Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fælt så mye kjeft ts skal få da. Herregud, var jo venninnen som var den frekke her da som tar med seg en ubuden gjest!  Hvorfor måtte hun gi henne mat? Må hun gi 4 andre mat hvis det kom 4 andre på døren?  Men typisk KG at folk skal kjefte på ts.

Anonymkode: 76374...105

Folkeskikk, for eksempel...?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fælt så mye kjeft ts skal få da. Herregud, var jo venninnen som var den frekke her da som tar med seg en ubuden gjest!  Hvorfor måtte hun gi henne mat? Må hun gi 4 andre mat hvis det kom 4 andre på døren?  Men typisk KG at folk skal kjefte på ts.

Anonymkode: 76374...105

Hun måtte ikke gi henne mat. Hun måtte ikke være løsningsorientert og hyggelig. Men det hadde jo helt klart gjort situasjonen litt bedre.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fælt så mye kjeft ts skal få da. Herregud, var jo venninnen som var den frekke her da som tar med seg en ubuden gjest!  Hvorfor måtte hun gi henne mat? Må hun gi 4 andre mat hvis det kom 4 andre på døren?  Men typisk KG at folk skal kjefte på ts.

Anonymkode: 76374...105

Det er vel ikke ofte det dukker opp 4 ekstra til en gjennomsnittlig norsk middagselskap? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ulven skrev:

Selvfølgelig sa de det. :rolleyes: Det ville jeg trolig også ha sagt siden noe annet ville vært frekt overfor vertinnen . Senere på kammerset med min mann ville vi pratet om hvor rigid og lite løsningsfokusert du var, og at du lett kunne ha gjort en klein situasjon om til en hyggelig middag for alle parter.

Mine venner lyver ikke til meg og du vet ikke hvordan mine venner er. :rolleyes:Bryr meg fint lite om hva du og din hadde gjort. Det er ikke relevant i tråden 

Trekker meg ut av tråden. Makan til kjeftesmeller! Nå får dere bare kjefte videre. Ha en fin kveld alle sammen 

Anonymkode: c1fd7...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Men typisk KG at folk skal kjefte på ts.

Anonymkode: 76374...105

Det kan jeg forsåvidt være enig i, men akkurat i denne problemstillingen mener i alle fall jeg at TS kunne taklet situasjonen på en atskillig mer smidig måte. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelige er vel heller at venninnen som dro med seg denne ekstra gjesten gikk med på å spise, mens hennes gjest da satt å ventet på rester. At de ikke heller bare gikk når de skjønte det ikke var nok mat til begge?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart at det blir krig i verden, når er ekstra gjest i et middagselskap kan skape en så kjip situasjon.

Jeg har gjennomført en liten spørreundersøkelse hvor jeg ringte 100 mennesker, og spurte hvordan de hadde håndtert denne situasjonen som vert.

50 person sier at de bare synes det er hyggelig med en ekstra middagsgjest. Flere sa at de heller ville ha en gjest for mye en enn gjest for lite. 

30 personer sier at de ville synes det var litt rart, men at de ville ikke latt seg stresse. De ville sagt noe alla: "Nå har jeg bare beregnet mat til syv mennesker. Men jeg regner med at det går fint at vi er åtte".

19 personer sier at de er vanemennesker og hadde blitt litt stresset av situasjonen. De ville selvfølgelig servert vedkommende mat, og ikke laget en scene der og da, men de ville sagt fra til hun som inviterte med seg etterpå at hun måtte spørre før hun tok med seg noen i middagsselskap.

1 person sa at de synes det hadde vært helt katastrofe. Og at de ville sørget for at "ekstragjesten" følte seg skikkelig utilpass og måtte se på de andre spise. Var det deg TS?

Konklusjon: Sånn kan du ikke oppføre deg TS! Dette er så pinlig.

Anonymkode: 7002e...707

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mousj skrev:

Folkeskikk, for eksempel...?

Hvorfor det?  Hun viste jo ikke ts folkeskikk da hun kommer ubuden i hennes selskap 

Anonymkode: 76374...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid nok mat til dobbelte av gjester jeg tror kommer. Hos meg skal folk bli mette og t.o.m få ta med hjem om det var noe de likte xtra godt :) Så har aldri hatt problemer at venner tar med noen xtra venner eller søsken, noe som faktisk skjer ofte når jeg tenker på det.

Jo flere jo bedre for min del. Alltid koselig å bli kjent med nye folk gjennom et godt måltid eller se bekjente man ik ser så ofte til vanlig.

