Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Gjest Katteelskeren

Hadde siste eksamen 18.12, og kjenner jeg kjeder meg allerede! Kjøpte alle bøkene jeg trenger for 2.semester i dag, og vil bare begynne igjen.

Trodde jeg skulle nyte juleferien 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har endelig levert semesteroppgaven og kan ta juleferie! Det kan ha skjedd at jeg var oppe hele natta for å få den i havn, men nå er det i alle fall gjort. Jeg er ferdig, og jeg føler meg ganske trygg på å ha bestått. Men nå, nå er det leggetid.

Anonymkode: f9746...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleferie endelig, men sitter allerede og tenker på hvordan jeg best kan studere og være langt frem i pensumet neste semester. Har laget timeplan og har en perm klar til å fylles med notater. Skulle bruke jula på hobbyer og andre prosjekter, men sånn er det vel bare når man er student, hjernen slår seg sjeldent av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bachelor-prosjekt stående på laboratoriet på skolen. Det var avtalt at jeg skulle ha tilgang til dette. Jeg må se til det hver tredje dag så plantene ikke dør.. får ikke kontakt med noen. Autosvar fra rektor, autosvar fra teknisk ansvarlig, veilederen har reist bort... jaja. Da får bare alle fremtidsplanene mine dø sammen med hele bachelor-prosjektet. Fantastisk.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et bachelor-prosjekt stående på laboratoriet på skolen. Det var avtalt at jeg skulle ha tilgang til dette. Jeg må se til det hver tredje dag så plantene ikke dør.. får ikke kontakt med noen. Autosvar fra rektor, autosvar fra teknisk ansvarlig, veilederen har reist bort... jaja. Da får bare alle fremtidsplanene mine dø sammen med hele bachelor-prosjektet. Fantastisk.

Anonymkode: 6faa3...609

Har du prøvd å ringe vaktselskapet? 

Anonymkode: eeb93...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å ringe vaktselskapet? 

Anonymkode: eeb93...46c

De som har kodelåsen? Samboer jobber der. Han kan ikke gjøre noe med mindre skolen ber dem om det. I verste fall får jeg skrive det som en feilkilde. Eller starte hele forsøket på nytt i en mindre skala eller noe.. forsøket tar egentlig 4 måneder å fullføre, og oppgaven skal inn om ca. 3 og en halv måneder. Har ligget nå i to og en halv måned så kom da halvveis....

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg skikkelig deprimert!

Jeg strøk på to fag i år, og følte at jeg gjorde det bra på de to andre.

Den første karakteren jeg fikk var B, og jeg har ventet på den siste karakteren i et fag som jeg følte gikk veldig bra i. Gledet meg mest fordi jeg trengte litt selvtillit. Jeg svarte på alt bortsett fra ett spørsmål, så jeg visste at jeg ikke kom til å få A. Var sikker på at jeg kom til å få B, i aller, aller verste fall C.

Nå kom karakteren, og jeg fikk E!! WHAT! Jeg trodde at eksamen gikk kjempebra! Vet at hun som har faget er veldig streng med karakterene, men en E?! Jeg svarte riktig, men kanskje ikke utfyllende nok? Litt urettferdig at det forventes mer. Jeg leverte eksamen bare en halvtime før tiden :sinna:

Vel, dette blir et tøft år nå som jeg må ta opp to økonomifag og i tillegg dra opp snittet pga. den dumme E'en! :cry3:

Anonymkode: dbc07...e43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tro nesten jeg kunne komme til å dø av spenning. I dag er sensurfristen på årets vanskeligste eksamen. Jeg er helt avhengig av å bestå denne for å fullføre studiet på normert tid. Den ene delen av oppgaven vet jeg at jeg har svart helt greit på, men den andre kan være så vært besvart at jeg stryker. Jeg venter spent.

Første eksamen gikk veldig bra, jeg fikk en A. Det var veldig uventet, men også en stor glede. Med arbeidsinnsatsen jeg la ned i faget synes jeg absolutt det er fortjent, men det var ingen selvfølge at jeg skulle skrive meg til toppkarakter.

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sensurfrist i dag, venter spent på om den kommer. Har en følelse av at den ikke kommer før sent i kveld, om den kommer. Jeg tipper sensorene har sensurmøte i dag, og at alt avhenger litt av eksamenskontoret, som sikkert har nok å gjøre..

Så får bare vente å se. Jeg er veldig spent på karakteren.

