¤flicka¤ Skrevet 25. juni 2018 #57061 Skrevet 25. juni 2018 Enig i at det ser veldig stivt og tilgjort ut, og det blir spesielt tydelig når det er andre med på bildene som har en mer avslappet holdning til det. Lurer på hva hun tenker når hun står sånn og poserer? Men hva vet jeg, jeg blir flau og selvbevisst av å ta selfie av meg selv til og med når jeg er helt alene. 10
Miranda16 Skrevet 25. juni 2018 #57062 Skrevet 25. juni 2018 3 timer siden, Sophia_08 skrev: Ene kommentaren på Midtsommer-innlegget er fra "Lena" fra nettbutikken mamino.no. Her er det tydelig at denne nettbutikken har sendt CBE et produkt, som de ønsker omtale av "Håper du fikk bruk for produkt X som vi har sendt til jentene dine". Blir ikke denne kommentaren litt på grensen til gratisreklame fra CBE, i og med at hun godkjenner kommentaren? Er dette i gråsonen eller helt ok? https://imgur.com/R8W2a9f CBE har blitt sponset med klær til barna før, men dette er et bevis på at hun fremdeles bruker barna som levende reklameplakater. Hun fikk pepper for den dukka til datteren, men reklame er reklame 5
Gjest formula Skrevet 25. juni 2018 #57063 Skrevet 25. juni 2018 (endret) 3 timer siden, Sophia_08 skrev: Ene kommentaren på Midtsommer-innlegget er fra "Lena" fra nettbutikken mamino.no. Her er det tydelig at denne nettbutikken har sendt CBE et produkt, som de ønsker omtale av "Håper du fikk bruk for produkt X som vi har sendt til jentene dine". Blir ikke denne kommentaren litt på grensen til gratisreklame fra CBE, i og med at hun godkjenner kommentaren? Er dette i gråsonen eller helt ok? https://imgur.com/R8W2a9f Lena fra mamino.no er en gjenganger i kommentarfeltet når blogginnlegg dreier seg om barna. Der får hun reklamere fritt med link til nettbutikken. Har også sett CBE svare at hun elsker disse produktene. "Mamino har fantastiske ting, og noe kommer til å ligge under juletreet i år " (www.carolinebergeriksen.no/2017/11/28/arets-adventskalender-tar-form/) Endret 25. juni 2018 av formula
TøffeSnåkus Skrevet 25. juni 2018 #57064 Skrevet 25. juni 2018 14 timer siden, MissLucy skrev: Altså den blomsterkransen er jo bare komisk. Gift tobarnsmor på 30+ med blomsterkrans på steroider på St. hans. Blomsterkrans og St.hans handler vel tradisjonelt om markblomster og ugifte ungjenter. Det er jo bare helt typisk frua å ta tradisjonselementer ut av sammenheng, overdrive dem, og tolke dem som hun selv vil slik at de reduseres til kulisser og staffasje som får frua til å se bra ut. KAN vi ikke holde oss til firma og blogging? Blir for dumt å henge seg opp i en blomsterkrans, rett og slett lavmål. Blir helt frustrert over alt dere skal henge dere opp i...om dama liker en blomsterkrans så la henne gå med det. Skader INGEN og var pent. For noe vås å henge seg opp og irritere seg over. Etikette eller ikke..... La oss holde debatten seriøst om innhold og reklame. Takk. 28
Gjest CecilieX Skrevet 25. juni 2018 #57065 Skrevet 25. juni 2018 (endret) 24 minutter siden, TøffeSnåkus skrev: KAN vi ikke holde oss til firma og blogging? Blir for dumt å henge seg opp i en blomsterkrans, rett og slett lavmål. Blir helt frustrert over alt dere skal henge dere opp i...om dama liker en blomsterkrans så la henne gå med det. Skader INGEN og var pent. For noe vås å henge seg opp og irritere seg over. Etikette eller ikke..... La oss holde debatten seriøst om innhold og reklame. Takk. Både ja og nei. Jeg er enig i at dette ikke skader noen eller påvirker noen. Samtidig ER dette det produktet hun