Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det arbeidsgiver som er problemet her. Ikke flytt problemet over til foreldrene. Jeg vet ikke hvilke type arbeidsgivere dette gjelder da jeg selv aldri har opplevd problemer med jobb og lange fødselspermisjoner.

Anonymkode: 99f71...01b

Når ikke det kan løses på andre måter mp ji staten gjøre det slik. Det er ikke til barnets beste at kun mor går hjemme. Og dessuten må vi bukt på dette blandt arbeidsgivere også. Vi kan ikke ha det slik at menn blir sett ned på fordi de ønsker mer permisjon, samme med veldig mange mødre, hvorfor skal ikke far få muligheten til å være hjemme? Det er snakk om 4 uker, det er egentlig veldig lite, så synes vi skal unne norges fedre dette altså

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Minlillelykke skrev:

Men det er jo faktisk flere fedre som ønsker det, men som ikke får mulighet, først og fremst fordi mange mødre tror det er dems permisjon, og det andre er at veldig mange menn blir frosset ut av arbeidsmiljø om de tar mer enn sin kvote. Så det å øke den er faktisk helt nødvendig for de pappaene som ønsker å være hjemme lenger med barneh sitt. Noe jeg synes er rett og rimelig

Jeg har aldri hørt om dette fenomenet utenfor KG. Jeg kjenner ingen som ikke blir enige seg i mellom om en god løsning. Aldri har jeg møtt en mann som har fått mindre permisjon enn han selv ønsket. 

Det andre poenget ditt er jeg mer med på. 

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om dette fenomenet utenfor KG. Jeg kjenner ingen som ikke blir enige seg i mellom om en god løsning. Aldri har jeg møtt en mann som har fått mindre permisjon enn han selv ønsket. 

Det andre poenget ditt er jeg mer med på. 

Anonymkode: daa7b...3ea

Nei, men nå er landet vårt ganske stort, og jeg regner ikke med du kjenner alle, ergo så skjønner jeg du ikke har hørt om det. I min omgangskrets og særlig på mannens arbeidsplass er det flere menn som ønsker mer permisjon, samme hos meg. Hos meg derimot hadde ikke blitt frosset ut, men hos mannen blir de reglerett dyttet ut om de tar mer. Det er nok vanskelig å skjønne, men de finnes. Og det er faktisk endel menn som ønsker dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å legge ansvaret der det hører hjemme i denne debatten - hos MENN. Jeg blir litt lei av argumenter av typen "mor bestemmer, mannen stakkars har ikke noe å si" eller "arbeidsgiver slår seg vrang." Tviler ikke på at det finnes slike tilfeller, men MENN må i større grad ta ansvar for å unngå at det blir slik. Mannen min prøvde seg også på den der "blir så vanskelig for arbeidsgiveren min" da vi planla permisjon. Jeg var helt åpen for at han kunne ta mer enn kvoten, men han ville ikke det. Nå tok han 5 uker ferie da, så han var hjemme 15 uker. Det gikk HELT FINT for arbeidsgiver. 

Jeg mener ikke at dette utelukkende er menns ansvar altså, men menn må i større grad stå opp mot mødre og arbeidsgivere som slår seg helt vrange. Jeg synes mange menn er veldig passive i denne debatten. Kjenner ikke en eneste mann med sterke meninger omkring dette heller, det er vi kvinner som debatterer over titalls sider om hvor fantastisk/grusomt det er. Vil menn bli tatt på alvor må de si det høyt.

I en ideell verden er jeg for full valgfrihet når det kommer til permisjon. Ingen kvoter. Men vi er ikke i en ideell verden, kulturen og normene jobber mot oss, og da synes jeg fedrekvote er en god ide. Kanskje kan vi droppe kvotene om 10-15 år, når det har blitt en "selvfølge" for flere menn å ta permisjon, men inntil da tror jeg tvang er et nyttig virkemiddel. Mannen min var som sagt hjemme 15 uker. Hadde fedrekvoten vært mindre hadde han vært hjemme mindre (av økonomiske årsaker). I etterkant er vi begge sjeleglade for at han fikk disse 15 ukene, og at vi ble tvunget til det valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sisti skrev:

Jeg tror det er viktig å legge ansvaret der det hører hjemme i denne debatten - hos MENN. Jeg blir litt lei av argumenter av typen "mor bestemmer, mannen stakkars har ikke noe å si" eller "arbeidsgiver slår seg vrang." Tviler ikke på at det finnes slike tilfeller, men MENN må i større grad ta ansvar for å unngå at det blir slik. Mannen min prøvde seg også på den der "blir så vanskelig for arbeidsgiveren min" da vi planla permisjon. Jeg var helt åpen for at han kunne ta mer enn kvoten, men han ville ikke det. Nå tok han 5 uker ferie da, så han var hjemme 15 uker. Det gikk HELT FINT for arbeidsgiver. 

