Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med dere andre studenter om dagen? 

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg syntes korona har gjort det vanskeligere eller enklere å være student. Noen dager hater jeg det, og føler meg total demotivert, andre dager er jeg glad for at jeg slipper å sette en fot utenfor huset, men fortsatt kan holde meg ajour med forelesninger. Hvordan syntes dere det er? 

Anonymkode: 2643b...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med dere andre studenter om dagen? 

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg syntes korona har gjort det vanskeligere eller enklere å være student. Noen dager hater jeg det, og føler meg total demotivert, andre dager er jeg glad for at jeg slipper å sette en fot utenfor huset, men fortsatt kan holde meg ajour med forelesninger. Hvordan syntes dere det er? 

Anonymkode: 2643b...547

Liker det ikke spesielt godt, og føler at eksamenssituasjonen er uforutsigbar som trigger eksamensangsten min veldig. Håper de bestemmer seg snart for det de skal gjøre. Har både skriftlig skoleeksamen og praktisk eksamen som i utgangspunktet er med pasientkontakt. Vi vet ingenting om hvordan sistnevnte skal gjennomføres. Flere smittetilfeller blant studentene den siste uka som gjør at mange er stresset og utrygge. 

Anonymkode: 5ef30...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt liv har ikke endret seg noe særlig pga korona. Er som regel for meg selv hjemme og det meste av mine hobbyer og skolearbeid går over PCen eller hjemme, bortsett fra trening og gåturer.

Det som korona egentlig har ødelagt for meg er planene jeg hadde om å bli mer sosial og være mer tilgjengelig fysisk for vennene mine. Har også flyttet til en annen by (hvor jeg har bestevenninnen i nærheten så det hjelper jo) så gjorde plutselig distansen større og sitter da her og lurer på om de vennene faktisk vil beholde meg eller ikke 😅 

Ellers syns jeg det var på tide at samfunnet endelig tester ut hvordan introverte lever og innser at det også fungerer. Samfunnet kan balanseres, ikke bare føye seg etter de supersosiale hele tida. Ekstroverte har slitt i år og det er jo selvfølgelig kjipt, men jeg kjenner litt på det at de endelig skjønner hvordan introverte har hatt det i årevis allerede.

Anonymkode: 2f074...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på utdannelsen pga akademisk skriving, men nå har jeg en lærer som vil hjelpe meg over baugen, helt utrolig.

Anonymkode: 9cb29...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt liv har ikke endret seg noe særlig pga korona. Er som regel for meg selv hjemme og det meste av mine hobbyer og skolearbeid går over PCen eller hjemme, bortsett fra trening og gåturer.

Det som korona egentlig har ødelagt for meg er planene jeg hadde om å bli mer sosial og være mer tilgjengelig fysisk for vennene mine. Har også flyttet til en annen by (hvor jeg har bestevenninnen i nærheten så det hjelper jo) så gjorde plutselig distansen større og sitter da her og lurer på om de vennene faktisk vil beholde meg eller ikke 😅 

Ellers syns jeg det var på tide at samfunnet endelig tester ut hvordan introverte lever og innser at det også fungerer. Samfunnet kan balanseres, ikke bare føye seg etter de supersosiale hele tida. Ekstroverte har slitt i år og det er jo selvfølgelig kjipt, men jeg kjenner litt på det at de endelig skjønner hvordan introverte har hatt det i årevis allerede.

Anonymkode: 2f074...b14

Glemte å si at studietiden faktisk er bedre for meg nå. Jeg studerer på nett og slipper gruppearbeid, kan jobbe i eget tempo. Fant også noe jeg faktisk liker så det hjelper også.

Har omtrent levd karantelivet i over ti år allerede.

Anonymkode: 2f074...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater de timene vi må være hjemme. Jeg er definitivt en type som lærer best av å være fysisk til stede. 
Går heldigvis på en skole med lite/ingen smitte foreløpig, så vi får ha mye av undervisningen på campus.

Hvis det plutselig blir endringer på dette, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre :sad:

Anonymkode: 5cdd9...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ingen normale eksamener dette semesteret (har kun hjemmeeksamen) så for å kompensere har de gitt oss enda flere obligatoriske oppgaver og innleveringer hver uke, samt at vi må presentere alt vi har gjort på zoom etter hver forelesning. Er heller ikke enkelt å konsentrere seg og å ha fremføringer og forelesninger hjemme mens man bor med noen som har en helt annerledes timeplan enn deg selv. Leiligheten vår er ikke veldig stor og blir ofte mye bakgrunnsstøy.. Også har samboer og familie ofte vanskeligheter for å skjønne at selvom man er hjemme betyr ikke det at man er ledig, så blir forstyrret i ett sett med spørsmål og mas i hytt og pine.

