Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde eksamen på Sluppenvegen 14, på lørdag! Jeg tok en buss kl 07:00 (nr 9), og var da på Sluppenvegen rundt 07:45. Neste buss gikk da klokken 8 eller noe sånt. Akkurat da jeg tok bussen var det ikke rushtrafikk. Jeg er usikker på hvordan det er i ukedagene 😕 Men det tok sånn typ 5-10 min å gå fra Kroppanbrua (buss stoppet) til eksamenslokalet. Jeg fulgte bare «saueflokken», fordi jeg ikke visste hvor jeg skulle gå i mørket.

Anonymkode: d6f4d...dc9

Tusen takk for informasjon! Synes det er et ekstra stressmoment å få et eksamenslokale et sted jeg er så lite kjent. Som du skriver er det jo mange som skal til samme sted, så det går forhåpentligvis bra. Var det gode lokaler forresten? Eventuelt kaldt? Håper det gikk bra på din eksamen. :)

Anonymkode: 335ca...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for informasjon! Synes det er et ekstra stressmoment å få et eksamenslokale et sted jeg er så lite kjent. Som du skriver er det jo mange som skal til samme sted, så det går forhåpentligvis bra. Var det gode lokaler forresten? Eventuelt kaldt? Håper det gikk bra på din eksamen. :)

Anonymkode: 335ca...d51

Bare hyggelig! Ja, det var akkurat slik jeg også følte det dagene før eksamen, men jeg ble ganske rolig når jeg så det kom flere studenter på bussen - og som gikk av på Kroppanbrua. 

Det var veldig greie lokaler ja! Nå satt jeg på et enerom fordi jeg har tilrettelegging, men det var lyd isolerte - og jeg slet ikke med å konsentrere meg. Tidligere har det vært postkontor/terminal der, så tror de fokuserer på å finne lokaler som kan være gode for studentene å bruke. I vår satt jeg blant annet ved Elgeseter gata/ St Olav, og der var det så mye bråk utenfor (byggearbeid) - og bygget var ikke lyd tett. Var helt jævlig. Så Sluppen var en drøm i forhold. 

Tusen takk! Jeg håper det jeg også. Tørr faktisk ikke å håpe på noe, så jeg krysser bare fingrene for at det gikk bra! Lykke til med eksamen😊

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så vanvittig happy! Jeg fikk B i statistikk og var helt helt sikker på at jeg kom til å få C, særlig siden sensorveiledningen kom før i dag og de informerte om at pga. nivået på eksamen, så kom de til å sette karaktergrensen på minst 95% riktig for A og minst 80% riktig for B. Vanligvis operer jo karakterskalaen med minst 77% for B. Jeg visste veldig godt at jeg dreiv å vippa mellom C og B etter eksamen, og reknet med at jeg hadde en plass mellom 70-80% riktig. Jeg tenkte at dersom de la godvilja til og vurderte helheten, så kunne jeg kanskje få B, da utifra antagelsen om at jeg kanskje ville klare å få rett under 80% riktig. Når jeg så sensorveiledningen så trodde jeg ikke lenger det var mulig når kravet var satt høyere.

Jeg har fått flere Aer i andre fag, men jeg tror jeg aldri har vært så fornøyd med en karakter før. Jeg har vært så nervøs for dette faget og sliter vanligvis litt i typiske "reknefag" og må jobbe ekstra for å oppnå gode resultat. I år har jeg vært flink og jobbet jevnt med faget og møtt opp på nesten alle forelesinger, og følt jeg har fått det til, selv om noen ting har vært litt gresk i starten. Men følte likevel at eksamensforberedelsene ble dårligere enn jeg hadde håpet på, på grunn av for tette eksamener. Dagen før eksamen var jeg et tidspunkt plutselig veldig redd for å stryke eller akkurat stå eller få D. Så at det skulle ende sånn er bare så vanvittig deilig følelse! 

Nå ble jeg også mye mer motivert for de to siste eksamenene. En uke til, så kan jeg ta juleferie med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg er så vanvittig happy! Jeg fikk B i statistikk (...)

