Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg den eksamen jeg har gruet meg mest for dette semesteret. Faget er vanskelig og har et omfang som er veldig stort i forhold til studiepoengene, og foreleserne er dårlige og gir liten drahjelp for lesingen. Selve eksamen gikk en del bedre enn forventet, men fortsatt er jeg ikke sikker på å bestå. Uansett får jeg ikke gjort så mye fra eller til, så nå kan jeg senke skuldrene litt mot siste skriftlige eksamen og innlevering av semesteroppgaven.

Uten kollokviegruppa aner jeg virkelig ikke hva jeg skulle gjort dette semesteret. Det har vært mange timer med frustrasjon, latter, gode samtaler, faglig fokus og godt påfyll av motivasjon. Ei god gruppe er virkelig gull verdt!

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har siste eksamen i morgen, og endelig juleferie! Herregud så godt det blir å krysse av 4/4 😃

Men jeg har aaaaldri følt meg så dårlig forberedt til en eksamen før, eller det kan hende at jeg kan mer enn jeg tror - fordi jeg har klart å få inn noen økter her og der med lesing i dette emne midt oppi alle de andre eksamenene. Heldigvis er emne bare bestått/ikke bestått, og vi vet spørsmålene på forhånd - så jeg håper så inderlig at det ikke skal så mye til for å få bestått. Er jeg like heldig denne gangen, går det bra. Har alltid fått et tema jeg kan noe om på eksamen på alle mine tidligere eksamener, så har aldri levert blankt eller strøket!

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 eksamener igjen 😭 uff leser meg ihjel, stuptrøtt allerede kl 6 om kvelden. Men det positive er jo at jeg virkelig har noe å se frem til når jeg blir ferdig rett før julaften. Julefrokost, julemat, julegodt, julefilmer på tv, julemusikk, 😍

Anonymkode: 2276a...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har siste eksamen i morgen, og endelig juleferie! Herregud så godt det blir å krysse av 4/4 😃

Men jeg har aaaaldri følt meg så dårlig forberedt til en eksamen før, eller det kan hende at jeg kan mer enn jeg tror - fordi jeg har klart å få inn noen økter her og der med lesing i dette emne midt oppi alle de andre eksamenene. Heldigvis er emne bare bestått/ikke bestått, og vi vet spørsmålene på forhånd - så jeg håper så inderlig at det ikke skal så mye til for å få bestått. Er jeg like heldig denne gangen, går det bra. Har alltid fått et tema jeg kan noe om på eksamen på alle mine tidligere eksamener, så har aldri levert blankt eller strøket!

Anonymkode: d6f4d...dc9

Jeg tror vi har samme eksamen. :ninja: For min del har jeg vært i tenkeboksen på om jeg skal ta eksamen eller ikke. Jeg har i utgangspunktet 150% studiebelastning dette semesteret, noe som passer dårlig da en av eksamenene mine er helårseksamen. Meldte meg egentlig opp fordi jeg skulle få tilgang til konteeksamen neste semester, men har vært litt fristende å ta den fordi emnet er så overkommelig. 

Lykke til da! 

Anonymkode: 335ca...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, jeg er så lei. Har siste eksamen 18. desember, og finner ingen motivasjon til å lese. Jeg opplever hele faget som rotete disponert, og ikke spesielt interessant heller. Føles som de bruker sykt mange ord for å forklare konsept som egentlig ikke trenger å være så fryktelig kompliserte, og det tar så mye energi å bare tolke poenget de vil fram til. Det hjelper ikke akkurat når man er demotivert i utgangspunktet.

Har allerede hatt 4 hjemmeeksamen, og 2 skoleeksamen, som for så vidt har gått ganske okei, men nå føles det som konsentrasjonsevnen har tatt ferie. Gi meg styrke!! 

Godt med en liten utblåsning 😅

Anonymkode: 2643b...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sensurfrist 24. og 26. desember, pleier resultatene å komme før eller etter? Kan jo umulig få dem på julaften, men vet ikke om sensorene jobber i romjulen?

Anonymkode: 57046...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sensurfrist 24. og 26. desember, pleier resultatene å komme før eller etter? Kan jo umulig få dem på julaften, men vet ikke om sensorene jobber i romjulen?

Anonymkode: 57046...91f

De kommer nok etter, dessverre. 

Anonymkode: 2643b...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sensurfrist 24. og 26. desember, pleier resultatene å komme før eller etter? Kan jo umulig få dem på julaften, men vet ikke om sensorene jobber i romjulen?

Anonymkode: 57046...91f

Hm.. Om de klarer det, tipper jeg de vil prøve å få det ferdig akkurat før jul. Vi hadde sensurfrist den 27.desember i fjor, og vi fikk den faktisk tidlig på dagen den dagen. Så de leverer og jobber i romjula her, men det vil nok variere. Trodde helt ærlig ikke at eksamenskontoret jobbet da, men de må vel kanskje det mellom de røde dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det når man stryker på eksamen? Må man ta den opp ved første mulighet, eller kan man velge når i studieløpet det passer best?

Og får man lov til å være med i forelesningene, eller har man kun lov til å ta eksamen?

Lurer også på om deloppgaven man gjorde underveis fortsatt gjelder på andre forsøk? Da tenker jeg både på "godkjent / ikke godkjent" og en oppgave som teller 40 prosent av karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tibbie skrev:

Hvordan er det når man stryker på eksamen? Må man ta den opp ved første mulighet, eller kan man velge når i studieløpet det passer best?

Og får man lov til å være med i forelesningene, eller har man kun lov til å ta eksamen?

