Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Nytt semester! Dette blir kjempebra, tror jeg! Tar 50 studiepoeng, hvorav 30 er ganske krevende fag. Tror jeg kommer hovedsakelig til å jobbe med de mer krevende tre fagene fra mandag-fredag, og så egentlig jobbe med de andre to fagene på fritiden. Jeg må slappe av slik jeg gjorde forrige semester - det kommer til å gå kjempebra, og det er i tillegg et ganske langt semester (vårsemesteret er jo sååå mye bedre enn høstsemesteret). Har lyst til å begynne å bruke tidligere eksamensoppgaver allerede veldig tidlig i semesteret (har allerede begynt å løse noen eksamensoppgaver for første gang) og bruke mye tid på å gjennomgå pensum underveis i semesteret. 

Var litt stresset for et par dager siden da jeg begynte å tenke på at jeg er ferdig med 1/2 av studiet....Men så tenkte jeg, vent, jeg har jo fortsatt halvparten av studiet foran meg! Så da fikk jeg litt mer motivasjon til å gjøre de tingene jeg fortsatt har lyst til å gjøre som student, jeg har f.eks. snakket med ganske mange foreninger i dag på Foreningsdagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Update: er faktisk (reellt) i ferd med å prokastinere meg ut av bachelorfristen.

Vet ikke hvordan en bacheloroppgave skal se ut selvom jeg har sett tusenvis: en bachelor kan ha mange former sier studiet, men jeg greier ikke å sette penn til papir før jeg vet ordrett hvordan oppgaven skal se ut. Ordrett.

Anonymkode: 059c8...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/20/2018 at 8:55 AM, Devilheart said:

Fikk første sensur i går, på en eksamen jeg trodde gikk ganske galt, men trodde ikke mine egne øyne da jeg så det stod en B. Skikkelig glad nå, og ekstra glad jeg slipper å konte til våren. 😄 😄

Vet jeg er sen, men gratulerer!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. :) Fikk en B på den andre også. Den gang hadde jeg riktignok bare to fag å fokusere på. Nå merker jeg virkelige påkjenningen med å være fulltidsstudent, med 3 skikkelig krevende fag, der ett av dem er igjen delt i 2 moduler. Fikk en tøff start på semesteret, men begynner å komme på sporet med riktige prioriteringer og litt ekstra innsats disse dager. 

Er egentlig fortsatt i "luksus-situasjon" dette semesteret også, da hvis det blir stryk på eksamenene, kan jeg få fagene innpasset (les: godkjent) pga tidligere bachelor. Må bare dobbeltsjekke med studieveileder at de er fortsatt gyldige.

Neste semester derimot,  blir det ingen frynsegoder. Kommer nok til å bruke siste del av sommeren til forberedelser og innblikk i pensum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Devilheart said:

Tusen takk. :) Fikk en B på den andre også. Den gang hadde jeg riktignok bare to fag å fokusere på. Nå merker jeg virkelige påkjenningen med å være fulltidsstudent, med 3 skikkelig krevende fag, der ett av dem er igjen delt i 2 moduler. Fikk en tøff start på semesteret, men begynner å komme på sporet med riktige prioriteringer og litt ekstra innsats disse dager. 

Er egentlig fortsatt i "luksus-situasjon" dette semesteret også, da hvis det blir stryk på eksamenene, kan jeg få fagene innpasset (les: godkjent) pga tidligere bachelor. Må bare dobbeltsjekke med studieveileder at de er fortsatt gyldige.

Neste semester derimot,  blir det ingen frynsegoder. Kommer nok til å bruke siste del av sommeren til forberedelser og innblikk i pensum.

 

Så bra du fikk B i begge fagene! Tror det kommer til å gå bra om du bare jobber med fagene fremover. Du har jo vist du klarer å få B.  Er litt flere fag dette semesteret, men vårsemesteret er jo også litt lenger så tror du klarer dette. 

