Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Har en eksamen i høst (konte pga sykdom) som bare er på 3 timer. Vanligvis har vi 5 timers eksamner, så nå ble jeg litt skeptisk. Den er også på pc. Eksamen er i markedsføring. Hva betyr det at den er kortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/21/2019 at 6:57 PM, AnonymBruker said:

Noen som har noen gode råd for å klare å bestå når eksamen er om en måned og man føler at man forstår veldig lite og ikke klarer å huske noe? Vi har akkurat begynt med forelesninger om tema også. Har deltatt på alle og det gjør det litt lettere, men har fortsatt veldig mye igjen å lære.

Anonymkode: a9054...71a

Viktigste er å ikke gi opp fordi man føler det er håpløst. Jobber man med stoffet hele måneden så kommer det til å gå bra.  Gjelder også å prøve å fokusere på det viktigste og da er forelesninger, seminarer og tidligere eksamensoppgaver lurt å se på.

Anonymkode: f177a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Solsikke2 said:

Har en eksamen i høst (konte pga sykdom) som bare er på 3 timer. Vanligvis har vi 5 timers eksamner, så nå ble jeg litt skeptisk. Den er også på pc. Eksamen er i markedsføring. Hva betyr det at den er kortere?

Betyr nok ikke så mye mer enn at du kun får 3 timer. De vil jo tilpasse oppgaven og hva som forventes etter hvor god tid du har. Selv har jeg kontet pga sykdom og endte med muntlig i stedet for 4 times skriftlig eksamen. Da fikk jeg vel rundt 20 minutters tid på å fremføre og 20 minutters tid på forberedelse. Da fikk jeg jo en mye mindre omfattende oppgave enn på en skriftlig eksamen.  

Anonymkode: f177a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2019 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Betyr nok ikke så mye mer enn at du kun får 3 timer. De vil jo tilpasse oppgaven og hva som forventes etter hvor god tid du har. Selv har jeg kontet pga sykdom og endte med muntlig i stedet for 4 times skriftlig eksamen. Da fikk jeg vel rundt 20 minutters tid på å fremføre og 20 minutters tid på forberedelse. Da fikk jeg jo en mye mindre omfattende oppgave enn på en skriftlig eksamen.  

Anonymkode: f177a...dac

Håper jo egentlig at den er lettere. Siden det var i fjor siste gangen faget skulle gå, nå er det samme fag - men annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun  ett datarom på fakultetet.  Men dette rommet brukes nesten hver dag til å holde kurs og lignende. Skjønner at mange har laptop og liker å bruke den. Men om man enten ikke har laptop eller om man foretrekker å skrive på en skikkelig tastatur og med stor skjerm så får man begrenset med mulighet til det. PC-rommet er også stengt på kveldstid. 

Anonymkode: 89775...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kun  ett datarom på fakultetet.  Men dette rommet brukes nesten hver dag til å holde kurs og lignende. Skjønner at mange har laptop og liker å bruke den. Men om man enten ikke har laptop eller om man foretrekker å skrive på en skikkelig tastatur og med stor skjerm så får man begrenset med mulighet til det. PC-rommet er også stengt på kveldstid. 

Anonymkode: 89775...834

Det er vel så å si umulig å være student uten egen PC. Datarommene er da vel heller ikke til for de uten PC da det forventes at alle har egen. 

Anonymkode: 96d33...d7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Studerer et fag hvor det ikke alltid er fasitsvar, synes det er slitsomt å forholde meg til sensorer som vil at besvarelsen skal være på deres måte når ulike sensorer har ulikt syn på hva som er en god måte å skrive oppgaven på. 

Anonymkode: da85f...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Andre med nerver, og som syns det er mye mer interessant å lese på kvinneguiden istedenfor pensum? Haha. Lykke til med eksamen alle sammen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppa ut pga mistrivsel og klarer ikke å se hvordan jeg skal komme meg gjennom et studie! Ingenting jeg interesserer meg for, og det er et minus, og det fikk jeg merke nå i høst siden jeg droppet ut etter 3 måneder. Jeg ser mørkt på fremtiden, og tror ikke jeg har noe å glede meg til noe som helst sted.

Anonymkode: 177ec...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg droppa ut pga mistrivsel og klarer ikke å se hvordan jeg skal komme meg gjennom et studie! Ingenting jeg interesserer meg for, og det er et minus, og det fikk jeg merke nå i høst siden jeg droppet ut etter 3 måneder. Jeg ser mørkt på fremtiden, og tror ikke jeg har noe å glede meg til noe som helst sted.

Anonymkode: 177ec...0a2

Da ville jeg ventet med å begynne på noe nytt. Jobb, reis, få behandling hvis dette er uttrykk for en depresjon. Ikke kast bort lånekasse-år bare fordi du "må"!

Anonymkode: eeb93...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg ventet med å begynne på noe nytt. Jobb, reis, få behandling hvis dette er uttrykk for en depresjon. Ikke kast bort lånekasse-år bare fordi du "må"!

Anonymkode: eeb93...46c

Har jobba i kassa på matbutikk, og det er gørrkjedelig og orker ikke det mer. Har ingen å reise med og det er heller ikke noe jeg har spesielt lyst til. Jeg har lyst til å komme i gang med studier, og samtidig TRIVES med det, men tror det blir umulig for meg siden jeg ikke vet hva jeg går til uansett.

