Gå til innhold

Rett eller galt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Endelig flere som har gjennomskuet den manipulerende retorikken? Det var ikke for tidlig...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å diskutere sak i dette tilfellet?

Er det fordi Tex er godt likt?

Er det fordi vi kvinner bør/skal/må støtte hverandre "mot" mannen? Av prinsippielle grunner?

Her applauderes det fordi en debattant ikke gidder mer.

Fordi denne debattanten går i mot en populær debattant.

Fordi denne debattanten er en mann.

Men jeg skjønner det ikke:

Far til 2 har mange gode poeng.

Tex har mange gode poeng.

Men det er ikke til å komme unna at de er i ulik ende av skalan.

Som far med vanskelig ex.

Som mor med vanskelig ex.

Dette har vi bare deres ord for.

Kanskje er det Far til 2 og Tex som er den vanskelige part...? :ler:

Tenk om det er Far til 2 og Tex som er hverandres exer...? :ler:

Bare tuller.

Men jeg er imidlertid overbevist om at Tex og Far til 2 sine exer synes at de er den rimelige part. :wink:

Det er ikke lett å diskutere sak her på kvinneguiden.

Og dette heter jo kvinneguiden.

Jeg har blitt beskyldt for å være farget av min livssituasjon.

Og det er jeg.

Hvem kan si med hånden på hjertet at de ikke er det?

Etter å ha tenkt på denne problemstillingen noen dager har jeg kommet fram til at jeg ville ikke fratatt min 7 år gamle sønn sin mobiltelefon som han fikk fra sin far.Grunn: Han er en 50% produkt av meg.

Men det vil jo si at han er et 50 % produkt av sin far også.

Den mannen som var toppen i forelskelsens sus bør få annet enn å si enn bare å betale bidrag.

Jeg valgte selv å få barn med min eks.

Tex med sin.

Far til 2 med sin.

Og dette er noe vi må bare leve med!

I gode og vonde dager.

Da får det jo heller være opp til far å skape trygghet mellom seg og sin sønn.

Og la sønnen være den som læres opp til å håndtere sin far/mor.

Vil ikke sønnen ta telefonen når far ringer?

Da er det opp til far å rette opp i mistilliten.

Ikke fordi mor var "vanskelig" - men fordi sønn setter krav til far.

Bor mor og far sammen - er det naturlig at barn snakker like åpent med mor og far.

Hvorfor skal det være annerledes om mor og far bor adskilt?

Et barn er ikke noe en eier:

En har det til låns...

Langt ble visst dette også, men dog uten sitater eller applaudering... :wink:

Mayamor

Skrevet

Du velger å se bort i fra årsakene til at noen er godt likt og andre mindre likt, legger jeg merke til.

Jeg liker den som tar ansvar for barna sine. Jeg liker den som TØR å ta ansvar for barna sine, være seg kvinne eller mann, og som gjør det med barnets beste som fokus, og ikke eksen.

Jeg ville etter en del tankevirksomhet fortsatt ikke latt en 7 åring beholde mobilen.

Fordi andel prosenter jeg og faren er av barnet er likegyldig når det kommer til sunn fornuft og regler i hverdagen. Biologi er, som kjent for de fleste, ikke det eneste (eller nødvendigvis viktigste, har man også sett eksempler på) som er avgjørende for om man EGNER seg eller vil, ønsker, kan, evner være noe bra i en annen persons liv.

Du får ingen automatiske privilegier som menneske bare fordi du har prestert å plante en celle. Dette er høyst tilfeldig. Du må fortsatt som voksenperson ta ansvar for deg selv og egne handlinger.

Mann eller kvinne, samværs- eller hovedomsorgsforelder - det blåser jeg i. Tar du vare på ungen din, er jeg velvillig. Oppfører du deg som en drittunge uten tanke for dem du må samarbeide med, er jeg det ikke. Der gjør jeg faktisk ikke forskjell på noen. Hadde situasjonen vært omvendt, som du påpeker godt kunne vært tilfelle, ville jeg ment det samme.

Du må kunne forvente en viss standard av atferd hos voksne mennesker med barn. Uansett.

Meg om det.

