Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, missmcbeal said:

Hva snakker du om egentlig? Bacheloroppgave?

Jeg trodde ærlig talt det var normalt/krav å ha ekstern sensor på bacheloroppgaven. Høres veldig rart ut om en veileder får operere helt alene og sette karakter på en oppgave han har vært med på å veilede selv. Alene. 

Hos oss er det iallfall en ekstern sensor som skal vurdere som kan overstyre intern. Trodde dette var normal praksis? Dette gjelder forøvrig alle eksamener også.

Men tok et fag på NTNU en gang som fjernstudie og da ble jeg veldig overrasket når jeg fikk vite at det kun var læreren vår som skulle sensurere hjemmeeksamen.

Jepp. Bachelor.

Jepp. Veileder sensurerer.

Anonymkode: 059c8...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.2.2019 den 14.42, missmcbeal skrev:

Hva snakker du om egentlig? Bacheloroppgave?

Jeg trodde ærlig talt det var normalt/krav å ha ekstern sensor på bacheloroppgaven. Høres veldig rart ut om en veileder får operere helt alene og sette karakter på en oppgave han har vært med på å veilede selv. Alene. 

Hos oss er det iallfall en ekstern sensor som skal vurdere som kan overstyre intern. Trodde dette var normal praksis? Dette gjelder forøvrig alle eksamener også.

Men tok et fag på NTNU en gang som fjernstudie og da ble jeg veldig overrasket når jeg fikk vite at det kun var læreren vår som skulle sensurere hjemmeeksamen.

Våre veiledere får ikke lov å sensurere samme oppgave de har vært veileder på.

Bacheloroppgaven skal ha like formkrav for alle (ord, deler osv)... Noe annet høres veldig rart ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fnud97b4cki21.jpg

Anonymkode: f177a...dac

hahahahahahahahaahaha

 

meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg også faktisk, som skrev i sutretråden om dødperioden min. 90% av (ferie)uka gikk til sløving og maraton av samtlige serier, og generell surfing. I morgen begynner ny vanlig uke, og har avtale med veilederen min. Kommer til å bli en vanskelig samtale..

Anonymkode: 23db3...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meg også faktisk, som skrev i sutretråden om dødperioden min. 90% av (ferie)uka gikk til sløving og maraton av samtlige serier, og generell surfing. I morgen begynner ny vanlig uke, og har avtale med veilederen min. Kommer til å bli en vanskelig samtale..

Anonymkode: 23db3...184

lykke til! Tenk at det er bedre å være ærlig, og se fremover! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er der at jeg vurderer å forhandle oppgaven min ned.

Satse på A gjør at jeg med alt stress nå ikke kanskje rekker å levere engang.

Bedre å avgrense den ned til noe som maks kan gi E, da, men likevel kunne skrive seg til en solid E.

Anonymkode: 059c8...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på den "Artistiske usikkerheten" akkurat nå når det gjelder en oppgave i video. Har ikke gruppe dette semesteret fordi jeg ville lage noe jeg faktisk bryr meg om, men føler jeg mangler noe som gjør videoen bra. Aner ikke om noen aner jobber alene eller om jeg er eneste som gjør det.

Elsker å redigere film da så det hjelper jo! Kan fint sitte 12 timer bare for å pirke sånn 😂 Så satser på at jeg klarer å redigere det bra nok til at det ikke blir altfor dårlig. Er snart ferdig, 2 dager før tiden [som er sjeldent da jeg som regel er ferdig samme dag innleveringsfristen er.] Skal lage en liten presentasjon for klassen så gruer meg litt til den. Kjenner på det at man skal "vise frem babyen sin" som mange går gjennom når de skal fremvise noe de har laget selv. Vi får også tilbakemelding. Men er helt ærlig bare glad jeg fikk gjort noe alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste eksamen unnagjort på medisin, kun masteroppgaven igjen nå. Blir flatfylla i dag!

Anonymkode: aae48...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så kvelt om dagen.

Vi er pålagt å ta ut en bachelorveiledning før praksisperioden (studie med praksis) er over. Etter denne skriveperioden er det 6 uker avsatt til bare oppgaveskriving.

Jeg er så "irritert" over at vi er pålagt å gjøre det. Jeg må levere det jeg har til veiledning innen i morgen, og jeg har så og si ingenting. Det er mange grunner til det. 

