JackIost Skrevet 10. mars 2017 #141 Skrevet 10. mars 2017 16 timer siden, Sitronmelis skrev: Bloggerne i går (Og klipp for dagens episode): Bare jeg som reagerte på at Ørjan hadde fått mora til Marna til å komme på besøk å holde orden i heimen mens Marna er på farmen? Han bestilte mat på døra? Fra godt levert eller noe, mange mange poser, og ba henne om å sette det i kjøleskapet, mens han stakk ut.. Herregud vær litt MANN da, Ørjan. Skryter av at det er så lett med barna og alt som skal gjøres mens Marna er borte, men så får han hjelp.. Hadde nektet blankt om jeg var mora til Marna. Er da ikke noe i veien med at barna får tilbringe litt tid med henne, vel? Han hadde nok klart seg fint om hun ikke hadde kunnet, men er ikke akkurat noe p lage oppstyr om
JackIost Skrevet 10. mars 2017 #142 Skrevet 10. mars 2017 19 timer siden, Virilja skrev: Jeg snakker dansk med min danske mann Helt greit at du gjør det, synes jeg Det er helt vanlig å legge om alt etter hvem man snakker med Min far var for eksempel fra et sted men flyttet til en annen kant av landet da han var 7. Løsningen ble å snakke foreldrenes dialekt hjemme og den lokale dialekten på skolen. Jeg vil nok ikke gjort noe sånt selv, men til en viss grad tilpasse de fleste språk/tonefall til den man snakker med, så at noen reagerer på det her er vel mest for å ha noe å reagere på 1
penny_ Skrevet 10. mars 2017 #143 Skrevet 10. mars 2017 På 5.3.2017 den 21.31, AnonymBruker skrev: Akkurat det synes jeg faktisk er behagelig, at folk er rolige når de snakker. Verste jeg vet er folk som snakker så fort at det høres ut som de skal rekke et tog. Anonymkode: cd403...2cd Enig. Jeg klarer ikke å slappe av når jeg hører på Kristine. Da er det litt deilig når Louise kommer på skjermen igjen 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #144 Skrevet 10. mars 2017 Louise høres ut som en 40 åring fra Frogner når hun snakker. Ikke at det er noe negativt. Anonymkode: 61a47...ac7 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #145 Skrevet 10. mars 2017 13 timer siden, mjauritz skrev: Men kjøper du også dansk folkedrakt etter 1 år sammen? Det at Tonje har investert i en samekofte bygger under mitt forrige innlegg. Det kan være vanskelig for mange å se kofta som noe annet enn en annerledes bunad, men for de(oss) som faktisk kommer fra denne kulturen betyr det å kunne gå med den offentlig mye. Samenes historie og kultur er litt spesiell, og det er først de siste årene at det har blitt "kult" (for noen) å være same. Det at Tonje har et så sterkt behov for å ha denne kulturen og begynner å investere masse tusenlapper i folkedrakter og legger om dialekten sin er spesielt. Jeg skjønner godt hvorfor flere reagerer (hun sa at at hun hadde fått seg kofte var blitt tatt imot forskjellig) når man rett og slett går å adopterer noen andre sin kultur uten videre. Det er spesielt med akkurat det å være samisk (på samme måte som jeg tror det er litt spesielt for mange å være jøde) fordi det er en kultur og en historie som har blitt behandlet veldig dårlig i Norge. Jeg har slekt som har blitt behandlet som søppel av den ene grunnen at de er samiske. For meg er det en del av min kultur som jeg er veldig stolt av, og jeg føler det på en måte er litt respektløst det hun holder på med. Det kan være vanskelig å forstå, kanskje... men alle andre samiske jeg har snakket med i det siste har også reagert på hennes måte(?) på programmet. Det er en grunn til at flere i Karasjok (eller Kautokeino, eller hvor hun nå er) reagerte på at hun skaffet seg kofte. Det er ikke en alminnelig festdrakt som man kjøper seg fordi man syntes den er fin. Jeg skal ikke prøve å sette meg inn i hvordan det er å være oppvokst med en samisk bakgrunn, det ligger mye der som vi andre ikke vet eller forstår. Men når hun så tydelig er helt forelsket i Finnmark og den samiske kulturen, er det ikke også litt..hyggelig? Hun er jo ikke en turist som bare "omgz fine farger på samekofta, jeg kjøper en sånn", hun virker oppriktig interessert i å lære om kulturen? Men for all del, kanskje jeg tar feil. :-) Anonymkode: f572c...f41 27
Puny Skrevet 10. mars 2017 #146 Skrevet 10. mars 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt latterlig når hun ikke er fra Oslo vest, da. Hun er jo fra østkanten. Blir så patetisk når folk utenfor Oslo vest prøver å snakke pent. Anonymkode: fd179...33b Hvor i Oslo er hun fra?
