Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, din mann høres ut som en 16-åring og du ser på ham som en. Skal samfunnet ta støyten for at menn som din, bare vil gjøre morsomme ting? Man er ikke hjemme først og fremst for egen del, men for barnets. Og heller ikke fordi det skal være morsomt, gøy, underholdende - men fordi man er blitt forelder, man har fått ansvar. 

Yrkeshemmede fødselsskader kan kvalifisere for sykemelding, det er ikke permisjonstiden som skal dekke skader og sykdom. 

WHO anbefaler ikke fullamming i to år, men delamming fra seks mnd. Jeg ammet selv i over to år, men far hadde fire måneders permisjon. Gikk helt fint.

 

Anonymkode: 38d8b...234

Vel om mannen min hadde vert nødt til å ta permisjon hadde det nok ikke blitt noen barn på meg. Noe må man jo leve av. Så mens min næringsvirksomhet går med lavt overskudd og i perioder full stans, er det bra at han kan ha en mer stabil inntekt. Han er en veldig flink pappa som bruker mye tid på barne følger opp med idrett. Men som mange menn jeg kjenner hadde han ikke noe primærbehov om å formere seg, hadde levd et fint liv uten barn. For meg derimot var et liv uten barn uaktuelt, derfor er det naturlig at min jobb må "ofres" til fordel for familien. Jeg er ikke kresen når det kommer til jobber så kan egentlig ta til takke med en "kjedelig" jobb i en periode mens ungene er små for at familien skal få det bedre. Hadde vert mer uansvarlig om mannen min skulle slutte i jobben sin for å være hjemme 14 uker med barna, det betyr jo ikke at han ikke stiller opp på andre måter.

Yrkeshemmede fødselskader kan gi sykemelding kanskje, men hvem ønsker å gå sykemeldt? Det føles veldig "ubehagelig" å sykemelde seg, ihvertfall når man ikke ser syk ut på utsiden. Men når man jobber veldig tett på mennesker og uten mulighet for pauser er det veldig slitsomt å ikke ha et toalett i nærheten til en hver tid for å si det sån. Selvstendig næringsdrivende har heller ikke rett på sykepenger, trygdeforsikringene er veldig dyre så få velger de med 100% dekning. Man mister også alle trygderettigheter av å være i ulønnet permisjon.

Bra for deg superkvinne at du klarte å opprettholde melkeproduksjonen i full jobb.. Ikke alle har mulighet til "ammefri" eller pumping på jobb.. Ikke alle jobber på kontor eller eller har mulighet til å ta seg sånne pauser.

Anonymkode: 63374...f38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja da får mor bare 32 uker etter fødsel. Det anbefales 31 uker med fullamming i nasjonale retningslinjer, hvordan i all verden skal en komme seg rett tilbake til full jobb? Tar ofte lang tid før barn begynner å akseptere fast føde...

Anonymkode: cbd1f...3e6

6 måneder er vel stadig bare 26 uker? Barnet lærer vel å spise litt fast føde på seks uker?

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som skrev dette, men for min mann er det også slik. Han jobber på 100% provisjon og kundekontakt er ALT. Om han ikke er til stede og pleier kontaktene sine, drar de til konkurrenten. Det tar. Laaang tid å opparbeide seg faste kunder og de forsvinner fort. 

Anonymkode: daa7b...3ea

Hva gjør de kvinnelige kollegene hans når de får barn?

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør de kvinnelige kollegene hans når de får barn?

Anonymkode: fd75c...778

De taper mye penger!!!!!!!

Anonymkode: 63374...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De taper mye penger!!!!!!!

Anonymkode: 63374...f38

Så da lar de være å få barn da eller? Eller tilpasser de seg?

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at alle dere som er for dette selv har en mann hjemme som tok ut mer enn 10 uker eller som skal det?

Anonymkode: 4848a...443

Jepp, vi har delt permisjonen i to, alle tre gangene. Det har vært flott både for far, barn og familien som helhet.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mor mister melken i det hun går ut i jobb og ikke får delammet, slik som er anbefalt.  

Anonymkode: daa7b...3ea

Et opphold på seks timer gjør da ikke at man mister melka?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er for amming, utvidet pappaperm eller ei.

Anonymkode: daa7b...3ea

Det er ingen motsetning. Det er fullt mulig å amme selv om far er i permisjon. Selv om jeg har gått tilbake til jobb når barna har vært syv måneder, så har jeg likevel ammet barna til de har 2-2,5 år.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri er ubetalt. Du har ikke krav på lønn når du har ammefri. Du har bare rett på fri. Så hvis du har ammefri 2 timer hver dag risikerer du å trekkes 10 timer i lønn hver uke, eller rundt 40 timer per uke. 

Anonymkode: aba29...f68

Alle har krav på en time betalt ammefri. I det offentlige har man to timer betalt ammefri.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, vi har delt permisjonen i to, alle tre gangene. Det har vært flott både for far, barn og familien som helhet.

Et opphold på seks timer gjør da ikke at man mister melka?

Det er ingen motsetning. Det er fullt mulig å amme selv om far er i permisjon. Selv om jeg har gått tilbake til jobb når barna har vært syv måneder, så har jeg likevel ammet barna til de har 2-2,5 år.

Alle har krav på en time betalt ammefri. I det offentlige har man to timer betalt ammefri.

Anonymkode: fd75c...778

Har du 6 timers arbeidsdag inkludert reis?

Selvstendig næringsdrivende har ikke rett på betalt ammefri. Har det noen gang falt deg inn at ikke alle har jobber der det lar seg gjennomføre å amme på jobb eller ta pauser for å pumpe på toalettet..

Anonymkode: 63374...f38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da lar de være å få barn da eller? Eller tilpasser de seg?

Anonymkode: fd75c...778

I mitt tilfelle måtte jeg ofre jobben fordi barn var viktigere en jobben min.. Man kan ta andre jobber, men sjansen til å få barn får man aldri igjen. Synd om mannen min også skulle legge ned levebrødet sitt for 14 ukers permisjon. Han har heller ingen utdannelse så hadde vert et skikkelig dumdristig valg...

Anonymkode: 63374...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør de kvinnelige kollegene hans når de får barn?

Anonymkode: fd75c...778

De slutter, og finner seg en ny jobb etter endt permisjon.

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja da får mor bare 32 uker etter fødsel. Det anbefales 31 uker med fullamming i nasjonale retningslinjer, hvordan i all verden skal en komme seg rett tilbake til full jobb? Tar ofte lang tid før barn begynner å akseptere fast føde...

Anonymkode: cbd1f...3e6

Dette er veldig bra. Bra for integrering. Innvandrerkvinner må fortere ut i jobb igjen, og innvandrer pappaer må velge å være mer til stede, eller frasi seg tilbudet. Dette er bare sunt, og i mange land, hadde de ikke fått noenting.

Anonymkode: 8be8b...481

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du 6 timers arbeidsdag inkludert reis?

Selvstendig næringsdrivende har ikke rett på betalt ammefri. Har det noen gang falt deg inn at ikke alle har jobber der det lar seg gjennomføre å amme på jobb eller ta pauser for å pumpe på toalettet..

Anonymkode: 63374...f38

Det har variert hvor lange jobbdager jeg har hatt og hvor langt unna jobb jeg har bodd, jeg har nemlig ikke kun vært i ett arbeidsforhold i den perioden jeg har fått barn. Dermed vet jeg, at det finnes mer enn bare en virkelighet, og at det meste går an når bare viljen er til stede.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle måtte jeg ofre jobben fordi barn var viktigere en jobben min.. Man kan ta andre jobber, men sjansen til å få barn får man aldri igjen. Synd om mannen min også skulle legge ned levebrødet sitt for 14 ukers permisjon. Han har heller ingen utdannelse så hadde vert et skikkelig dumdristig valg...

Anonymkode: 63374...f38

Er dette staten sitt ansvar?

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
16 timer siden, malicious skrev:

Hvorfor er det så ille at fedre skal få mer tid med barnet sitt?

Hvorfor er det så ille at familiene kan bestemme dette her selv utifra hva som er best for deres familie?

Nå sier HI ingenting om de skal øke mødrekvoten og, men hvorfor skal far ha, lovbestemt, fire uker mer enn mor? Nå er det jo ti uker på hver og resten deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette staten sitt ansvar?

Anonymkode: fd75c...778

Nei men det er heller ikke statens ansvar å gi betalt foreldrepermisjon i første omgang!! 