1) Praksis tilsvarer 80% stilling, og vi har arbeidskrav hver uke.
2) Jeg er avhengig av å jobbe en del til livets opphold.
3) Har en del ting på privaten med familien som tar mye tid.
4) Jeg jobber best under press.

Jeg kjenner meg faktisk helt rådvill. Ser ingen grunn til å gå på veiledning i morgen, men jeg må det for å få oppgaven godkjent. Opplever at det er skikkelig barnehagestemning hvor de insisterer på å lage ulike frister vi må overholde, for å sørge for at alle er "on track". Hva i all verden er det? Det er ikke grunnskolen?

Er så klart enig i at man skal være pålagt å ta ut veiledning før man kan levere, men syntes ikke det er riktig å sette den såpass tidlig. Spesielt midt oppi praksisen man allerede har via studiet. 

Sitter her og er litt delt mellom å bare legge meg eller sette meg ned og prøve å produsere noe. Jeg skal uansett i praksis i morgen, så må tidlig opp.

Er veldig lei av å føle meg detaljstyrt, og gleder meg veldig til jeg blir ferdig med dette studiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 Veldig lite skravling her for tiden...    

 Men folk har det vel alt for opptatt med studiene sine.                  

Anonymkode: 67740...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev:

 Veldig lite skravling her for tiden...    

 Men folk har det vel alt for opptatt med studiene sine.                  

Anonymkode: 67740...528

Jeg har det mest opptatt med å prokrastinere og kaste bort tiden min på internett og tv-serier, så det å tilbringe tid i tråden minner meg bare på hvor elendig jeg er som student.... :(  Har hatt en motivasjonsknekk i over ett år, og nå er jeg på siste semester. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å dra dette i land :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Voiceless
1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg har det mest opptatt med å prokrastinere og kaste bort tiden min på internett og tv-serier, så det å tilbringe tid i tråden minner meg bare på hvor elendig jeg er som student.... :(  Har hatt en motivasjonsknekk i over ett år, og nå er jeg på siste semester. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å dra dette i land :(  

Samme her. Jeg kjenner jeg blir stresset av å se på kalenderen min. Det er bare to måneder til første eksamen og dagene går forbi uten at jeg henger med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg har det mest opptatt med å prokrastinere og kaste bort tiden min på internett og tv-serier, så det å tilbringe tid i tråden minner meg bare på hvor elendig jeg er som student.... :(  Har hatt en motivasjonsknekk i over ett år, og nå er jeg på siste semester. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å dra dette i land :(  

Samme her... Skal levere master om 2 måneder, men jeg har flaks om jeg klarer jobbe mer enn en gang i uka. Det er så mange ganger jeg åpner dokumentet og bare stirrer på det, eller forandrer typ en setning. Jeg er så stressa, men klarer bare ikke motivere meg selv til å jobbe mer jevnt heller. 😪

Endret av Clefable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Voiceless
5 timer siden, Clefable skrev:

Samme her... Skal levere master om 2 måneder, men jeg har flaks om jeg klarer jobbe mer enn en gang i uka. Det er så mange ganger jeg åpner dokumentet og bare stirrer på det, eller forandrer typ en setning. Jeg er så stressa, men klarer bare ikke motivere meg selv til å jobbe mer jevnt heller. 😪

Jeg kan så smertefullt relatere meg til dette. Hvordan er samarbeidet ditt med veilederen din? Jeg må prøve å strukturere skriveprosessen og sette personlige tidsfrister. Samtidig har jeg ingen konkrete avtaler med veilederen min om gjennomlesning av det jeg har skrevet, så det henger litt i løse luften.

Jeg har sagt til veilederen min at jeg skal sende inn noe i løpet av uken som jeg vil ha en tilbakemelding på, så da må jeg i alle fall sette meg ned og gjøre dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Octavie skrev:

Jeg kan så smertefullt relatere meg til dette. Hvordan er samarbeidet ditt med veilederen din? Jeg må prøve å strukturere skriveprosessen og sette personlige tidsfrister. Samtidig har jeg ingen konkrete avtaler med veilederen min om gjennomlesning av det jeg har skrevet, så det henger litt i løse luften.

