Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siste innlegg: 15 bilder, og av dem er det mindreårige på 5 stk. Full front på minst ett. 

Er de virkelig så umodne, ukloke og ureflekterte at de poster bilder av barna sine på trass? 'Fordi vi kan'??? 

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, Mrs O'Donell skrev:

Siste innlegg: 15 bilder, og av dem er det mindreårige på 5 stk. Full front på minst ett. 

Er de virkelig så umodne, ukloke og ureflekterte at de poster bilder av barna sine på trass? 'Fordi vi kan'??? 

Ja, de er umodne, ukloke, ureflekterte, barnslige, egoistiske og trassige. Og alt på bekostning av barna sine. Det gjør dem også til utrolig god mor og far, søte deg 😀 eller kanskje ikke..

• Liker 24
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring og avsporinger

- Safiye, mod

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Mrs O'Donell skrev:

Hva er grunnen til at du tenker som du gjør rundt dette med mindreårige? Jeg forstår at de ikke er samtykkekompetente, men hva er det med bildene Caroline har lagt ut som gjør deg så sint? Er det noe ved hennes bilder som får deg til å føle noe? Eller er du i krisemodus på vegne av andre, fordi du tenker at de KAN finne på å tenke noe om disse barna?

Uansett årsak, så synes jeg du bør skaffe deg hjelp for å bearbeide disse følelsene(det mener jeg oppriktig, jeg er ikke sarkastisk). 

Barn er det mest naturlige som finnes, og å vise dem frem burde være en selvfølgelighet. Vi bør tåle å se et barn uten at det leder tankene til fullstendig upassende og malplasserte settinger. Mener du virkelig at alle bør skjerme sine barn fordi det finnes en og annen syk mann(kvinne?) som kan utnytte det? 

Kontroller følelsene og tankene dine rundt små barn. Søk hjelp hvis du trenger det. Vårt samfunn er sterkt nok til å tåle bilder av barn 💪🏻

#freethechild

• Liker 5
Gjest Zeitgeist
Skrevet
2 timer siden, Moodini skrev:

Hva er grunnen til at du tenker som du gjør rundt dette med mindreårige? Jeg forstår at de ikke er samtykkekompetente, men hva er det med bildene Caroline har lagt ut som gjør deg så sint? Er det noe ved hennes bilder som får deg til å føle noe? Eller er du i krisemodus på vegne av andre, fordi du tenker at de KAN finne på å tenke noe om disse barna?

Uansett årsak, så synes jeg du bør skaffe deg hjelp for å bearbeide disse følelsene(det mener jeg oppriktig, jeg er ikke sarkastisk). 

Barn er det mest naturlige som finnes, og å vise dem frem burde være en selvfølgelighet. Vi bør tåle å se et barn uten at det leder tankene til fullstendig upassende og malplasserte settinger. Mener du virkelig at alle bør skjerme sine barn fordi det finnes en og annen syk mann(kvinne?) som kan utnytte det? 

Kontroller følelsene og tankene dine rundt små barn. Søk hjelp hvis du trenger det. Vårt samfunn er sterkt nok til å tåle bilder av barn 💪🏻

#freethechild

Ja, barn er det mest naturlige som finnes. Men like naturlig - og adskillig viktigere - er barnets rett til å ha, samt utvikle sin egen identitet - inklusive den digitale. Det verken bør eller skal være en selvfølgelighet å vise barn frem. Den avgjørelsen er det barnet hhv. individet selv som skal gjøre. Siden barn ikke er i stand til å (kognitivt) forstå konsekvensene av å vise seg frem, er det den foresattes oppgave å beskytte og forvalte barnet og dets identitet på et sett som gagner barnet - og kun barnet - på best mulig vis. 

Tankesett som leder til det du kaller fullstendig upassende og malplasserte settinger er den ytterste konsekvens av uaktsom hhv. villet utlevering av barn. Det en rekke bloggere - og i dette tilfellet CBE - gjør, er villet utlevering. CBE utleverer sine mindreårige i såvel tekst som bilde, ikke ulikt et fesjå. I tillegg går ikke CBE av veien for å selge de mindreåriges identitet, være seg dåp, fødselsdagsselskap, eller pepperkakebaking. 

Dette er forkastelig, respektløst, og ikke minst kynisk. 