Jeg mener ikke at dette utelukkende er menns ansvar altså, men menn må i større grad stå opp mot mødre og arbeidsgivere som slår seg helt vrange. Jeg synes mange menn er veldig passive i denne debatten. Kjenner ikke en eneste mann med sterke meninger omkring dette heller, det er vi kvinner som debatterer over titalls sider om hvor fantastisk/grusomt det er. Vil menn bli tatt på alvor må de si det høyt.

I en ideell verden er jeg for full valgfrihet når det kommer til permisjon. Ingen kvoter. Men vi er ikke i en ideell verden, kulturen og normene jobber mot oss, og da synes jeg fedrekvote er en god ide. Kanskje kan vi droppe kvotene om 10-15 år, når det har blitt en "selvfølge" for flere menn å ta permisjon, men inntil da tror jeg tvang er et nyttig virkemiddel. Mannen min var som sagt hjemme 15 uker. Hadde fedrekvoten vært mindre hadde han vært hjemme mindre (av økonomiske årsaker). I etterkant er vi begge sjeleglade for at han fikk disse 15 ukene, og at vi ble tvunget til det valget. 

En ting er å stå opp mot en arbeidsgiver. 

Men når det gjelder å stå opp mot mor, kan det faktisk være minst like vanskelig. 

Mor kan spille biologi-kortet. Og der er gjerne menn usikker. Om mor hardnakket hevder at hun MÅ være hjemme så lenge fordi hun ammer, og at det er skadelig for barnet å få flaske eller mme mens hun er på jobb, så er det ikke alle menn som er trygge nok på at de kan fakta til å si at det bare er vås og stå på sitt. Ingen mann vil vel bli beskyldt for å være ego og gjøre noe som ikke er til barnets beste. 

Man ser jo bare her i denne debatten hvor mange som mener at det er absolutt helt nødvendig at mor må være hjemme hele dagen for å amme, og at pumping og ammepauser og slikt er helt umulig, dermed basta. 

Anonymkode: 43710...230

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minlillelykke skrev:

Nei, men nå er landet vårt ganske stort, og jeg regner ikke med du kjenner alle, ergo så skjønner jeg du ikke har hørt om det. I min omgangskrets og særlig på mannens arbeidsplass er det flere menn som ønsker mer permisjon, samme hos meg. Hos meg derimot hadde ikke blitt frosset ut, men hos mannen blir de reglerett dyttet ut om de tar mer. Det er nok vanskelig å skjønne, men de finnes. Og det er faktisk endel menn som ønsker dette.

Som sagt, det poenget med arbeidssituasjonen er jeg ikke uenig i.

Det jeg er uenig i er at mange menn blir presset av sine kvinnelige partnere til å ta mindre permisjon. Det tror jeg ikke er så vanlig. 

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutes ago, AnonymBruker said:

En ting er å stå opp mot en arbeidsgiver. 

Men når det gjelder å stå opp mot mor, kan det faktisk være minst like vanskelig. 

Mor kan spille biologi-kortet. Og der er gjerne menn usikker. Om mor hardnakket hevder at hun MÅ være hjemme så lenge fordi hun ammer, og at det er skadelig for barnet å få flaske eller mme mens hun er på jobb, så er det ikke alle menn som er trygge nok på at de kan fakta til å si at det bare er vås og stå på sitt. Ingen mann vil vel bli beskyldt for å være ego og gjøre noe som ikke er til barnets beste. 

Man ser jo bare her i denne debatten hvor mange som mener at det er absolutt helt nødvendig at mor må være hjemme hele dagen for å amme, og at pumping og ammepauser og slikt er helt umulig, dermed basta. 

