Tule Skrevet 20. desember 2004 #301 Skrevet 20. desember 2004 Til Gjest som mener jeg tilhører ekstremiteten, du kan umulig ha lest alle mine innlegg om slike saker, siden jeg faktisk ikke har noen bestemt mening om en svart hvitt løsning på samværssaker. Uten at det i det hele tatt er tema her, for øvrig. Jada, kan både spissformulere og harselere, men det er alltid to sider av saken - og jeg har aldri aldri aldri fortalt noen hva som er fasiten på en deling - jeg har tvert i mot sagt at å skjære alle løsninger over en kam uten å ta hensyn til omstendigheter, er latterlig og trangsynt, og for barnas del direkte katastrofalt - UANSETT om man tar utgangspunkt i tradisjonell helgeordning, todeling eller hva. Etterlyser fortsatt et intelligent nyansert innlegg fra flere pappaer, enn Far til 2, som vel ikke har så mye nytt å bringe på banen enn hva han alltid kommer med i slike saker, desverre noe ensidig. Det kunne vært morsomt om en oppegående pappa hadde sagt: "Fedre skal vise ansvar og skikkelig oppførsel overfor barna sine, og holde konfliktene unna barna." og liknende innlegg. Kjenner flere pappaer som ville synes både Tex' eks og ymse andre fedre her er en smule på jordet når de kjører sitt pubertale kommunikasjonsmønster pga at de har alle piggene ute og heller vil ri prinsipper enn å se enkelthistorier om barnets beste - som dette i utgangspunktet var. Aldri opplevd Tex som særlig hårsår her inne heller, så det er neppe grunnen til at hun har trukket seg. hei jeg syns far til to er vbra jegm ha nhar skat at han tar avstand fra farentil tex barn og han har skat at hunn bør holde konflikten unnan barna jeg skjøner ikke at du ikke syns han er nyansert jeg syns han har veldig mye nyansert, jhan har tatt op mange viktige ting her inne og noen ganger har det rørt vedd det vi ser på som kvinnelige verden men det har vist utviklet seg en kultur for og hetse han her og det syns jeg er trist men du klarer vle ike og se de6t hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #302 Skrevet 20. desember 2004 Jeg har ikke lest igjennom hele tråden. Ikke orker jeg det heller... Men min mening er: En 7 åring er for ung til å ha mobil. Desverre er det er del 7 åringer som har mobil. Jeg synes ikke at far kan utstyre et barn med mobil mot mors vilje. Men som mor vet jeg ikke om jeg hadde tatt den fra barnet heller... Men igjen - dette er bare min mening... Mayamor hei det varriere jo med banret da men jeg tror det ikke er så vanlig uansett een mor hr vle ikke noe med va far vil gi banret sitt og uansett hare vgel ikke hun noe mer og si over bbarnet her må det vle vere likestilling bra du ser problemet med og ta bort en gave vis det ikke er en konflikt og mener du at det er mange sju åringer som har mobiltele forn da blir jeg skremt, men jeg vet jo ikke vorfor foreldrene har gitt dem det det kan jo vere gode grunner så jeg legger meg ikke bort i det, tror det er lurt tror det hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #303 Skrevet 20. desember 2004 Du gir deg ikke med disse fem månedene dine. Hva vet du om ikke ungen bare er glad til for å slippe å være hos far som tydeligvis både er ustabil og smårar? heu barnet vil gjrerne ha samver med far har hun skat vis det bedrer seg, uansett tex har ikke kommentert de5tte her vis far til to kjenner til tidsfristene for memkling og dentiden det ta så har han sin fulle rett toil og si det her vis tex ikke sier tiden det er der hun er hislen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #304 Skrevet 20. desember 2004 Det vet han ingenting om. Derfor litt irriterende å lese alle generaliseringene her, som er med utgangspunkt i en lykkelig deling han kjenner til selv, og ikke i Tex sitt tilfelle. Sånne tråder pleir å dukke opp med jevne mellomrom, men det er ofte en moderator innom og minner om hva den handler om. Usikker på hvorfor det ikke skjer her. At folk er uenige og skriver ulikt er noe som må påregnes på et debattforum, det er vel ikek så lett å regulere typen innlegg egentlig, det er jo masse innlegg å holde seg oppdatert på... innbiller meg det må være heldagsjobb... hei jeg skjønner ikke helt va