Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wort case så mister mor melken og barnet ammes kortere enn det som er anbefalt. Flaske eller pupp er nå en ting, men ikke alle kan pumpe, ikke alle tar flaske og ikke alle bevarer melkeproduksjonen når de må pumpe...

hvis man først skal ha offentlige anbefalinger om amming, så må den samme stat som lager disse anbefalingene legge til rette for at disse kan følges.

Anonymkode: daa7b...3ea

Det er jo ikke slik at manskal fullamme i ett år. Det er anbefalt å starte med fast føde fra 6 mnder. Det gpr de timene mor er på jobb, særlignpr man har krav på to timer ammefri om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det kan de.  Anbefaling er intro fra fore måneder, delslming fra seks. Hva er problemet?

Anonymkode: 38d8b...234

Problemet er at mor mister melken i det hun går ut i jobb og ikke får delammet, slik som er anbefalt.  

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, AnonymBruker said:

Med mindre far utvikler bryster han kan amme med, vil han uansett ikke være babyens primære omsorgsperson det første året.

Anonymkode: daa7b...3ea

Primær omsorgsperson blir den som barnet tilbringer mest tid med. 

Anonymkode: 38d8b...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Minlillelykke skrev:

Det er jo ikke slik at manskal fullamme i ett år. Det er anbefalt å starte med fast føde fra 6 mnder. Det gpr de timene mor er på jobb, særlignpr man har krav på to timer ammefri om dagen. 

Nei, men delamming er anbefalt! Ikke alle kan pumpe, ikke alle babyer tar flaske. Det at mor går tilbake på jobb kan fort føre til at hun mister melken, ammefri eller ei. 

Anonymkode: daa7b...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Primær omsorgsperson blir den som barnet tilbringer mest tid med. 

Anonymkode: 38d8b...234

Og den som ammer barnet blir jo naturlig nok den som tilbringer mest tid med det. 

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei det går ikke alltid ‘bra’ for mødre heller. Kvinner i min manns bransje som velger å få barn, slutter stort sett i jobben sin og finner seg noe annet, for det er ikke mulig å kombinere. 

Anonymkode: daa7b...3ea

Enda en grunn til å øke pappakvoten, slik at også slike arbeidsgivere må tilpasse seg, i likhet med de som har tilpasset seg. 

Anonymkode: 38d8b...234

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wort case så mister mor melken og barnet ammes kortere enn det som er anbefalt. Flaske eller pupp er nå en ting, men ikke alle kan pumpe, ikke alle tar flaske og ikke alle bevarer melkeproduksjonen når de må pumpe...

hvis man først skal ha offentlige anbefalinger om amming, så må den samme stat som lager disse anbefalingene legge til rette for at disse kan følges.

Anonymkode: daa7b...3ea

Og det kan de da vel selv med en fedrekvote på 14 uker. Som sagt kan  regnestykket se slik ut:

59+4(ferie)-14 = 49 

Barnet er da ca 11 mnd gammel. I tillegg har mor krav på ammefri, 1-2 timer redusert arbeidstid hver dag, avhengig av arbeidsplass. 

Anonymkode: 83329...27a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men delamming er anbefalt! Ikke alle kan pumpe, ikke alle babyer tar flaske. Det at mor går tilbake på jobb kan fort føre til at hun mister melken, ammefri eller ei. 

Anonymkode: daa7b...3ea

Ærlig takt! Nå gjør dere ting vanskelig. Jeg hopper av. Jeg er for lengre pappaperm, anning eller ei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det kan de da vel selv med en fedrekvote på 14 uker. Som sagt kan  regnestykket se slik ut:

59+4(ferie)-14 = 49 

Barnet er da ca 11 mnd gammel. I tillegg har mor krav på ammefri, 1-2 timer redusert arbeidstid hver dag, avhengig av arbeidsplass. 

Anonymkode: 83329...27a

Ja, hvis man ofrer en del penger kan det se slik ut. I realiteten tror jeg mange kommer til å enten ta ulønnet perm, eller kutte i ammingen. 

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minlillelykke skrev:

Ærlig takt! Nå gjør dere ting vanskelig. Jeg hopper av. Jeg er for lengre pappaperm, anning eller ei. 

Og jeg er for amming, utvidet pappaperm eller ei.

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det kan de da vel selv med en fedrekvote på 14 uker. Som sagt kan  regnestykket se slik ut:

59+4(ferie)-14 = 49 

Barnet er da ca 11 mnd gammel. I tillegg har mor krav på ammefri, 1-2 timer redusert arbeidstid hver dag, avhengig av arbeidsplass. 

Anonymkode: 83329...27a

Ammefri er ubetalt. Du har ikke krav på lønn når du har ammefri. Du har bare rett på fri. Så hvis du har ammefri 2 timer hver dag risikerer du å trekkes 10 timer i lønn hver uke, eller rundt 40 timer per uke. 

Anonymkode: aba29...f68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Ærlig takt! Nå gjør dere ting vanskelig. Jeg hopper av. Jeg er for lengre pappaperm, anning eller ei. 

Pappaen har all mulighet til å ta mer av fellesperioden hvis han ønsker. Her i gården blir det ulønnet permisjon pga ammingen. Et latterlig lovforslag. Dette må folk få bestemme selv.

Anonymkode: 99f71...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern min har startet sin egen bedrift og jobber opp den. Han har ingen som kan hoppe inn som vikar i den bedriften, dessuten har han ikke lønn. Jeg forsørger oss. Og ja, det var dårlig timing å bli gravid nå. Men det er ikke mulig for han å ta ut pappapermen sin. Så jeg kommer til å søke om å overta hans. Hvis ikke faller 10 eller 14 uker bort, og barnet må i barnehage når det er 35 uker gammelt (hvis 14 uker til far).  Jeg har ingen mulighet til å ta ulønnet permisjon, siden det er jeg som forsørger oss, og jeg må ta ut 100% også, siden min lønn tross alt er det som forsørger oss. 