leverer. Hun postet massivt med bilder av seg selv med krans på hodet. Kritikk av bilder og påkledning er dermed kritikk av det produktet hun leverer. Hun lever av at folk har en mening om det innholdet hun produserer. Selvfølgelig poster hun innhold som hun er fornøyd med og tror at hun skal få positiv feedback på, det er jo også hensikten. Men å forvente at alle er enige er jo litt naivt? Blogging er hva det er. En blogger poster innhold til et publikum og lever av det engasjementet som til enhver tid finnes omkring bloggen. Uten engasjement, ingen lønn. Så enkelt er det. Så da poster de ting de tror vil skape engasjement. CBE er egentlig i en særstilling, for de provoserer ikke, spiller ikke på sex eller klikkåte. De lever utelukkende av å vise frem CBE i ulike variasjoner. Hun spør stadig vekk om meningen til folk, og får den. Det er businessideen. Så å mislike at folk har en mening om innholdet er jo litt pussig. Det er jo det som betaler lønna deres. Det er litt som å åpne en butikk i gågata og tro at alle vil like alle produkter. Bildene er oppstilte, kjedelige og uten liv. Jeg tror ikke på historien hun maler, og opplever at dette bikker over til å bli latterlig. Hun har fjernet seg totalt fra noe som helst som folk flest kan relatere seg til. Produktet hun leverer virker løgnaktig. Edit: Jeg skrollet gjennom bloggen nå, for å sikre meg at jeg har mine ord i behold. Det er virkelig en stor differanse mellom "midtsommer 2018" og "en midtsommerdrøm". I det ene innlegget finnes det i det minste bilder som man kan relatere seg til, som likner på det man vansligvis forbinder med en kveld ved bålet. Men det er ikke dette som er hovedtypen av bilder som publiseres og det er det som kritiseres. Det blir så oppstilt og uekte. Alle skjønner jo at det ikke er slik som hun beskriver, det er en ren fotoshoot helt ned til de matchende kjolene. Den er planlagt til minste detalj, håret stylet, sminke perfekt. Slett ikke en snapshot i øyeblikket slik som hun lyver om i teksten. Endret 25. juni 2018 av CecilieX
Aricia Skrevet 25. juni 2018 #57066 Skrevet 25. juni 2018 @TøffeSnåkus : Du uttrykker etter min mening en fullstendig misforstått oppfatning av hva rosablogger faktisk er, og hva denne tråden faktisk handler om. Bilder og tekst fra Sankthans-innlegget på CBE.no skal gi en illusjon av virkelige familiebilder fra virkelig midtsommerfeiring. Illusionen av virkelighet er selve hovedgrepet rosabloggen som genre spiller på for å selge produkter. Leseren må til en viss grad tro på det virkelige i CBEs tekst og bilder for at markedsføring i denne kanalen skal være mer effektiv enn en hvilken som helst iscenesatt reklame med anonyme modeller. CBE går imidlertid så langt i sin jakt på polert perfeksjon i åpenbart arrangerte foto-shoots at hele illusjonen om noe virkelig kollapser fullstendig. Alle virkemidlene hennes er som hentet ut fra Ellos-katalogen, helt ned til blomsterkranser på hodet som ikke er laget av markblomster, men hhv kjøpeblomster bundet sammen av blomsterdekoratør, eller plast. Så. Hva Caroline selv faktisk liker eller ikke er jo selvsagt saken helt uvedkommende. Poenget er hele tiden iscenesettelse vs virkelighet, og grad av troverdighet dette skaper for leseren. Dette angår virksomheten og CBE.no som annonsekanal i aller høyeste grad, og burde være av stor interesse for bloggeren selv, og ikke minst for annonsørene hennes - for de kaster bort pengene sine etter leserreaksjonene her å dømme. CBE.no bommer totalt i valg av virkemidler, treffer ikke publikum, og publiserer innlegg som bikker over i parodi. 39
