Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Ja, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye negativitet i denne tråden? Dette er jo kjempebra? :klo:

Masse damer her som er for likestilling, men bare når det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Masse damer her som er for likestilling, men bare når det passer dem.

De fleste som har vært negativ til økt pappaperm i denne tråden virker også negativ til likestilling. Og motsatt.

Anonymkode: fd75c...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man gikk fra 12 til 14 til 10 og nå tilbake til 14. Man kan i høyden snakke om at mor midlertidig har disponert uker som i utgangspunktet var gitt til far. Det er altfor kort tid til at mor kan kreve noe hevd på disse ukene.

Anonymkode: fd75c...778

Det stemmer.  Det var venstresiden, med Gro Harlem Brundtland, som først innførte fedrekvote i 1993.  Den var på 4 uker da. 
I de følgende år økte kvoten, og i 2013 økte Stoltenberg-regjeringen den til 14 uker. 

Før forrige stortingsvalg sa både FrP og Høyre at de ville fjerne fedrekvoten helt.  Det gjorde de ikke, men de reduserte den fra 14 til 10 uker i 2014.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvem disse superdamene er som syns det er helt uproblematisk å gå tilbake i jobb tidlig og at permisjonen kan far ta seg av.... Aldri møtt noen av de. Ei heller har jeg møtt en far som ønsker å gå hjemme med en baby som fortsatt får morsmelk. Flaske er jo det enkleste i verden, ikke sant?

Jeg hadde en grusom fødsel. Vi var knapt kommet hjem fra sykehuset før far måtte på jobb. Jeg hadde ingen andre til å hjelpe meg, så de første ukene hjemme var helt jævlige. Skal far få mer permisjon, så bør det heller legges på 14 dager ekstra så far kan være hjemme den første mnd til barnet. Da får mor kjangs til å hente seg litt inn mellom ammetoktene.

Barnet vårt var litt over 8 mnd når jeg måtte tilbake i jobb. Vi hadde ikke råd til ulønnet permisjon. Jeg ammet fortsatt mye og far kunne ikke begripe hvordan dette skulle gå. Han fikk ikke lov til å overføre noen uker til meg. Han ville heller vere hjemme med et større barn.. Ammefri!? Funker ikke når man må kjøre 45 min i bil en vei til arbeidsplassen. Pumpe!? Vi prøvde å forberede oss på dette i månedsvis. Prøvde hardt og lenge til å få barnet til å ta flaske. Ikke snakk om..  Jeg hadde heller ikke kommet meg skikkelig etter den vanskelige fødselen. Tror dere jeg holdt ut lenge på jobb eller? 100% sykemeldt. Det var for tidlig å gå i jobb. 

Ja, jeg blir forbannet for at politikere skal bestemme permisjonen. Det bør legges opp til at mor kan være hjemme i 52 uker. Og visst det er så jævla viktig for far å gå hjemme, så kan de ukene hans komme i tillegg og ikke som en del av permisjonen. På noen områder så kan man faktisk ikkje likestille kjønn, sånn er det bare, ferdig snakka. 

Anonymkode: 346d7...e02

Hvis barnet var 8 måneder og fortsatt ammet mye er det din skyld.  Det er rett og slett mulig å jobbe med å få barn til å ta flaske - men mange mødre er mer knyttet til å amme en at barn TRENGER det.  Hva tror du ville ha skjedd hvis noe helt grusomt skjedde med deg en dag (dessverre) - ja, barnet ville ikke sulte i hjel. Når den er sulten, tar den flasken, eller kopp.  

 

Anonymkode: 2eb68...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor folk har barn- høres ut som nesten INGEN tåler å føde og klarer seg med småbarn lenger.  

Anonymkode: 2eb68...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet var 8 måneder og fortsatt ammet mye er det din skyld.  Det er rett og slett mulig å jobbe med å få barn til å ta flaske - men mange mødre er mer knyttet til å amme en at barn TRENGER det.  Hva tror du ville ha skjedd hvis noe helt grusomt skjedde med deg en dag (dessverre) - ja, barnet ville ikke sulte i hjel. Når den er sulten, tar den flasken, eller kopp.  

 

Anonymkode: 2eb68...9bb

Prøver du å gjøre det til en negativ greie at en 8 mnd gammel baby fortsatt ammes? Hallo?

Anonymkode: 99f71...01b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor folk har barn- høres ut som nesten INGEN tåler å føde og klarer seg med småbarn lenger.  

Anonymkode: 2eb68...9bb

Best du forblir barnløs da.

Anonymkode: 99f71...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Prøver du å gjøre det til en negativ greie at en 8 mnd gammel baby fortsatt ammes? Hallo?