plastfolien Skrevet 10. mars 2017 #147 Skrevet 10. mars 2017 HERREGUD så irriterende det er med Tonje som snakker med kautokeino-dialekta si. Hun prøver for hardt. Det blir for fake. Jeg må rett og slett spole meg fremover, blir så flau av å høre på 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #148 Skrevet 10. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Louise høres ut som en 40 åring fra Frogner når hun snakker. Ikke at det er noe negativt. Anonymkode: 61a47...ac7 Jo, det er ganske negativt når hun ikke kommer derfra i det hele tatt. Da blir det bare pompøst og pinlig. Anonymkode: fd179...33b 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #149 Skrevet 10. mars 2017 1 time siden, Puny skrev: Hvor i Oslo er hun fra? Høybråten. Anonymkode: fd179...33b
Puny Skrevet 10. mars 2017 #150 Skrevet 10. mars 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høybråten. Anonymkode: fd179...33b aha, takk for svar. Tenker det er veldig forskjellig hvordan folk fra Høybråten snakker jeg, tror du finner både "bred og pen" sosiolekt der, men kanskje ikke så ekstremt som henne... Endret 10. mars 2017 av Puny
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #151 Skrevet 10. mars 2017 Er det bare meg eller er hun Kristine litt frekk mot broren? Ja, de er søsken og det er kanskje vanlig for noen, dog. F.eksempel da de skulle flytte og hun bare "skal du virkelig ha den stolen der? Den er jo så 90 talls" mens hun ler. Anonymkode: 8a272...302 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #153 Skrevet 10. mars 2017 Jeg digger Tonje! Anonymkode: a0c8b...6c0 4
Gjest kattehviskeren Skrevet 10. mars 2017 #154 Skrevet 10. mars 2017 2 timer siden, Puny skrev: aha, takk for svar. Tenker det er veldig forskjellig hvordan folk fra Høybråten snakker jeg, tror du finner både "bred og pen" sosiolekt der, men kanskje ikke så ekstremt som henne... Det er jo typisk for veldig mange av disse "it"-damene. Få av dem som faktisk er fra vestkanten. Sånn snakker Camila Pihl også og hun er vel fra Valdres egentlig. Ganske falskt og teit, men det er stilen. Petter Pilgaard er vel en av dem som har "lov" til å snakke sånn, han er vel fra vestkanten, mener jeg å huske.
Puny Skrevet 10. mars 2017 #155 Skrevet 10. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det bare meg eller er hun Kristine litt frekk mot broren? Ja, de er søsken og det er kanskje vanlig for noen, dog. F.eksempel da de skulle flytte og hun bare "skal du virkelig ha den stolen der? Den er jo så 90 talls" mens hun ler. Anonymkode: 8a272...302 Hehe, Hadde lett sagt det til broren min da jeg var 18/19... 16
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2017 #156 Skrevet 10. mars 2017 16 minutter siden, kattehviskeren skrev: Det er jo typisk for veldig mange av disse "it"-damene. Få av dem som faktisk er fra vestkanten. Sånn snakker Camila Pihl også og hun er vel fra Valdres egentlig. Ganske falskt og teit, men det er stilen. Petter Pilgaard er vel en av dem som har "lov" til å snakke sånn, han er vel fra vestkanten, mener jeg å huske. Petter Pilgaard er ikke fra Oslo, han er bæring. Anonymkode: 912f4...e16 1
Gjest kattehviskeren Skrevet 10. mars 2017 #157 Skrevet 10. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Petter Pilgaard er ikke fra Oslo, han er bæring. Anonymkode: 912f4...e16 Aha, men sosiolektmessig blir jo det det samme som Oslo-Vest.
penny_ Skrevet 10. mars 2017 #158 Skrevet 10. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bare meg eller er hun Kristine litt frekk mot broren? Ja, de er søsken og det er kanskje vanlig for noen, dog. F.eksempel da de skulle flytte og hun bare "skal du virkelig ha den stolen der? Den er jo så 90 talls" mens hun ler. Anonymkode: 8a272...302 Det kalles humor. Hvis man kjenner hverandre godt så vet man hva som er greit å tulle med, og det er vel ingen som tror at den stolen er kjøpt og produsert i 2016. Om jeg hadde sett den stolen inne hos noen bekjente så hadde jeg så klart ikke sagt det samme og ledd av den, men det er lov å ikke ta seg selv og møblene sine så høytidelig, og det virket det heller ikke som broren gjorde. 9
Sol79 Skrevet 11. mars 2017 #159 Skrevet 11. mars 2017 23 timer siden, kattehviskeren skrev: Det er jo typisk for veldig mange av disse "it"-damene. Få av dem som faktisk er fra vestkanten. Sånn snakker Camila Pihl også og hun er vel fra Valdres egentlig. Ganske falskt og teit, men det er stilen. Petter Pilgaard er vel en av dem som har "lov" til å snakke sånn, han er vel fra vestkanten, mener jeg å huske. Camilla Pihl er født i Oslo, men bodde i Gudbrandsdalen fra 4. - 9. klasse (mener jeg å huske), så flytta hun tilbake til Oslo igjen da hun begynte på videregående, så hun snakker Oslo på rett.
Gjest kattehviskeren Skrevet 11. mars 2017 #160 Skrevet 11. mars 2017 33 minutter siden, Sol79 skrev: Camilla Pihl er født i Oslo, men bodde i Gudbrandsdalen fra 4. - 9. klasse (mener jeg å huske), så flytta hun tilbake til Oslo igjen da hun begynte på videregående, så hun snakker Oslo på rett. I stand corrected!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå