Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest ...sunny...

Jeg blir oppgitt! Alle familier har ulike behov, og familien bør selv få bestemme hvordan permisjon skal fordeles mellom mor og far. Synes ikke det er greit at staten skal presse alle inn i en ordning DE mener er best for familien, når det gjerne blir helt feil for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, ...sunny... skrev:

Jeg blir oppgitt! Alle familier har ulike behov, og familien bør selv få bestemme hvordan permisjon skal fordeles mellom mor og far. Synes ikke det er greit at staten skal presse alle inn i en ordning DE mener er best for familien, når det gjerne blir helt feil for mange.

Det er logisk at staten belønner adferd som er gunstig for samfunnet som helhet. Om man ikke ønsker at far skal ta ut noe permisjon, så behøver ikke far å gjøre det. Det er faktisk helt opp til familien.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er logisk at staten belønner adferd som er gunstig for samfunnet som helhet. Om man ikke ønsker at far skal ta ut noe permisjon, så behøver ikke far å gjøre det. Det er faktisk helt opp til familien.

Anonymkode: fd75c...778

Da mister man jo de ukene i stedet for at mor kan få de, og den eneste som taper på det er barnet.

Anonymkode: 38761...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mister man jo de ukene i stedet for at mor kan få de, og den eneste som taper på det er barnet.

Anonymkode: 38761...927

Ja?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mister man jo de ukene i stedet for at mor kan få de, og den eneste som taper på det er barnet.

Anonymkode: 38761...927

Det er familien sitt valg å ta.

Anonymkode: fd75c...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er familien sitt valg å ta.

Anonymkode: fd75c...778

Ikke sant! Hun får heller ikke hans ferie om han ikke tar den ut selv. Er det urettferdig også? Folk er rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ...sunny...
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er familien sitt valg å ta.

Anonymkode: fd75c...778

Ikke nødvendigvis. Av ulike grunner kan det hende far ikke har mulighet til å ta alle ukene. Er det da bedre at barnet må begynne tidligere i barnehagen eller at mor må gå ulønnet, enn at ukene kunne blitt fordelt til mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...
27 minutter siden, Lammelåret skrev:

Ikke sant! Hun får heller ikke hans ferie om han ikke tar den ut selv. Er det urettferdig også? Folk er rare.

Du kan ikke sammenligne permisjonsfordeling med ferie, det er to ulike ting. Barnet kan bli taperen om far ikke kan ta alle ukene, dersom det fører til at det må tidligere i barnehagen. Ellers taper mor på det, dersom hun må gå ulønnet i permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ...sunny... skrev:

Ikke nødvendigvis. Av ulike grunner kan det hende far ikke har mulighet til å ta alle ukene. Er det da bedre at barnet må begynne tidligere i barnehagen eller at mor må gå ulønnet, enn at ukene kunne blitt fordelt til mor?

Det er selvfølgelig familien som bærer konsekvensene av de valgene familien tar. Om man ikke kan eller vil ta ut all permisjon, så vil en naturlig konsekvens være at man må skaffe barnepass. Men det er ikke staten sitt ansvar. De TILBYR ekstra uker OM far tar de ut. Om far ikke tar de ut, så faller de bort.

Jeg syns fedrene er kjempeheldige som har denne muligheten. All erfaring viser at mødre er lite villig til å dele permisjonsuker, så dette er et godt insentiv mener jeg. Veldig mye av hverdags- og familiekabalen blir etablert i disse småbarnsårene, så det er veldig fornuftig at far kommer inn og får oversikt og erfaring. På sikt kan det innebære at kvinner slipper å sitte med ansvaret for all organisering av familien AS (aka det tredje skiftet), og det vinner alle på.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ...sunny... skrev:

Du kan ikke sammenligne permisjonsfordeling med ferie, det er to ulike ting. Barnet kan bli taperen om far ikke kan ta alle ukene, dersom det fører til at det må tidligere i barnehagen. Ellers taper mor på det, dersom hun må gå ulønnet i permisjon. 

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Rettigheten er ikke barnets, men hver av foreldrene. Hvis far prioriterer barnet, tar han alle ukene. At foreldrene må mikse til ferie og permisjon er i ingen nyhet. Unger er i utgangspunktet et tapsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ...sunny... skrev:

Ikke nødvendigvis. Av ulike grunner kan det hende far ikke har mulighet til å ta alle ukene. Er det da bedre at barnet må begynne tidligere i barnehagen eller at mor må gå ulønnet, enn at ukene kunne blitt fordelt til mor?

Mulighet = vilje

Synes der er rart å legge ansvaret på staten og ikke ta det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...
59 minutter siden, Lammelåret skrev:

Mulighet = vilje

Synes der er rart å legge ansvaret på staten og ikke ta det selv. 

Staten taper like mye enten mor eller far tar de ukene, så skjønner ikke argumentet ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ...sunny... skrev:

Staten taper like mye enten mor eller far tar de ukene, så skjønner ikke argumentet ditt..

Det er nettopp det de ikke gjør. I et lengre perspektiv tjener staten og samfunnet på en jevnere fordeling av permisjonen. Det er derfor de jobber aktivt for å styre utviklingen i den retningen.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/26/2017 at 2:07 PM, AnonymBruker said:

Vi er på ingen måte avhengig av fars økonomi.. men vi er avhengig av min økonomi, og jeg kan derfor ikke ta ulønnet permisjon når far studerer. 