du svarer på her, og dessuten har ikke far til to nevnt noe om dleiing her hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #305 Skrevet 20. desember 2004 Men du har jo ennå ikke skjønt poenget. Sakens kjerne var mobiltelefonen, ikke noe annet. hei poenget er ast det ikke kom fra føærlangt ut i debatten skjønner dere det jeg ser hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #306 Skrevet 20. desember 2004 Jeg kunne også lagt til informasjon om at fra min sønn var ett til han var fire ville ikke far ha noe som helst samvær i det hele tatt og at jeg løp beina av meg etter han for at min sønn skulle få de samværssmulene far fant det for godt å ofre der og da. Jeg kunne ha sagt at jeg har mast frem tre tidligere meklingsrunder for å forsøke å få til en samværsordning, der far halvparten av gangene ikke har møtt og den andre halvparten har møtt og ikke sagt stort i det hele tatt. Jeg kunne ha sagt at far prioriterer å dra på jobb de aller fleste gangene min sønn er der på samvær og overlater til sin samboer å ta vare på ham. Jeg kunne ha fortalt at det er hun som gir han mat, vasker klærne hans og kjøper julepresanger, hun som ringer når far har lovet men ikke gidder, og hun som ringer meg dersom en avtale må endres. Da jeg laget denne tråden var det mobiltelefonspørsmålet jeg ville ha belyst. Men faktisk har denne tråden gitt meg enda sterkere tro på at det jeg gjør er rett, og at jeg uten tvil bør stole på min magefølelse når det gjelder min sønns forhold til sin biologiske far. Gudskjelov har han en real mannerollemodell i min ektemann. For øvrig - og dette skriver jeg bare fordi jeg vil være ekkel og pirkete: JEG har bare nektet samvær i to uker, det er far som ikke gidder å oppføre seg slik på mekling at mekleren anbefaler en samværsavtale FAR har faktisk nektet sin sønn samvær i flere år allerede. hei dette blir bare meer forvirrende når sier du at duhar nektet han saver i to uker før sa du at du har nektet han i fem :o kanskej du skal bestemme deg snart nå hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #307 Skrevet 20. desember 2004 Nå får du gi deg, om du konsekvent tror at Tex lyver og kommer med ny informasjon "tilpasset" situasjonen så kan du la være å svare syns jeg. Ettersom jeg ser det er du kun ute etter å pirke, og ikke å gi et ordentlig svar. Foreksempel dette med tidsperspektivet. Du holder fast ved dine 5 måneder, Tex sier noe annet. Du sier selv at om noen kan motbevise dine påstander (som egentlig burde være helt unødvendig, du må faktisk forholde deg til info som du får!) så skal du godta det. Men, du gjør jo ikke det, du kverner på det samme. Hva slags "bevis" er godt nok da Far til 2? hei far til to har godtatt det tex har forklart nå jeg tror det er greit nå dere kan slutte og diskutere det nå hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #308 Skrevet 20. desember 2004 Far til 2 : Ta deg sammen! Du bare kverulerer nå!! Hva mener du Tex skal gjøre når hun kommer med en konkret problemstilling vedr. barnet sitt. Først gi bakgrunnsinformasjon i detalj om hele hans syvårige liv? Hun har vel mer enn tydlig belyst at biologisk far ikke er en trygg omsorgsperson, men derimot en som skaper problemer ved samvær med sønnen. Hva slags videre informasjon trenger du? Tex: Vanskelig å svare deg, men jeg har fulgt litt med å deg på KG, og mht. exen høres det ut som om du har gjort det riktige. Og uansett hva slags forhold guttungen hadde hatt til sin far: En mobiltelefon er han altfor ung til å ha!! hei den der blir litt for dum det er sakt over her at det er mange sjuåringer som har mobilteleforn og det kan og vere grunner til at banr som ha samverforledre har det, jeg har og satt at jeg yns detr er greit at tex har tatt mobiltelefonen fra han i denne situasjonen men jeg syn sjenerelt ikke man skal indra gaver som banret har fått jeg syns ikke det jeg syns det jeg tor jeg har rett i de jeg tror det, jeg syns ikke man skal lewgge seg opp i det noe n vil gi banret hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #309 Skrevet 20. desember 2004 Det er jo akkurat det med å forholde seg til den foreliggende informasjonen