Ellers, er det flere som har snudd døgnrytmen og gruer seg til å snu den tilbake? Jeg sliter med å legge meg tidlig nå, i starten av juleferien var jeg så sliten og trøtt at jeg sovnet før midnatt. Nå med alt juleopplegget har døgnrytmen sklidd ut, kaffi til dessert sent på kvelden, plutselig sitter man der med familie og venner langt utover kveldstimene. Plutselig er klokka over midnatt og jeg har sovnet etter 02.00 de fleste dager nå. Resultatet blir at jeg bare står opp senere og senere, i dag litt over 11.00.... 

Begynner med forelesing på tirsdag, og skal på skolen på mandag, så jeg må jobbe nå for å snu døgnet. Det verste er at jeg er at sensitiv på å snu døgnet og vet at jeg bruker lang tid på å snu tilbake. Uansett om jeg legger meg tidlig, så kommer jeg til å ligge våken i flere timer. Det kommer nok til å bli en brutal snuing der jeg må forvente å sovne sent og stå opp tidlig.

Orker heller ikke å gjøre så mye med det nå, for vil ikke at juleferien skal ta slutt. Det har vært så deilig og gått alt for fort. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg har også sensurfrist i dag, venter spent på om den kommer. Har en følelse av at den ikke kommer før sent i kveld, om den kommer. Jeg tipper sensorene har sensurmøte i dag, og at alt avhenger litt av eksamenskontoret, som sikkert har nok å gjøre..

Så får bare vente å se. Jeg er veldig spent på karakteren.

Ellers, er det flere som har snudd døgnrytmen og gruer seg til å snu den tilbake? Jeg sliter med å legge meg tidlig nå, i starten av juleferien var jeg så sliten og trøtt at jeg sovnet før midnatt. Nå med alt juleopplegget har døgnrytmen sklidd ut, kaffi til dessert sent på kvelden, plutselig sitter man der med familie og venner langt utover kveldstimene. Plutselig er klokka over midnatt og jeg har sovnet etter 02.00 de fleste dager nå. Resultatet blir at jeg bare står opp senere og senere, i dag litt over 11.00.... 

Begynner med forelesing på tirsdag, og skal på skolen på mandag, så jeg må jobbe nå for å snu døgnet. Det verste er at jeg er at sensitiv på å snu døgnet og vet at jeg bruker lang tid på å snu tilbake. Uansett om jeg legger meg tidlig, så kommer jeg til å ligge våken i flere timer. Det kommer nok til å bli en brutal snuing der jeg må forvente å sovne sent og stå opp tidlig.

Orker heller ikke å gjøre så mye med det nå, for vil ikke at juleferien skal ta slutt. Det har vært så deilig og gått alt for fort. 
 

Føler med deg. Døgnrytmen her snudd helt på hodet den også. Stod opp kl 12 i dag og skal møte på forelesning kl 08 i morgen. Så spent om jeg kommer meg opp. Må på den, så har vel ikke så mye valg enn å være trøtt to dager før helga😜

Anonymkode: 55344...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg har også sensurfrist i dag, venter spent på om den kommer. Har en følelse av at den ikke kommer før sent i kveld, om den kommer. Jeg tipper sensorene har sensurmøte i dag, og at alt avhenger litt av eksamenskontoret, som sikkert har nok å gjøre..

Så får bare vente å se. Jeg er veldig spent på karakteren.

Ellers, er det flere som har snudd døgnrytmen og gruer seg til å snu den tilbake? Jeg sliter med å legge meg tidlig nå, i starten av juleferien var jeg så sliten og trøtt at jeg sovnet før midnatt. Nå med alt juleopplegget har døgnrytmen sklidd ut, kaffi til dessert sent på kvelden, plutselig sitter man der med familie og venner langt utover kveldstimene. Plutselig er klokka over midnatt og jeg har sovnet etter 02.00 de fleste dager nå. Resultatet blir at jeg bare står opp senere og senere, i dag litt over 11.00.... 

Begynner med forelesing på tirsdag, og skal på skolen på mandag, så jeg må jobbe nå for å snu døgnet. Det verste er at jeg er at sensitiv på å snu døgnet og vet at jeg bruker lang tid på å snu tilbake. Uansett om jeg legger meg tidlig, så kommer jeg til å ligge våken i flere timer. Det kommer nok til å bli en brutal snuing der jeg må forvente å sovne sent og stå opp tidlig.

