Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Ginavn skrev:

Hvis man dømmer ut i fra KG, skulle man tro alle mødre i Norge var sammen med fedre som er selvstendig nærinsdrivende

Hvis man dømmer ut i fra KG er også alle KS-barn tunge asmatikere/allergikere som dessuten er dumme, alle vaginalfødte barn er hjerneskadet av oksygenmangel, alle føde-underliv er ødelagte og alle KS-mager har enorme arr. På KG får man bare opp de som har et problem, fordi det er de som lager tråder å spør om råd. Men ja, det er veldig mange selvstendig næringsdrivende i Norge. I tillegg har man de fedrene som ikke er selvstendige, men som bare ikke ønsker å gå hjemme å dalle og sulle hele dagen i tre mnd med en baby. Der skriver gjerne mor her at far er selvstendig, for sannheten gjør han uthengt som et egoistisk, ubrukelig svin av en mann - når sannheten er at man KAN være en god pappa uten at man synes babyer er det gøyeste i verden.

Anonymkode: d7275...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så for foreldre med barn som blir født før dette, så gjelder de gamle reglene?

Anonymkode: f5331...9d9

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man dømmer ut i fra KG er også alle KS-barn tunge asmatikere/allergikere som dessuten er dumme, alle vaginalfødte barn er hjerneskadet av oksygenmangel, alle føde-underliv er ødelagte og alle KS-mager har enorme arr. På KG får man bare opp de som har et problem, fordi det er de som lager tråder å spør om råd. Men ja, det er veldig mange selvstendig næringsdrivende i Norge. I tillegg har man de fedrene som ikke er selvstendige, men som bare ikke ønsker å gå hjemme å dalle og sulle hele dagen i tre mnd med en baby. Der skriver gjerne mor her at far er selvstendig, for sannheten gjør han uthengt som et egoistisk, ubrukelig svin av en mann - når sannheten er at man KAN være en god pappa uten at man synes babyer er det gøyeste i verden.

Anonymkode: d7275...06e

...hjemme og "dalle og sulle med baby"? Er det dét fedrene gjør altså? 

Og hvorfor i all verden skal mødrene være mer lempet for å gidde å "dalle og sulle" med en unge som nærmer seg ett år, enn fedrene? Du får det til å høres ut som at det er ok og naturlig at fedrene ikke gidder..? Skjønner at du setter det på spissen, men hæ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg forsåvidt for 14 uker fedrekvote, og vi hadde tenkt til å dele permisjonen omtrent 50/50 (utover mors 9 første uker). 

Som en blant de 17% som fullammet til 6 måneder og med baby som ikke tok flaske, så røyk den tanken fort for å si det sånn. Jeg begynte å jobbe 50% da Mini var 7.5 måneder, akkurat da Mini begynte å spise fast føde så det monnet, med påfølgende brystbetennelser og sykemelding. Nevnte jeg at siden han ikke tok flaske, så ble det ekstra mye amming på natten de dagene jeg var på jobb? 

Sikkert greit for de som rekker å trappe ned ammingen før de skal tlbake i jobb, men om det er det myndighetene ønsker da får man skrive det rett ut i kostholdsanbefalingene.

Om jeg ammer neste gang kommer jeg til å være hjemme hvertfall til baby er 9-10 måneder. (Og det kan man hedigvis foŕsatt velge ved å benytte seg 80% dekningsgrad og bruke ferieukene sine.)

 

Anonymkode: 60186...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2017 den 23.19, AnonymBruker skrev:

jeg setter ikke så liten baby i barnehagen eller hos dagmamma. 

Det er definitivt staten sin feil at jeg blir presset ut av arbeidslivet pga graviditeten. Vi går konkurs omtrent om han må være hjemme i tre måneder. Så vi må prioritere familien. Det er akkurat det som er å ta ansvar.

Derimot burde staten endre praksisen så familier selv kan velge oppdeling av permisjon. Slik tvang hører ikke hjemme i 2017.

Anonymkode: a5772...a6a

Du trenger vel strengt tatt ikke slutte i jobben, i og med at du har lovfestet rett til ett års ulønnet permisjon.

