Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor man kan finne ut hvor mange som søker på hvert enkelt masterstudium? (2-årig)

Er det bare i Studentweb man kan se dette? Når det gjelder Samordna Opptak vet jeg at man kan se det her, men det gjelder jo bare årsstudium, bachelor og masterstudium (5-årig) https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/18/poenggrenser_2018_2017.html.

 

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor man kan finne ut hvor mange som søker på hvert enkelt masterstudium? (2-årig)

Er det bare i Studentweb man kan se dette? Når det gjelder Samordna Opptak vet jeg at man kan se det her, men det gjelder jo bare årsstudium, bachelor og masterstudium (5-årig) https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/18/poenggrenser_2018_2017.html.

 

Anonymkode: d6f4d...dc9

Glem det. Jeg fant det på skolens sider.

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen min har lagt opp til at forelesningene i det ene faget ikke er forelesninger, men mer seminarer med ferdighetstrening i oppgaver osv. Altså: ENDELIG ❤️ legger de opp til at studentene kan tilegne seg kunnskapen fra pensumbok osv på egenhånd i forkant, og så få eksamenstrening i "skoletiden". I tillegg er det to tester i løpet av semesteret som likner på eksamen - nettopp for å forberede oss til eksamen!

jeg ELSKER det! Har aldri likt forelesninger hvor man sitter passivt og noterer, for så å dra hjem og oppdage at ferdighetstrening ikke er så lett å gjøre på egenhånd... Å lese i en bok derimot, det er null stress! I tillegg har de satt av mye tid til å svare på spørsmål. Endelig føler jeg faktisk at det er ryddet tid til de som gidder å studere på egenhånd, og ikke bare dukker opp i forelesning og forventer å bli matet, og at det er de studentene som vil få mest ut av forelesningene.

Love it! Det gjør at jeg gleder meg mer til faget!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Skolen min har lagt opp til at forelesningene i det ene faget ikke er forelesninger, men mer seminarer med ferdighetstrening i oppgaver osv. Altså: ENDELIG ❤️ legger de opp til at studentene kan tilegne seg kunnskapen fra pensumbok osv på egenhånd i forkant, og så få eksamenstrening i "skoletiden". I tillegg er det to tester i løpet av semesteret som likner på eksamen - nettopp for å forberede oss til eksamen!

jeg ELSKER det! Har aldri likt forelesninger hvor man sitter passivt og noterer, for så å dra hjem og oppdage at ferdighetstrening ikke er så lett å gjøre på egenhånd... Å lese i en bok derimot, det er null stress! I tillegg har de satt av mye tid til å svare på spørsmål. Endelig føler jeg faktisk at det er ryddet tid til de som gidder å studere på egenhånd, og ikke bare dukker opp i forelesning og forventer å bli matet, og at det er de studentene som vil få mest ut av forelesningene.

Love it! Det gjør at jeg gleder meg mer til faget!

 

Hva og hvor studerer du? :)

Anonymkode: 5ebfc...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Ser ut til at hjemmeeksamen i et av fagene jeg tar som nettstudium foregår mens jeg er på ferie i Japan. Blir vel til at jeg dropper hele årsstudiet. Det var gøy så lenge det varte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva og hvor studerer du? :)

Anonymkode: 5ebfc...ee3

Går på BI :Nikke:  økonomi og administrasjon!

Endret av Sugar&Spice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud så jeg tabbet meg ut i dag. 

Vi hadde omvisning av treskere i dag, hele dagen ute i regnet. Jeg har lent meg mot vegger, satt meg på gamle ploger, satt meg på huk og alt som er. Å stå i fire timer i ordentlig ukomfortable sko er ikke noe særlig. Oppdaget etterhvert at folk tittet mye på rumpa mi, og spesielt guttene kommenterte til hverandre. Syntes dette var litt rart, men tenkte "jaja, gutter er gutter". Så, når jeg endelig kommer hjem, oppdager jeg at jeg er sykt møkkete bak. DET SER UT SOM JEG HAR DRETET PÅ MEG!!! Alle må jo tro at jeg hadde gjort det! Jeg har bare lyst å krype ned i et hull og dø 😱

Anonymkode: 6faa3...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet semesteret er godt i gang når du har vasket hele leiligheten og bakt tre forskjellige ting før klokken tolv på en lesedag :tommelopp: 

 

Får lese pensum en annen dag.......

