Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Geirfuglen skrev:

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

I utgangspunktet har far ti uker pappaperm nå. Så er spørsmålet om denne skal utvides med fire nye uker. Dette er uker som kommer i tillegg. Altså er det ikke uker som moren vil få eller som moren har. Det er helt frivillig om man vil ta ut disse ukene. Det blir et nytt tilbud for dem som ønsker det. Hvordan er det negativt?

Det kommer ikke 4 ekstra uker, det vil bli tilbakeført 4 uker fra fellesperioden. Den totale permisjonen på 49/59 uker vil ikke endres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/17/2017 at 11:25 PM, Geirfuglen said:

Nei, de mister dem ikke. Det er i tillegg.

 

22 hours ago, Geirfuglen said:

Det er nye uker. Så det er at man ikke får dem, eller at far får dem. Det er ikke noe mor mister.

 

23 minutes ago, Minlillelykke said:

Det kommer ikke 4 ekstra uker, det vil bli tilbakeført 4 uker fra fellesperioden. Den totale permisjonen på 49/59 uker vil ikke endres

Jeg tror hva folk mener er at før fikk moren de 49/59 uker.  Nå at pappaperm har blitt introdusert føler mange at moren har nå "mistet" sine uker siden de var gitt til far og hvis far bestemmer å ikke ha pappaperm, mister de da de ukene faren skulle ha.  

Det kommer alltid å være folk som er misfornøyd.  Du har mødre som ser permisjon KUN som deres og vil ikke at pappa skal ha noen som helst. Du har fedre som vil ikke slutte å jobbe i 2.5 måneder for å være hjemme med barn, og du har foreldre som elsker hvordan dette har blitt.  Alle kan ikke være fornøyd med hvordan det er - men pappaperm blir aldri tatt bort igjen, så folk må bare leve med hvordan det er! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Outlander skrev:

 

 

Jeg tror hva folk mener er at før fikk moren de 49/59 uker.  Nå at pappaperm har blitt introdusert føler mange at moren har nå "mistet" sine uker siden de var gitt til far og hvis far bestemmer å ikke ha pappaperm, mister de da de ukene faren skulle ha.  

Det kommer alltid å være folk som er misfornøyd.  Du har mødre som ser permisjon KUN som deres og vil ikke at pappa skal ha noen som helst. Du har fedre som vil ikke slutte å jobbe i 2.5 måneder for å være hjemme med barn, og du har foreldre som elsker hvordan dette har blitt.  Alle kan ikke være fornøyd med hvordan det er - men pappaperm blir aldri tatt bort igjen, så folk må bare leve med hvordan det er! 

Ja, det virker sånn. Men mor har aldri hatt 49/59 uker. Det er poenget. Fram til 2013 hadde mor adgang til max 35 uker, og så i 2013 ble fire uker overført fra fars permisjon til fellesdelen. Det er disse fire ukene regjeringen nå ønsker å føre tilbake. Jeg tror mange har en litt urealistisk forestilling av hvordan det egentlig var før.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn en stund siden- ja, jeg fikk velge mellom 10 måneder med 100% lønn og 12 måneder med 80% lønn med alle (42 og 52 uker) -stemmer ikke 49/59 uker.  Ingen av dette tok faren seg av.  I tillegg tok jeg 5 uker ferie når jeg var ferdig med permisjon og han tok sin 5 uker ferie samtidig.  Så reiste vi bort.  Den tiden da fikk faren 4 uker permisjon, da tok han dette samtidig som jeg hadde ferie det ene året (slutten av året) og 5 uker ferie første delen av neste år (mens jeg tok min ferie for neste år samtidig) .  Da var vi begge borte i 9 uker.  

Endret av Outlander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når trer dette i kraft? Barn født etter.. hvilken dato?

Noen som vet?

Anonymkode: e3ffa...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert på det her altså...vi er voksne mennesker vi klarer å bestemme dette selv oss i familien i mellom!