PS! Siden du synes at det burde være en selvfølge å vise frem barn, så utfordrer jeg deg:

Legg ut følgende informasjon om ditt eget/dine egne barn:

- Navn
- Fødselsdato
- Fødselsvekt- og lengde
- Vaksinasjonsstatus
- Hvilken barnehage/skole barnet/barna går på
- Hvordan dåp, fødselsdager, jul, o.l. er blitt feiret
- Favorittleker
- Hva dere gjorde på ferier
- Bilder som viser barnet/barna 

(Dette er bare et særdeles overfladisk sveip av informasjon CBE har utlevert om sine mindreårige)

Skrevet
5 timer siden, Moodini skrev:

#freethechild

Det er trist å se at flere har samme holdning. Jeg er glad det er flere som reagerer på uvettig bruk av bilder av barn på nett. 

Jeg hadde ikke likt at så mange bilder var delt av meg, ikke som voksen eller barn. At cbe synes det er helt greit å vise mange hundre bilder av seg og mange nesten uten klær, er hennes sak og man bør ikke dra barna med seg. Synes du skal lese litt her https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/

og så kan vi få noen sikkelig argumenter om hvorfor det absolutt skal vises bilder av barn på nett. Jeg har til dags dato ikke hørt et godt argument. «Venter i spenning». 

• Liker 33
Skrevet
6 timer siden, Moodini skrev:

#freethechild

😘

• Liker 10
Skrevet

Den manglende viljen til å innse hva den utstrakte eksponeringen av barn kan føre til, minner meg stygt om en alkoholikers forhold til sin egen avhengighet. Full benektelse. Jeg synes det er dritskummelt.

• Liker 40
Skrevet

Ingen hadde gjort det samme med voksne mennesker (utenom paparazzien).

Det er derfor jeg syns det er viktig at bloggere bør ha noen å drøfte etikken i sitt yrke med. Prøve å få frem at ikke alle som stiller spørsmålstegn med handlingene deres er haters, men ønsker refleksjoner.

Det blir som om noen skal følge etter CBE og ta masse bilder av henne, hun kan ikke uttale seg om disse bildene og tilhørende tekst, for å så bli publisert til Gud og hver mann.

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, Liver skrev:

Det er derfor jeg syns det er viktig at bloggere bør ha noen å drøfte etikken i sitt yrke med. Prøve å få frem at ikke alle som stiller spørsmålstegn med handlingene deres er haters, men ønsker refleksjoner.

Det blir som om noen skal følge etter CBE og ta masse bilder av henne, hun kan ikke uttale seg om disse bildene og tilhørende tekst, for å så bli publisert til Gud og hver mann.

Det er interessant sammenligning. Tenk deg å bli forfulgt av en fotograf til enhver tid, som tar bilde bakfra av alt du gjør, og legger det ut på nettet uten å spørre deg. De fleste ville vel syntes det var litt ubehagelig? Hvorfor skal barn være mindre beskyttet enn voksne?

• Liker 46
Skrevet (endret)

Underholdende at enkelte har definert #freethechild som noe annet all den tid barna faktisk fratas all egenverd, nettsikkerhet og selvidentitet av nettopp denne massive «frigjøringen».

Endret av Vitulina
  • Liker 32
Skrevet
5 minutter siden, Liver skrev:

Når man tenker på hvilken stålkontroll hun selv har på bildene hun legger ut så kan man jo virkelig spør om hva slags tanker hun har når hun deler bilder av så små barn. 

Jeg er faktisk sjokkert over at hun responderer på en debatt slik som i kommentarfeltet på 'bloggerene' med å eksponere barna enda mer. Mer enn på lenge, faktisk. Hva kan tanken bak være. 

• Liker 19
Skrevet
3 minutter siden, Vitulina skrev:

Underholdende at enkelte har definert #freethechild til å bety at barna skal fratas all egenverd, nettsikkerhet og selvidentitet. 

Tenkte akkurat det samme! Men jeg synes ikke det er underholdende, det er ganske sjokkerende! Snakk om å ikke ha en snev av forståelse for hva dette handler om!

Og som @Liver sier; tenk om frua selv var blitt tatt bilder av uten sin viten og dette var blitt lagt ut i SoMe, er det virkelig noen her som tror det ikke vil blitt reaksjoner på det?