LilleSnupp Skrevet 25. juni 2018 #57067 Skrevet 25. juni 2018 Når det er 8-10 nesten like bilder, da er det ikke et øyeblikksbilde, men en photoshoot. 29
Kleenex Skrevet 25. juni 2018 #57068 Skrevet 25. juni 2018 2 timer siden, Aricia skrev: @TøffeSnåkus : Du uttrykker etter min mening en fullstendig misforstått oppfatning av hva rosablogger faktisk er, og hva denne tråden faktisk handler om. Bilder og tekst fra Sankthans-innlegget på CBE.no skal gi en illusjon av virkelige familiebilder fra virkelig midtsommerfeiring. Illusionen av virkelighet er selve hovedgrepet rosabloggen som genre spiller på for å selge produkter. Leseren må til en viss grad tro på det virkelige i CBEs tekst og bilder for at markedsføring i denne kanalen skal være mer effektiv enn en hvilken som helst iscenesatt reklame med anonyme modeller. CBE går imidlertid så langt i sin jakt på polert perfeksjon i åpenbart arrangerte foto-shoots at hele illusjonen om noe virkelig kollapser fullstendig. Alle virkemidlene hennes er som hentet ut fra Ellos-katalogen, helt ned til blomsterkranser på hodet som ikke er laget av markblomster, men hhv kjøpeblomster bundet sammen av blomsterdekoratør, eller plast. Så. Hva Caroline selv faktisk liker eller ikke er jo selvsagt saken helt uvedkommende. Poenget er hele tiden iscenesettelse vs virkelighet, og grad av troverdighet dette skaper for leseren. Dette angår virksomheten og CBE.no som annonsekanal i aller høyeste grad, og burde være av stor interesse for bloggeren selv, og ikke minst for annonsørene hennes - for de kaster bort pengene sine etter leserreaksjonene her å dømme. CBE.no bommer totalt i valg av virkemidler, treffer ikke publikum, og publiserer innlegg som bikker over i parodi. Bloggen og innholdet blir mindre og mindre troverdig med denne eventyrfortellingen til cbe.no. Verden vil ikke bedras. 16
Gjest formula Skrevet 25. juni 2018 #57069 Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, LilleSnupp skrev: Når det er 8-10 nesten like bilder, da er det ikke et øyeblikksbilde, men en photoshoot. Er temmelig sikker på at ingen av bildene vi ser på blogg eller instagram fra CBE er øyeblikksbilder. Lurer på hvor mange bilder de tar i løpet av en dag? Kanskje mange hundre. Av disse blir 5-6 brukt i et blogginnlegg, og her er nok mange av arbeidsdagens timer lagt ned. En ramme rundt blogginnlegget skal planlegges, location velges, antrekk fra topp til tå skal på plass, make up skal legges, hår ordnes, fotoutstyr og lys skal med. Alt er planlagt og regissert ned til minste detalj, og bildene er stort sett veldig fine. Men det som ødelegger hele bloggen er nettopp dette kjølige, glatte og altfor perfekte. (Kombinert med selvhøytidlighet av en annen verden, og en hardnakket påståelighet, gjerne innpakket i en passiv aggressiv tone, i kommentarfeltet.) Hva om vi hadde fått sett øyeblikksbilder? Eller en CBE som blir knipset uten at hun er klar over det, i en naturlig posisjon. Ikke at jeg tror det noensinne vil skje, men tenker at bloggen ville tjent på det, og paret ville framstått som hyggeligere.
Gjest eksiltronder Skrevet 25. juni 2018 #57070 Skrevet 25. juni 2018 Bildene ser ut som de hører hjemme som illustrasjoner til en "historie fra virkeligheten" i Norsk Ukeblad. Forskjellen er at illustrasjonsfoto som oftest er av modeller som ikke nødvendigvis kjenner hverandre. Synes det stråler ca like mye varme fra CBEs bilder.