 

Gratulerer! Det er kjempebra! Statistikk er sykt "enten/eller"-fag. Hadde statistikk i på vårsemesteret, og fikk hakket dårligere enn deg. Fliiink :) 

Anonymkode: 30ea9...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å stryke på eksamen. Jeg vet det. Hvorfor klarer jeg ikke å ta et grep og lese det jeg kan? Virker nesten som jeg VIL stryke. 

Anonymkode: 335ca...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! Det er kjempebra! Statistikk er sykt "enten/eller"-fag. Hadde statistikk i på vårsemesteret, og fikk hakket dårligere enn deg. Fliiink :) 

Anonymkode: 30ea9...721

Tusen takk :) Ja det er kanskje det. Men denne eksamen var lett da, det var bare for mange oppgaver, slik at jeg ikke rakk å gjøre de to siste skikkelig og det var de oppgavene som talte mest. Men da har det ikke gått så ille likevel selv om jeg skribla i full fart og slet spesielt med regresjonsanalysen (no surprise). Utifra de tidligere eksamenssettet som de har fått, så fikk vi en av de letteste. Det var nok derfor de satte opp krava for karakter. Men det var faktisk bare 2 av 94 som strøk, som må sies å være overraskende lavt. Av de 94 så fikk flesteparten C, som også var gjennomsnittskarakteren. 14 fikk A og 22 fikk B, 29 fikk C, så resten dårligere, men flere Der enn Eer :) Ganske normalfordelt ja. Læreren har vært rasende flink og det har vært godt oppmøte i timene, så kanskje det forklarer litt hvorfor så få strøk. Jeg tror ingen som har møtt opp i timer, og faktisk har gjort en liten innsats hadde klart å stryke. Jeg tipper det må være folk som knapt har gjort en oppgave eller vært i noe særlig med timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer til hjemme eksamen skal leveres, og jeg føler meg helt jævlig. Det er et spørsmål som jeg synes er så kronglete å forstå. Enten så er det jeg som er dum (mest sannsynligvis), ellers så er det foreleseren som er dårlig til å skrive at man ikke forstår. Det verste er at jeg ikke kjenner noen som tar det emne, så jeg føler meg enda mer lost. Føler bare for å levere blankt.

.......

To minutter etter at jeg skrev det ovenfor logget jeg innpå Blackboard, og det var vist ikke bare meg som misforsto spørsmålet. «Flere meldte om vansker med å tolke hva som etterspørres når det står». Den følelsen. Kan de som lager eksamensoppgaver bli flinkere til å presisere hva som menes??

Anonymkode: d6f4d...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette i sutretråden også, men er såppass viktig budskap at følte jeg måtte skrive her og. (les hele historien i sutre-tråden)

Super-mega-seriøs-viktig tips til  oppgave/svar-eksamener: gå gjennom alt og dobbeltsjekk alt før dere leverer inn! Les oppgavene på nytt og sammenlign med svarene dere har gitt for å bekrefte at dere har gjort alt som oppgaven ber om! For når man først tilkaller vaktene for kontroll, er det ingen vei tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

14 timer til hjemme eksamen skal leveres, og jeg føler meg helt jævlig. Det er et spørsmål som jeg synes er så kronglete å forstå. Enten så er det jeg som er dum (mest sannsynligvis), ellers så er det foreleseren som er dårlig til å skrive at man ikke forstår. Det verste er at jeg ikke kjenner noen som tar det emne, så jeg føler meg enda mer lost. Føler bare for å levere blankt.

.......

To minutter etter at jeg skrev det ovenfor logget jeg innpå Blackboard, og det var vist ikke bare meg som misforsto spørsmålet. «Flere meldte om vansker med å tolke hva som etterspørres når det står». Den følelsen. Kan de som lager eksamensoppgaver bli flinkere til å presisere hva som menes??

Anonymkode: d6f4d...dc9

Hvordan gikk det? 