Ja, sikkert lurt å forberede deg om sommeren. Bare husk av å sette av nok tid til å få en ferie også. VIktig å lade batteriene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siste eksamen  29/5 ser jeg nå (endret fra 23/5 sist jeg sjekket), så tid til ferie blir det uansett. :)

Tror det skal gå bra. Var bekymret for ovennevnte eksamen, men nå som endelige datoer viser god margin mellom eksamenene, er det god sjanse til å bestå alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Voiceless

Jeg hadde så vondt i hodet på ettermiddagen i går at jeg tenkte jeg skulle forsøke å sove det ut. Våknet rundt kl. 1 uten hodepine, men med et tomt kjøleskap. Nå har jeg sittet og vurdert frem og tilbake på om jeg skal gidde å gå ut i kulden til en 7-Eleven eller om jeg bare skal vente til morgenen trer inn. Ah, gi meg styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av å være student! Altså jeg elsker selve studiet, og koser meg med det, men jeg hater å være blakk, hater å bo på hybel, hater denne forbanna knølbyen som jeg bor i.. Hater at det er forventet å være aktiv i linjeforeninger og diverse, hater at jeg får så få skift på jobben, hater jobben i seg selv. 

Og etter jeg er ferdig med bacheloren skal jeg rett over på en master.. Som også er i denne byen. 

Beklager negativiteten, men måtte bare få det ut av systemet 😅

Anonymkode: c1962...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av å være student! Altså jeg elsker selve studiet, og koser meg med det, men jeg hater å være blakk, hater å bo på hybel, hater denne forbanna knølbyen som jeg bor i.. Hater at det er forventet å være aktiv i linjeforeninger og diverse, hater at jeg får så få skift på jobben, hater jobben i seg selv. 

Og etter jeg er ferdig med bacheloren skal jeg rett over på en master.. Som også er i denne byen. 

Beklager negativiteten, men måtte bare få det ut av systemet 😅

Anonymkode: c1962...ba6

Haha du studerer i Trondheim? 😅 Måtte selv rømme til utlandet, Gud bedre noe så intetsigende. Ikke la deg presse til linjeforeninger osv, tviler på at arbedsgivere bryr seg og studentene ser du vel aldri igjen når studiet er ferdig så who cares hva de synes?

Anonymkode: 95c7f...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp: kanskje den største misforståelsen i studieteori, at medstudenter blir dine venner videre i livet også. For meg er medstudenter bare randoms jeg deler samme klasserom med et par ganger i uken.

Anonymkode: 059c8...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver på bacheloroppgaven for tiden, og veileder ønsker å lese over oppgaven litt nå og da. Så jeg sender en oppdatering i forkant av møte i morgen, og nå har han begynt å skrive innledningen min. Og så har han skrevet to avsnitt i material og metode delen :S. WTF? Har så blandede følelser om det. Klart han prøver bare å få meg litt mere i gang der jeg sitter fast (har 11 sider så langt), men føler det ble litt mye å faktisk skrive det for meg.

Kontrollfreaken i meg liker det ikke i det hele tatt og vil gjerne snakke med han om det i en litt streng tone. Perfeksjonisten i meg tenker at oppgaven blir bedre hvis jeg bare skriver om på det, så det blir samme skrivestil og litt at han gjorde det slik fordi han mistet tilliten til skriveevnen min.. og det fordi at han på et eller annet vis vet at jeg fikk en D på eksamen i et annet fag, men akkurat det vet jeg er irrasjonelt (likevel er tanken der i bakhodet). Det sosialt tilbakestående kreket uten selvtillit i meg føler jeg bør la det stå som det er og ikke si noe på det, og absolutt ikke vise at jeg ikke liker dette.

