Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Tibbie skrev:

Ja, jeg blir litt sjokka her inne at folk ikke vet det. Det er jo en betegnelse som brukes overalt. Både i media og på folketunge.

Man er jo voksen når man er over 20, men når man sier voksen i stedet for å påpeke alder, så tenker man på de som er ferdig med ungdomstiden. Jeg er selv 27, og anser ikke meg selv som "voksen" i den forstand. Kanskje jeg går under den fortegnelsen når jeg er rundt 35. Så tenker jeg at man er "godt voksen" når man er rundt 50 år opp. "Eldre" er man kanskje ved 65-ish?

Ingen av disse betegnelsene har en spesifikk alder fra når de gjelder (tror jeg?), men det er jo innforstått hva man mener.

Så folk her inne må ikke bli fornærmet fordi en bruker brukte en betegnelse som de ikke skjønner.

...Kanskje den kommer om noen år, når man er "voksne studenter" :fnise:👵🏼

Det er vel ingen som har blitt fornærmet selv om det er sprikende oppfatninger. Det du skriver er jo ikke et fasitsvar, og i likhet med deg føler jo alle andre også at den oppfatningen de har er riktig. Det er sånn det er med språk når man ikke bruker det slik det står i ordboka. 

Anonymkode: 335ca...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.9.2018 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår strengt tatt ikke hvorfor alle er så opptatte av å pushe folk inn på høyskoler og universiteteter rett ut fra videregående, de fleste er rett og slett ikke klare for det.

 Jeg går selv Politihøgskolen, startet der som 28-åring og merker godt at disse som er 20-21 mangler mye på generelle erfaringer de hadde fått bare ved å leve i jobb et par år.

Anonymkode: 9e29c...65c

hvordan er skolen?

Anonymkode: 90e70...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det verdensdagen for forebygging av selvmord.

Vit at du kan ringe Mental Helse på 116 123 helt gratis døgnet rundt hele året- og for alle medstudentene mine her inne er det også lavterskeltilbud på studentsamskipnaden din.

 

Anonymkode: 06c0c...7df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips til noen ekstra penger under studietiden?

Anonymkode: 689d5...7c3

- Skaff jobb ved siden av (søk på absolutt alt, og send åpne søknader).

- Selge ting du har som du ikke bruker.

- Hold øynene åpne for muligheter på skolen også. Her jeg går (Høgskolen i innlandet) betaler de noen for å blogge om studentlivet, og så kan man melde seg opp for å være med på stand 1 eller 2 ganger i året (også dette er betalt). Det er ikke mange slike muligheter, men de er der :).

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å skrive master nå i høst, og jeg merker at jeg savner hvor komfortabelt det var å bare være "vanlig" student. Har ikke skrevet bachelor tidligere heller, så føler jeg har null kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jobben kommer i veien for skolen, og skolen kommer i veien for jobben. Har egentlig lyst å bare slutte på jobben, men tenk om jeg ikke får noe etter at jeg er ferdig på skolen? Den tanken skremmer meg. Jeg dør heller enn å gå ledig igjen. Ikke faen om jeg skal inn i NAV-systemet igjen. No way.

Nå har vi innlevering på fredag, og ny presentasjon på mandag. Jeg jobber på fredag og lørdag og søndagen håper jeg å kunne bruke sammen med samboeren og pusse opp hjemme. Innleveringsoppgaven må jeg bli ferdig med i kveld siden jeg er opptatt i morgen og på fredag og jeg er så sliten. På jobben klarer jeg ikke å holde fokus. Tenker på oppgaver og planlegger i hodet mitt.

Hvordan klarer folk å ha et sosialt liv ved siden av alt dette? Er det jeg som er veldig lite effektiv? Jeg er bare lei..

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler jobben kommer i veien for skolen, og skolen kommer i veien for jobben. Har egentlig lyst å bare slutte på jobben, men tenk om jeg ikke får noe etter at jeg er ferdig på skolen? Den tanken skremmer meg. Jeg dør heller enn å gå ledig igjen. Ikke faen om jeg skal inn i NAV-systemet igjen. No way.