Anonymkode: 43710...230

Jeg skjønner godt at det er vanskelig, men jeg tenkte litt mer generelt også, i selve diskusjonen. Menn er ikke så tilstedeværende i denne debatten. Det er kvinner som sitter og hevder at menn har sååå lyst til å være hjemme, men hvor er disse mennene hen, da? Hvor gjemmer de seg? Det har vært mange debattinnlegg og kronikker i media om dette nå, de fleste skrevet av kvinner. Hvis det er slik at det er mange menn som ønsker å være mer hjemme, men ikke får lov, så må de rope ut! De må kaste seg inn i diskusjonen de også, gjøre seg selv synlige! Selvfølgelig handler diskusjonen stort sett om amming, når de det gjelder (fedrene) glimrer med sitt fravær. Det blir så lite motvekt når det bare er oss kvinnfolk som skal sitte og krangle (og nå snakker jeg om debatten generelt, ikke bare denne tråden på KG. Det er naturlig nok flest kvinner på KG). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Jeg tror det er viktig å legge ansvaret der det hører hjemme i denne debatten - hos MENN. Jeg blir litt lei av argumenter av typen "mor bestemmer, mannen stakkars har ikke noe å si" eller "arbeidsgiver slår seg vrang." Tviler ikke på at det finnes slike tilfeller, men MENN må i større grad ta ansvar for å unngå at det blir slik. Mannen min prøvde seg også på den der "blir så vanskelig for arbeidsgiveren min" da vi planla permisjon. Jeg var helt åpen for at han kunne ta mer enn kvoten, men han ville ikke det. Nå tok han 5 uker ferie da, så han var hjemme 15 uker. Det gikk HELT FINT for arbeidsgiver. 

Jeg mener ikke at dette utelukkende er menns ansvar altså, men menn må i større grad stå opp mot mødre og arbeidsgivere som slår seg helt vrange. Jeg synes mange menn er veldig passive i denne debatten. Kjenner ikke en eneste mann med sterke meninger omkring dette heller, det er vi kvinner som debatterer over titalls sider om hvor fantastisk/grusomt det er. Vil menn bli tatt på alvor må de si det høyt.

I en ideell verden er jeg for full valgfrihet når det kommer til permisjon. Ingen kvoter. Men vi er ikke i en ideell verden, kulturen og normene jobber mot oss, og da synes jeg fedrekvote er en god ide. Kanskje kan vi droppe kvotene om 10-15 år, når det har blitt en "selvfølge" for flere menn å ta permisjon, men inntil da tror jeg tvang er et nyttig virkemiddel. Mannen min var som sagt hjemme 15 uker. Hadde fedrekvoten vært mindre hadde han vært hjemme mindre (av økonomiske årsaker). I etterkant er vi begge sjeleglade for at han fikk disse 15 ukene, og at vi ble tvunget til det valget. 

De er nok ikke så mange, men de finnes! Mannen min debatterer i alle fall dette med kjente (og ukjente på internett) minst like ofte som meg (jeg har hatt noen runder på facebook de siste dagene... :rolleyes: ). Han tok også en del av fellesperioden med barnet vårt til tross for at det var økonomisk ugunstig for oss (jeg får full lønn, det vil si godt over 6 G, i min permisjon; han får "bare" 6 G i sin) da vi begge mener at tilknytning mellom far og barn er utrolig viktig. Vi kommer til å gjøre det på samme måten neste gang, da våre erfaringer med denne løsningen utelukkende er gode. 

Ellers er jeg veldig enig i poengene dine. Jeg tror mange menn er usikre på sine egne evner da mor veldig ofte styrer skuta i starten, samtidig som mange nok føler seg som litt mer uunnværlige på jobb enn de strengt tatt er.

Endret av miore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, miore said:

De er nok ikke så mange, men de finnes! Mannen min debatterer i alle fall dette med kjente (og ukjente på internett) minst like ofte som meg (jeg har hatt noen runder på facebook de siste dagene... :rolleyes: ). Han tok også en del av fellesperioden med barnet vårt til tross for at det var økonomisk ugunstig for oss (jeg får full lønn, det vil si godt over 6 G, i min permisjon; han får "bare" 6 G i sin) da vi begge mener at tilknytning mellom far og barn er utrolig viktig. Vi kommer til å gjøre det på samme måten neste gang, da våre erfaringer med denne løsningen utelukkende er gode. 

Ellers er jeg veldig enig i poengene dine. Jeg tror mange menn er usikre på sine egne evner da mor veldig ofte styrer skuta i starten, samtidig som mange nok føler seg som litt mer uunnværlige på jobb enn de strengt tatt er.

Så bra! Enten man er enig eller uenig er det viktig at menn også er synlige i debatten. Det tror jeg vi alle kan lære mye av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette bør være opp til hver enkelt familie å bestemme. Lett for andre å fortelle at far bør ha minst 14 uker, og at mor skal slutte å amme med en gang. Helst ved 4 måneder.

Endret av GørilB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk skal få "bestemme selv" så er det i realiteten "mor som bestemmer" og pappa drar på jobb. Dette er ikke bra for likestilling, hverken i hjemmet eller i arbeidslivet. Så er du for likestilling, må du også være for pappaperm. Mindre pappaperm = menn tar ut mindre permisjon. Statistikken på dette er klar. 