Skrevet

Fiona:

Hvem som er godt eller dårlig likt i denne saken - har det noe med saken å gjøre? :wink:

Her er det en diskusjon.

Ikke en populæritetskonkuranse...

Det er ikke en mors rett å bestemme 100% over sitt barn.

Ei heller en fars.

Det er mange konflikter mellom ekser.

Ikke nødvendig å lage flere.

Barn skjønner mer enn vil aner:

Dersom de blir gidd muligheten.

Hvem sier at barnet en gang vil ta telefonen dersom han er sur på far?

Men det er opp til barnet:

Fordi det har selv en mulighet til å velge.

Ikke fordi mor har tatt bort muligheten.

Kanskje vil far lytte mer til sin sønn som sakte men sikkert svinner bort kontaktsmessig enn sin forsmådde ex...

Spørsmålet her var:

Rett eller galt å ta bort telefonen.

Det har jeg svart på!

Ikke en flertallig mening blandt kg publikummet - men dog min mening.

Mayamor

Skrevet
Hvem som er godt eller dårlig likt i denne saken - har det noe med saken å gjøre?

Ehhh... les ditt eget innlegg igjen... det var du som bragte dette på bane, hvem som var godt likt.

( :o jøss... ikke rart det tar litt av i diskusjoner når den enkelte debattant ikke vet hva de skriver selv...)

Skrevet

Jeg holder meg iallefall til sak og ikke bare et motangrap på andre debattanter, Fiona.

Ikke noe annet hadde du å si hadde du vel? :ler:

Ikke lett å skape debatt når det er slikt som blir sitert.

Siterer meg selv siden det var mer om selve debatten... :wink:

Det er ikke en mors rett å bestemme 100% over sitt barn.

Ei heller en fars.

Det er mange konflikter mellom ekser.

Ikke nødvendig å lage flere.

Barn skjønner mer enn vil aner:

Dersom de blir gidd muligheten.

Kanskje vil far lytte mer til sin sønn som sakte men sikkert svinner bort kontaktsmessig enn sin forsmådde ex...

Spørsmålet her var:

Rett eller galt å ta bort telefonen.

Det har jeg svart på!

Ikke en flertallig mening blandt kg publikummet - men dog min mening.

Setter større pris på en konstuktiv tilbakemelding på det jeg skrev her enn en debatt om å henge seg opp i bagatellene og eller hvem hvorfor de ulike debattantene er like ikke likt som de er.

Mayamor

Skrevet

Men herreguda - det var jo du som hang deg opp i hvem som ble likt eller ikke, jeg kommenterte hva jeg mente om det! Leser du ikke eller? Jeeeezzzz....

Skrevet
Hvorfor er det så vanskelig å diskutere sak i dette tilfellet?

Er det fordi Tex er godt likt?

Er det fordi vi kvinner bør/skal/må støtte hverandre "mot" mannen? Av prinsippielle grunner?

Her applauderes det fordi en debattant ikke gidder mer.

Fordi denne debattanten går i mot en populær debattant.

Fordi denne debattanten er en mann.

Mayamor

Mayamor: Tex kan være skarp i kantene og det er mange som har vært sure på henne. Tror uansett ikke folk endrer mening om ting fordi de liker henne. (Jeg liker Tex og jeg er enig med henne her. Hadde jeg vært uenig ville jeg muligens latt være å delta i denne tråden, eller kanskje ikke. Blir uansett feil å tro at vi andre dikteres av Tex. Vi har egne meninger selv om Tex er en flott dame!!!)

Far til to har vært ekstremt kverulerende i denne tråden. Han diskuterer laaangt utpå sidelinjen og stiller Tex til veggs og "krever" informasjon og vrir på det Tex skriver! Derfor tror jeg noen klappet da han ikke orket mer. (Det klages da ofte på at mennene her inne får særbehandling og dulles med...)

Og selvfølgelig: Det er Tex' side av saken vi får servert. Umulig å være objektiv!!! Men jeg biter meg merke i at Tex her (og andre ganger) skriver at hun og fars samboer har et utmerket forhold/samarbeid og at fars samboer prøver å hjelpe far til å få ting til å fungere bedre. Og det er jo et tankekors...