Resultatet blir det samme, du må være hjemme uten lønn. Men det vil jo uansett være bedre å ha en jobb å gå tilbake til etterpå.

Anonymkode: 5dae4...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vedtatt? Finner ingen ting om dette på nav sine sider?

 

Her er far student, og på AAP. Om han må være hjemme over 3 mnd blir han et år forsinket med utdanning. Om jeg skal være hjemme i ulønnet permisjon må vi leve på han sin aap.... den holder ikke til å betale husleie engang.. Det er jo rimelig krise for oss !

Anonymkode: cd13b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette vedtatt? Finner ingen ting om dette på nav sine sider?

 

Her er far student, og på AAP. Om han må være hjemme over 3 mnd blir han et år forsinket med utdanning. Om jeg skal være hjemme i ulønnet permisjon må vi leve på han sin aap.... den holder ikke til å betale husleie engang.. Det er jo rimelig krise for oss !

Anonymkode: cd13b...36d

Vedtatt i Stortinget. Tar tid før det igangsettes. Er planlagt igangsatt fra 01.07.18.

Det er snakk om 4 uker ekstra... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mnjah skrev:

Vedtatt i Stortinget. Tar tid før det igangsettes. Er planlagt igangsatt fra 01.07.18.

Det er snakk om 4 uker ekstra... 

Ja... flott for oss som har termin i midten av juli da... 

Dette er jo fint for de med A4-liv, men for oss vil det jo bety et barn som må i barnehagen når det er 32 uker gammelt.. eller så velter det hele eksamensperioden og et års tapt arbeidsinntekt for far... JIPPI!!

Anonymkode: cd13b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja... flott for oss som har termin i midten av juli da... 

Dette er jo fint for de med A4-liv, men for oss vil det jo bety et barn som må i barnehagen når det er 32 uker gammelt.. eller så velter det hele eksamensperioden og et års tapt arbeidsinntekt for far... JIPPI!!

Anonymkode: cd13b...36d

Det gjelder vel bare såfremt far er i jobb? :) 

Anonymkode: 988ee...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja... flott for oss som har termin i midten av juli da... 

Dette er jo fint for de med A4-liv, men for oss vil det jo bety et barn som må i barnehagen når det er 32 uker gammelt.. eller så velter det hele eksamensperioden og et års tapt arbeidsinntekt for far... JIPPI!!

Anonymkode: cd13b...36d

Min mann fikk ikke tatt ut pappaperm fordi han var student og vi ikke ønsket at han skulle bli et halvt år forsinket med utdanningen. Derfor tok jeg hele fellesperioden, ferie for 2015 og 2016 (10 uker) og ulønnet permisjon frem til fars sommerferie. Fungerte helt fint. :) 

Anonymkode: ce242...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja... flott for oss som har termin i midten av juli da... 

Dette er jo fint for de med A4-liv, men for oss vil det jo bety et barn som må i barnehagen når det er 32 uker gammelt.. eller så velter det hele eksamensperioden og et års tapt arbeidsinntekt for far... JIPPI!!

Anonymkode: cd13b...36d

Pappaen kan jo ta gradert fedrekvote da. Han kan feks ta 1 dag fedrekvote hver uke pluss én uke i romjulen og én uke i påsken. Da sprer dere inntektstapet ut over hele perioden og maksdato blir den samme.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir OPPRIKTIG provosert over de som tillater seg å klage på den norske velferdsordningen. Noen blir bare aldri fornøyd.

Dersom dere hele familieøkonomien velter av at far må ta 4 uker permisjon med ungen sin, så er dere i prinsippet så lite selvforsørgende at det er skummelt å tenke på.

Håper dere aldri opplever at noe uforutsett skjer, at dere mister jobben eller lignende. Utrolig at dere tør å sette barn til verden når dere er så avhengig av stønad fra velferdsordninger.