Og det er staten som betaler for gildet. Da skal det bare mangle at staten også legger noen føringer for hvordan permisjonen skal fordeles. Eller mener du at staten bare skal kaste pengene etter folk?

Anonymkode: 746e1...92e

Det er ikke alltid slik at mor bestemmer. Jeg har hørt flere fedre si de heller foretrekker å være på jobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
25 minutter siden, GørilB skrev:

Jeg synes dette bør være opp til hver enkelt familie å bestemme. Lett for andre å fortelle at far bør ha minst 14 uker, og at mor skal slutte å amme med en gang. Helst ved 4 måneder.

Men det er jo sånn at hver enkelt kan bestemme. Men far kan få 14 uker om han vil. Det er helt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke alltid slik at mor bestemmer. Jeg har hørt flere fedre si de heller foretrekker å være på jobb

Det er da ingen som sier at far må ta pappaperm. Men de som har lyst til å bli kjent med barnet, skal også ha mulighet til det :)

Anonymkode: b0fcb...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen som sier at far må ta pappaperm. Men de som har lyst til å bli kjent med barnet, skal også ha mulighet til det :)

Anonymkode: b0fcb...1f7

Han må jo det. Mødrene får jo ikke tatt av hans kvote dersom han ikke vil ha sin kvote. Kun dersom han ikke har tjent opp til fedrekvoten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke alltid slik at mor bestemmer. Jeg har hørt flere fedre si de heller foretrekker å være på jobb

...noe som jo er mye av årsaken til konseptet pappaperm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, miore skrev:

...noe som jo er mye av årsaken til konseptet pappaperm. 

Så du mener tvang er veien å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Maleficenta skrev:

Så du mener tvang er veien å gå?

Det er jo ikke tvang, man kan jo bare droppe den om man heter Jan Haudemann-Andersen eller er omtrent på bølgelengde med ham. Men hele poenget er jo at hvis ikke far tar de ukene, får ingen dem - det er en blanding av gulrot og straff her som viser seg å fungere. Pappakvoten er aldri «tatt fra mors permisjon», den er lagt til den tidligere foreldrepermisjonen.  Eksperimentet med å sette ned igjen pappakvoten til ti uker viste jo tydelig at det norske samfunnet som helhet fremdeles trenger at dette er regulert for dem. I 2013 endte man i praksis opp med å «ta fire uker fra far og gi dem til mor». Nå gis de tilbake. 

Endret av miore
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GørilB skrev:

Jeg synes dette bør være opp til hver enkelt familie å bestemme. Lett for andre å fortelle at far bør ha minst 14 uker, og at mor skal slutte å amme med en gang. Helst ved 4 måneder.

Jeg beklager, men hvorfor skal mor slutte å amme, og hvorfor ved 4 mnd? Det er altså en del merkelige argumenter her inne! Jeg har jobbet med disse familiene i mange år og aldri opplevd noen som har følt de måtte slutte å amme ved 4 mnd pga jobb, og et svært lite fåtall som slutter senere pga jobb. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i en del av argumentene i denne tråden! 

Anonymkode: 071d8...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miore skrev:

Det er jo ikke tvang, man kan jo bare droppe den om man heter Jan Haudemann-Andersen eller er omtrent på bølgelengde med ham. Men hele poenget er jo at hvis ikke far tar de ukene, får ingen dem - det er en blanding av gulrot og straff her som viser seg å fungere. Pappakvoten er aldri «tatt fra mors permisjon», den er lagt til den tidligere foreldrepermisjonen.  Eksperimentet med å sette ned igjen pappakvoten til ti uker viste jo tydelig at det norske samfunnet som helhet fremdeles trenger at dette er regulert for dem. I 2013 endte man i praksis opp med å «ta fire uker fra far og gi dem til mor». Nå gis de tilbake. 

Men om fedre får 4 uker i tillegg til sine ti, hvorfor økes ikke da fellesperioden med 4 uker til? Det begynte ikke med 14 uker. Det begynte med 10, ble økt til 14, redusert til 10 igjen

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GørilB skrev:

Jeg synes dette bør være opp til hver enkelt familie å bestemme. Lett for andre å fortelle at far bør ha minst 14 uker, og at mor skal slutte å amme med en gang. Helst ved 4 måneder.

Hvor får du ammeslutt ved 4 mnder fra? Det er ingen som har nevnt at mor skal slutte å amme, ei heller fra 4 mnder. Men fra 6 mnder er det anbefalt å starte med fast føde. Det er fullt mulig og opprettholde amming selvom man jobber. Det er jo ikke aktuelt med pappaperm før etter 8 mnder, vil jeg tro

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...