Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg er sur nå, termin april neste år. Passer veldig dårlig for oss at fedrekvoten økes med en måned. Kun Høyre og Frp som er litt fornuftige her. 

Når trer dette i kraft? Er vel ikke så heldige at de som er gravide nå slipper 14 ukers-tullballet som Ap, KrF og Venstre har stelt i stand?

Anonymkode: e3ffa...d2a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja huff, stakkars unge som fpr ekstra tid med pappa! 

Da får dere bare droppe de ekstra ukene. Null stress om dere velger bort hele fedrekvota for den saks skyld. Er jo dere dette handler om, og ikke at bar.et skal bli vant til både mamma og pappa :)

Anonymkode: b0fcb...1f7

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo kjempe bra! Hvorfor skal pappaene få mindre tid med babyen? De ukene er viktige for å bygge trygghet og tillit til far også, tro meg, det er gull verdt! Jeg skjønner ikke hva som er så galt med det? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne fører tilbake de fire ukene som de fjernet ved forrige regjeringsskifte, og takk for det, skulle bare mangle når man fikk konstatert at reduksjonen førte til at menn tok mindre permisjon. 

Må si jeg har veldig lite til overs for holdningene til Ts og hennes meningsfeller.

Hilsen gravid m nr 2.

Anonymkode: 38d8b...234

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg ts, jeg synes dette er ille! Det betyr vel 4 uke mindre permisjon for mor? For min del, som har termin i mai, betyr det en måned med ammestress ettersom jeg ikke kan amme på dagtid. Og mannen har ikke mulighet til å ta full permisjon så da faller hans kvote bare bort og vi må leie dagmamma. Dette blir bare ekstra stress for oss. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja da får mor bare 32 uker etter fødsel. Det anbefales 31 uker med fullamming i nasjonale retningslinjer, hvordan i all verden skal en komme seg rett tilbake til full jobb? Tar ofte lang tid før barn begynner å akseptere fast føde...

Anonymkode: cbd1f...3e6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det 3-4 mnd ulønnet, men er ikke alle som har råd til det. 

Anonymkode: cbd1f...3e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Det burde hvertfall komme på plass en ordning/overføring av fedrekvote for 

1) menn som ikke ønsker å være borte fra jobb. Og tro meg, det er mange menn der ute som liker de tradisjonelle kjønnsrollene. Det er også mange som ikke ønsker å være borte fra jobb. 

2) menn som rett og slett ikke kan ta ut kvoten av økonomiske årsaker. Hva om han ikke har opptjent noe grunnlag?hva med dde som har studert og nå har fått jobb? Mange selvstendig næringsdrivende sliter med regelverket. En lønnsmottaker har de siste 6 mnds inntekt til grunnlag for sin permisjon, mens en næringsdrivende har snitt av de siste tre år. Det tar tid før firma lønner seg og mange lever på oppsparte midler i startfasen. Her ble det 100 kr dagen i permisjon. Hadde han jobbet isteden så hadde han hatt 40000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da får mor bare 32 uker etter fødsel. Det anbefales 31 uker med fullamming i nasjonale retningslinjer, hvordan i all verden skal en komme seg rett tilbake til full jobb? Tar ofte lang tid før barn begynner å akseptere fast føde...

Anonymkode: cbd1f...3e6

Vel, da må man faktisk begynne tidligere med fast føde. Ikke lag ett problem av at FAR skal få mer tid med barnet sitt! Som andregangs ser jeg kun positive sider ved å tilbakeføre disse 4 ukene til far. Vårt barn hadde vanvittig mye glede av ukene hjemme med pappaen sin, ønsker dere virkelig å frata barna den muligheten? Dette er for barnas beste..

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Riskrem skrev:

Helt enig med deg ts, jeg synes dette er ille! Det betyr vel 4 uke mindre permisjon for mor? For min del, som har termin i mai, betyr det en måned med ammestress ettersom jeg ikke kan amme på dagtid. Og mannen har ikke mulighet til å ta full permisjon så da faller hans kvote bare bort og vi må leie dagmamma. Dette blir bare ekstra stress for oss. 

Ja, det betyr 4 uker mindre for mor, men 4 uker med for far. Dette er jo supert for barna, og kunne være hjemme litt lenger med pappaen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det burde hvertfall komme på plass en ordning/overføring av fedrekvote for 

1) menn som ikke ønsker å være borte fra jobb. Og tro meg, det er mange menn der ute som liker de tradisjonelle kjønnsrollene. Det er også mange som ikke ønsker å være borte fra jobb. 

2) menn som rett og slett ikke kan ta ut kvoten av økonomiske årsaker. Hva om han ikke har opptjent noe grunnlag?hva med dde som har studert og nå har fått jobb? Mange selvstendig næringsdrivende sliter med regelverket. En lønnsmottaker har de siste 6 mnds inntekt til grunnlag for sin permisjon, mens en næringsdrivende har snitt av de siste tre år. Det tar tid før firma lønner seg og mange lever på oppsparte midler i startfasen. Her ble det 100 kr dagen i permisjon. Hadde han jobbet isteden så hadde han hatt 40000 i mnd.