Vi har så vidt kommet oss ovenpå igjen etter enormt pengetap når sønnen vår ble født for 15 mnd siden, og nå er det ny unge på vei. Vi har ikke råd til at han går uten lønn i tre måneder! Jeg tjener svært lite. Det var så ille en stund at vi vurderte abort liksom etter vi fant ut av dette...i stede så må fars permisjon bare falle helt bort og jeg må slutte i jobben min for å være hjemme med ungene. Det taper vi mindre på liksom. Takk skarru faen meg ha venstresiden!!!!!!

Anonymkode: a5772...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så irritert på det her altså...vi er voksne mennesker vi klarer å bestemme dette selv oss i familien i mellom!

Vi har så vidt kommet oss ovenpå igjen etter enormt pengetap når sønnen vår ble født for 15 mnd siden, og nå er det ny unge på vei. Vi har ikke råd til at han går uten lønn i tre måneder! Jeg tjener svært lite. Det var så ille en stund at vi vurderte abort liksom etter vi fant ut av dette...i stede så må fars permisjon bare falle helt bort og jeg må slutte i jobben min for å være hjemme med ungene. Det taper vi mindre på liksom. Takk skarru faen meg ha venstresiden!!!!!!

Anonymkode: a5772...a6a

Dette er AP. De er i sentrum, og ikke et snev av venstre.

Dette berører uansett ikke deg, med mindre du er kun 2 måneder på vei. Og om det berører deg, så er det ikke som om mannen din får 0 kr i lønn som du fremstiller det. Om det er så ille, så får dere begynne å spare nå. Latterlig å skylde på staten, alle vet hvordan man blir gravid. Det er snakk om én måned ekstra med mindre lønn for dere... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når trer dette i kraft? Barn født etter.. hvilken dato?

Noen som vet?

Anonymkode: e3ffa...d2a

01.07.2018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mnjah skrev:

Dette er AP. De er i sentrum, og ikke et snev av venstre.

Dette berører uansett ikke deg, med mindre du er kun 2 måneder på vei. Og om det berører deg, så er det ikke som om mannen din får 0 kr i lønn som du fremstiller det. Om det er så ille, så får dere begynne å spare nå. Latterlig å skylde på staten, alle vet hvordan man blir gravid. Det er snakk om én måned ekstra med mindre lønn for dere... 

Nei, hvis far er selvstendig næringsdrivende kan det i noen bransjer bety mange måneder uten lønn etter permisjonen.

Anonymkode: d7275...06e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så irritert på det her altså...vi er voksne mennesker vi klarer å bestemme dette selv oss i familien i mellom!

Vi har så vidt kommet oss ovenpå igjen etter enormt pengetap når sønnen vår ble født for 15 mnd siden, og nå er det ny unge på vei. Vi har ikke råd til at han går uten lønn i tre måneder! Jeg tjener svært lite. Det var så ille en stund at vi vurderte abort liksom etter vi fant ut av dette...i stede så må fars permisjon bare falle helt bort og jeg må slutte i jobben min for å være hjemme med ungene. Det taper vi mindre på liksom. Takk skarru faen meg ha venstresiden!!!!!!

Anonymkode: a5772...a6a

Selvfølgelig må du ikke slutte i jobben din. 

Dere har barnehage eller dagmamma f.eks. eller så har,du rett på ulønnet perm. 

Ikke skyld på staten for at dere ikke klarer å ta ansvar. 

Anonymkode: b0fcb...1f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mnjah skrev:

Dette er AP. De er i sentrum, og ikke et snev av venstre.

Dette berører uansett ikke deg, med mindre du er kun 2 måneder på vei. Og om det berører deg, så er det ikke som om mannen din får 0 kr i lønn som du fremstiller det. Om det er så ille, så får dere begynne å spare nå. Latterlig å skylde på staten, alle vet hvordan man blir gravid. Det er snakk om én måned ekstra med mindre lønn for dere... 