Så med det argumentet kan man like godt droppe å gi foreldrepermisjon, det eg ikke staten sitt ansvar at folk ønsker barn.

Selvstendig næringsdrivende betaler da forholdsvis like mye i skatt som alle andre.. 

Ingen ønsker vel et samfunn med spedbarn i barnehage. Noe som for øvrig også er finansiert av staten.. Da folk flest i andre land jeg har bodd ikke har råd til barnehage. Det er en luksus for de med veldig god råd.

Anonymkode: 63374...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så oppgitt over de som sitter og mener at familier må planlegge bedre, slik at de har råd til at far tar 14 uker. Hva med å planlegge hvem man for barn med bedre da? Siden dere har menn som må ha et lovforslag for å tvinge han til og ta lengre permisjon.

Virker som noen tror alle kvinner trumfer frem sitt ønske om å være hjemme og at alle fedre  blir overkjørt og ikke får velge selv. Hva med litt tillit til at folk vet hva som fungerer best for seg og sine. 

Anonymkode: 05e27...cbc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som sier at ammefi er uten lønn..  Alle har rett på inntil en time med full lønn hvis barnet er under 1år.

https://ammehjelpen.no/artikkel/54/ammefri

Mange har bedre ordninger gjennom tariffavtale, selv hadde jeg inntil to timer med full lønn sluttet da hun har ca 18mnd.

Og Pappapermisjonen kan tas ut gradert over 3 år!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men det er heller ikke statens ansvar å gi betalt foreldrepermisjon i første omgang!! 

Så med det argumentet kan man like godt droppe å gi foreldrepermisjon, det eg ikke staten sitt ansvar at folk ønsker barn.

Selvstendig næringsdrivende betaler da forholdsvis like mye i skatt som alle andre.. 

Ingen ønsker vel et samfunn med spedbarn i barnehage. Noe som for øvrig også er finansiert av staten.. Da folk flest i andre land jeg har bodd ikke har råd til barnehage. Det er en luksus for de med veldig god råd.

Anonymkode: 63374...f38

Det er absolutt i statens interesse at folk får barn ja. Derav foreldrepermisjon. Det er også i statens interesse at flest mulig er i arbeid, også kvinner, og dermed legger de føringer for å motivere til dette. Forlenget pappapermisjon har ringvirkninger utover den personlige familiekabalen.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De slutter, og finner seg en ny jobb etter endt permisjon.

Anonymkode: daa7b...3ea

Hva om også mennene begynner å ta ut lengre foreldrepermisjoner. Da må arbeidsgiver endre praksis i tråd med dette, da det vil være mer usikkert å la den enkelte arbeidstager ta ansvar for kunderelasjonene. Og da hadde ikke kvinner behøvd å si opp jobben sin fordi de ønsker å etablere en familie. Med de personlige risikofaktorer dette medfører (nedgang i inntekt, risiko for å ikke komme inn i arbeidslivet, uønsket deltid, lavere pensjonsutbetaling m.m). Hadde ikke dette vært en bedre situasjon enn fire uker mer til mor?

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, vi har delt permisjonen i to, alle tre gangene. Det har vært flott både for far, barn og familien som helhet.

Et opphold på seks timer gjør da ikke at man mister melka?

Det er ingen motsetning. Det er fullt mulig å amme selv om far er i permisjon. Selv om jeg har gått tilbake til jobb når barna har vært syv måneder, så har jeg likevel ammet barna til de har 2-2,5 år.

Alle har krav på en time betalt ammefri. I det offentlige har man to timer betalt ammefri.

Anonymkode: fd75c...778

Heldig du er da som bare jobber 6 timer om dagen! Med reisevei har jeg 11 timers dag, og med en unge som er våken flere ganger på natta er jeg heldig om jeg får 3 timers sammenhengende søvn.

Alle har det ikke like lett som deg skjønner du...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Et opphold på seks timer gjør da ikke at man mister melka?

 

Anonymkode: fd75c...778

Jo det kan man godt gjøre. Hvis man over tid ikke ammer regelmessig er det helt vanlig å miste melken. Dessuten jobber vel de fleste i alle fall 8 timers dag -1 time ammefri, og så skal man reise i tillegg. 

Anonymkode: daa7b...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...