Jeg håper vi får innvilget at jeg får overta fars del. Og det er absolutt ikke fordi han ikke har lyst. Han har kjempelyst til å ta ut permisjon. Han har bare ikke mulighet.

Anonymkode: aba29...f68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Pappaen har all mulighet til å ta mer av fellesperioden hvis han ønsker. Her i gården blir det ulønnet permisjon pga ammingen. Et latterlig lovforslag. Dette må folk få bestemme selv.

Anonymkode: 99f71...01b

Det folk bl.a. skylder på når de sier st det ikke går med 14 ukers permisjon, er jo arbeidsgivere. Og da er det ikke noe de bestemmer selv.

Har også en mistanke om at det ikke bare er arbeidsgivere som motarbeider far, men også kvinner/mor. Den som har minst han skulle sagt er far selv, derfor er øremerket kvote viktig.

Anonymkode: 38d8b...234

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis man ofrer en del penger kan det se slik ut. I realiteten tror jeg mange kommer til å enten ta ulønnet perm, eller kutte i ammingen. 

Anonymkode: daa7b...3ea

Hvis man ikke klarer 20 % reduksjon av én av husholdningens inntekter, over en relativt kort periode, som det er mulig å planlegge for god tid i forveien - da har man problemer med økonomisk sans og det å leve etter evne. Hva skjer om en av dem mister jobben eller blir syk?

Og dessuten - med 49+4-14 er heller ikke regnestykket så gæli. Da vil barnet være rundt 8 mnd. Med ammefri bør det fint gå an å delamme, far og babyen kan også komme på besøk i lunsjen hvis det blir problematisk å la det gå 6-7 timer mellom amming.

Anonymkode: 83329...27a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er slik at de øker hele permisjonstiden med 4 uker, uten å ta noen del fra fellesperioden er det helt fantastisk. Det er et gode for barnet. 

Anonymkode: aba29...f68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minute ago, AnonymBruker said:

Samboern min har startet sin egen bedrift og jobber opp den. Han har ingen som kan hoppe inn som vikar i den bedriften, dessuten har han ikke lønn. Jeg forsørger oss. Og ja, det var dårlig timing å bli gravid nå. Men det er ikke mulig for han å ta ut pappapermen sin. Så jeg kommer til å søke om å overta hans. Hvis ikke faller 10 eller 14 uker bort, og barnet må i barnehage når det er 35 uker gammelt (hvis 14 uker til far).  Jeg har ingen mulighet til å ta ulønnet permisjon, siden det er jeg som forsørger oss, og jeg må ta ut 100% også, siden min lønn tross alt er det som forsørger oss. 

Jeg håper vi får innvilget at jeg får overta fars del. Og det er absolutt ikke fordi han ikke har lyst. Han har kjempelyst til å ta ut permisjon. Han har bare ikke mulighet.

Anonymkode: aba29...f68

Dette er samme situasjon som om du skulle startet eget selskap og han forsørget deg i periode med lav inntekt. Og det skjer jo stadig vekk - at kvinnen blir forsørget.

Nå har han jo mulighet til å ta ut permisjon i løpet av tre år, så om du ikke får kvoten hans, kan han jo ta ut uker år to og tre.

Anonymkode: 38d8b...234

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri er ubetalt. Du har ikke krav på lønn når du har ammefri. Du har bare rett på fri. Så hvis du har ammefri 2 timer hver dag risikerer du å trekkes 10 timer i lønn hver uke, eller rundt 40 timer per uke. 

Anonymkode: aba29...f68

De fleste steder har betalt ammefri. Dette er noe man bør ta stilling til når man søker jobb og/eller planlegger barn.

Anonymkode: 83329...27a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke klarer 20 % reduksjon av én av husholdningens inntekter, over en relativt kort periode, som det er mulig å planlegge for god tid i forveien - da har man problemer med økonomisk sans og det å leve etter evne. Hva skjer om en av dem mister jobben eller blir syk?

Og dessuten - med 49+4-14 er heller ikke regnestykket så gæli. Da vil barnet være rundt 8 mnd. Med ammefri bør det fint gå an å delamme, far og babyen kan også komme på besøk i lunsjen hvis det blir problematisk å la det gå 6-7 timer mellom amming.

Anonymkode: 83329...27a

Ikke alle babyer er planlagte, og ved å gjøre kravene til oppsparte midler så vanskelig for foreldre vil det i alle fall ikke hjelpe på at folk får barn senere og senere...

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er samme situasjon som om du skulle startet eget selskap og han forsørget deg i periode med lav inntekt. Og det skjer jo stadig vekk - at kvinnen blir forsørget.

Nå har han jo mulighet til å ta ut permisjon i løpet av tre år, så om du ikke får kvoten hans, kan han jo ta ut uker år to og tre.

Anonymkode: 38d8b...234

Joda, men barnet må fortsatt i barnehage fryktelig tidlig. For jeg kan jo ikke ha med barnet på jobb fordi far skal ta ut permisjonen sin om 2-3 år. 

Om det hadde vært situasjonen øverst, at det var jeg som hadde startet samme selskap og han forsørget meg, så hadde jeg måttet lagt ned selskapet om jeg skulle vært i permisjon i 35 uker. Det hadde jo ikke kunnet bestått av seg selv i så mange måneder med løpende faste kosntader og uten inntekter. 

Anonymkode: aba29...f68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...