En annen ting er at Tex faktisk ønsker å reflektere over sin egen avgjørelse mht telefonen. Hun lurer på hva vi andre syns om denne avgjørelsen. Hun syns den var riktig men lurer på om andre som ser saken utenfra syns dette var veldig feil.

Tex skriver også at hun syns (på generelt grunnlag) at en 7-åring er for liten til mobil. Veldig mange er skeptiske til mobiltlf, mange mener mobil er uheldig for hjerne/testikler/etc. spesielt for barn i utvikling. Det er vel først og fremst pga slike forhold at Tex ikke vil at sønnen skal ha mobil! Hadde noen andre gitt den, ville hun også tatt den!

Så: Skal en mor la sønnen (som hun har det fulle ansvar for) få ha noe hun mener er skadelig for ham? Eller skal hun trosse dette for å ta hensyn til far? Det er kanskje dette saken koker ned til.

Skrevet

Unnskyld at jeg kommer med et innlegg litt på siden, men akkurat nå motsa du deg virkelig, Mayamor.

Skjønner godt at Fiona blir litt :evil:

Du hadde faktisk en innledende poengtering vedr. populæritet - stå for det da!

Skrevet

Dersom du har lest tråden har du sett at det gjentatte ganger er presisert at sønnen ikke på noen måte er fratatt muligheten til å prate med far i telefonen, siden hustelefonen står til rådighet både for sønn å ringe fra og far og ringe til.

Ellers enig med Fi - det var jo du som tok opp det med popularitet!

Gjest Far til 2
Skrevet

...

Derfor tror jeg noen klappet da han ikke orket mer.

Det værste jeg vet er å høre at jeg gir opp.

Det "trigger noe" som kansje ikke burde vært der :).

Jeg er HELT KLAR for nye runder om du mener det er verd å avklare situasjonen ytterligere :).

Far til 2

Gjest GamlemorTex
Skrevet

Så kom altså far innom i dag, etter at jeg har ringt ham jevnlig i fjorten dager for å høre om han vil komme og hente julegaven sønnen har laget til han.

Han var her i nøyaktig tjuefem sekunder, smilte ikke en eneste gang og sa knapt nok god jul til ungen sin.

Han spurte ungen hvorfor han ikke svarte på mobilen sin, hvorpå barnet forteller at han får ikke lov til å ringe med den fordi mamma sier at mobiler er skadelige for barn. Jeg sa at jeg syns han burde tatt det opp med meg før han kjøpte telefon og ga den til ungen, slik at vi kunne diskutert det.

Far ble rasende og trampet avgårde uten ett ord.......

"God jul alle sammen, " liksom............... :roll:

Skrevet

Hvordan kan du vente at folk skal ta deg seriøst når du kommer med slike uttalelser?? :o

hei

det er nhoe som eheter humor og ironi kjåæere deg :-) , jeg må si jeg skvatt litt vis ingåelse av ekteskap gjør at du må slette alle spor etter deg på nhettet :P.

hilsen

Skrevet

hei

det er nhoe som eheter humor og ironi kjåæere deg :-) , jeg må si jeg skvatt litt vis ingåelse av ekteskap gjør at du må slette alle spor etter deg på nhettet :P.

hilsen

Ved å skrive om alle bryllupsplanene gjør man mye personlig info tilgjengelig, kan være derfor :wink:

Skrevet
:ler:

Puh. Skrivekrampe?

Du vet det, Tule, at å møte et hvert spørsmål med et identisk motsprsmål fører ingen steder hen. Det setter ikke søkelys på noe som helst, og bidrar utelukkende til å la debatten gå i sirkel. Men jøss da, kos deg.

For det SÅ lykkelige tilfelelt hvor Far til 2 har hatt en deling, kan jeg gi deg minst 4 eksempler til der deling har vært helt katastrofalt. Har et tilfelle i min nærhet hvor gutten er fåt en del psykopatiske trekk og roter noe skrekkelig med mange ting (kom igjen, kverulér på beste vis nå "det kan skje i de beste familier" osv- Bring it on!) som er en følge av slik han vokste opp. Søsteren hans har vært rene mental case, og sliter med spisevegring og personlighetsoforstyrrelser - som direkte følge av at hun har levd to tilværelser. Dette er til og med et tilfelel der barna har hatt samme skole og nærmiljø.