Endret av Sugar&Spice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Du vet semesteret er godt i gang når du har vasket hele leiligheten og bakt tre forskjellige ting før klokken tolv på en lesedag :tommelopp: 

 

Får lese pensum en annen dag.......

Hahaha. Samme skjedde med meg i dag, når alle var ute av huset så var det bare å sette i gang ryddinga.

Anonymkode: 5ebfc...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så kraftig migrene at jeg vurderer å være hjemme, men føler at jeg mister så veldig mye når jeg ikke møter opp. Som regel klarer jeg å presse meg til skolen siden det gjør like vondt uansett hva jeg gjør og hvor jeg er, men nå er jeg lei. Ingen av tabelettene har virket. Denne har vart i 58 timer og smerten har bare blitt mere intens. Du vinner denne gangen, migrene. Holder meg hjemme.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe piss at man ikke får betalt for å være et helt år i praksis. Selv på videregående får man jo lærlinglønn...

Anonymkode: 9e29c...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det en foreleser som hang meg ut foran hele forelesningssalen. Jeg hadde ned meg et håndarbeid, boka åpen foran meg, og penna klar - akkurat slik jeg vanligvis sitter i forelesning. Foreleseren ber meg legge vekk håndarbeidet, noe som er helt greit. Jeg har respekt for at noen forelesere ikke liker at studentene gjør andre ting, selv om det for meg hjelper på konsentrasjonen.

Det som derimot ikke er greit, er at foreleseren slenger ut påstander om at det er feigt å strikke i en forelesning, men at man heller må notere. Det er heller ikke greit at man senere henvender seg til studenten med et spørsmål, og sier at "det kan du sikkert svare på, nå som du har lagt bort strikketøyet". Ei heller at man kommenterer det for tredje og fjerde gang, og attpåtil presterer å spørre retorisk om man nå er stygg, for så å le av det.

Hvem som har prøvd å stikke han med strikkepinner slik at han overreagerer så totalt, lurer jeg fryktelig mye på. Han var jo åpenbart dypt personlig forulempet av mitt lille rett fram og tilbake, ensfargede, enkle prosjekt. Fint for meg at det er mitt valg om jeg vil stille til forelesninger eller ei.

Anonymkode: f9746...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag var det en foreleser som hang meg ut foran hele forelesningssalen. Jeg hadde ned meg et håndarbeid, boka åpen foran meg, og penna klar - akkurat slik jeg vanligvis sitter i forelesning. Foreleseren ber meg legge vekk håndarbeidet, noe som er helt greit. Jeg har respekt for at noen forelesere ikke liker at studentene gjør andre ting, selv om det for meg hjelper på konsentrasjonen. 

Det som derimot ikke er greit, er at foreleseren slenger ut påstander om at det er feigt å strikke i en forelesning, men at man heller må notere. Det er heller ikke greit at man senere henvender seg til studenten med et spørsmål, og sier at "det kan du sikkert svare på, nå som du har lagt bort strikketøyet". Ei heller at man kommenterer det for tredje og fjerde gang, og attpåtil presterer å spørre retorisk om man nå er stygg, for så å le av det. 

Hvem som har prøvd å stikke han med strikkepinner slik at han overreagerer så totalt, lurer jeg fryktelig mye på. Han var jo åpenbart dypt personlig forulempet av mitt lille rett fram og tilbake, ensfargede, enkle prosjekt. Fint for meg at det er mitt valg om jeg vil stille til forelesninger eller ei.