100% sikker på at jeg hadde samme eksamen. NTNU, sant? 

Anonymkode: 88ad5...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sjansene for å bestå i statistikk uten å ha solide kunnskaper i faget? Det er regresjon, ANOVA og survival analysis. Noen gode tips til en som nesten har mistet motet? Jeg må bare bestå. 

Anonymkode: 335ca...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det? 

100% sikker på at jeg hadde samme eksamen. NTNU, sant? 

Anonymkode: 88ad5...97f

Det gikk helt greit. Kunne gått bedre. Jeg tørr ikke å satse på toppkarakter. Fikk ikke ordentlig begynt før klokken 18 på tirsdag. Hva med deg?

Jepp, NTNU! VLR1001 ☺️

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg gleder meg litt til juleferie, samtidig ikke. Elsker jo å studere. Har 4 eksamener i ett strekk fra 1-13 Desember, men jeg har lagt opp det slik selv pga valgfrie emner. Synes faktisk det er litt gøy også. Dette her er første gangen jeg har hjemme eksamen, og herregud hvor avslappende det er.

1. Des (skriftlig eksamen)

3-6 Des (hjemme eksamen)

6-13 Des (hjemme eksamen)

13. Des (skriftlig eksamen)

De to første eksamene er bokstav karakter, men de to siste er bestått/ikke bestått.

Anonymkode: d6f4d...dc9

Dere er heldig som har siste 13. Ei venninne av meg har den 19. Så blir kortere juleferie på henne.

Anonymkode: 5ebfc...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som kan forklare hvordan jeg kan sy sammen refleksivitet med psykisk helsevern? 

Anonymkode: 1899c...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er sjansene for å bestå i statistikk uten å ha solide kunnskaper i faget? Det er regresjon, ANOVA og survival analysis. Noen gode tips til en som nesten har mistet motet? Jeg må bare bestå. 

Anonymkode: 335ca...d51

Skal du lage diverse analyser i ExCeL? Da anbefaler jeg at du bare øver på å utføre de forskjellige. Bare lag tall og data hvis du ikke har noe.

Hvis det er mere teori så er det viktigst at du forstår når du skal bruke hvilken type analyse og hvordan du leser av verdiene. Du bør sikkert kunne dette med 0 hypotese og 1 hypotese også.

Lykke til!

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man startet på sin tredje eksamen, og jeg regner med at jeg kommer til å bli ferdig i løpet av helga. Den skal ikke leveres før om 6 dager, men jeg har jo en skriftlig eksamen på torsdag - så jeg må prioritere å repetere på den fra mandag av.

Synes de to første eksamenene jeg har hatt, har vært så fæle - så nå føler jeg at de som står igjen er bare avslappende. Eksamensoppgaven på hjemme eksamen som nå er veldig lett, da det er bare å drøfte og jeg er egentlig veldig flink til å drøfte. Den siste eksamen (skriftlig) vet vi allerede spørsmålene på forhånd (over 20 spørsmål - og vi får 3 av spørsmålene på eksamen), så det er egentlig bare å repetere-repetere-repetere. Heldigvis er de to siste eksamene bare bestått/ikke bestått. 

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting i farten (bekkager dobbelpost).

Hvis man skal sitere i fra en bok, som har sitert i fra en annen - sant man skal sitere i fra den boken man leser? Jeg har jo ikke lest boken som forfatteren av boken har lest, om dere skjønner hva jeg mener? Jeg må vel sitere boken jeg har funnet sitatet? Har jeg rett?

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting i farten (bekkager dobbelpost).

Hvis man skal sitere i fra en bok, som har sitert i fra en annen - sant man skal sitere i fra den boken man leser? Jeg har jo ikke lest boken som forfatteren av boken har lest, om dere skjønner hva jeg mener? Jeg må vel sitere boken jeg har funnet sitatet? Har jeg rett?