Hadde jeg vært din gjest så hadde jeg lett delt min porsjon med den gjesten som ik var invitert. Vet også at alle mine nære venner hadde gjort det samme. Syns du var litt frekk ja, men ditt hjem, dine regler. Jeg kunne hvertfall aldri spist rundt et bord mens 1 person måtte se på, hadde dratt derfra og aldri kommet tilbake som gjest til middag.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jordbæra skrev:

Merkelige er vel heller at venninnen som dro med seg denne ekstra gjesten gikk med på å spise, mens hennes gjest da satt å ventet på rester. At de ikke heller bare gikk når de skjønte det ikke var nok mat til begge?

Enig her. Hun blir sur fordi ikke fordi venninnen ikke får mat; man da kunne hun vel dele maten med henne da 

Anonymkode: 76374...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har åpenbart mange nok venner. For holdningen din viser med all tydelighet at du verken har lyst, evne eller kapasitet til å inngå flere vennskap. Det er notert.

Anonymkode: aa7ed...f89

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert at den "ubudne gjesten" hadde bedt om å få komme en gang, men at dette var noe venninna di fikk henne med på. Smålig av deg å være knipen på litt mat og tipper den "ubudne gjesten" følte seg rimelig liten. Du kunne tatt det med et smil og sagt velkommen og heller tatt det med vennina di etterpå istedenfor å behandle hun som var til overs som dritt.

Anonymkode: 4f48e...695

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet. Hvor satt hun når dere spiste?

Det er på kanten frekt og komme ubedt,om hun viste det var selskap med middag. Du burde hatt mot nok til å si at dette passer desverre ikke. Har du middagsgjester og du lager akkurat ? Hva om noen var ekstra sulten, så hadde du uansett ikke nok mat?

Hadde jeg vært gjest der, så hadde jeg følt meg utilpass med å vite det satt en der uten noe. Tror ikke dette var noe trivelig selskap.

Har faktisk hatt middagsgjester, og det har kommet folk på døren som ikke har vist dette. Selvfølgelig er det nok mat.

 

 

Anonymkode: 05483...93b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig her. Hun blir sur fordi ikke fordi venninnen ikke får mat; man da kunne hun vel dele maten med henne da 

Anonymkode: 76374...105

Jepp. Hun var med på at den ekstra gjesten gikk rester tross alt. Da kan ikke resten av gjestene ha tatt det for ille heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke sikkert at den "ubudne gjesten" hadde bedt om å få komme en gang, men at dette var noe venninna di fikk henne med på. Smålig av deg å være knipen på litt mat og tipper den "ubudne gjesten" følte seg rimelig liten. Du kunne tatt det med et smil og sagt velkommen og heller tatt det med vennina di etterpå istedenfor å behandle hun som var til overs som dritt.

Anonymkode: 4f48e...695

Da kunne venninna delt av sin mat? Eller de kunne gått? Nei, hun som dro gjesten med seg var lik mye med på det som verten. Hva sier det deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reagerer på at venninnen spiser mat mens hennes venninne bare ser på. Hvorfor delte hun ikke? Det hadde jeg gjort. Hun er jo like ille som ts! Veldig frekt å ikke spørre ts om hun kan ta med seg en. Greit nok hvis det var en fest, men gjør ikke sånt i middagsselskap da. Så er ikke kun ts som fortjener pepper her

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var en engangshendelse hadde jeg sørget for at ekstragjesten fikk mat. Men hvis dette var noe som skjedde ofte (at den inviterte gjesten tok med seg en ekstra uten å si fra på forhånd) hadde jeg gjort som ts. Og det er den som tar med uinviterte gjester som bør være flau hvis det ikke er nok mat.

Og det er ikke all mat man beregner ekstra av. Hvis jeg f.eks serverer kylling cordon bleu er det en kyllingfilet til hver.

Anonymkode: f3c49...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av faren min var en gang i det tidligere DDR og var på besøk hos en familie. Det ble servert kjøttkaker. Sulten som han var tok han TO stk, men så da når fatet hadde gått runden at det var en som ikke fikk kjøttkake. De hadde altså beregnet én kjøttkake pr person, og det var det. Mon tro hvem som skulle ha tenkt litt  :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ullvott skrev:

Det kan jeg forsåvidt være enig i, men akkurat i denne problemstillingen mener i alle fall jeg at TS kunne taklet situasjonen på en atskillig mer smidig måte. 

Joda, men folk kjefter så. Hva er vitsen egentlig? Tviler på ts endrer pga noen anonyme kjefter på henne. Hun har også trekt seg ut av tråden.

Anonymkode: 76374...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...