Anonymkode: 5dae4...dc1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2017 at 8:17 PM, AnonymBruker said:

Tror dere virkelig at alle som er i mot dette ikke vil at barnet skal ha et godt forhold til pappa? Jeg blir matt av svarene her inne. For veldig mange familier betyr økt fedrekvote = flere uker mor må gå ulønnet. Slett ikke alle familier har overhodet mulighet for å ta ut pappaperm. Det at man tvinges til å ha pappa hjemme, ellers mister man ukene, er et vanvittig maktovergrep. For oss gjør det et stort innhugg i økonomien at jeg må ta pappapermen ulønnet - og ikke alle har råd til det. Det handler ikke om at vi ikke vil barnet vårt vel - men at å ha far hjemme i 14 uker vil gjøre han inntektsløs i mange måneder og år etterpå. Hva er best for barnet? Å gå glipp av den lille tiden med pappaperm (pappa er jo hjemme ellers?) eller at Familien AS går konkurs? 

Her i gården har far et enkeltmannsforetak uten muligheter for å ansette folk fordi det er så sinnsykt dyrt og ha ansatte. 14 uker pappaperm = 14 uker totalt uten inntekt for firmaet og 14 uker hvor faste kunder faller fra en etter en. Det tar måneder og år og bygge det opp igjen. Jeg syns det er ufattelg dårlig gjort å gripe inn i vanlige familiers liv på den måten. Man er da voksen, og burde få fordele permisjonen selv etter hva som passer best.

Anonymkode: d7275...06e

Det å kalle fedrekvoten et maktovergrep viser hvor utrolig bortskjemte noen er i dag og hvor langt unna de er fra reelle maktovergrep. Fedrekvoten er et gode man kan velge å benytte seg av, og hvis man ikke har mulighet til det så har man gått glipp av et gode, man har ikke blitt utsatt for noe overgrep. Hvis dere kaller dette et overgrep bør dere sette dere inn i hvordan det er i andre land og historien om hvordan vi har oppnådd disse godene i Norge. Mødrekvoten pluss felleskvoten er mye lenger enn i andre land, og det er et gode foreldre i Norge er kjempepriviligerte å få ha. Så kan du påpeke at reglene er dårlige for de med enkeltmannsforetak, uavhengig om det er mor eller far, og at de burde forbedres, og det har du nok veldig rett i.

For å sette ting i perspektiv så bruker man ofte ordene maktovergrep om saker der foreldre blir fratatt omsorgen for barna sine på feil grunnlag eller der folk blir lagt i belter eller tvangsmedisinert i psykiatrien på feil grunnlag osv. Dette er ekstremt mye mer alvorlig enn at det ikke passer for noen å benytte seg av et gode, og det regner jeg med at du innerst inne også vet.

Anonymkode: b3315...bcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja... flott for oss som har termin i midten av juli da... 

Dette er jo fint for de med A4-liv, men for oss vil det jo bety et barn som må i barnehagen når det er 32 uker gammelt.. eller så velter det hele eksamensperioden og et års tapt arbeidsinntekt for far... JIPPI!!

Anonymkode: cd13b...36d

4 uker? 4 UKER? Med betaling fra staten til og med? Det kan graderes, utsettes, etc. Han kan ta en dag i uka, mens du jobber 4 dager i uka fra tidlig av. Snakker om at folk er helt låst. Og er det virkelig så krise, så burde dere vel ha planlagt graviditeten LITT bedre.

Som en over sa: står alt og henger på disse 4 ukene, så sier det litt ol hvor skummelt avhengig dere er av fars økonomi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mnjah skrev:

4 uker? 4 UKER? Med betaling fra staten til og med? Det kan graderes, utsettes, etc. Han kan ta en dag i uka, mens du jobber 4 dager i uka fra tidlig av. Snakker om at folk er helt låst. Og er det virkelig så krise, så burde dere vel ha planlagt graviditeten LITT bedre.

Som en over sa: står alt og henger på disse 4 ukene, så sier det litt ol hvor skummelt avhengig dere er av fars økonomi. 

Vi er på ingen måte avhengig av fars økonomi.. men vi er avhengig av min økonomi, og jeg kan derfor ikke ta ulønnet permisjon når far studerer. 