Anonymkode: 99f71...01b

Lese problemer? Prøv igjen.  Og jeg har barn takk....Stapp ikke puppen i munnen 24/7 når de var 8 måneder gammel.  

Anonymkode: 2eb68...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvem disse superdamene er som syns det er helt uproblematisk å gå tilbake i jobb tidlig og at permisjonen kan far ta seg av.... Aldri møtt noen av de. Ei heller har jeg møtt en far som ønsker å gå hjemme med en baby som fortsatt får morsmelk. Flaske er jo det enkleste i verden, ikke sant?

Jeg hadde en grusom fødsel. Vi var knapt kommet hjem fra sykehuset før far måtte på jobb. Jeg hadde ingen andre til å hjelpe meg, så de første ukene hjemme var helt jævlige. Skal far få mer permisjon, så bør det heller legges på 14 dager ekstra så far kan være hjemme den første mnd til barnet. Da får mor kjangs til å hente seg litt inn mellom ammetoktene.

Barnet vårt var litt over 8 mnd når jeg måtte tilbake i jobb. Vi hadde ikke råd til ulønnet permisjon. Jeg ammet fortsatt mye og far kunne ikke begripe hvordan dette skulle gå. Han fikk ikke lov til å overføre noen uker til meg. Han ville heller vere hjemme med et større barn.. Ammefri!? Funker ikke når man må kjøre 45 min i bil en vei til arbeidsplassen. Pumpe!? Vi prøvde å forberede oss på dette i månedsvis. Prøvde hardt og lenge til å få barnet til å ta flaske. Ikke snakk om..  Jeg hadde heller ikke kommet meg skikkelig etter den vanskelige fødselen. Tror dere jeg holdt ut lenge på jobb eller? 100% sykemeldt. Det var for tidlig å gå i jobb. 

Ja, jeg blir forbannet for at politikere skal bestemme permisjonen. Det bør legges opp til at mor kan være hjemme i 52 uker. Og visst det er så jævla viktig for far å gå hjemme, så kan de ukene hans komme i tillegg og ikke som en del av permisjonen. På noen områder så kan man faktisk ikkje likestille kjønn, sånn er det bare, ferdig snakka. 

Anonymkode: 346d7...e02

Kjenner jeg blir svært provosert av holdninger som dine!  Var det kvinner som deg jeg gikk i protesttog for, samlet underskrifter for og brukte min stemmerett for?  For lengre permisjon, flere og bedre barnehageplasser,  for SFO-plasser og for at barnas fedre i større grad skulle kunne delta i barnas oppvekst?  Alt dette er ingen selvfølge!

Nå er det på tide å likedele foreldrepermisjonen.  Det vil likestille mor og far som omsorgspersoner og gi begge kjønn like muligheter til å satse både på familie og yrkeskarriere. Permisjonstiden vil ikke lenger være mors rettighet, men begge foreldres delte rettighet. Far vil ikke lenger trenge å forhandle med arbeidsgiver eller mor om å ta ut lengre foreldrepermisjon. Og ikke minst; Arbeidsgivere vil vurdere arbeidssøkere likere ved ansettelser og forfremmelser, da de kan forvente omtrent like langt fravær for både kvinner og menn ved barnefødsler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet var 8 måneder og fortsatt ammet mye er det din skyld.  Det er rett og slett mulig å jobbe med å få barn til å ta flaske - men mange mødre er mer knyttet til å amme en at barn TRENGER det.  Hva tror du ville ha skjedd hvis noe helt grusomt skjedde med deg en dag (dessverre) - ja, barnet ville ikke sulte i hjel. Når den er sulten, tar den flasken, eller kopp.  

 

Anonymkode: 2eb68...9bb

Nå overdriver du veldig! 

Anonymkode: 9e63e...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lese problemer? Prøv igjen.  Og jeg har barn takk....Stapp ikke puppen i munnen 24/7 når de var 8 måneder gammel.  

Anonymkode: 2eb68...9bb

Det heter leseproblemer.

du sitter altså på fasiten angående amming. Spennende. Kan du forklare meg hvor ofte du tillater verdens mødre å amme sitt barn på 8 mnd? 

Anonymkode: 99f71...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet var 8 måneder og fortsatt ammet mye er det din skyld.  Det er rett og slett mulig å jobbe med å få barn til å ta flaske - men mange mødre er mer knyttet til å amme en at barn TRENGER det.  Hva tror du ville ha skjedd hvis noe helt grusomt skjedde med deg en dag (dessverre) - ja, barnet ville ikke sulte i hjel. Når den er sulten, tar den flasken, eller kopp.  