Anonymkode: d6f4d...dc9

Du må nesten si hva slags referansestil du bruker. Men dersom du bruker APA 6th som meg, så vil det riktige være å sitere den egentlige forfattaren, men siden du ikke har tilgang til den boka, må du vise til referansen fra boken du bruker. Dette ser jeg var ganske kronglete forklart, men jeg antar at forfattaren av din bok har sitert vedkommende med navn og årstall? Da blir det f.eks. sånn: I følge Andersen (2010, referert/sitert i Amundsen, 2014, s.x). Det beste er jo alltid å faktisk finne den kilden, men er jo ikke alltid man har anledning eller tid, da får det gå. Det viktigeste er at du ikke legger ord i munnen på noen som de ikke har sagt, så dersom du skriver at det var i følge Amundsen (2014), selv om det faktisk var Andersen som har påstått dette, så er det ikke bra. Da har du sitert eller referert til vedkommende på feil grunnlag. Håper det var forståelig. Bruk også nettsiden til Kildekompasset og Søk&Skriv aktivt. 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, missmcbeal skrev:

Du må nesten si hva slags referansestil du bruker. Men dersom du bruker APA 6th som meg, så vil det riktige være å sitere den egentlige forfattaren, men siden du ikke har tilgang til den boka, må du vise til referansen fra boken du bruker. Dette ser jeg var ganske kronglete forklart, men jeg antar at forfattaren av din bok har sitert vedkommende med navn og årstall? Da blir det f.eks. sånn: I følge Andersen (2010, referert/sitert i Amundsen, 2014, s.x). Det beste er jo alltid å faktisk finne den kilden, men er jo ikke alltid man har anledning eller tid, da får det gå. Det viktigeste er at du ikke legger ord i munnen på noen som de ikke har sagt, så dersom du skriver at det var i følge Amundsen (2014), selv om det faktisk var Andersen som har påstått dette, så er det ikke bra. Da har du sitert eller referert til vedkommende på feil grunnlag. Håper det var forståelig. Bruk også nettsiden til Kildekompasset og Søk&Skriv aktivt. 

Tusen takk for svar! Ja glemte å nevne referansestil. Er APA stil :) Jeg pleier vanligvis Kildekompasset. Men dette her er faktisk første gangen jeg har vært borti at forfatteren siterer en annen forfatter om du skjønner? Ja, forfatteren har sitert med navn og årstall. Når jeg har skrevet semesteroppgaver eller hjemme eksamen tidligere, har jeg alltid skrevet (etternavn, årstall, sidetall) på forfatteren i boken, for det er han eller henne som har sagt det. Når vi først er i gang, kan jeg vel skrive og vise hva som sto i boken.

»Begrepet ferdighet (skill) benyttes først og fremst om relativt vanskelige oppgaver som utføres med det formål om å oppnå et bestemt resultat» (Whiting, 1972)

Da kan jeg vel skrive: I følge (Whiting 1972), referert/sitert i (Sigmundsson, 2008, s 20)? 

 

816923F6-8AB9-4B23-9A76-05FF8EF8A926.jpeg

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Det gikk helt greit. Kunne gått bedre. Jeg tørr ikke å satse på toppkarakter. Fikk ikke ordentlig begynt før klokken 18 på tirsdag. Hva med deg?

Jepp, NTNU! VLR1001 ☺️

Anonymkode: d6f4d...dc9

Samme tenker jeg. Brukte hele første dagen til å tolke oppgaven og prøve å finne ut hva hun egentlig spurte etter. Kom i mål til slutt. Blir nok ikke toppkarakter her heller, men håper jo at jeg har forstått sånn halvveis hva hun var på jakt etter😊

Anonymkode: 88ad5...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig juleferie  💃 Det blir så godt, dette må være et av de mest slitsomme høstsemesterene jeg har hatt. Det har også gått relativt bra med alle eksamener. Venter spent på sensur på de to siste, som nok ikke kommer før etter nyttår.

Reiser hjem i kveld og gleder meg sånn til å komme hjem!! Har ikke vært hjemme siden slutten av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...