Min mann driver for seg selv. Men utgiftene løper selv om det ikke er inntekt. Så vi får etterslep på lønn og på utgifter. Og det er ikke sånn *poff* da var månedene over og alt er tilbake til normalen, nei. Det tar i tillegg til de månedene uten lønn omtrent flere måneder for å jobbe inn tapet. Altså vi snakker vel rundt 7-9 mnd før alt er som før. Også må han opp på samme nivå som før. Klientene mister han jo å, så de må jo erstattes for å få inn lik sum.

Jeg vet ikke med deg, men vi har ikke råd til å miste 3/4 av inntekten vår over så lang tid. Så rike er vi ikke. Ikke har vi sjans i helvete til å spare opp en sånn sum heller. Jeg er litt over tre måneder på vei og må slutte i jobben min for å ta vare på ungene våre pga dette. Det er ikke greit. Det burde vært opp til hver familie hvordan de velger å fordele permisjonen. Sånn som det er nå med tvang, så tvinger de meg ut av arbeidslivet.

Verden er ikke sort hvitt.

Anonymkode: a5772...a6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må du ikke slutte i jobben din. 

Dere har barnehage eller dagmamma f.eks. eller så har,du rett på ulønnet perm. 

Ikke skyld på staten for at dere ikke klarer å ta ansvar. 

Anonymkode: b0fcb...1f7

jeg setter ikke så liten baby i barnehagen eller hos dagmamma. 

Det er definitivt staten sin feil at jeg blir presset ut av arbeidslivet pga graviditeten. Vi går konkurs omtrent om han må være hjemme i tre måneder. Så vi må prioritere familien. Det er akkurat det som er å ta ansvar.

Derimot burde staten endre praksisen så familier selv kan velge oppdeling av permisjon. Slik tvang hører ikke hjemme i 2017.

Anonymkode: a5772...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann driver for seg selv. Men utgiftene løper selv om det ikke er inntekt. Så vi får etterslep på lønn og på utgifter. Og det er ikke sånn *poff* da var månedene over og alt er tilbake til normalen, nei. Det tar i tillegg til de månedene uten lønn omtrent flere måneder for å jobbe inn tapet. Altså vi snakker vel rundt 7-9 mnd før alt er som før. Også må han opp på samme nivå som før. Klientene mister han jo å, så de må jo erstattes for å få inn lik sum.

Jeg vet ikke med deg, men vi har ikke råd til å miste 3/4 av inntekten vår over så lang tid. Så rike er vi ikke. Ikke har vi sjans i helvete til å spare opp en sånn sum heller. Jeg er litt over tre måneder på vei og må slutte i jobben min for å ta vare på ungene våre pga dette. Det er ikke greit. Det burde vært opp til hver familie hvordan de velger å fordele permisjonen. Sånn som det er nå med tvang, så tvinger de meg ut av arbeidslivet.

Verden er ikke sort hvitt.

Anonymkode: a5772...a6a

Hvis du er litt over 3 måneder på vei, så berører jo ikke dette deg i det hele tatt. 

Det er snakk om en måned ekstra forøvrig, den kan far velge å gradere til ungene er 3 år. Til jul, høytid etc. Så skjønner ikke all klagingen for 4 uker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/19/2017 at 12:01 AM, Maleficenta said:

Men hvor kjekt er det for barnet å være hjemme med en far som kanskje bare syns det er drit og bare vil tilbake på jobb? Fedrekvoten er toppers for de fedrene som gladelig vil ha den men....

Mødrekvoten er jo vilkårløs. Iallefall de første er det 6 ukene må jo mor ta enten hun vil eller ikke

 

Hva i all verden er dette for et syn på menn - at det er helt greit for dem å oppføre seg som selvsentrerte 16-åringer som «bare vil gjøre det som er gøy»?