jeg gjør når jeg snakker om at barnet har mistet samvær i 5 månder. Informasjonen er basert på det som har blitt sagt i saken. Jeg får ikke 2 + 2 til å bli 5, slik Tex sier det blir. Og kansje jeg bør ta litt selvkritikk for noe av det som jeg har sagt i diskusjonen. I hovedsak fordi det ikke har direkte relasjoner til mobiltelefonen som ble fratatt barnet. Men jeg er altså overbevist om at barnets behov for samvær er mye viktigere enn noe annet. Og at problemet rundt mobiltelefonen kunne vært borte om foreldrene hadde fått til den komunikasjonen som er nødvendig. Jeg mener med andre ord at Tex og hennes ex har gjort noen feil i håndteringen av denne saken fra starten av. Jeg tror ikke dette er spesielt for dem. Jeg har selv gjort flere feil de senere årene mht de konfliktene som har oppstått mellom min egen ex og meg. Jeg synes imidlertid det er viktig å forsøke å lære noe av disse feilene. Hvis Tex og hennes ex også lærer noe av den pågående konflikten kan kansje barnet bli spart for ytterligere konflikter. Og kansje mobiltelefonen aldri hadde blitt overlevert om barnet hadde den kontakten med faren som jeg tror barnet ønsker. Isteden blir det slik at begge parter skal trumfe gjennom eget markeringsbehov. Ex til Tex ved å ikke akseptere samværsavtale og "nekte å være barnevakt". Tex ved å trumfe gjennom samværsnekt for barnet, kombinert med at hun sier at det ikke er ulovlig. Hun har rett i det. Det er ikke ulovlig å gjenomføre samværstrenering. Og av samme grunn er det tusenvis av barn og fedre som ikke forstår at myndighetene kan akseptere slike handlinger. Men mobiltelefonen er og blir bare en liten brikke i den voksenkonflikten som sansynligvis har pågått over lang tid. Jeg synes partene (både han og henne) burde "løfte blikket" og forsøke å gjøre noe med det grunnleggende problemet (som altså ikke er mobiltelefonen gutten fikk av faren for å holde kontakt med han). Far til 2 hei vordan kan det vere lov og nekte smaver, jeg trodde det var ulovlig ,mor skal jo ha bøtter vis hun gjør det og jeg trodde bare retten kunne gjøre det, det er ille at det er sånn hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #310 Skrevet 20. desember 2004 hei jeg skjønner ikke helt va du klapper for hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #311 Skrevet 20. desember 2004 Ser at denne tråden nå sklir helt ut. Vil bare oppsummere min mening: Jeg synes ikke Tex skulle tatt fra ham telefonen, men latt den være på til bestemte tider og la den være en telefon som bare far ringte til. Jeg synes det var unødvendig å gi så mye info som hun har gjort her hvis hun ikke ville ha tilbakemeldinger/kritikk på det. Jeg synes det er rart at hun sliter og strever med å få til en samværsavtale med en far som sperrer sønnen inne på et rom. Det er barnemishandling. hei vis du mener det er banremisshandling vorfor mener du ha nskulle beholdt mobilen da hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #312 Skrevet 20. desember 2004 :-x For en diskusjon!!! Er så enig med Pjusk i det hun skriver! Jeg skjønner ærlig talt ikke hva Far til 2 holder på med i denne tråden - på meg virker det som om han er meget bitter over noe som har hendt ham også overfører han denne bitterheten til enhver (eks. Tex) som ikke bor sammen med barnefaren. Syns Tex har vært beundringsverdig tålmodig!! Og jeg syns Far til 2 er ganske frekk som hele tiden skal holde på med å lage bevis for at Tex er en drittsekk-mor som er ond mot far og sønn. Og hvorfor skal vi diskutere Tex personlig i en slik tråd? Hun lurer på om vi syns det var galt av henne å ta fra sønnen på 7 år telefonen. Hun søker støtte for sin beslutning, men skriver da også at hun er åpen for innspill på det motsatte. Syns det er utrolig flott med folk som er åpen for å vurdere egne handlinger og avgjørelser. Og spesielt når det, som her - gjelder noe som er betent og følelsesladd! Har lyst til å gi Tex en god klem!!! Og til spørsmålet: Jeg syns ikke en 7-åring skal eie sin egen mobil. I utgangspunktet. Det er sikkert omstendigheter som gjør det praktisk at en 7-åring kan disponere en telefon, men for meg blir ikke "å ringe