 

Anonymkode: 2eb68...9bb

Selvfølgelig, men det betyr jo ikke at det er best for barnet. Naturlig ammeslutt er bedre enn å la ungen skrike til den tar flaske. For øvrig tar ikke min unge flaske. Og han liker ikke morsmelkerstatning, han bare spytter det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet. Vi prøver å bli gravid nå og merker dette permisjonsgreiene er litt forvirrende, så mulig jeg tar feil. Far vil ha 14 uker uansett tenker jeg, han gleder seg til pappaperm. Vi har begge 100% fast jobb, men ikke spesielt høy lønn, så vi må nok ha 100% permisjon, som jeg forstår som 49 uker. Minus 14 uker for han, og så blir det jo fort 4 uker perm før fødsel da jeg sikkert som førstegangsfødende går litt over tia. Det betyr ca 31 uker perm for meg, det er vel litt over 6 mnd. Det burde jo gå akkurat i forhold til amming, hvis jeg også får ammefri og kan gå litt før eller komme litt senere på jobb. Men jeg har vel også 4 uker ferie å ta av, må pappapermen tas først, eller kan jeg ta ferien min først? Isåfall blir det jo over 7 mnd før pappa overtar. 

Anonymkode: f7a84...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt problemet. Vi prøver å bli gravid nå og merker dette permisjonsgreiene er litt forvirrende, så mulig jeg tar feil. Far vil ha 14 uker uansett tenker jeg, han gleder seg til pappaperm. Vi har begge 100% fast jobb, men ikke spesielt høy lønn, så vi må nok ha 100% permisjon, som jeg forstår som 49 uker. Minus 14 uker for han, og så blir det jo fort 4 uker perm før fødsel da jeg sikkert som førstegangsfødende går litt over tia. Det betyr ca 31 uker perm for meg, det er vel litt over 6 mnd. Det burde jo gå akkurat i forhold til amming, hvis jeg også får ammefri og kan gå litt før eller komme litt senere på jobb. Men jeg har vel også 4 uker ferie å ta av, må pappapermen tas først, eller kan jeg ta ferien min først? Isåfall blir det jo over 7 mnd før pappa overtar. 

Anonymkode: f7a84...9fc

Du kan forlenge permisjonen din med ferie før pappaen tar permisjon. Slik gjorde vi det sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det heter leseproblemer.

du sitter altså på fasiten angående amming. Spennende. Kan du forklare meg hvor ofte du tillater verdens mødre å amme sitt barn på 8 mnd? 

Anonymkode: 99f71...01b

Skjønner ingenting du skriver.  Jeg har ikke sagt en eneste ord om at mødrene skal ikke amme sine barn når de er 8 måneder.  Mine kommentarer er i response til ts og andre som sier at å må begynne å jobbe når barna er 8 måneder betyr at de mister melken ie ammeslutt og at deres barn ammer fortsatt veldig mye.  Kjenner MANGE mødre som fortsatt ammer etter de har begynt i full jobb.  Det går, men ikke hvis moren bruker sin avhengigheten med amming mot fedrene å få lengre permisjon.

Anonymkode: 2eb68...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Masse damer her som er for likestilling, men bare når det passer dem.

Er for likestilling, men også for retten til å bestemme selv! Synes det er jævla drøyt at staten skal blande seg bort i hvordan en familie organiserer seg! 

 Nå var heldigvis ikke dette trådt i kraft da vi hadde småbarn. mannen min driver et enkeltmannsforetak og kan ikke bare ta permisjon i mange uker. Den gangen det gjaldt oss var firmaet i tillegg nyoppstartet. Vi prøvde å få farens uker overført til meg med den begrunnelsen, men neida. De ukene gikk vi glipp av.  

Anonymkode: 6bfae...f7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/13/2017 at 1:40 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvem disse superdamene er som syns det er helt uproblematisk å gå tilbake i jobb tidlig og at permisjonen kan far ta seg av.... Aldri møtt noen av de. Ei heller har jeg møtt en far som ønsker å gå hjemme med en baby som fortsatt får morsmelk. Flaske er jo det enkleste i verden, ikke sant?

Jeg hadde en grusom fødsel. Vi var knapt kommet hjem fra sykehuset før far måtte på jobb. Jeg hadde ingen andre til å hjelpe meg, så de første ukene hjemme var helt jævlige. Skal far få mer permisjon, så bør det heller legges på 14 dager ekstra så far kan være hjemme den første mnd til barnet. Da får mor kjangs til å hente seg litt inn mellom ammetoktene.