Jeg absolutt hater dette opplegget. Har aldri syntes skole har vært vanskeligere enn  det er akkurat nå. Håper virkelig at vi kan være tilbake til normalen snart...

Anonymkode: 96be0...d2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hva jeg synes. Dette er første året mitt som student på universitetet, så har ikke så mye å sammenligne med. Synes det er dårlig opplegg med forelesninger, er bare noen få som legges ut. Ellers er det som i utgangspunktet skal være muntlig praktiske eksamener gjort om til hjemmeeksamen, og vi får mye mindre tid til ferdighetstrening, det er kanskje det kjipeste! Jeg er egentlig veldig glad i selvstudier, og synes akkurat det med å strukturere meg går relativt fint.

Savner mer sosialt, har ikke hatt anledning til å bli kjent med så mange. 

Anonymkode: e4813...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Drar opp denne igjen, jeg føler vi som studerer må ha en plass å kunne skravle! 

Hvordan har det gått på eksamenene denne våren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (4 timer siden):

Drar opp denne igjen, jeg føler vi som studerer må ha en plass å kunne skravle! 

Hvordan har det gått på eksamenene denne våren? :)

Det har gått mye bedre enn forventet faktisk! Jeg er en av de som sliter med å følge med på digitale forelsninger, og har slitt med å bruke samme mengde tid på lesinga når jeg har "all tid" til å gjøre det. Dette gjorde at resultatet til jul ble mye dårligere enn det vanligvis blir. Dette semesteret klarte jeg å finne en god rutine igjen, og karakterene gikk opp til der de lå før pandemien 😄   Jeg venter fortsatt på resultatet fra den jeg følte at gikk best, men heldigvis kommer det i dag. Oppdaterer studentweb hver halvtime hahah.

Anonymkode: de72c...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (9 timer siden):

Drar opp denne igjen, jeg føler vi som studerer må ha en plass å kunne skravle! 

Hvordan har det gått på eksamenene denne våren? :)

Det gikk helt utrolig dårlig og nå kan jeg bare glemme å få de jobbene jeg kunne tenke meg. 

Hadde nok tatt året om igjen hadde det ikke vært for at jeg har planen klar for masteroppgaveskriving kommende studieår og andre planer for året etter det igjen. 

Føler jeg må bare glemme alt av drømmer og håp jeg hadde for fremtiden nå og heller prøve å akseptere at jeg aldri kommer til å få en jobb jeg drømmer om. 

Anonymkode: 96d33...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 7.29):

Det har gått mye bedre enn forventet faktisk! Jeg er en av de som sliter med å følge med på digitale forelsninger, og har slitt med å bruke samme mengde tid på lesinga når jeg har "all tid" til å gjøre det. Dette gjorde at resultatet til jul ble mye dårligere enn det vanligvis blir. Dette semesteret klarte jeg å finne en god rutine igjen, og karakterene gikk opp til der de lå før pandemien 😄   Jeg venter fortsatt på resultatet fra den jeg følte at gikk best, men heldigvis kommer det i dag. Oppdaterer studentweb hver halvtime hahah.

Anonymkode: de72c...290

Så bra, da krysser jeg fingrene for at det har gått bra på den du venter resultatet på. Du fikk kanskje resultatet i går? :)

Jeg har frivillig valgt å studere via nett, da det er enklest mtp å studere ved siden av fulltidsjobb. Men, forstår godt at det blir et savn og kan være vanskelig når man tross alt egentlig har valgt å ikke studere via nett. Får håpe det blir annerledes kommende studieår. Har du flere år igjen med studier? :) 

AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 12.15):

Det gikk helt utrolig dårlig og nå kan jeg bare glemme å få de jobbene jeg kunne tenke meg. 

Hadde nok tatt året om igjen hadde det ikke vært for at jeg har planen klar for masteroppgaveskriving kommende studieår og andre planer for året etter det igjen. 

Føler jeg må bare glemme alt av drømmer og håp jeg hadde for fremtiden nå og heller prøve å akseptere at jeg aldri kommer til å få en jobb jeg drømmer om. 