De er blitt delt i to for rettferdighetens skyld og hatet hvert sekund av det. Så fort de kunne høres, ba de om å få velge bosted.

Å dømme foreldre med høyt konfliktnivå til å flette livene i hverandres på den måten og ta barna med i dragsuget er direkte uforsvarlig og har ingenting med barnas beste å gjøre.

At det FINNES dem som samarbeider bra er det ingen tvil om. At delt omsorg da sikrer samvær med begge er klart.

hei

jeg skjøpnner poenget ditt, men du kan ikke spore spisevegring og sånne problemer tilbake til en årsak, her har de jo hatt samme skole og nermiljø noe som og må vere et krav og da kan har jo ikke tilverelsen vert så forksjellig, uansett vet jeg mnage sxomhar det fint med en lsik ordning og noe banr er og veldig optatt av at det skla vere rettferdig

uansett vis det er konflikter så må jo foreldrene ofgså samarbeide om samver og menge barn ser jo og samversforelderene som like mye hjemme så jeg kan ikke se at det kan bli så mye forksjell

det jeg mener med tvungen deling er at det er ewt paradoks at retten kan dokme femti prosent samver men ikke delt omsorg og en anne ting er at man kan dømme den ene forelderen ut av barnas liv

i nordnorge har en mor nå miste omsorgen for isne barn og farhar fått den, grunnen er at de meber han vil mer kunne legge til rette for at banrahar mye kontakt med begge foreldere en mor hun har meldt han uskyldig for voldtekt for og få banra noe hun har inrømt, her har altså far fått omsorgen på grunn av det men hva om det iukke er best, det kan bli slik når retten ikke kan dømme alle ting vi vet ikke vordan mor vil samarbeide med samver

jeg tor at det og dømme delt omsorg ivl kunne ha en mere efekt for og få forledre tiul og samarbeide en at man må dømme samver

jeg tror det er lurt at retten har alle muligheter jeg tror det er greit

hilsen

Skrevet

Det du skisserer her er at foreldre med høyt konfliktnivå ikke klarer å tenke på barna, så deling ikke er en mulighet. Kanskje staten da skal tvangsplassere barna hos en av foreldrene? Eller skal moren få barnet? Eller faren? Skal det hele kanskje avgjøres i retten?

hei

det er det der jeg tenker også og i noen tilfeller burde også fosterhjem vere et alternativ

hilsen

Skrevet
Det er helt ufattelig at ikke moderatorene gjør noe som helst :evil:

hei

vorfor skal moderatorene gjøre noe, det har da ikke vert noe personangrepo her eller noe hugging va skal de gjøre jeg skjønner ikke kan du si

hilsen

Skrevet

hei

jeg er enig med deg, men en må huske på at tex og far til to er på ver side i konflikten de klarer ike og vere ordtlig objektive her slik er det det må vi skjønne

hilsen

Skrevet

Hvorfor skal de gjøre noe med denne tråden? Fordi svarene ikke støtter opp om den som starten den?

hei

det er det jeg sier også

hilsen

Skrevet

Med fare for å ikke ha lest alle innleggene, men her inne er det vel kun en som direkte har kritisert andres evne til å være forelder, og det er Tex:

Men det er vel ikke så viktig. For han kjenner du vel ikke. Og ja, feing for egen dør, bjelker i øynene og glasskår under føttene etter steinkasting i glasshus, gjelder nok mange her inne, men dette er et av de få skikkelig lavmål angrepene jeg har sett her inne. Resten kan tilsynelatende virke som det, men det har vært på grunn av premissene som ble lagt til grunn i starten av. Premisser som har blitt endret underveis. Ikke rart det dukker opp mange tolkninger av hva som egentlig skjedde da. Noe man bør forvente på et internettforum.

hei

¨jeg er enig med deg, og det sier j0o litt om henne også hun vil ikke ha far til to som far til sine banr enda han erengsjert og bryr seg om barna sien og også hadde skrevet samverskontrakt hun er jo sint fordi faren ikke gjør det, men kanskje hun syn det er greit vis far ike gjør noe da får hun jo mere bidrag

hilsen

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...