Orker heller ikke å gjøre så mye med det nå, for vil ikke at juleferien skal ta slutt. Det har vært så deilig og gått alt for fort. 
 

Jeg har også sensurfrist i dag. Tror jeg har vært innom Studentweb 2-3 ganger siden jeg våkna kl 10:00 😅

Døgnrytmen min har vært helt vrengt. Jeg kunne sovne klokken 5-6 om morgenen, og våkne 3-4 om ettermiddagen. I går dro jeg tilbake til studentbyen, og det var utrolig deilig å være tilbake. Jeg slukna klokken 10 i går kveld, og våkna kl 9 i dag morrest. Så tror at døgnrytmen min er på vei til et normalt nivå. Er godt å være tilbake til rutiner og struktur. Starter med forelesning på mandag! :)

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å droppe ut av studiet pga. depresjon. Samtidig er studiet det eneste som føles meningsfylt akkurat nå, og som får meg opp om morningene. Er redd at hvis jeg dropper ut, blir jeg bare liggende til sengs og så blir det enda flere ting å stresse over: flere vonde tanker om meg selv fordi jeg nå ikke studerer, tanker om hvor suksessfulle alle andre er...

 

Jeg går regelmessig til psykolog, og humøret går i bølger. Føler jeg har bygget opp nok styrke til å takle hverdagen, men rett før jul hendte noe tungt og nå er jeg langt nede igjen. Noen råd?

Anonymkode: a08ed...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg. Døgnrytmen her snudd helt på hodet den også. Stod opp kl 12 i dag og skal møte på forelesning kl 08 i morgen. Så spent om jeg kommer meg opp. Må på den, så har vel ikke så mye valg enn å være trøtt to dager før helga😜

Anonymkode: 55344...fc8

Oi vel, det blir en brutal overgang, og dagen blir vel kanskje litt kortere også. Du får ha lykke til med den forelesingen i morgen, jeg er glad vi begynner med 10.00-forelesinger, da starter jeg litt mykere!

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sensurfrist i dag. Tror jeg har vært innom Studentweb 2-3 ganger siden jeg våkna kl 10:00 😅

Døgnrytmen min har vært helt vrengt. Jeg kunne sovne klokken 5-6 om morgenen, og våkne 3-4 om ettermiddagen. I går dro jeg tilbake til studentbyen, og det var utrolig deilig å være tilbake. Jeg slukna klokken 10 i går kveld, og våkna kl 9 i dag morrest. Så tror at døgnrytmen min er på vei til et normalt nivå. Er godt å være tilbake til rutiner og struktur. Starter med forelesning på mandag! :)

Anonymkode: d6f4d...dc9

Jeg har sjekket 4 ganger til nå, ikke kommet noe enda. Men vet av erfaring at karakteren kan komme sent på kvelden her, så jeg lever i håpet om at den skal komme i dag enda da. Oi, du har virkelig snudd døgnet. Jeg tror jeg hadde blitt helt tullerusk av å sove til 3-4 om ettermiddagen. Den eneste gangen jeg har gjort det i mitt liv var en gang jeg døgnet og når jeg har gått nattevakt. Jeg blir helt rar i hodet av det. Men det virker som du ikke har noe problem med å snu den relativt raskt, må si jeg er litt misunnelig. Kjenner jeg også gleder meg til mer normale rutiner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, missmcbeal skrev:

Jeg har også sensurfrist i dag, venter spent på om den kommer. Har en følelse av at den ikke kommer før sent i kveld, om den kommer. Jeg tipper sensorene har sensurmøte i dag, og at alt avhenger litt av eksamenskontoret, som sikkert har nok å gjøre..

Så får bare vente å se. Jeg er veldig spent på karakteren.

Ellers, er det flere som har snudd døgnrytmen og gruer seg til å snu den tilbake? Jeg sliter med å legge meg tidlig nå, i starten av juleferien var jeg så sliten og trøtt at jeg sovnet før midnatt. Nå med alt juleopplegget har døgnrytmen sklidd ut, kaffi til dessert sent på kvelden, plutselig sitter man der med familie og venner langt utover kveldstimene. Plutselig er klokka over midnatt og jeg har sovnet etter 02.00 de fleste dager nå. Resultatet blir at jeg bare står opp senere og senere, i dag litt over 11.00.... 