Det blir jo det samme som om mor ikke har opptjent grunnlag da, verken mer eller mindre.., 

Anonymkode: b0fcb...1f7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror dere virkelig at alle som er i mot dette ikke vil at barnet skal ha et godt forhold til pappa? Jeg blir matt av svarene her inne. For veldig mange familier betyr økt fedrekvote = flere uker mor må gå ulønnet. Slett ikke alle familier har overhodet mulighet for å ta ut pappaperm. Det at man tvinges til å ha pappa hjemme, ellers mister man ukene, er et vanvittig maktovergrep. For oss gjør det et stort innhugg i økonomien at jeg må ta pappapermen ulønnet - og ikke alle har råd til det. Det handler ikke om at vi ikke vil barnet vårt vel - men at å ha far hjemme i 14 uker vil gjøre han inntektsløs i mange måneder og år etterpå. Hva er best for barnet? Å gå glipp av den lille tiden med pappaperm (pappa er jo hjemme ellers?) eller at Familien AS går konkurs? 

Her i gården har far et enkeltmannsforetak uten muligheter for å ansette folk fordi det er så sinnsykt dyrt og ha ansatte. 14 uker pappaperm = 14 uker totalt uten inntekt for firmaet og 14 uker hvor faste kunder faller fra en etter en. Det tar måneder og år og bygge det opp igjen. Jeg syns det er ufattelg dårlig gjort å gripe inn i vanlige familiers liv på den måten. Man er da voksen, og burde få fordele permisjonen selv etter hva som passer best.

Anonymkode: d7275...06e

Utdyp gjerne, for far går vel tilbake i lønnet jobb etterpå?

Anonymkode: b0fcb...1f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det faktum at han får gjennomsnittet av siste 3 år i permisjonspenger, noe som utgjør under 50% av hva han har i mnd i dag.

Anonymkode: d7275...06e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det burde hvertfall komme på plass en ordning/overføring av fedrekvote for 

1) menn som ikke ønsker å være borte fra jobb. Og tro meg, det er mange menn der ute som liker de tradisjonelle kjønnsrollene. Det er også mange som ikke ønsker å være borte fra jobb. 

2) menn som rett og slett ikke kan ta ut kvoten av økonomiske årsaker. Hva om han ikke har opptjent noe grunnlag?hva med dde som har studert og nå har fått jobb? Mange selvstendig næringsdrivende sliter med regelverket. En lønnsmottaker har de siste 6 mnds inntekt til grunnlag for sin permisjon, mens en næringsdrivende har snitt av de siste tre år. Det tar tid før firma lønner seg og mange lever på oppsparte midler i startfasen. Her ble det 100 kr dagen i permisjon. Hadde han jobbet isteden så hadde han hatt 40000 i mnd.

Jepp. Veldig viktig å prioritere penger og menn som gir blaffen i sine barn fremfor å prioritere barnet. Du har gode prioriteringer der. Veldig.

Anonymkode: 5d7fd...bce

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er rimelig stress med ammingen,da kommer andelen som følger myndighetenes anbefaling om amming til 12 mnd. Til å synke. Jeg er helt for fedrekvoten og at denne må være ‘tvungen’, men 10 uker holder. 

Men er dette vedtatt da? Er det ikke bare et forslag?

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utdyp gjerne, for far går vel tilbake i lønnet jobb etterpå?

Anonymkode: b0fcb...1f7

Nei, far har ENK som mister alle kunder om han er borte så lenge. Disse reglene tar absolutt ingen hensyn til de som ikke har fast, 100% stilling. 

Anonymkode: d7275...06e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke FOR å lovregulere hver eneste del av livet. Jeg er mer liberal sånn sett og anser voksne mennesker fullt og helt i stand til å styre egne liv. Når det er sagt så ser jeg ikke helt problemet med at far har 14 uker i stedet for 10 uker? Når vi først skal regulere hvor mye permisjon far må ta, er det vel bedre at det er 14 uker enn 10 uker. En stor årsak til at fars permisjon er lovregulert, er vel på grunnlag av at mange menn rett og slett ikke tar så mye permisjon av frykt for hvordan jobben (sjefen og andre kollegaer) oppfatter det. Det er fortsatt litt "shame shame" på menn som velger å ta mer permisjon, og det er jo svært negativt. 

Fedre trenger jo også å knytte tillitsbånd med spedbarnet! Det kan da ikke være annet enn svært positivt for barnet å ha god tid med begge foreldrene. Ja for ikke å snakke om at det er bra for pappaen også. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk biologiske forskjeller på kjønnene. Damer er gravide, føder og ammer. Dette er faktisk en påkjenning, for ikke å snakke om at damer ofte tar flest våkenetter også. Tar ofte lang tid før en er tilbake i fysisk form etter fødsel. Dette går utover kvinner som ikke har råd til å ta ulønnet. Kvinner skal være supermennesker. 

Anonymkode: cbd1f...3e6

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...