Anonymkode: f9746...bef

Herregud! 😮 Dette må du jo ta opp med ledelsen - å henge deg ut sånn i etterkant er ikke greit. Og ikke bare en... eller to... eller tre... men FIRE ganger!? Hadde jeg vært deg hadde jeg reist meg opp og fortalt NØYAKTIG hva jeg syntes om den saken, men jeg forstår at ikke alle har total mangel på sosial angst som meg :fnise:

Jeg er også en person som følger bedre med når jeg har hendene opptatt med lett håndarbeid :)  Det må da være bedre at studentene følger med på som som blir sagt med et strikketøy i hendene, enn at de sitter med nesen i mobilen istedenfor (som 70% av min klasse holder på med!)? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Sugar&Spice said:

Herregud! 😮 Dette må du jo ta opp med ledelsen - å henge deg ut sånn i etterkant er ikke greit. Og ikke bare en... eller to... eller tre... men FIRE ganger!? Hadde jeg vært deg hadde jeg reist meg opp og fortalt NØYAKTIG hva jeg syntes om den saken, men jeg forstår at ikke alle har total mangel på sosial angst som meg :fnise:

Jeg er også en person som følger bedre med når jeg har hendene opptatt med lett håndarbeid :)  Det må da være bedre at studentene følger med på som som blir sagt med et strikketøy i hendene, enn at de sitter med nesen i mobilen istedenfor (som 70% av min klasse holder på med!)? :) 

Jeg syntes ikke det passet seg å ta saken foran 200 studenter, men jeg grep tak i han i en pause. Sånn holder man rett og slett ikke på! Gjentar det seg kommer jeg til å ta saken med tillitsvalgt, slik at man kan få meldt fra.

Jeg også holder fokuset bedre når jeg kan holde hendene opptatt med noe. Som voksent menneske tenker jeg at jeg selv bør få avgjøre hvordan jeg lærer best. Det er få studenter som sitter med mobilen (tror ikke folk tør med denne foreleseren), men enda er vi i de første ukene, og de fleste er førsteårsstudenter. Jeg spurte læreren om han syntes det var forstyrrende, og det sa han ja til. Akkurat det kan jeg ha respekt for, og kommer selvsagt ikke til å strikke eller hekle i hans forelesninger igjen.

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På laben i dag fikk jeg et øyeblikk inntrykk av at vi var midt i semesteret, da lab i tidligere semestre startet minst en måned uti semesteret. Men, vi er bare i august ennå, hehe x)

Gleder meg til juleferie allerede :P 

Anonymkode: 6dbd1...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På laben i dag fikk jeg et øyeblikk inntrykk av at vi var midt i semesteret, da lab i tidligere semestre startet minst en måned uti semesteret. Men, vi er bare i august ennå, hehe x)

Gleder meg til juleferie allerede :P 

Anonymkode: 6dbd1...680

Jeg har siden skolestart følt at det er vinter, noe ala sent november/desember. Sinnsykt irriterende og utrolig merkelig! Har aldri hatt en så vedvarende og feil følelse av årstid før. 

Anonymkode: 96d33...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg syntes ikke det passet seg å ta saken foran 200 studenter, men jeg grep tak i han i en pause. Sånn holder man rett og slett ikke på! Gjentar det seg kommer jeg til å ta saken med tillitsvalgt, slik at man kan få meldt fra.

Jeg også holder fokuset bedre når jeg kan holde hendene opptatt med noe. Som voksent menneske tenker jeg at jeg selv bør få avgjøre hvordan jeg lærer best. Det er få studenter som sitter med mobilen (tror ikke folk tør med denne foreleseren), men enda er vi i de første ukene, og de fleste er førsteårsstudenter. Jeg spurte læreren om han syntes det var forstyrrende, og det sa han ja til. Akkurat det kan jeg ha respekt for, og kommer selvsagt ikke til å strikke eller hekle i hans forelesninger igjen.