Begynner med forelesing på tirsdag, og skal på skolen på mandag, så jeg må jobbe nå for å snu døgnet. Det verste er at jeg er at sensitiv på å snu døgnet og vet at jeg bruker lang tid på å snu tilbake. Uansett om jeg legger meg tidlig, så kommer jeg til å ligge våken i flere timer. Det kommer nok til å bli en brutal snuing der jeg må forvente å sovne sent og stå opp tidlig.

Orker heller ikke å gjøre så mye med det nå, for vil ikke at juleferien skal ta slutt. Det har vært så deilig og gått alt for fort. 
 

Hvor ser man sensurfristen? 

Anonymkode: 55344...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å droppe ut av studiet pga. depresjon. Samtidig er studiet det eneste som føles meningsfylt akkurat nå, og som får meg opp om morningene. Er redd at hvis jeg dropper ut, blir jeg bare liggende til sengs og så blir det enda flere ting å stresse over: flere vonde tanker om meg selv fordi jeg nå ikke studerer, tanker om hvor suksessfulle alle andre er...

 

Jeg går regelmessig til psykolog, og humøret går i bølger. Føler jeg har bygget opp nok styrke til å takle hverdagen, men rett før jul hendte noe tungt og nå er jeg langt nede igjen. Noen råd?

Anonymkode: a08ed...ae2

Jeg føler med deg. Mistet noen i familien rett før jul. Og har vært skikkelig langt nede siden. Men jeg vet at vedkommende hadde ønsket at jeg bet tennene i hop og fullførte. Så det skal jeg gjøre. Jeg vet det kommer tunge dager, men de får jeg ta når de kommer. Enda verre for min del er at utdanningen er innenfor helse, og personen døde av sykdom. Jeg håper du også kan ta en dag av gangen og klappe deg selv på skulderen for hver dag du klarer studiene. Ingen er supermennesker og folk forstår, men for din del vil det kanskje bety mest om du kan ha en fin dag med andre rundt deg❤️

Anonymkode: 55344...fc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser man sensurfristen? 

Anonymkode: 55344...fc8

Sensurfristen står på alle fag hos meg på Studentweb, under aktive emner. I tillegg så står det på eksamensoppgavene som vi får utdelt på eksamen. Det står til og med hvem som er ekstern sensor. Dette er jeg ikke vant med fra UiB, der stod ingen sensurfrist om jeg ikke husker feil og iallfall ingenting om hvem ekstern sensor var, måtte alltid ca. rekne på når sensuren skulle komme, type 3 uker eller noe, man visste aldri helt akkurat hvilken dag man kunne forvente karakteren. Her er det 15 virkedager. 

Sensuren kom forøvrig i ettermiddag 😄 Er strålende fornøyd! Nå mangler bare en eksamen, den har sensurfrist på mandag.

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk E på en eksamen og tror jeg aldri har vært så glad for en E før 😂 Gjorde det skitdårlig på eksamen så var redd for stryk. Er også redd for fjerde og siste da jeg gjorde det dårlig på begge. Håper på en E der og. Har allerede to fra før jeg må ta igjen så håper jeg slipper på legge på en til. Har fått B og C på de to andre eksamenene jeg har hatt høstsemesteret så er fornøyd der. Kan ikke skylde på annet enn at jeg begynte å pugge for sent og har veldig liten interesse av faget jeg venter på sensur i. Det er "dessverre" del av studiet jeg går på som jeg ellers elsker så jeg godtar det selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TinyBean skrev:

Fikk E på en eksamen og tror jeg aldri har vært så glad for en E før 😂 Gjorde det skitdårlig på eksamen så var redd for stryk. Er også redd for fjerde og siste da jeg gjorde det dårlig på begge. Håper på en E der og. Har allerede to fra før jeg må ta igjen så håper jeg slipper på legge på en til. Har fått B og C på de to andre eksamenene jeg har hatt høstsemesteret så er fornøyd der. Kan ikke skylde på annet enn at jeg begynte å pugge for sent og har veldig liten interesse av faget jeg venter på sensur i. Det er "dessverre" del av studiet jeg går på som jeg ellers elsker så jeg godtar det selvfølgelig.

Oi, hva har skjedd som har holdt deg tilbake?

Anonymkode: 2db98...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oi, hva har skjedd som har holdt deg tilbake?

Anonymkode: 2db98...c0e

Rett og slett dårlig studieteknikk og for sen pugging. Det har jeg selvfølgelig tatt ansvar for og har heldigvis gjort det bedre andreåret (Hvis vi ser bort fra E-en her haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...