Og det er ikke alle graviditeter som er planlagt... men når ting er som de er, så er det utrolig kjipt at en regelendring som vi fant ut av nå denne uken skal ødelegge. Vi hadde en plan, men pga av denne ekstra mnd far må være borte fra skolen fører til 1 års forsinkelse i utdanningsløpet. Det er forskjell å bli økonomisk påvirket av en ekstra mnd med pappaperm, og ett helt år med forsinket inntekt.

 

Fint og flott velferdssystem vi har, ingen tvil om det. Det er bare leit at det skal være så firkantet, uten mulighet til å tilpasse ulike familiesituasjoner. 

Anonymkode: cd13b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir OPPRIKTIG provosert over de som tillater seg å klage på den norske velferdsordningen. Noen blir bare aldri fornøyd.

Dersom dere hele familieøkonomien velter av at far må ta 4 uker permisjon med ungen sin, så er dere i prinsippet så lite selvforsørgende at det er skummelt å tenke på.

Håper dere aldri opplever at noe uforutsett skjer, at dere mister jobben eller lignende. Utrolig at dere tør å sette barn til verden når dere er så avhengig av stønad fra velferdsordninger.

Anonymkode: 5dae4...dc1

Her har vi to valg. Far blir 1 år forsinket i studiene fordi han må ta permisjon fra studier, eller så må ungen veldig tidlig i barnehage.. og sånn er deg bare.

Anonymkode: cd13b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er på ingen måte avhengig av fars økonomi.. men vi er avhengig av min økonomi, og jeg kan derfor ikke ta ulønnet permisjon når far studerer. 

Og det er ikke alle graviditeter som er planlagt... men når ting er som de er, så er det utrolig kjipt at en regelendring som vi fant ut av nå denne uken skal ødelegge. Vi hadde en plan, men pga av denne ekstra mnd far må være borte fra skolen fører til 1 års forsinkelse i utdanningsløpet. Det er forskjell å bli økonomisk påvirket av en ekstra mnd med pappaperm, og ett helt år med forsinket inntekt.

 

Fint og flott velferdssystem vi har, ingen tvil om det. Det er bare leit at det skal være så firkantet, uten mulighet til å tilpasse ulike familiesituasjoner. 

Anonymkode: cd13b...36d

Dere kan gradere. Du kan ta 59 uker, så far kan fordele ukene over lengre tid. Far kan være hjemme en dag i uka fra ungen er 4-5 måneder, da du har rett til ammeperm. Det finnes vel flere løsninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er på ingen måte avhengig av fars økonomi.. men vi er avhengig av min økonomi, og jeg kan derfor ikke ta ulønnet permisjon når far studerer. 

Og det er ikke alle graviditeter som er planlagt... men når ting er som de er, så er det utrolig kjipt at en regelendring som vi fant ut av nå denne uken skal ødelegge. Vi hadde en plan, men pga av denne ekstra mnd far må være borte fra skolen fører til 1 års forsinkelse i utdanningsløpet. Det er forskjell å bli økonomisk påvirket av en ekstra mnd med pappaperm, og ett helt år med forsinket inntekt.

 

Fint og flott velferdssystem vi har, ingen tvil om det. Det er bare leit at det skal være så firkantet, uten mulighet til å tilpasse ulike familiesituasjoner. 

Anonymkode: cd13b...36d

Nå gjør du deg bare vanskelig. Du vil jo ikke høre på gode råd..

Her har dere mange muligheter som gjør at far ikke må utsette utdannelsen sin.

De 4 ekstra ukene kan tas ut gradert feks.

Faktisk så kan han ta ut hele pappapermisjonen som feks 1 dag pappaperm annenhver uke, han rekker fremdeles å ta ut permisjonen før barnet er 3 år. Og du kan jobbe i disse dagene eller ta ferie. Da slipper du å sende barnet i bhg etter 32 uker. 

Og i tillegg har du jo minst 8 uker ferie i løpet av 2018 og 2019. Hvis pappaen tar de 10 ukene han uansett måtte tatt (selv uten lovendringen, som dere har inkludert i planen deres) og du tar ut ferie så er barnet 50 uker før barnehagestart. Da kan disse problematiske ukene tas senere.