far" en slik grunn, spesielt ikke siden 7-åringen står fritt til å ringe far så mye han bare orker uavhengig av denne mobilen. På meg virker det som om Tex hadde tatt telefonen uansett hvem den hadde vært fra. Også syns jeg det er merkelig at noen gir et barn en mobil uten at foreldrene (den som har den daglige omsorg) er inneforstått med dette. En normal fyr med gode intensjoner ville vel diskutert dette med Tex i forkant - spurt om hun hadde synspunkter, argumentert for hvorfor han syntes guttungen skal ha tlf etc. hei der seir du alkkurat det jeg mente, jeg syns det er greit at hun tok fra han mobilen i den situasjonen der men jegmener aten sjenerelt ikke skalta fra barna gaver gitt av far hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #313 Skrevet 20. desember 2004 Det er tydligvis ikke bare jeg som har lange innlegg her inn slik mine innlegg beskrives som I den grad det er mulig skal jeg forsøke å svare kort.
Tule Skrevet 20. desember 2004 #314 Skrevet 20. desember 2004 Far til 2: Tror vi bare må bli enige om at vi er uenige om en del ting her! (ellers blir svarene våre uendelige lange til slutt ) jeg har igrunnen sagt mitt og du har svart ditt og jeg har ikke noen nye argumenter (men jeg mener det jeg mener!) Ang dette med mobil og barn: Det er jo delte meninger ang om mobiltelefon er totalt ufarlig eller ikke. Jeg er kanskje hysterisk, men jeg tror ikke at barnehjerner har godt av å "koke hjernen sin" med mobiltlf. (men dette syns sikkert mange er kjempehysterisk ) Når det gjelder ditt eksempel - besteforeldre gir barna tv selv om foreldrene syns de er for små til å ha tv på rommet - så mener jeg at det er uhørt at besteforeldre gir slike gaver uten å sjekke med foreldrene først. Og hvis du/dere mener de er for små til å ha tv på rommet, ville jeg absolutt byttet inn tv og latt de få det når du/dere syns de er gamle nok! (barna blir sikkert kjempeskuffa, og besteforeldre burde ha vett nok til å skjønne at noe slikt kan skje!). For veldig mange er tv på rommet eller egen mobil slett ingen "ufarlig" gave, men noe de voksne ønsker å kontrollere og bestemme over! ei jeg syns det er greit og kontrolere ting men en tv er ikke så fasrlig da, jeg vet om en jente som har hat det siden hun var fire. :-) jeg syns ikke det er noe og bråke om jeg syns ikke man skal konfiskere gaver gitt av andre jeg skjønner ikke vorfor man skal gjrøe banraskuffet, det er inegen som tar fra voksne de gavene de får og daskla man ikke gjøre det med dem, og ha en tv er ehlt uproblematisk, jeg syns man skal se litt flere sider det kan blik rangel om tv programmer og jeg vetoghså vordan det er og bo med tjue kanaler og en tv jeg skulle ønske jeg hadde rå til flere hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #315 Skrevet 20. desember 2004 Det er visst her du og jeg er grunnleggende enige. Jeg mener -og støtter meg til all mulig seriøs forskning- at mobiltelefoner er skadelige, og skadelige for barn i særdeleshet. Uansett hvem min sønn hadde fått telefonen av hadde jeg konfiskert den. Hvis min sønn hadde fått noe som faktisk var ikke-skadelig av faren hadde han naturligvis fått beholde det. hei nå er ikke forskerene helt enige her da, men barn bruker jo mobilen mest til og sendesms er med men det er en sju åring fotrung til jeg mener og han er for ung i utganskpunktet menjeg menr det blir feil og konfiskere vis det ikker er en slik situasjon som her fåt er fåt syns je hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #316 Skrevet 20. desember 2004 Og er mobiltelefon en leke? Er det ikke nærmest en voksenting? Jeg syns man må kunne stå på sine prinsipper selv om man har "delt" omsorg (noe dere ikke har, men visste ikke helt hva jeg skulle kalle det) Om mor og far fortsatt hadde bodd sammen hadde du vel heller ikke tillatt en mobiltelefon til syvåringen, hvorfor skal du ikke få lov å mene det kun fordi far ikke bor sammen med barnet? hei vis en far har grunner for og gi sin sønn en mobiltelefon og han mener det er praktisk sysnjeg dwet er greit om man bor same diskutere man deter ikke sikkert man gjør det vis mna ikke bor sammen da kan kunne ta avgjørelser uten og