Nå har vi innlevering på fredag, og ny presentasjon på mandag. Jeg jobber på fredag og lørdag og søndagen håper jeg å kunne bruke sammen med samboeren og pusse opp hjemme. Innleveringsoppgaven må jeg bli ferdig med i kveld siden jeg er opptatt i morgen og på fredag og jeg er så sliten. På jobben klarer jeg ikke å holde fokus. Tenker på oppgaver og planlegger i hodet mitt.

Hvordan klarer folk å ha et sosialt liv ved siden av alt dette? Er det jeg som er veldig lite effektiv? Jeg er bare lei..

Anonymkode: 6faa3...609

Hva er stillingsprosenten din? Er det muligheter for å gå ned i stillingsprosent, eventuelt se etter en annen jobb? Hvis du ikke er avhengig av lønnen så kunne du kanskje forholdt deg til sommerjobber hvis det er en mulighet, alternativt jobbe litt på siden på sisteåret av studiet. Undersøk litt om hvor vanskelig det er å få relevant jobb etter endt utdanning. For eksempel på markedsføringsutdanninger er erfaringer alfa og omega, mens jeg går for eksempel en bachelorgrad hvor noe relevant erfaring er godt nok, så da holder det med sommerjobb.  På mitt studie har noen få studenter en hverdag med skole/jobb, eller skole/familie, men de fleste unge studenter her prioriterer bare skole. Ingen i klassen min kombinerer skole/jobb/familie, fordi studiet er såpass krevende.

Dagens utblåsning: Har unnagjort en innlevering som tok altfor mye tid å ferdigstille, men det var helt nødvendig for å fortsette i faget. Problemet er at jeg samtidig øver til konteeksamen, som er rett rundt hjørnet, og som er helt avgjørende for at jeg skal fortsette studiet på normert tid. Nå må jeg rett og slett legge alt annet selvstudium til side og øve som om livet mitt står på spill, for det å fullføre graden kjappest mulig er det eneste jeg ønsker. Orker ikke å sette livet mitt på "vent" lenger, vær så snill å la meg bli ferdig så jeg kan tjene penger og gjøre det jeg har lyst til å gjøre på fritiden!

Anonymkode: 6dbd1...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Tips til noen ekstra penger under studietiden?

Anonymkode: 689d5...7c3

Hva studerer du, da?

Jeg jobber langt over 100 prosent ved siden av studiet (fem inntektskilder). Nesten alle jobbene er relevant til studiet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tibbie skrev:

Hva studerer du, da?

Jeg jobber langt over 100 prosent ved siden av studiet (fem inntektskilder). Nesten alle jobbene er relevant til studiet mitt.

Fem inntektskilder?

Anonymkode: 9e29c...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er stillingsprosenten din? Er det muligheter for å gå ned i stillingsprosent, eventuelt se etter en annen jobb? Hvis du ikke er avhengig av lønnen så kunne du kanskje forholdt deg til sommerjobber hvis det er en mulighet, alternativt jobbe litt på siden på sisteåret av studiet. Undersøk litt om hvor vanskelig det er å få relevant jobb etter endt utdanning. For eksempel på markedsføringsutdanninger er erfaringer alfa og omega, mens jeg går for eksempel en bachelorgrad hvor noe relevant erfaring er godt nok, så da holder det med sommerjobb.  På mitt studie har noen få studenter en hverdag med skole/jobb, eller skole/familie, men de fleste unge studenter her prioriterer bare skole. Ingen i klassen min kombinerer skole/jobb/familie, fordi studiet er såpass krevende.

Dagens utblåsning: Har unnagjort en innlevering som tok altfor mye tid å ferdigstille, men det var helt nødvendig for å fortsette i faget. Problemet er at jeg samtidig øver til konteeksamen, som er rett rundt hjørnet, og som er helt avgjørende for at jeg skal fortsette studiet på normert tid. Nå må jeg rett og slett legge alt annet selvstudium til side og øve som om livet mitt står på spill, for det å fullføre graden kjappest mulig er det eneste jeg ønsker. Orker ikke å sette livet mitt på "vent" lenger, vær så snill å la meg bli ferdig så jeg kan tjene penger og gjøre det jeg har lyst til å gjøre på fritiden!