Keaton Skrevet 25. juni 2018 #57071 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, eksiltronder skrev: Bildene ser ut som de hører hjemme som illustrasjoner til en "historie fra virkeligheten" i Norsk Ukeblad. Forskjellen er at illustrasjonsfoto som oftest er av modeller som ikke nødvendigvis kjenner hverandre. Synes det stråler ca like mye varme fra CBEs bilder. Takk, sånn er det. 10
Surikatt Skrevet 25. juni 2018 #57072 Skrevet 25. juni 2018 2 timer siden, formula skrev: Er temmelig sikker på at ingen av bildene vi ser på blogg eller instagram fra CBE er øyeblikksbilder. Lurer på hvor mange bilder de tar i løpet av en dag? Kanskje mange hundre. Av disse blir 5-6 brukt i et blogginnlegg, og her er nok mange av arbeidsdagens timer lagt ned. En ramme rundt blogginnlegget skal planlegges, location velges, antrekk fra topp til tå skal på plass, make up skal legges, hår ordnes, fotoutstyr og lys skal med. Alt er planlagt og regissert ned til minste detalj, og bildene er stort sett veldig fine. Men det som ødelegger hele bloggen er nettopp dette kjølige, glatte og altfor perfekte. (Kombinert med selvhøytidlighet av en annen verden, og en hardnakket påståelighet, gjerne innpakket i en passiv aggressiv tone, i kommentarfeltet.) Hva om vi hadde fått sett øyeblikksbilder? Eller en CBE som blir knipset uten at hun er klar over det, i en naturlig posisjon. Ikke at jeg tror det noensinne vil skje, men tenker at bloggen ville tjent på det, og paret ville framstått som hyggeligere. Ja, og så fremstilles det som dette er hverdagen deres og sånn ser de ut. Ikke rart at folk ikke kan relatere seg til dette og en parodi på den perfekte kjernefamilien som ikke finnes. 15
SusieDerkins Skrevet 25. juni 2018 #57073 Skrevet 25. juni 2018 i kommentarfeltet til midtsommerinnlegget var der et par høflige kommentarer som oppfordrer henne til å ta hensyn til at en influencer påvirker både positivt og negativt, og ber henne tenke på det i forhold til alkohol. Svaret er så sjarmerende og empatisk som det pleier å være: I teorien så er alt potensielt negativt for noen, så spørsmålet er vel hvor mye hensyn man må ta. Skal man ta hensyn til alle så er det bare å pakke bort sosiale medier. Vi er nok uenig på akkurat dette området, og det er lov. Jeg kommer nok ikke til å endre noe. 33
decker Skrevet 25. juni 2018 #57074 Skrevet 25. juni 2018 Det er ingen seriøse bedrifter som hadde sluppet unna med ein sånn «kundeservice». 18
Mrs O'Donell Skrevet 25. juni 2018 #57075 Skrevet 25. juni 2018 33 minutter siden, MissLucy skrev: i kommentarfeltet til midtsommerinnlegget var der et par høflige kommentarer som oppfordrer henne til å ta hensyn til at en influencer påvirker både positivt og negativt, og ber henne tenke på det i forhold til alkohol. Svaret er så sjarmerende og empatisk som det pleier å være: I teorien så er alt potensielt negativt for noen, så spørsmålet er vel hvor mye hensyn man må ta. Skal man ta hensyn til alle så er det bare å pakke bort sosiale medier. Vi er nok uenig på akkurat dette området, og det er lov. Jeg kommer nok ikke til å endre noe. Det var min kommentar, og selv om jeg ble positivt overrasket over at hun publiserte den (jeg får vel publisert 1 av 10 kommentarer sånn ca), så avskrev hun jo diskusjonen ganske kjapt ved å slette tilsvaret mitt: HENNI 1 MINUTT SIDEN Din kommentar avventer moderasjon. Det er jo en enorm ansvarsfraskrivelse å gjemme seg bak at ‘alt’ er skadelig. For det første så stemmer det ikke og for det andre er akkurat det med barn og alkohol et såpass stort og utbredt problem at myndighetene går ut med store og dyre kampanjer hvert år for å minne oss på å ta hensyn til de mest sårbare blant oss. Vi drikker også et glass vin eller øl til maten, i ferietid kanskje mer enn det også, men vi fronter det ikke til tusenvis av mennesker. Jeg skjønner helt ærlig ikke at det skal være et problem å rett og slett ikke poste så mange bilder hvor vinglasset er en naturlig del? Som sagt, influencer er man på godt og vondt. Det er noe med at voksne folk er sitt ansvar bevisst. Nå er vel ikke denne bloggen kjent for å ta til seg tilbakemeldinger som ikke går på ‘søte deg’, men det er jo lov å håpe… 47