duiskutere alt samm, vis dette gjelder forholdet far banr og hentingtil samver syns jeg ikke mor har så mye med det, jeg er enig i at det er riktig og ta in mobiltelefoene her men deter på grunn av konflikten ellers syns jeg han skulle fått den hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #317 Skrevet 20. desember 2004 Dette programmet var vannvittig lite nyansert og kun sett fra 1 side. Du som er veldig opptatt av å se fars side i denne saken kan vel umulig ta dette programemt for god fisk? Her var det kun 1 side, fars og overhode ingenting om mors side. Du var vel like kritisk til dette programmet håper jeg som du er til opplysningene som kommer frem i denn saken? ¨hei åpoenget er at mødrene ikke utalte seg det får stå for deres regning det sier jo lit om dem unasett så syns jeg det er ille at fedrene er så rettsløse jeg syns mor bør ha mindre makt, det er interesant og se at mange kvinner er or likestillingnår det betyr at de skal få mer rettigheter men når det blir at de må gi fra seg rettigheter får og gå det da er de i mot jeg tror det hadde vert mindre konflikter vis det ikke hadde vert så mye mer retttigheter for mor og hun hadde måtte samarbeide mer hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #318 Skrevet 20. desember 2004 Hei Far til 2! Jeg har kuttet litt i innlegget ditt, for jeg vil kun diskutere denne telefonen. Å overkjøre den ene foreldren ved å dele ut mobiltelefoner "slik at vi kan ha kontakt" (selv om telefon er mer en tilgjengelig fra før) er i beste fall dumt, i værste fall utspekulert og slemt. Jeg syns det er bra at Tex ikke går på akkord med ting hun mener er skadelig for barnet sitt for å tekkes far. Selvfølgelig må man være smidig og gi og ta, men ting man mener er skadelig og lite bra firer man ikke på som ansvarlig forelder!! (og på hvilken måte mener du far gir etter for sine krav? Det lille samværet denne gutten har fått ha med sin far er vel takket være at han har en fornuftig mor og en fornuftig stemor, slik jeg leser dette.. hei det er ikke bevist at en mobiltelefon er farlig det må bi ta med her det må vi det er noe annet med en moped den er det alderssgren på det er det ikke på en mobiltelefon hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #319 Skrevet 20. desember 2004 Ikke sant, det er jo det som er hele poenget. hei jeg vil si at det osso kommer an på omstendighetene men er det konflikt slik som her såsyns jeg ikke han skal ha det hilsen
Tule Skrevet 20. desember 2004 #320 Skrevet 20. desember 2004 Far til 2: Poenget er ikke om programmet var mer eller mindre unyansert enn andre programmer eller uttalelser fra andre grupper. Poenget er at programmet kan ikke tolkes som noe annet en kun fra fars side, og kan da umulig gi et riktig bilde. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er så veldig forskjellig enn det fremstilles, men så lenge man ikke hører fra mor (uavhengig om hun ønsker å uttale seg eller ikke) så har man ikke hele bildet. Du er veldig opptatt av å få alle opplysninger i denne saken her, og da vil jeg tro at du kan se poenget mitt ang. dette programmet. Forøvrig kjenner jeg de som har produsert programmet, og programmet var ment å være ensidig! Det blir litt useriøst for meg når du er veldig opptatt av begge sider i denne saken (eller er det kanskje fars side??) men bruker et så ensidig program som eksempel. Debatten kunne vært så mye mer interessant om du debatterte med litt avstand fra din egen situasjon og faktisk hørte på motargumenter. Jeg er enig med deg at man skal prøve så godt man kan å la voksenkonflikter være voksenkonflikter og sette barnets behov først. Men, jeg er ikke enig når man skaper unødvendige former for kommunikasjon som med denne mobiltelefonen (når mor faktisk sier at far kan ringe sønnen når som helst!). Og, jeg mener at noe så enkelt som en samværsavtale må man kunne forlange for å få samværet i ordnede former. Jeg er av den oppfatningen at dette også vil komme barnet til gode. hei jetg tror de som lagte programmet prøvde så goft de kunne mne mor ville ikke utale seg og da har de jo på en måte bekreftet historie hilsen
Fremhevede innlegg