Anonymkode: 6dbd1...680

Har bare 10% med ekstra ved behov. Og jeg må jo si ja når de spør (bortsett fra når jeg har obligatoriske dager på skolen). Studerer fordi jeg hadde veldig vanskelig for å få jobb. Utenlandsk navn og lite erfaring i forhold til alder er en dårlig kombinasjon (er 33 nå). Det er mange som sier at studenter herfra bare glir rett i jobb etter studiet, men så har jeg hørt om flere som ikke har fått noe også. Er på siste året da.

Kjenner igjen det du sier med å sette livet på vent. Konteeksamen er stressende! Masse lykke til. Husker du hva du gjorde feil forrige gang? Ikke fokuser for mye på det, men prøv å ha det litt i bakhodet.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er stillingsprosenten din? Er det muligheter for å gå ned i stillingsprosent, eventuelt se etter en annen jobb? Hvis du ikke er avhengig av lønnen så kunne du kanskje forholdt deg til sommerjobber hvis det er en mulighet, alternativt jobbe litt på siden på sisteåret av studiet. Undersøk litt om hvor vanskelig det er å få relevant jobb etter endt utdanning. For eksempel på markedsføringsutdanninger er erfaringer alfa og omega, mens jeg går for eksempel en bachelorgrad hvor noe relevant erfaring er godt nok, så da holder det med sommerjobb.  På mitt studie har noen få studenter en hverdag med skole/jobb, eller skole/familie, men de fleste unge studenter her prioriterer bare skole. Ingen i klassen min kombinerer skole/jobb/familie, fordi studiet er såpass krevende.

Dagens utblåsning: Har unnagjort en innlevering som tok altfor mye tid å ferdigstille, men det var helt nødvendig for å fortsette i faget. Problemet er at jeg samtidig øver til konteeksamen, som er rett rundt hjørnet, og som er helt avgjørende for at jeg skal fortsette studiet på normert tid. Nå må jeg rett og slett legge alt annet selvstudium til side og øve som om livet mitt står på spill, for det å fullføre graden kjappest mulig er det eneste jeg ønsker. Orker ikke å sette livet mitt på "vent" lenger, vær så snill å la meg bli ferdig så jeg kan tjene penger og gjøre det jeg har lyst til å gjøre på fritiden!

Anonymkode: 6dbd1...680

Lykke til! Hater denne typen stresslesing. Jeg er for øvrig helt på samme bølgelengde som deg når det gjelder å fullføre graden kjappest mulig. Det er vel fordi jeg er ganske lei nå. Hvor mange år har du igjen? 

Anonymkode: 335ca...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg burde prøvd hardere for å få en deltidsjobb. Ringte en skole og spurte om jeg kunne være tilkallingsvikar. Jeg var innom på samtale, og de skrev opp hvilke fag jeg har, kontaktinfo og når jeg er ledig. Men har ikke hørt noe mer enda. Kanskje litt for tidlig? Håper det. Var litt nervøs, og ganske sliten midt oppi studiestart og flytting, så jeg var ikke helt 100% på topp den dagen heller. Håper ikke jeg virka helt fjern.

Jeg er utdanna lærer med noen års erfaring, men har flytta og tar videreutdanning. Siden jeg tidligere har jobba så har jeg jo fått spart en del penger. Ønsker jo helst ikke å bruke opp de pengene, da jeg og kjæresten vil kjøpe noe snart og da må vi ha egenkapital. Men jeg kan jo bruke noe av det. Holder også på å ta lappen, og har 30k på en konto til det. Men jeg får kjørt lite privat, så håper bare ikke lappen blir mye dyrere enn det. Vil helst ta lappen ila dette året her så jeg kan søke jobber i pendleravstand når jeg er ferdig. Flere lærerstudenter på den her skolen forteller med gru at det er skikkelig kamp mellom lærerjobbene i byen.

Nå babler jeg her. Uansett, til sommeren får jeg feriepenger, så det er ikke sånn at jeg kommer til å være pengelens når studielånet tar slutt. Så jeg tenker at det er vel egentlig ikke så krise å ikke ha deltids/sommerjobb?

Kunne godt tenke meg å ha en deltidsjobb eller sommerjobb, men hvem vil ansette ei halvgammal dame som bare kan jobbe ett år/ en sommer? 

Er nervøs for å ikke få jobb etter studiet også. Jeg vet det er et luksusproblem, men jeg vil ikke sitte der arbeidsledig og måtte være nødt til å bruke opp alle sparepengene mine. 