Anonymkode: f9746...bef

Jeg synes det var fryktelig unødvendig av ham å gjøre det på denne måten, absolutt, men jeg hadde ikke likt om folk drev med andre ting på mine forelesninger. Nå er de ganske små og mer som seminargrupper, så kanskje det blir annerledes enn om det er et digert auditorium, men det er ganske distraherende å snakke mens det klikker i strikkepinner. 

Anonymkode: e32e1...b9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag var det en foreleser som hang meg ut foran hele forelesningssalen. Jeg hadde ned meg et håndarbeid, boka åpen foran meg, og penna klar - akkurat slik jeg vanligvis sitter i forelesning. Foreleseren ber meg legge vekk håndarbeidet, noe som er helt greit. Jeg har respekt for at noen forelesere ikke liker at studentene gjør andre ting, selv om det for meg hjelper på konsentrasjonen.

Det som derimot ikke er greit, er at foreleseren slenger ut påstander om at det er feigt å strikke i en forelesning, men at man heller må notere. Det er heller ikke greit at man senere henvender seg til studenten med et spørsmål, og sier at "det kan du sikkert svare på, nå som du har lagt bort strikketøyet". Ei heller at man kommenterer det for tredje og fjerde gang, og attpåtil presterer å spørre retorisk om man nå er stygg, for så å le av det.

Hvem som har prøvd å stikke han med strikkepinner slik at han overreagerer så totalt, lurer jeg fryktelig mye på. Han var jo åpenbart dypt personlig forulempet av mitt lille rett fram og tilbake, ensfargede, enkle prosjekt. Fint for meg at det er mitt valg om jeg vil stille til forelesninger eller ei.

Anonymkode: f9746...bef

Det der skal du sende klage/varsel til ledelsen på skolen om, det holder ikke at du tok tak i ham i en pause. Sjikanering av studenter er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det var fryktelig unødvendig av ham å gjøre det på denne måten, absolutt, men jeg hadde ikke likt om folk drev med andre ting på mine forelesninger. Nå er de ganske små og mer som seminargrupper, så kanskje det blir annerledes enn om det er et digert auditorium, men det er ganske distraherende å snakke mens det klikker i strikkepinner. 

Anonymkode: e32e1...b9a

Jeg heklet, faktisk, så ingen lyd i det hele tatt. Et rett fram strikketøy lager heller ikke all verdens lyd. Det handlet rett og slett om at han så at jeg hadde et håndarbeid. Det er store forelesningssaler og mange studenter, og jeg har heller aldri opplevd at noen reagerer. Uansett er poenget hvordan han tok saken. Flere medstudenter reagerte.

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var fryktelig unødvendig av ham å gjøre det på denne måten, absolutt, men jeg hadde ikke likt om folk drev med andre ting på mine forelesninger. Nå er de ganske små og mer som seminargrupper, så kanskje det blir annerledes enn om det er et digert auditorium, men det er ganske distraherende å snakke mens det klikker i strikkepinner. 

Anonymkode: e32e1...b9a

Jeg, som student, synes det er mer irriterende når folk skriver på tastaturet sitt som om det stod om livet. Det er et par stk som skriver ned alt det foreleseren sier. ORDRETT. Det er mange forelesere som kommer med digresjon etter digresjon og elsker å høre seg selv prate, så dere kan jo gjette hvor massivt dette kan bli. Det verste må imidlertid være om jeg har en student som sitter ved siden av meg og smatter høylytt med tyggisen sin.

Uansett må jeg som student klare å blokkere dette ut. Jeg synes foreleseren er for høy i hatten når en student ikke kan hekle eller drive med noe annet lydløst bare fordi foreleseren synes det er distraherende å legge øynene på. Når man er så mange mennesker må man nesten akseptere at ikke alle vil sitte rett opp og ned og holde blikkontakten med foreleseren gjennom hele timen. Det eneste jeg kan tenke meg ikke er greit er de som prater med hverandre under forelesningen, og gjengen som kommer 10-15 minutter forsent og forventer at siste rad er reservert for dem. 

Anonymkode: 335ca...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...