Kreket i meg ser at posten ble litt lenger enn tidligere tenkt og ser at det er dags for å legge seg, hjelpes.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal skrive bacheloroppgave om dagen, og kommer ingen vei. Og det er rett og slett fordi jeg ikke prøver. Derimot tenker jeg på det hele tiden, så det er jo noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Voiceless

Frist for oppgaveinnlevering i kveld og jeg har ikke startet. Det er en veldig liten oppgave som ikke skal karaktersettes. Det er nok derfor jeg rasjonaliserer det å vente i det uendelige med å starte. Målet er å starte kl 20. Da har jeg fire timer på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Octavie skrev:

Frist for oppgaveinnlevering i kveld og jeg har ikke startet. Det er en veldig liten oppgave som ikke skal karaktersettes. Det er nok derfor jeg rasjonaliserer det å vente i det uendelige med å starte. Målet er å starte kl 20. Da har jeg fire timer på meg. 

Hvorfor venter du til siste liten? Er det ikke godt å bare få det overstått?

(Er bare nysgjerrig på tankegangen bak)

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et spørsmål til dere som kan litt om studenters rettigheter ol.:

Foreleser i ett av fagene vi skal ha i dette semesteret er sykemeldt, så vi må ha dette faget på et annet fakultet - med ca. 300 flere enn vi egentlig skulle (jeg hater forelesninger i store grupper, siden kvaliteten på læringen er betydelig lavere).

Det er et veldig krevende fag med mye pensum og en lang eksamen, så det er viktig å henge med.

Først setter de denne eksamenen mens vi har en uke hjemmeeksamen i et annet fag. Når vi klager, så flytter de den til dagen etter hjemmeeksamen. Da har vi ikke lesemuligheter den siste uka før eksamen.

I tillegg til dette, så har de satt halvparten av forelesningene samtidig som vi har forelesning i et annet fag, som er krevende for mange (økonomi). Da må man altså velge bort et fag å være i forelesningene i.

Det føles litt som om at vi ikke gis noen sjans når vi ikke skal få med oss forelesningene, og når vi ikke får lest til eksamen uka før (vi har fem tykke bøker + kompendium å huske).

Har vi som studenter noen "rettigheter" her? En annen vurdering av eksamen, kanskje? Eller må vi bare leve med at vi ikke kan prestere så bra her...?

Anonymkode: dbc07...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt synd at du ikke fikk noen svar AB e43. Du burde snakke med studentorganisasjonen. Her hos oss vet de om hvilke rettigheter vi har og kjemper for saker som betyr noe for studentene.

Her merker jeg at bacheloroppgaven begynner å gå løs på helsa. Kan jo alltids hente meg inn igjen når jeg er ferdig, men dette er ikke bra.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres erfaring med å forhandle med veileder om oppgaven?

Altså forhandle den smalere, forhandle deg fram til at teoridelen ikke er så betydelig likevel, osv.

Det er jo til syvende og sist bare veileder og du som skal lese oppgaven. Hvis du greier å forhandle ned antall data du må ha f.eks. og veileder sier det ikke vil påvirke karakteren, nydelig!

Anonymkode: 059c8...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres erfaring med å forhandle med veileder om oppgaven?

Altså forhandle den smalere, forhandle deg fram til at teoridelen ikke er så betydelig likevel, osv.

Det er jo til syvende og sist bare veileder og du som skal lese oppgaven. Hvis du greier å forhandle ned antall data du må ha f.eks. og veileder sier det ikke vil påvirke karakteren, nydelig!

Anonymkode: 059c8...370

Hva snakker du om egentlig? Bacheloroppgave?

Jeg trodde ærlig talt det var normalt/krav å ha ekstern sensor på bacheloroppgaven. Høres veldig rart ut om en veileder får operere helt alene og sette karakter på en oppgave han har vært med på å veilede selv. Alene. 

Hos oss er det iallfall en ekstern sensor som skal vurdere som kan overstyre intern. Trodde dette var normal praksis? Dette gjelder forøvrig alle eksamener også.

Men tok et fag på NTNU en gang som fjernstudie og da ble jeg veldig overrasket når jeg fikk vite at det kun var læreren vår som skulle sensurere hjemmeeksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...