka men likevel da. Hun kunne brukt en annen tone. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Maleficenta skrev:

Greit nok hun ble vel sjokka men likevel da. Hun kunne brukt en annen tone. 

Annen tone? Var du der og vet akkurat hvordan tone hun brukte? :klo:

 

Anonymkode: 2cab7...640

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Greit nok hun ble vel sjokka men likevel da. Hun kunne brukt en annen tone. 

Tonefallet vet vi ikke, kun ordene. Skulle gjerne vært flue på veggen under middagen og sett an situasjonen bedre. Tenker at når vennene i følge ts sitt innlegg ikke viser tegn til å reagere negativt så er det godkjent 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jordbæra skrev:

For alt vi vet kan hun ha tiltenkt hele retter klare på en litt restaurant måte. Når jeg inviterer til middag har jeg alltid ekstra selv. Egentlig nok til å ha til lunsj dagen etter, men det er meg. Vi vet ikke hvordan ts danderte middagen!

Jeg føler meg rimelig sikker på at ts ville gjort et poeng ut av det hvis så var tilfelle. Det ville nemlig vært et særs viktig poeng. (Uten at det hadde rettferdiggjort reaksjonen hennes.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Malum skrev:

Jeg synes dere oppførte dere merkelige, alle tre.

1. Jeg ville aldri tatt med meg en ekstra gjest til et selskap jeg var invitert i uten evt å avklare det på forhånd.

2. Jeg ville aldri blitt med som noen i et middagsselskap jeg ikke var invitert i om jeg ikke visste at det ikke var avklart på forhånd.

3. Jeg ville aldri ha avvist en ubuden ekstragjest på den måten du gjorde. Jeg ville heller ha dekket til en ekstra og gjort det beste ut av det, fordi det hadde vært viktig for meg at alle hadde en hyggelig kveld, og fordi jeg ikke vil være en smålig og uhøflig person.

4. Den frekke venninnen ville jeg muligens tatt et par ord med under fire øyne, og sagt at jeg ville satt pris på om hun kunne avklare med meg i god tid neste gang hun ville ta med en ekstra person, sånn at jeg slapp å bekymre meg for om alle gjestene fikk nok mat.

Så klønete og lite voksent som du håndtere dette, ts, ble det jo bare kleint for alle. Men dere er kanskje veldig unge?

Dette er jeg veldig enig i!

Hadde jeg vært en av TS' andre gjester, ville jeg følt at mye av hyggen ved selskapet ble ødelagt av at en ble ekskludert på denne måten. Jeg kunne mer enn gjerne delt min porsjon, men hadde nok følt det ubehagelig å gå mot vertinnens allerede uttalte ønske om ikke å servere alle. Hadde derimot den ekstra gjesten fått plass ved bordet (og tilbud om mat) ville jeg automatisk forsynt meg litt mindre, for å sikre at det ble nok til alle, for jeg hadde forstått at verten ville blitt litt stresset over en ekstra.

Ja, det er frekt å komme uanmeldt/ta med en uanmeldt gjest i middagsselskap, men jeg kommer aldri til å forstå de som legitimerer frekkhet (i dette tilfellet TS sin) med at noen andre var frekke først. Jeg kan ikke se hva godt det skal føre meg seg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Maleficenta said:

Nå vet vi jo ikke om den ubudne gjedten var frekk. Jeg tenker mer venninnen som tok henne med var frekk. Hun kunne spurt på forhånd om det var greit at hun tok med en til. Ikke sikkert hun som ble tatt med visste at det var invitert spesifikt 7 personer.

Ja det var den bedte gjesten jeg mente var frekk. Jeg vil anta og håper at den ubedte gjesten ikke var klar over den manglende kommunikasjonen med vertinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malum skrev:

Jeg føler meg rimelig sikker på at ts ville gjort et poeng ut av det hvis så var tilfelle. Det ville nemlig vært et særs viktig poeng. (Uten at det hadde rettferdiggjort reaksjonen hennes.)

Det er ikke sikkert, spesielt siden hun ikke har spesifisert hva slags middag det var i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annen tone? Var du der og vet akkurat hvordan tone hun brukte? :klo:

 

Anonymkode: 2cab7...640

Jeg vet ikke men hun sa liksom ikke på en hyggelig måte at dessverre ikke var nok mat til alle. Slik jeg tolka det jeg leste så var det mer sånn at hun sa. Jeg har ikke beregna mat til 8. Bare 7. Du kan jo ta rester hvis det er noe igjen. Leste ikke noe beklagelse noe sted. Mulig jeg overtolker og ser situasjonen for mye foran meg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at både gjest og vert var frekke i dette tilfellet. Man tar ikke med seg folk som ikke er invitert i middagsselskap. Men man lar da heller ikke folk sitte å se på at andre spiser. Ts jeg ville ha latt den ubudne gjesten få spise og så ville jeg tatt en prat med hun som tok med den ubudne gjesten og sagt hva du mente om det. 

Anonymkode: 2db13...10a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke begripe at denne uinviterte personen lot seg behandle på en slik måte. Hvem orker å tre inn i et hus man er så eksepsjonelt uvelkommen i? Hvorfor ikke heller gå videre og ha det hyggelig et sted?