• Liker 17
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Mrs O'Donell skrev:

Når man tenker på hvilken stålkontroll hun selv har på bildene hun legger ut så kan man jo virkelig spør om hva slags tanker hun har når hun deler bilder av så små barn. 

Jeg er faktisk sjokkert over at hun responderer på en debatt slik som i kommentarfeltet på 'bloggerene' med å eksponere barna enda mer. Mer enn på lenge, faktisk. Hva kan tanken bak være. 

Hun er jo så trassig at det er rett og slett latterlig.

Hun valgte jo å poste post-partumbilde 2.0 FORDI hun fikk så mye pes for det første - og ingen skal fortelle henne hva som er riktig - og hvorfor er det bare feilte folk som kan være stolte av kroppen sin? Det var faktisk det hun sa - 

Sitat

- Jeg er så lei av å lese artikler om hvordan ekte kropper skal se ut etter en fødsel. 

Og så tenker jeg at NETTOPP denne enormt trassige og totale mangelen på å ta til seg noen form for kritikk, er grunnen til at debatten rundt det hun driver med, fortsetter og ikke dør ut. Hun har ikke et dra-til-tryne - men hun har en utrolig cocky holdning og tror hun vet absolutt alt bedre enn alle andre - og der ligger årsaken til at folk blir provosert. det har ikke noe med trynet hennes å gjøre i det hele tatt. 

Jeg skjønner veldig godt at det er sårt å bli kritisert for valg man gjør for barna sine - men å reagere på all kritikk med å gjøre MER av det man får kritikk for, er ikke en veldig moden reaksjonsmåte.

Endret av pøbelsara
  • Liker 34
Skrevet
1 minutt siden, Jobbermedbarn skrev:

Tenkte akkurat det samme! Men jeg synes ikke det er underholdende, det er ganske sjokkerende! Snakk om å ikke ha en snev av forståelse for hva dette handler om!

Og som @Liver sier; tenk om frua selv var blitt tatt bilder av uten sin viten og dette var blitt lagt ut i SoMe, er det virkelig noen her som tror det ikke vil blitt reaksjoner på det?

Jepp. tenk hvis vennene hennes inviterte på tur i skogen med innlagt grilling - eller til pepperkakebaking eller noe annet kos, for så å fotografere en hel masse og legge ut UTEN at hun visste om det? det er ikke spesielt vanskelig å forstå HVORFOR det er galt å eksponere unger uten at de har samtykket.

• Liker 22
Skrevet (endret)
18 minutter siden, MissLucy skrev:

Det er interessant sammenligning. Tenk deg å bli forfulgt av en fotograf til enhver tid, som tar bilde bakfra av alt du gjør, og legger det ut på nettet uten å spørre deg. De fleste ville vel syntes det var litt ubehagelig? Hvorfor skal barn være mindre beskyttet enn voksne?

Tenk hvis den som til enhver tid tok disse bildene i tillegg var din egen forelder. Som så la bildene av sitt voksne barn ut på sin egen kommersielle blogg, dels i rene reklameinnlegg som vedkommende selv tjente penger på. Uten å be om samtykke fra den intetanende modellen.

Man kan jo ikke forestille seg et slikt scenario på fullt alvor, selvsagt. Men likevel: Disse faktorene gjør jo saken også mye verre enn om det var "hvem som helst" som tok og offentliggjorde slike bilder. Lettere å gå ut mot en tilfeldig fremmed og kreve bilder fjernet enn å gå ut mot sin egen forelder, selv for en voksen. Alle vet hvor vanskelig det kan bli å takle når det oppstår konflikt mellom økonomiske interesser og familiebånd.

Endret av Aricia
  • Liker 21
Skrevet
2 timer siden, pøbelsara skrev:

Jepp. tenk hvis vennene hennes inviterte på tur i skogen med innlagt grilling - eller til pepperkakebaking eller noe annet kos, for så å fotografere en hel masse og legge ut UTEN at hun visste om det? det er ikke spesielt vanskelig å forstå HVORFOR det er galt å eksponere unger uten at de har samtykket.

Vi vet da alle hva som har skjedd med lignende bilder.

• Liker 8
Skrevet
20 timer siden, formula skrev:

Det vi garantert ikke får se, er den bitchy CBE vi kjenner så godt fra kommentarfeltet.

Gitt at det faktisk er CBE og ikke LKE som er den bitchy av dem da. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...