Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, TinyBean skrev:

Rett og slett dårlig studieteknikk og for sen pugging. Det har jeg selvfølgelig tatt ansvar for og har heldigvis gjort det bedre andreåret (Hvis vi ser bort fra E-en her haha)

Hvor sent begynte du?

Anonymkode: 2db98...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor sent begynte du?

Anonymkode: 2db98...c0e

Sent nok til at det ikke var nok til en god karakter. Pensumet var for stort til at jeg kunne pugge alt effektivt nok på den lille tiden jeg hadde til rådighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom ikke sensuren til fristen. Eksamenskontoret har ikke fått inn resultatene, og har purret på sensor. Jeg er smått gretten, for denne stresser meg en hel del.

Derimot har jeg fått sensuren på en skriftlig totimers eksamen med kortsvarsoppgaver. Den fikk jeg en A på, og er veldig fornøyd.

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensuren har fortsatt ikke kommet, begynner å bli litt utålmodig siden fristen var i går😅

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tilbake et arbeidskrav imorgen, og er så sinnssykt nervøs. Anspent i hele kroppen og merker at jeg har høyere puls og pustefrekvens enn normalt. Kommer ikke til å klare å få sove i natt, og jeg aner jo ikke om resultatet kommer kl 09, 15 eller hva. 

Anonymkode: 96d33...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk B på matteeksamen, og er så sykt fornøyd. Jeg håpet på en C, og tenkte jeg var heldig om jeg fikk det. Men jeg jobbet godt før eksamen, og fikk virkelig uttelling for innsatsen😊 læreren, og sensoren er Norges svar på Sheldon, og han pirker minst like mye. De andre eksamene har også gått veldig bra, men jeg er mest fornøyd med matta😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg nesten litt sint! Sensuren på eksamen er nå fem dager forsinket, sensor har ikke sendt det inn til eksamenskontoret. I forelesningen i dag har visst emneansvarlig snakket om resultatene. Det er mange som har strøket. Hvis han vet dette, hvorfor i alle dager har ikke vi fått karakterene?

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen neste uke. Nå må jeg virkelig skjerpe meg her, men jeg klarer bare ikke. Hver gang jeg leser på eksamen tenker jeg på andre ting. Søker heller på jobber, skriver på bacheloroppgaven, titter på matoppskrifter til middagsideer eller diverse hobbyprosjekter eller så grubler jeg over generelle problemer i livet... har aldri hatt så store problemer med å fokusere på noe! Dette er frustrerende.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare skryte litt av hvor bra det har gått med forrige semester og hvordan jeg ser på fremtiden. Det har vært det mest slitsomme høstsemesteret jeg har hatt og hadde egentlig ikke høye forventinger, på slutten var jeg bare lei og ville stå. Men jeg har hatt mitt beste semester hittil Jeg fikk 3 Aer og en B. Før det hadde jeg mitt beste semester i vår da jeg fikk 2 Aer, en B og en C. Så det har bare blitt bedre! Første semesteret hadde jeg en A, en B, en E og en C, så det er ingen selvfølge at det skulle gå bra. Har forøvrig en D og en C til på vitnemålet. Så jeg har ikke bare toppkarakterer, men likevel har B i snitt nå etter noen supre semester. 

Skal skrive bacheloroppgave og har generelt ikke vært motivert til å starte før nå, nå kjenner jeg at jeg er iallfall er litt giret og gleder meg til å bli ferdigutdannet til sommeren! Begynner endelig å se slutten på dette her, og i høst tenkte jeg: Hvorfor orker jeg og har også gruet meg til det som skal skje etter! Ser også på relevante jobbutlysninger og traineestillinger og ser muligheter med utdanningen min. I helgen skal jeg begynne å skrive søknader på det jeg kan søke på, traineestilling også en relevant sommerjobb som begynner allerede i 50-100% i mai, og det hadde vært så bra og gå rett inn i midlertidig stilling før sommeren, så hadde jeg ikke trengt å bekymre meg for økonomien. Det er vel bare å søke uansett, for få å trening i å skrive søknader og komme inn i det. Jeg er innstilt på at jeg skal skrive masse masse søknader fremover. Jeg har så lyst på jobb og ønsket scenario er at jeg ved slutten av semesteret iallfall har kartlagt noen måneder fremover med jobb og dermed kan føle at utdanningen og valget jeg har tatt er riktig.

Jeg har som noen sikkert har fått med seg skiftet beite og utdanning undervegs og har en mastergrad fra før, før jeg valgte å følge magefølelsen og studere noe jeg har hatt lyst til lenge, men ikke turt. Så da ble det en ny bachelor. I forrige utdanning hadde jeg knapt C i snitt, og en del Der og mest Cer på vitnemålet. Når jeg var i innspurten av masteren hadde jeg ingen god følelse på at fremtiden og jobbsøking og følte meg ikke klar for det, eller optimistisk. Det er helt annerledes nå, jeg har mer selvtilitt og jeg håper dette varer fremover og at det gir meg jobb. Jeg er, nesten uansett hva det blir til, klar for arbeidslivet altså. Den følelsen jeg satt etter forrige utdanning var ikke god altså, men nå gleder jeg meg til å bli ferdig og føler at valget jeg har tatt er bra.

Det har ikke alltid vært greitt å skifte utdanning, mest slitsomt å svare på at man enda studerer og svare på alle spørsmåla om fremtida fra slekt og venner, men forhåpentligvis blir det verdt det.

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen tatt faget Samfunnsvitenskapelig metode? :) 

Tips til noe lærerikt å se på, høre på eller noe? En podcast, film, dokumentar eller noe i den duren?