Beklager, jeg syns rett og slett NULL synd på dere. Dette er et velferdsgode, ikke en grusom straff som du får det til å høres ut som.

Dere må ta ansvar selv for egen livssituasjon og leve etter evne. Du har vel neppe så stram økonomi at du ikke klarer å spare opp 4 uker lønn innen våren 2019. I så fall bør dere justere forbruket deres.

Anonymkode: 5dae4...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå gjør du deg bare vanskelig. Du vil jo ikke høre på gode råd..

Her har dere mange muligheter som gjør at far ikke må utsette utdannelsen sin.

De 4 ekstra ukene kan tas ut gradert feks.

Faktisk så kan han ta ut hele pappapermisjonen som feks 1 dag pappaperm annenhver uke, han rekker fremdeles å ta ut permisjonen før barnet er 3 år. Og du kan jobbe i disse dagene eller ta ferie. Da slipper du å sende barnet i bhg etter 32 uker. 

Og i tillegg har du jo minst 8 uker ferie i løpet av 2018 og 2019. Hvis pappaen tar de 10 ukene han uansett måtte tatt (selv uten lovendringen, som dere har inkludert i planen deres) og du tar ut ferie så er barnet 50 uker før barnehagestart. Da kan disse problematiske ukene tas senere.

Beklager, jeg syns rett og slett NULL synd på dere. Dette er et velferdsgode, ikke en grusom straff som du får det til å høres ut som.

Dere må ta ansvar selv for egen livssituasjon og leve etter evne. Du har vel neppe så stram økonomi at du ikke klarer å spare opp 4 uker lønn innen våren 2019. I så fall bør dere justere forbruket deres.

Anonymkode: 5dae4...dc1

Det finnes sikkert en løsning... men deg planen vi hadde innebar allerede alle feriedager. Permisjon over 59 uker blir vanskelig når det blir 20% innhugg i økonomien og far er student.

Ærlig talt, jeg jobber hardt, og det har jeg gjort i mange år.. at det skal være så økonomisk vanskelig for en sykepleier som jobber til alle døgnets tider for kommune og stat å klare seg greit økonomisk i Norge under barseltiden synes jeg er leit. Hadde de kunne behovsprøvd permisjonsfordelingen.  Og hadde jeg vært alene med ungen hadde det heller ikke vært noe problem da de 10ukene hadde falt over på meg.

Men jeg synes slik skal kunne tilpasser familiers individuelle behov. Hadde far kunne overført de ukene til meg så hadde situasjonen for familien seg totalt annerledes ut, og jeg skjønner ikke problemet med å kunne tilpasse individuelt!  Hadde ingen blitt innfanget et par uker tidligere hadde ikke dette problemet eksistert.

Anonymkode: cd13b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes sikkert en løsning... men deg planen vi hadde innebar allerede alle feriedager. Permisjon over 59 uker blir vanskelig når det blir 20% innhugg i økonomien og far er student.

Ærlig talt, jeg jobber hardt, og det har jeg gjort i mange år.. at det skal være så økonomisk vanskelig for en sykepleier som jobber til alle døgnets tider for kommune og stat å klare seg greit økonomisk i Norge under barseltiden synes jeg er leit. Hadde de kunne behovsprøvd permisjonsfordelingen.  Og hadde jeg vært alene med ungen hadde det heller ikke vært noe problem da de 10ukene hadde falt over på meg.

Men jeg synes slik skal kunne tilpasser familiers individuelle behov. Hadde far kunne overført de ukene til meg så hadde situasjonen for familien seg totalt annerledes ut, og jeg skjønner ikke problemet med å kunne tilpasse individuelt!  Hadde ingen blitt innfanget et par uker tidligere hadde ikke dette problemet eksistert.

Anonymkode: cd13b...36d

Men far går på AAP? Hvis han er for syk til å ta hånd om barnet så kan du søke om å få overført fedrekvoten til deg.

Det høres jo ikke ut som om det er de 4 ukene som er problemet, men hele fedrekvoten i seg selv. Dette visste du vel om da dere unnfanget barnet også?

Anonymkode: 5dae4...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...