Jeg har sagt til veilederen min at jeg skal sende inn noe i løpet av uken som jeg vil ha en tilbakemelding på, så da må jeg i alle fall sette meg ned og gjøre dette. 

Heldigvis er veilederen min veldig tilgjengelig nå i sluttfasen. Vi møttes ikke så mye forrige semester, men nå prøver vi få til korte møter ca hver 3. uke. Jeg så henne i går, og skal se henne igjen neste gang 1. april. Hun gir veldig konkrete tilbakemeldinger, så jeg sitter igjen med å vite hva som faktisk må endres på, og hva som fungerer bra. 

Disse tidsfristene hjelper mye, for jeg vil ikke kaste bort hennes tid heller, når vi først har avtalt et møte. Så da blir jeg motivert til å i alle fall jobbe med tilbakemeldingene hun ga meg. Nå var det mest om struktur og språk, pluss å skulle ha litt bedre overgangen fra avsnitt til avsnitt. Det tror jeg skal gå greit til neste gang. Føler du at du er godt på vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte, for første gang i mitt liv, å sovne i en forelesning i dag. Føler det egentlig sier alt om mitt studentliv om dagen 😅

Anonymkode: c1962...ba6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede ferdig med et emne på 7,5 stp siden vi har blokkfag dette semesteret. Det neste starter ikke undervisning før helt i slutten av mars. Men jeg er likevel veldig demotivert til å komme meg gjennom dette siste semesteret. Har all verden tid til å jobbe med bacheloroppgaven nå disse 2,5 ukene før neste blokk starter, men akkurat nå går det veldig tungt ettersom bedriften vi ønsket å samarbeide med på bacheloroppgaven, gav beskjed i dag at de hadde valgt å samarbeide med noen andre studenter i stedet (Å samarbeide med flere var visst ikke et alternativ og de nevnte ikke før i dag at de hadde fått flere forespørsler). Vi kontaktet dem for over 1 måned siden, så dette er veldig surt. De kunne gitt beskjed før. De har vært veldig treige med å svare, men siste svaret var mer positivt enn det første, da de ønsket å se på spørreskjemaet som vi trenger hjelp med å få delt og med en kommentar at dette virket interessant. Vi skal nemlig gjøre en kvantitativ studie så vi er avhengig av mange svar og derfor er vi avhengige at bedriften kan dele for å nå målgruppa. Vi hadde til og med en plan med veileder om få tak i bedriftsrelevant premie til de som svarte på spørreundersøkelsen for å få høy svarprosent. Så skar det seg altså!

Nå må vi finne ny bedrift som vil samarbeide, forandre på spørreskjemaet og kan ikke gjøre så mye annet mens vi venter. Her går mange verdifulle dager tapt. Vi har allerede skrevet det vi kan av relevant teori, veileder gav beskjed om at det bare er småting som må fikses, så nå går vi bare og fjoller og venter på svar og vurderer opp og ned hvem vi skal gjennomføre en undersøkelse på som passer temaet også. 

Arg!! Jeg er så irritert på hele bacheloropplegget. Det tok lang tid før vi fekk tildelt veileder (Ja, vi fekk tildelt, kunne ikke velge selv). Det var ikke før i slutten av januar så det var veldig vanskelig å komme i gang tidlig nok. Nå angrer vi nesten på at vi har valgt en kvantitativ studie med den starten vi har fått. 

Vi kunne ha brukt mars til å få unna så mye bachelorjobbing og nå kaster vi ut masse verdifull tid ut glasset den opprinnelige planen ikke går likevel.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser tregt så har hittil i studiet hatt mye fokus på forelesninger og seminarer. Har f.eks klart mye ved at foreleserne har lagt ut utfyllende powerpointer som jeg kan studere på før og etter forelesning.  I faget jeg har nå så har ikke foreleseren noen powerpointer og forelesningene forutsetter at man har lest lærebøkene samtidig som han aldri sier hvilke sider i hvilke bøker man må ha lest før forelesningene. 

Synes også det er vanskelig å vite akkurat hva man skal kunne i faget. Foreleseren sier hele tiden at det ikke er deltaljene som er viktige, men helheten. Samtidig som han og bøkene hele tiden viser til ulike detaljer som er viktige i faget. Vanskelig å vite hvilke detaljer man må kunne og hvilke man ikke trenger å kunne. :sukk:

Anonymkode: f177a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...