exictence Skrevet 25. juni 2018 #57076 Skrevet 25. juni 2018 Akkurat når det gjelder alkohol, synes jeg det er med på å ufarliggjøre det ved å bare ta seg et glass som de viser. Å vise at det er helt greit i moderate mengder. Det er verre når alkohol i små mengder alltid skal skjules. Da får det alkohol til å være skremmende, noe man gjør i det skjulte, noe som alltid er et problem. Synes det er fint at de kan vise at de har et avslappet forhold til alkohol. 8
SusieDerkins Skrevet 25. juni 2018 #57077 Skrevet 25. juni 2018 37 minutter siden, exictence skrev: Akkurat når det gjelder alkohol, synes jeg det er med på å ufarliggjøre det ved å bare ta seg et glass som de viser. Å vise at det er helt greit i moderate mengder. Det er verre når alkohol i små mengder alltid skal skjules. Da får det alkohol til å være skremmende, noe man gjør i det skjulte, noe som alltid er et problem. Synes det er fint at de kan vise at de har et avslappet forhold til alkohol. men hvordan kan vi vite at de har et avslappet forhold til alkohol? de viser alkohol relativt ofte, og fra det skal vi trekke den logiske slutningen at de har et avslappet forhold til alkohol? Vi kunne jo like gjerne trukket den motsatte slutningen. Den ville vært like gyldig. Dette er folka som hevder at de bare viser oss en liten flik av livet sitt. Og når det gjelder argumentet om at alt er farlig derfor kan de like gjerne fortsette, så må jeg få minne om at dette er folka som bruker det motsatte argumentet når de blir konfrontert med sitt ansvar ift forbruk og miljø: Det er bedre å gjøre litt enn alt. Eller noe i den retning. 28
Gjest Newroz Skrevet 25. juni 2018 #57078 Skrevet 25. juni 2018 20 timer siden, Rørleggerfrue skrev: I nyeste innlegget skriver hun at mange spør om kjolen hennes, og den er fra bikbok. Nøyaktig samme kjole som hun reklamerte for i en video nå nylig. Så da skal det vel merkes? #bestiklassen. Link til innlegg http://www.carolinebergeriksen.no/2018/06/24/midstommer-2018/ http://www.carolinebergeriksen.no/2018/06/14/try-elsa-hosk-bikbok/ Den skulle nok ha vært merket ja!
Aricia Skrevet 25. juni 2018 #57079 Skrevet 25. juni 2018 1 minutt siden, MissLucy skrev: Og når det gjelder argumentet om at alt er farlig derfor kan de like gjerne fortsette, så må jeg få minne om at dette er folka som bruker det motsatte argumentet når de blir konfrontert med sitt ansvar ift forbruk og miljø: Det er bedre å gjøre litt enn alt. Eller noe i den retning. Samt at når de har gjort noe kritikkverdig som ikke lar seg bortforklare, så insisterer de alltid på at det var leserne som drev dem til det - og at de selv ikke er å laste. 15
Gjest Newroz Skrevet 25. juni 2018 #57080 Skrevet 25. juni 2018 1 time siden, MissLucy skrev: i kommentarfeltet til midtsommerinnlegget var der et par høflige kommentarer som oppfordrer henne til å ta hensyn til at en influencer påvirker både positivt og negativt, og ber henne tenke på det i forhold til alkohol. Svaret er så sjarmerende og empatisk som det pleier å være: I teorien så er alt potensielt negativt for noen, så spørsmålet er vel hvor mye hensyn man må ta. Skal man ta hensyn til alle så er det bare å pakke bort sosiale medier. Vi er nok uenig på akkurat dette området, og det er lov. Jeg kommer nok ikke til å endre noe. Sylvi Listhaug retorikk: Jeg kommer ikke til å endre måten jeg oppfører meg på, samme hva slags fakta som blir lagt på bordet eller samme hvor mange som er uenig med meg.
Fremhevede innlegg