Måtte bare få ut litt tanker haha. Jeg er nok litt nervøs av meg. Håper det løser seg. Penger er noe dritt, hehe.

Anonymkode: 34be1...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer samfunnsfag og synes det er veldig spennende, men en del forelesere skal alltid ytre sine  egne politiske meninger. Jeg er jo  egentlig ikke så interessert i å vite hva foreleseren mener FrP, Arbeiderpartiet, osv. 

Fint om de holdt seg til det faglige.

Anonymkode: f177a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Lykke til! Hater denne typen stresslesing. Jeg er for øvrig helt på samme bølgelengde som deg når det gjelder å fullføre graden kjappest mulig. Det er vel fordi jeg er ganske lei nå. Hvor mange år har du igjen? 

Anonymkode: 335ca...d51

Takk! Er på andreåret av bachelorgraden, men har prøvd et år hver med to andre bachelorgrader I tillegg til et privatistår. Så jeg er meget overmoden for å begynne arbeidslivet, er møkk lei av pensum og eksamener. Føler jeg mister ti år av livet mitt for hvert eksamener jeg gjennomfører på grunn av stresset.

Anonymkode: 6dbd1...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fem inntektskilder?

Anonymkode: 9e29c...65c

Hva betyr spørsmålstegnet? Spør du hva en inntektskilde er? Eller hva inntektskildene er? Eller hvorfor? Eller hæ? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Tibbie skrev:

Hva betyr spørsmålstegnet? Spør du hva en inntektskilde er? Eller hva inntektskildene er? Eller hvorfor? Eller hæ? :P 

Ikke meg du spurte, men du kan vel svare hvorfor du har 5 inntektskilder, hvor du jobber og hvordan du takler en slik hverdag. Tviler på at vedkommende ikke vet hva en inntektskide er.

Anonymkode: 6faa3...609

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2018 at 5:32 PM, AnonymBruker said:

Tips til noen ekstra penger under studietiden?

Anonymkode: 689d5...7c3

Jeg "tjener" ca. 500kr hver mnd på å plukke opp ca 10 tomflasker om dagen.
Kan være fra jeg går tur, går til bussen, er på skolen.. Folk legger fra seg flasker overalt!! så er ikke særlig vanskelig, tidkrevende er det heller ikke. Så da sparer jeg miljøet OG tjener noen kroner. 😂

Endret av Lisanna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i praksis nå og snakket med studenter på praksisplassen som har gått på annen skole. Fortalte meg at en foreleser i den aller første forelesningen i faget hans hadde hengt ut en student for å gjespe. Altså foran 150 andre studenter.

Altså, for det første, hvorfor fokuserer du så på noe slikt når du foreleser? Og for det andre, er man så usikker på seg selv at man er nødt til å være en drittsekk mot andre?

Kjenner at jeg mister totalt respekten for slike mennesker, og hvordan disse beholder jobben er for meg et under. En foreleser kunne prøvd seg på å henge ut meg på denne måten...

Anonymkode: 9e29c...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er i praksis nå og snakket med studenter på praksisplassen som har gått på annen skole. Fortalte meg at en foreleser i den aller første forelesningen i faget hans hadde hengt ut en student for å gjespe. Altså foran 150 andre studenter.

Altså, for det første, hvorfor fokuserer du så på noe slikt når du foreleser? Og for det andre, er man så usikker på seg selv at man er nødt til å være en drittsekk mot andre?

Kjenner at jeg mister totalt respekten for slike mennesker, og hvordan disse beholder jobben er for meg et under. En foreleser kunne prøvd seg på å henge ut meg på denne måten...

Anonymkode: 9e29c...65c

Jeg tror problemet gjerne er at ingen melder fra. Man kan tenke at noe er et engangstilfelle, at det bør være noen andres ansvar, eller at man overreagerer kanskje. Det er absolutt aldri greit å henge ut en student, og det bør man virkelig vite.

Jeg har hatt forelesere som er fryktelig dårlige. Absolutt ikke det samme, men her også er det sjelden noen sier noe. En medstudent var nylig i møte med studieleder, og hadde nevnt noen om en av lærerne. Studieleders respons var at det var ikke så lett å vite når ingen sier ifra, noe man selvsagt godt kan forstå.

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...