Og det er ikke alle graviditeter som er planlagt... men når ting er som de er, så er det utrolig kjipt at en regelendring som vi fant ut av nå denne uken skal ødelegge. Vi hadde en plan, men pga av denne ekstra mnd far må være borte fra skolen fører til 1 års forsinkelse i utdanningsløpet. Det er forskjell å bli økonomisk påvirket av en ekstra mnd med pappaperm, og ett helt år med forsinket inntekt.

 

Fint og flott velferdssystem vi har, ingen tvil om det. Det er bare leit at det skal være så firkantet, uten mulighet til å tilpasse ulike familiesituasjoner. 

Anonymkode: cd13b...36d

Hvis dere velger 80% dekningsgrad, så kan du ta ut 42 uker permisjon etter fødsel/termin. I tillegg kan du ta ut ferie 10 uker tilsammen i 2018 og 2019. Da burde far være ferdig med eksamen med god margin, og det er ikke problem å vente til august med barnehagestart.

Anonymkode: 60186...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig mye av hverdags- og familiekabalen blir etablert i disse småbarnsårene, så det er veldig fornuftig at far kommer inn og får oversikt og erfaring. På sikt kan det innebære at kvinner slipper å sitte med ansvaret for all organisering av familien AS (aka det tredje skiftet), og det vinner alle på.

Anonymkode: fd75c...778

Det kan jeg skrive under på. Her gjør far virkelig alt hjemme de ukene jeg jobber, med unntak av nattammingen, for jeg er så utslitt etter melkespreng, nattevåk og jobb at jeg går å legger meg med en gang jeg har spist middag, (som far har lagd). Håper virkelig jeg får utelling ì form av økt likestilling i hjemmet på sikt, for akkurat nå er det ganske pyton.

Anonymkode: 60186...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, ...sunny... said:

Ikke nødvendigvis. Av ulike grunner kan det hende far ikke har mulighet til å ta alle ukene. Er det da bedre at barnet må begynne tidligere i barnehagen eller at mor må gå ulønnet, enn at ukene kunne blitt fordelt til mor?

Det er ikke alltid det passer for mor å ta alle sine uker heller, men det er få mødre som klager.

Anonymkode: 60186...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/25/2017 at 1:27 PM, AnonymBruker said:

Er dette vedtatt? Finner ingen ting om dette på nav sine sider?

 

Her er far student, og på AAP. Om han må være hjemme over 3 mnd blir han et år forsinket med utdanning. Om jeg skal være hjemme i ulønnet permisjon må vi leve på han sin aap.... den holder ikke til å betale husleie engang.. Det er jo rimelig krise for oss !

Anonymkode: cd13b...36d

Hvis det var mor som var student på aap, så hadde mor blitt forsinket med utdannelsen..

Kan ikke far ta et semester permisjon mens mor jobber eventuelt? Kan jo hende han får tilrettelagt, så han kun blir et halvt år forsinket. Også mulig å ta gradert permisjon og studere på deltid om det er vårkurs han MÅ ha.

Anonymkode: 60186...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig familien som bærer konsekvensene av de valgene familien tar. Om man ikke kan eller vil ta ut all permisjon, så vil en naturlig konsekvens være at man må skaffe barnepass. Men det er ikke staten sitt ansvar. De TILBYR ekstra uker OM far tar de ut. Om far ikke tar de ut, så faller de bort.

Jeg syns fedrene er kjempeheldige som har denne muligheten. All erfaring viser at mødre er lite villig til å dele permisjonsuker, så dette er et godt insentiv mener jeg. Veldig mye av hverdags- og familiekabalen blir etablert i disse småbarnsårene, så det er veldig fornuftig at far kommer inn og får oversikt og erfaring. På sikt kan det innebære at kvinner slipper å sitte med ansvaret for all organisering av familien AS (aka det tredje skiftet), og det vinner alle på.

Anonymkode: fd75c...778

Det er jo litt teit at staten skal diktere permisjonen men på samme tid ikke ha noe ansvar. Det beste hadde vært om de familiene det gjaldt fordelte permisjonsukene sine slik det passet dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere velger 80% dekningsgrad, så kan du ta ut 42 uker permisjon etter fødsel/termin. I tillegg kan du ta ut ferie 10 uker tilsammen i 2018 og 2019. Da burde far være ferdig med eksamen med god margin, og det er ikke problem å vente til august med barnehagestart.

Anonymkode: 60186...f40

Skal se litt mer på denne løsningen :) Så får vi heller utsette leilighetskjøp til permisjonen er over, og heller fortsette å bo i ettromsleiligheten vår. Det er vel ingen krise å bo sånn så lenge ungen er så liten uansett?! :) 

Anonymkode: cd13b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det de ikke gjør. I et lengre perspektiv tjener staten og samfunnet på en jevnere fordeling av permisjonen. Det er derfor de jobber aktivt for å styre utviklingen i den retningen.

Anonymkode: fd75c...778

Men biologien kan man ikke styre. Begge foreldre er kjempeviktig for et lite barn, men det første året er mor unik. Ikke alle kan pumpe seg så far kan gi når mor begynner på jobb. 

Sikkert mange gode argumenter både for og mot, men MIN mening er uansett at familien selv bør få bestemme hva som er best for de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...