Anonymkode: 177ec...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jobber dere med hjemmeeksamen? Får oppgaven neste uke, men det hadde vært greit å vite litt hvordan andre griper fatt i hjemmeeksamen :) 

Anonymkode: e6bcc...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan jobber dere med hjemmeeksamen? Får oppgaven neste uke, men det hadde vært greit å vite litt hvordan andre griper fatt i hjemmeeksamen :) 

Anonymkode: e6bcc...10a

Det lurer jeg også på, jeg har hjemmeeksamen i dag 😅

Anonymkode: c1962...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan jobber dere med hjemmeeksamen? Får oppgaven neste uke, men det hadde vært greit å vite litt hvordan andre griper fatt i hjemmeeksamen :) 

Anonymkode: e6bcc...10a

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på, jeg har hjemmeeksamen i dag 😅

Anonymkode: c1962...ba6

Avhengig av hvor god tid jeg hadde, i litt tilfeldig rekkefølge: Lese gjennom oppgaven. Lage drodle-notater av det som falt meg inn, eventuelt et utkast til disposisjon hvis jeg fikk et bra tema. Se gjennom pensum og bestemme hva som var relevant og ta med. Google temaet. 

Hvis jeg har flere dager liker jeg å gruble litt over oppgaven/disposisjonen, og la den koke litt baki hodet mens jeg gjør andre ting, slå opp det som faller meg inn, jobbe mentalt med teksten og disposisjonen, og bestemme hvordan hovedtrekkene skal være. Jobber best under press, dvs blir ofte ferdig med selve skrivingen kvelden før eller noen timer før innlevering. 

Anonymkode: eeb93...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Avhengig av hvor god tid jeg hadde, i litt tilfeldig rekkefølge: Lese gjennom oppgaven. Lage drodle-notater av det som falt meg inn, eventuelt et utkast til disposisjon hvis jeg fikk et bra tema. Se gjennom pensum og bestemme hva som var relevant og ta med. Google temaet. 

Hvis jeg har flere dager liker jeg å gruble litt over oppgaven/disposisjonen, og la den koke litt baki hodet mens jeg gjør andre ting, slå opp det som faller meg inn, jobbe mentalt med teksten og disposisjonen, og bestemme hvordan hovedtrekkene skal være. Jobber best under press, dvs blir ofte ferdig med selve skrivingen kvelden før eller noen timer før innlevering. 

Anonymkode: eeb93...46c

 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg ventet med å begynne på noe nytt. Jobb, reis, få behandling hvis dette er uttrykk for en depresjon. Ikke kast bort lånekasse-år bare fordi du "må"!

Anonymkode: eeb93...46c

Har jobba i kassa på matbutikk, og det er gørrkjedelig og orker ikke det mer. Har ingen å reise med og det er heller ikke noe jeg har spesielt lyst til. Jeg har lyst til å komme i gang med studier, og samtidig TRIVES med det, men tror det blir umulig for meg siden jeg ikke vet hva jeg går til uansett.

Anonymkode: 177ec...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har enormt pensum i fagene dette semesteret. Foreleseren snakker om at man må forstå faget og at det ikke hjelper å pugge. Men pensum er alt for stort til at jeg hadde klart å pugge uansett. Er heldig om jeg kommer meg gjennom pensum. 

Anonymkode: f177a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har enormt pensum i fagene dette semesteret. Foreleseren snakker om at man må forstå faget og at det ikke hjelper å pugge. Men pensum er alt for stort til at jeg hadde klart å pugge uansett. Er heldig om jeg kommer meg gjennom pensum. 

Anonymkode: f177a...dac

Les emnebeskrivelsen - der står det hva du er forventet å kunne. Så prøver du å få deg oversikt basert på den. Så ser du over pensum og får et inntrykk på hva som er basisen i faget, og hva som er krydder. Begynn med basis og oversikt, så kan du ta krydderet om du kommer så langt.

Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MollyJones said:

Les emnebeskrivelsen - der står det hva du er forventet å kunne. Så prøver du å få deg oversikt basert på den. Så ser du over pensum og får et inntrykk på hva som er basisen i faget, og hva som er krydder. Begynn med basis og oversikt, så kan du ta krydderet om du kommer så langt.

Lykke til!

Takk! 

Anonymkode: f177a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

På tide å få litt liv i denne tråden igjen, kan ikke bare sutre i den andre...

Fikk endelig sensur etter nervepirrende uke med venting. Sommeren og høsten var litt avhengig av denne. Stooor glede når jeg så "Bestått" teksten og er nå bare ett fag jeg må fokusere på nå i tiden mot studiestart. Nå har jeg iallfall en sjanse til å være nok forberedt til konten i oktober (leverte blank nå sist). Ble gitt beskjed at kontene også skulle være samme opplegg som nå (digital eller hjemmeeksamen). Litt bedre enn å sitte ved en pult og bli konstant overvåket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innsett at jeg bare har én vanlig eksamensperiode igjen før det er tid for masteroppgave. Shit, som tiden flyr. 

Anonymkode: 2643b...547

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...