Anonymkode: 96d33...d7b

Så utrolig kjipt, leit å høre. :klemmer:

Får jeg lov til å spørre hva det er du drømmer om?

Det er nok ingen trøst, men jeg har faktisk vært overbevist om det samme selv. I mange år var det min store sorg, nemlig at jeg aldri fikk fullført utdanningen jeg så gjerne ville fullføre. Så jobbet jeg noen år i et annet yrke, fikk det hele på avstand, var også heldig fordi det kom nye regler til, og nå til høsten skal jeg faktisk begynne i drømmejobben. Hadde du spurt meg for fem år siden hadde jeg aldri trodd det! 

Eneste jeg kan si er at jeg håper du ikke gir opp drømmen din, kanskje finnes det en løsning allikevel? 

---

Tja, studieåret har gått overraskende bra. Jeg har aldri vært noen toppstudent, jeg fikk mer C'er enn A'er for å si det på den måten, men det løsnet noe dette året. Tror kanskje det har med modenhet å gjøre, i kombinasjon med erfaring og motivasjon. Første omgang med studier fra jeg var 18/19 år til ca 26-27 år var jeg superlei og karret meg gjennom studiene. Jeg klarte jo å fullføre en master, så jeg var ikke SÅ dårlig, men jeg var heller ingen stjernestudent. Jeg ble nok sett på som litt sløv at enkelte forelesere. Nå visste ikke de at jeg vantrives på studiene, og at jeg hadde andre ting som fikk sitt utslag.

Så tok jeg altså pause mellom 2014 og 2019, før jeg prøvde meg på et årsstudium i 2019, og fikk erfare at det gikk veldig bra. Dette studieåret (20/21) har jeg gunnet på, jeg er nå ferdig med 120 studiepoeng, 60 stp har jeg tatt dette semesteret. 8 eksamener senere har jeg fått 3 stk A, 4 B og jeg venter på siste karakter.

Jeg er veldig stolt av meg selv, men også litt sjokkskada, for jeg trodde aldri det skulle gå SÅ bra. Motivasjonen min har vært å fullføre lærerutdanningen (som jeg nesten nå er, skal skrive bacheloroppgaven i sommer), ta ekstra fordypning for å forfriske kunnskapen (lenge siden jeg tok ped etc) og få lærerjobb (starter i august!). Og nå er jeg nesten i mål. 

Men fytti rakkern for et år det har vært. Virkelig. Har vært så sliten, helt kake. Dette er nå første helg på lenge uten eksamener, innleveringer eller overtidsjobbing. Det skal bli godt med sommerferie fra 1. juli.(..)

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (6 timer siden):

 

Så utrolig kjipt, leit å høre. :klemmer:

Får jeg lov til å spørre hva det er du drømmer om?

Det er nok ingen trøst, men jeg har faktisk vært overbevist om det samme selv. I mange år var det min store sorg, nemlig at jeg aldri fikk fullført utdanningen jeg så gjerne ville fullføre. Så jobbet jeg noen år i et annet yrke, fikk det hele på avstand, var også heldig fordi det kom nye regler til, og nå til høsten skal jeg faktisk begynne i drømmejobben. Hadde du spurt meg for fem år siden hadde jeg aldri trodd det! 

Eneste jeg kan si er at jeg håper du ikke gir opp drømmen din, kanskje finnes det en løsning allikevel? 

 

Jeg studerer juss (akkurat ferdig med 4. året, så skal skrive masteroppgave etter sommerferien) og tror i alle fall at jeg drømmer om å jobbe i Utenriksdepartementet, Forsvarsdepartementet, eller Forsvaret muligens, med relevant folkerett. Departementene har jo utrolig høye krav så selv om jeg hadde fått ønsket resultat på eksamener hadde det jo ikke vært sikkert at jeg kom til å oppnå det, men nå føler jeg bare at jeg virkelig har null sjanse. 

Samtidig er det jo umulig å vite hva drømmejobben er før man har den, særlig når man fortsatt er student og ikke helt vet hva som venter i arbeidslivet. Jeg blir bare så lei når jeg føler at alle rundt meg gjør det så mye bedre og det virker som om alle arbeidsgivere krever at man har minst B i snitt. 

Jeg liker jo å holde på med juss generelt, så forhåpentligvis vil jeg trives i de fleste relevante jobber, men akkurat nå føler jeg meg veldig dum, ubrukelig og bare jævlig dritt. 

Beklager at jeg sikkert fremstår veldig negativ!😅

Anonymkode: 96d33...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...