«Buhu, dakars meg/mann som må ta ansvar og passe avkommet sitt»..? Pappakvoten er ikke et underholdningstilbud for fars fornøyelses skyld, selv om mange fedre heldigvis koser seg i permisjon. Kvoten er en av flere mekanismer som er med på å styrke fars ansvar, evne og rettigheter som omsorgsperson. 

For å snu på det: Har mor samme exitmulighet i din verden? Om hun hater barselperioden, eller resten av permisjonstiden, med alskens kroppslige utfordringer i tillegg, så skal staten ta ansvar for at hun skal slippe?

Og de første seks ukene er overhodet ikke uten vilkår, det er bare enklere; vilkåret er at man har født barn. 

 

Anonymkode: 38d8b...234

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg setter ikke så liten baby i barnehagen eller hos dagmamma. 

Det er definitivt staten sin feil at jeg blir presset ut av arbeidslivet pga graviditeten. Vi går konkurs omtrent om han må være hjemme i tre måneder. Så vi må prioritere familien. Det er akkurat det som er å ta ansvar.

Derimot burde staten endre praksisen så familier selv kan velge oppdeling av permisjon. Slik tvang hører ikke hjemme i 2017.

Anonymkode: a5772...a6a

Nei, det er helt og holdent din egen feil at du ble gravid. Det kan staten ingen ting for. 

Han må ingen ting. Fedrekvotener helt frivillig. 

Beklagelugvis så er det for veldig mange fedre vanskelig å få noe perm om ikke pappapermen er lovfester. Dessuten er denne vare en tilbakestilling til hvordan det pleide å være, ogdet vanskeliggjør ikke noe fir deg. 

At du heller velger å slutte i jobben, enn å benytte deg av barnehage(det er mange,steder helt normalt å.måtte jobbe fra barnet er veldig lite), får du skylde deg selv. 

At du tror du kan leve på staten uforbeholdent er ikke staten sin feil. 

Anonymkode: b0fcb...1f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er helt og holdent din egen feil at du ble gravid. Det kan staten ingen ting for. 

Han må ingen ting. Fedrekvotener helt frivillig. 

Beklagelugvis så er det for veldig mange fedre vanskelig å få noe perm om ikke pappapermen er lovfester. Dessuten er denne vare en tilbakestilling til hvordan det pleide å være, ogdet vanskeliggjør ikke noe fir deg. 

At du heller velger å slutte i jobben, enn å benytte deg av barnehage(det er mange,steder helt normalt å.måtte jobbe fra barnet er veldig lite), får du skylde deg selv. 

At du tror du kan leve på staten uforbeholdent er ikke staten sin feil. 

Anonymkode: b0fcb...1f7

Man skatter gjennom hele arbeidslivet for slike goder, så det er ikke slik at man lever på staten. 

Og det er helt uholdbart å sende barn på 7 mnd i barnehagen. Men ammer ofte mer enn de spiser fast føde og er fremdeles avhengig av en trygg omsorgsperson. Livet i barnehagen er tøft for de små.

Anonymkode: 4d66b...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

jeg setter ikke så liten baby i barnehagen eller hos dagmamma. 

Det er definitivt staten sin feil at jeg blir presset ut av arbeidslivet pga graviditeten. Vi går konkurs omtrent om han må være hjemme i tre måneder. Så vi må prioritere familien. Det er akkurat det som er å ta ansvar.

Derimot burde staten endre praksisen så familier selv kan velge oppdeling av permisjon. Slik tvang hører ikke hjemme i 2017.

Anonymkode: a5772...a6a

Hvorfor i all verden tar du ikke ulønnet permisjon i stedetfor å slutte...??? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mnjah skrev:

01.07.2018

Takk! Venter barn i mai, da mister jeg ikke de fire ukene!! :nori:

Anonymkode: e3ffa...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mnjah skrev:

01.07.2018

Så for foreldre med barn som blir født før dette, så gjelder de gamle reglene?

Anonymkode: f5331...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man dømmer ut i fra KG, skulle man tro alle mødre i Norge var sammen med fedre som er selvstendig nærinsdrivende

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...