Anonymkode: e2600...9c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene her, men som en av de andre gjestene hadde jeg blitt flau på dine vegne. Javisst er det ufint å bare dukke opp med ubedt gjest, men det hadde jeg tatt opp med hun som tok med seg gjesten, etterpå! Det der kunne blitt løst smidig og uten dårlig stemning. Har du så stålkontroll på hvor mye gjestene dine spiser at det umulig kan være nok til en til? Jeg hadde nok tenkt at du var lite raus, ikke bare pga maten, men måten situasjonen ble taklet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke begripe at denne uinviterte personen lot seg behandle på en slik måte. Hvem orker å tre inn i et hus man er så eksepsjonelt uvelkommen i? Hvorfor ikke heller gå videre og ha det hyggelig et sted?

Anonymkode: e2600...9c6

Da kan det jo ha vært litt hyggelig tross alt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jordbæra skrev:

Det er ikke sikkert, spesielt siden hun ikke har spesifisert hva slags middag det var i det hele tatt.

Det er ikke veldig vanlig at man anretter middag på tallerken til hver enkelt når man inviterer til middagsselskap i eget hjem, så jeg vil tro din teori er rimelig usannsynlig. Spesielt siden ts ikke har nevnt noe om noe sånt. Hun håndterte det jo uansett med utrolig dårlig stil.

Endret av Malum
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg husker jeg bodde i kollektiv med ei jente en gang, som ikke håndterte noen form for avvik. Hun ble utrolig stressa hvis noen hadde lånt ketchupen hennes, eller tatt noe av krydderet. Så hun endte med å skrive navn på alle tingene i kjøpeskapet, samt "ikke ta". Og hun tok med seg krydderet hun hadde kjøpt og satte det inne på rommet. Og ting på badet, tok hun også med seg inn på rommet. Og hun taklet ikke et minste avvik i planer. Jeg mistenker at hun var litt autistisk, og hun burde nok aldri bodd i kollektiv. Jeg kan lett se for meg at denne personen også kunne håndtert en ekstra gjest i et middagsselskap på samme måte som TS. Men jeg kjenner ingen andre jeg kan se for meg at ville håndtert situasjonen slik.

Dersom TS også er som personen jeg beskriver, synes jeg i grunn ikke hun skal ha middagsselskap. Det er for mange avvik som kan skje; ekstra gjest, gjester som sier de skal komme men ikke kommer, maten brenner seg osv.

Anonymkode: 7002e...707

I alle dager? Dette har da virkelig ingenting å gjøre med autisme?? Tillegger du enhver som reagerer på at andre bare tar seg til rette autisme diagnoser?

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Malum skrev:

Det er ikke beldig vanlig at man anretter middag på tallerken til hver enkelt når man inviterer til middagsselskap i ehet hjem, så jeg vil tro din teori er rimelig usannsynlig. Spesielt siden ts ikke har nevnt noe om noe sånt. Hun håndterte det jo uansett med utrolig dårlig stil.

Da har vi bestemt helt forskjellige meninger her og vi blir nok ikke helt enig. Men det er greit 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er ufint av folk her å kaste ut diagnoser og. Hver gang noen ikke er A4 eller helt som deg selv så er det helt sikkert en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS får vel mye pepper her.

Alle dere som sier at det nok helt sikkert var nok mat til flere: Nå har ikke TS skrevet menyen, men når jeg har middagsgjester serverer jeg ikke nødvendigvis gryterett med en haug med ris eller pasta. Jeg forbereder blant annet ofte forretter og hovedretter som blir dandert på tallerkene på forhånd (til så mange gjester som er invitert).

På lørdag hadde vi middagsgjester. Forrett pr. person: 1 stk. kreps og 1 stk. hjemmelaget skallsdyrspaté i porsjonsform, dandert på hver sin tallerken (6 stk.). Hovedrett: Fiskepakke i alumiumsfolie (1 hel fisk til hver, 6 stk), også pent lagt opp på tallerkene med garnityr. Hadde det kommet en ekstra, ubedt gjest hadde det ikke vært enkelt å dele disse 6 porsjonene på 7. Eller kanskje alle dere som alltid lager rikelig hadde løst dette også? 

Anonymkode: 08bcb...3d1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes TS får vel mye pepper her.

Alle dere som sier at det nok helt sikkert var nok mat til flere: Nå har ikke TS skrevet menyen, men når jeg har middagsgjester serverer jeg ikke nødvendigvis gryterett med en haug med ris eller pasta. Jeg forbereder blant annet ofte forretter og hovedretter som blir dandert på tallerkene på forhånd (til så mange gjester som er invitert).

På lørdag hadde vi middagsgjester. Forrett pr. person: 1 stk. kreps og 1 stk. hjemmelaget skallsdyrspaté i porsjonsform, dandert på hver sin tallerken (6 stk.). Hovedrett: Fiskepakke i alumiumsfolie (1 hel fisk til hver, 6 stk), også pent lagt opp på tallerkene med garnityr. Hadde det kommet en ekstra, ubedt gjest hadde det ikke vært enkelt å dele disse 6 porsjonene på 7. Eller kanskje alle dere som alltid lager rikelig hadde løst dette også? 

Anonymkode: 08bcb...3d1

Men dette mener folket her er veldig usannsynlig 😅 godt du gjør slikt. Bor med en kokk selv så han kan gjøre slikt, mens jeg er vant til å slenge sammen noe gryterett med masse ris så det blir masse til overs. Folk er forskjellige!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...