Lurer også på om deloppgaven man gjorde underveis fortsatt gjelder på andre forsøk? Da tenker jeg både på "godkjent / ikke godkjent" og en oppgave som teller 40 prosent av karakteren.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at du må ta eksamen opp ved første mulighet. På studiet jeg går må jeg da konte på våtsemesteret, men selve faget går jo på høstsemesteret, slik at jeg får ikke med meg undervisningen en gang til. Jeg fikk beholde resultatet på deloppgavene. 

Anonymkode: 30ea9...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tibbie skrev:

Hvordan er det når man stryker på eksamen? Må man ta den opp ved første mulighet, eller kan man velge når i studieløpet det passer best?

Og får man lov til å være med i forelesningene, eller har man kun lov til å ta eksamen?

Lurer også på om deloppgaven man gjorde underveis fortsatt gjelder på andre forsøk? Da tenker jeg både på "godkjent / ikke godkjent" og en oppgave som teller 40 prosent av karakteren.

Kommer an på hvor du går, men her kan vi konte faget når som helst i løpet av studiet, og de fleste fagene kan kontes om både høst og vår. Offisielt så har man sikkert ingen tillatelse for å være med i forelesningene, men når klassene er såpass store uten noe form for obligatorisk oppmøte så går det helt greit. Obligatoriske oppgaver man allerede har gjort trenger man ikke å gjøre igjen, men jeg er usikker siden oppgaven din skal telle 40% 

Anonymkode: 2276a...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi har samme eksamen. :ninja: For min del har jeg vært i tenkeboksen på om jeg skal ta eksamen eller ikke. Jeg har i utgangspunktet 150% studiebelastning dette semesteret, noe som passer dårlig da en av eksamenene mine er helårseksamen. Meldte meg egentlig opp fordi jeg skulle få tilgang til konteeksamen neste semester, men har vært litt fristende å ta den fordi emnet er så overkommelig. 

Lykke til da! 

Anonymkode: 335ca...d51

Beklager for sent svar! Var det PSY1018 du tok? Bestemte du deg for å ta den? Isåfall hvordan gikk det?

Jeg skal innrømme å si at jeg hadde drit flaks i dag! Hadde liksom lest på alle de tre temaene som eksamen omhandlet, men jeg synes det å ha 3 langsvarsoppgaver på en eksamen var litt i det drygeste laget. Men jeg krysser fingrene for at jeg består 😊

 

58 minutter siden, Tibbie skrev:

Hvordan er det når man stryker på eksamen? Må man ta den opp ved første mulighet, eller kan man velge når i studieløpet det passer best?

Og får man lov til å være med i forelesningene, eller har man kun lov til å ta eksamen?

Lurer også på om deloppgaven man gjorde underveis fortsatt gjelder på andre forsøk? Da tenker jeg både på "godkjent / ikke godkjent" og en oppgave som teller 40 prosent av karakteren.

Jeg tror det avhenger fra studiested til studiested og emne til emne, når man må ta eksamen på nytt. Jeg går på NTNU, og i fjor høst så var det en eksamen jeg ikke tok pga sykdom. Egentlig skulle jeg ta den i vår, men det ble for mye med de andre - så jeg valgte å ta den nå i høst. Nå har jo jeg et såkalt et breddeår, men det emne jeg tok var jo et av emnene i min fordypning av bacheloren. Så lenge jeg består emne innen de tre årene så går det fint. F.eks på andre studier der emner bygger på hverandre - tror jeg man må ta eksamen ved første mulighet.

Her er det også slik at hvis man har levert en semesteroppgave, og fått godkjent den - trenger man ikke å skrive en ny for å gå opp til en ny eksamen i et annet semester.

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så lei av "studiedates" med andre 😫 morsomt hvordan folk er så gira på å møtes for å diskutere pensum 1-2 dager før eksamen, men likevel drar med seg 4-5 andre venner som leser til totalt andre fag samtidig som hun du egentlig hadde avtale med "bare skal" lese ferdig et par kapitler i stillhet mens du sitter der og venter til du finner på en unnskyldning for a dra. Er så lei 😠   

Anonymkode: 2276a...e5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk B på første eksamen denne høsten! Utrolig fornøyd, har ligget på D-C til nå. Min egen feil, tok litt tid å finne studiemåte som funket for meg og det lønnet seg!

Nå gjenstår sensur på nummer 2 og skal ha tredje i dag og siste på torsdag. Er mindre positiv til 2 og 3, men satser på 4 skal gå greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med siste skriftlige eksamen, og holder nå på med semesteroppgaven som skal leveres på fredag. Dessverre føles konsentrasjonen fullstendig blåst bort, og det aner meg at jeg kan bli sittende helt til siste slutt på denne. Hjernen min kunne virkelig trenge juleferie.

Anonymkode: f9746...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

JULEFERIE! 

Fuckings endelig to uker uten fremføringer og uten forelesninger. Det skal bli så ufattelig deilig. Da skal jeg bare jobbe med Bacheloroppgaven og ha litt eksamenslesing i jula, men ellers er det friiii!

Anonymkode: 6faa3...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig her, for flere uker siden. Fikk sensur på bacheloroppgaven i går 😊 God jul til dere som er ferdig, og kjemp videre til resten. Dere er straks i mål. 

Anonymkode: b0038...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk første sensur i går, på en eksamen jeg trodde gikk ganske galt, men trodde ikke mine egne øyne da jeg så det stod en B. Skikkelig glad nå, og ekstra glad jeg slipper å konte til våren. 😄 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går innpå Studentweb hver dag, selvom jeg vet at sensurfristene er 02.01, 07.01, 13.01 og 14.01 😒

Har hatt ferie i en uke, men har allerede begynt å lage timeplan, og opprette notatblokker i OneNote for 4 semester. Gleder meg sånn til å studere igjen!

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...