Jeg synes at faget virker litt tungt. Mye stoff om et emne som jeg egentlig stiller litt svakt i. Prøver å lese, men man må liksom kunne så mye for å forstå det man leser. Det er så mange begrep! Er det noe som er veldig viktig å kunne/forstå?

Uansett, derfor vil jeg gjerne få litt grunnkunnskaper ved å lære litt vitenskapsteori. Noen tips? :) 

Anonymkode: dbc07...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen tatt faget Samfunnsvitenskapelig metode? :) 

Tips til noe lærerikt å se på, høre på eller noe? En podcast, film, dokumentar eller noe i den duren?

Jeg synes at faget virker litt tungt. Mye stoff om et emne som jeg egentlig stiller litt svakt i. Prøver å lese, men man må liksom kunne så mye for å forstå det man leser. Det er så mange begrep! Er det noe som er veldig viktig å kunne/forstå?

Uansett, derfor vil jeg gjerne få litt grunnkunnskaper ved å lære litt vitenskapsteori. Noen tips? :) 

Anonymkode: dbc07...e43

Ja, jeg tok det nå i høst :) Har du Practical research som bok? Har ikke tips om noe podcast eller noe sånt, men det som iallfall er lurt er å lære seg de overordna forskjellene på kvantitativ og kvalitativ metode. Sett opp noen notater etter du har lest/mens du leser og få et overblikk over forskjellene. Det var først da jeg gjorde det at teorien begynte å falle på plass. Ellers gav læreren oss et ark med viktige temaer som det var lurt å fokusere på til eksamen. F.eks. forskjellen på kvalitativ og kvanitativ metode, litteratur review, longitudal og cross-sectionell studie o.s.v og forskjellen på dem, forskjell på primær og sekundære kilder o.s.v. 

Andre ting som er viktig å fokusere på: Ulike skjevheter (bias) som kan ha noe å si for forskingsprosjektet. Etiske forhold rundt et forskningsprosjekt. Formulering av problemstilling og delproblemer og hvorfor det er så viktig. Skriveferdigheter, tydelig og klart språk, særlig i kvalitative studie, etc. 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså helt i himmelen! De siste eksamensresultatene er endelig her og jeg har bestått alt. Ikke bare bestått, jeg endte på to Aer, en B, og en C. På sistnevnte var det bortimot halvparten som strøk, så jeg sier meg veldig fornøyd og lettet.

Anonymkode: f9746...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt på siste semester og vil egentlig bare droppe ut av hele greia........ :grine: 

Jeg har ikke lyst til å skrive bachelor.

Jeg har ikke lyst til å ha de to andre fagene.

Jeg må ta opp to fag.

 

Jeg vil ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 

Noen som har god evne til å skrive kortsvar på norsk? 

Anonymkode: 0d98b...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 17.05, missmcbeal skrev:

Ja, jeg tok det nå i høst :) Har du Practical research som bok? Har ikke tips om noe podcast eller noe sånt, men det som iallfall er lurt er å lære seg de overordna forskjellene på kvantitativ og kvalitativ metode. Sett opp noen notater etter du har lest/mens du leser og få et overblikk over forskjellene. Det var først da jeg gjorde det at teorien begynte å falle på plass. Ellers gav læreren oss et ark med viktige temaer som det var lurt å fokusere på til eksamen. F.eks. forskjellen på kvalitativ og kvanitativ metode, litteratur review, longitudal og cross-sectionell studie o.s.v og forskjellen på dem, forskjell på primær og sekundære kilder o.s.v. 

Andre ting som er viktig å fokusere på: Ulike skjevheter (bias) som kan ha noe å si for forskingsprosjektet. Etiske forhold rundt et forskningsprosjekt. Formulering av problemstilling og delproblemer og hvorfor det er så viktig. Skriveferdigheter, tydelig og klart språk, særlig i kvalitative studie, etc. 

Hva studerer du? Markedsføring eller noe på BI?

Anonymkode: 95c7f...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva studerer du? Markedsføring eller noe på BI?

Anonymkode: 95c7f...461

Hehe nei, studerer ikke på BI, studerer på offentlig høyskole. Studerer heller ikke kun markedsføring. Tar en økonomi og ledelsesutdanning :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, missmcbeal skrev:

Hehe nei, studerer ikke på BI, studerer på offentlig høyskole. Studerer heller ikke kun markedsføring. Tar en økonomi og ledelsesutdanning :)

Oki :) hvorfor ikke indøk på NTNU isteden? Får ikke de kandidatene de beste jobbene?

Anonymkode: 95c7f...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 4 personer som har sakt at forsøket til Bacheloroppgaven min ligner mere på noe til en Masteroppgave. Er klar over at jeg har vanskelig for å sette realistiske grenser, men, forventer man virkelig så lite av en bachelor, eller er dette noe de bare sier? Det må da være et godt tegn tenker jeg i alle fall. Bør da i det minste bli god nok til at jeg får meg en jobb etter skolen å kan begynne å leve igjen.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bachelorproblemstilling ble fremstilt som et doktorgradsstipendiat for ca. 4 års forskning.

Tydelig at sensorer legger mere i hvor mye en problemstilling kan gi hvis den ikke er spisset nok.

Det å intervjue 2 stk. fremfor å få 2000 til å svare på en survey var også veldig greit. Merkelig nok...

Ikke rart det å ha bachelor forbindes med å bare fullføre vgs. nå, ser den nå.

Anonymkode: 059c8...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...