Barnet vårt var litt over 8 mnd når jeg måtte tilbake i jobb. Vi hadde ikke råd til ulønnet permisjon. Jeg ammet fortsatt mye og far kunne ikke begripe hvordan dette skulle gå. Han fikk ikke lov til å overføre noen uker til meg. Han ville heller vere hjemme med et større barn.. Ammefri!? Funker ikke når man må kjøre 45 min i bil en vei til arbeidsplassen. Pumpe!? Vi prøvde å forberede oss på dette i månedsvis. Prøvde hardt og lenge til å få barnet til å ta flaske. Ikke snakk om..  Jeg hadde heller ikke kommet meg skikkelig etter den vanskelige fødselen. Tror dere jeg holdt ut lenge på jobb eller? 100% sykemeldt. Det var for tidlig å gå i jobb. 

Ja, jeg blir forbannet for at politikere skal bestemme permisjonen. Det bør legges opp til at mor kan være hjemme i 52 uker. Og visst det er så jævla viktig for far å gå hjemme, så kan de ukene hans komme i tillegg og ikke som en del av permisjonen. På noen områder så kan man faktisk ikkje likestille kjønn, sånn er det bare, ferdig snakka. 

Anonymkode: 346d7...e02

Ved åtte måneder spiser barnet også babymat og grøt. Og disse superkvinnene finner du overalt på kloden. Bortsett fra i enkelte kvinnesegmenter i den vestlige verden, bl.a. en pool med selvmedlidende norske kvinner.

Nå hadde jo dere en situasjon preget av kombinasjon av flere uheldige omstendigheter som lang reisevei til jobben og en unge som bare tok til seg morsmelk. Det kan ikke sies å være vanlig, og kan derfor ikke være førende for politikken. Da får man ty til unntaksbestemmelser, som mulighet til sykemelding. Men må si jeg er skeptisk til det når det altså handler om et barn på åtte måneder er så avhengig av puppen at åtte timers fravær ikke lar seg gjøre. 

Anonymkode: 38d8b...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Zienna skrev:

Kjenner jeg blir svært provosert av holdninger som dine!  Var det kvinner som deg jeg gikk i protesttog for, samlet underskrifter for og brukte min stemmerett for?  For lengre permisjon, flere og bedre barnehageplasser,  for SFO-plasser og for at barnas fedre i større grad skulle kunne delta i barnas oppvekst?  Alt dette er ingen selvfølge!

Nå er det på tide å likedele foreldrepermisjonen.  Det vil likestille mor og far som omsorgspersoner og gi begge kjønn like muligheter til å satse både på familie og yrkeskarriere. Permisjonstiden vil ikke lenger være mors rettighet, men begge foreldres delte rettighet. Far vil ikke lenger trenge å forhandle med arbeidsgiver eller mor om å ta ut lengre foreldrepermisjon. Og ikke minst; Arbeidsgivere vil vurdere arbeidssøkere likere ved ansettelser og forfremmelser, da de kan forvente omtrent like langt fravær for både kvinner og menn ved barnefødsler.

Men det er jo ikke bare kvinners feil at fedrene tar minst permisjon. Ofte så ønsker fedrene minst mulig permisjon. Og fedrekvoten hadde vært fin den om den tok hensyn til alle yrkesgrupper. Og så er det teit at det må dokumenteres at mor er i en form for aktivitet, enten i arbeid, utdanning og aktivt arbeidssøkende for at fedrene skal få innvilget foreldrepenger de ti ukene. Kreves ikke lignende dokumentasjon motsatt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Men det er jo ikke bare kvinners feil at fedrene tar minst permisjon. Ofte så ønsker fedrene minst mulig permisjon. Og fedrekvoten hadde vært fin den om den tok hensyn til alle yrkesgrupper. Og så er det teit at det må dokumenteres at mor er i en form for aktivitet, enten i arbeid, utdanning og aktivt arbeidssøkende for at fedrene skal få innvilget foreldrepenger de ti ukene. Kreves ikke lignende dokumentasjon motsatt

Nei, det er ikke bare kvinners feil.  Gamle kjønnsmønstre er vanskelig å bli kvitt.  Det synes som bare ett virker, at samfunnet forventer og legg press og føringer. 
Å javel..  Så far må dokumentere at mor er sysselsatt utenfor hjemmet, men ikke motsatt?  Så merkelig..  Hva er grunnen for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at far ikke har egen opptjeningsrett synes jeg er en langt viktigere sak enn disse fire ukene fra eller til, men det blir liksom aldri noen skikkelig politisk debatt omkring det. Hvorfor?? Hvorfor er disse fire ukene SÅ viktige at vi med fire års mellomrom må krangle om dem. Men den manglende selvstendige opptjeningsretten hadde nok ikke fått 14 sider på KG... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...