Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Asti
Videoannonse
Annonse
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Gjest Asti
Skrevet
10 minutter siden, visningsnamn skrev:

Er en stund siden jeg har fulgt med og jeg hoppa rett inn i tråden igjen uten å lese meg opp, så jeg har ikke fått med meg dette, sorry. Skal lese det, takk. :)

Jeg mente ikke at du burde lese deg opp. :) Var bare tips (siden lenkene ligger bak betalingsmur) hvis du ville vite litt mer. ;)  

Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Skrevet

Skriver man «spring has sprung»?? (jf IG)

Skrevet

Hyppig brukt Insta-frase.

• Liker 4
Skrevet (endret)
14 timer siden, Varma skrev:

Takk @BlendaSensitive :)  Her kommer det frem mye av det som blir diskutert her på KG ; 

• Det tilbakeholdes ofte informasjon om hvilken andel nordmenn som utgjør følgermassen, som ofte kan være så lite som 10 prosent uten at dette er hensyntatt i prissettingen.
  • Prissettingen fremstår som vilkårlig og CPM-nivåene kan variere med mange tusen kroner.
  • Prisene er på et generelt på et hårreisende nivå, spesielt i medier som Instagram hvor forbrukerinvolveringen og avsenderidentitet (for annonsør) kan antas å være lav. Her må nettverkene dokumentere og lære.
  • Prissettingen baserer seg på potensielle visninger og det totale antall følgere – ikke faktiske eksponeringer.  (Her kommer også kjøpte følgere inn). 
  • Vi blir møtt med generelle og udokumenterbare påstander om effekten av influencer marketing.
  • Vi opplever generelt lite fokus på problemstillingen rundt markedsføring mot barn all den tid det er erfart at følgerskaren til mange influencere er under 13 å. (Her kommer kritikken mot operasjoner og  generell skjønnhetstyranni inn, også det evinnelige kjøpepresset man blir utsatt for). 

Blogging er på vei nedover, fordi annonsørene skjønner hvor dårlig deal det er. Og fordi forbrukerne skjønner at de blir prakket på reklame og kun dette, bloggerne er ikke venninne våre. 

Jeg synes disse sitatene fra Kampanje-artikkelen er veldig interessante fordi de setter kritisk søkelys på markedsføringsverdien av dårlig merket reklame i SoMe sett fra annonsørenes side.

Når vi diskuterer merking på Rampelyset er det alltid med fokus på lesernes perspektiv. Tanken er at annonsører og bloggere har en felles interesse av at reklame skjules mest mulig i SoMe, fordi påvirkningen av leserne er sterkere når vi oppfatter det vi leser som en oppriktig anbefaling fra en virkelig person man føler en form for relasjon til. Vi har mange ganger lurt på hvor mye pålegg om skjult reklame annonsører selv gir bloggere, dvs hvor "makten" i forholdet mellom dem ligger.

Kampanje-artikkelen tydeliggjør at dårlig merking bare er en fordel for annonsør inntil et visst punkt, fordi reklame tross alt må være klar nok mht merkevare, grad av fokus og målrettethet mot forbruker for å ha noen effekt. Reklame krever et minmum med tid og tydelig nok fokus på vare/merkevare for et hensiktsmessig publikum for å ha verdi for annonsør. Bloggeren, derimot, vil jo helst at leserne ikke skal merke at reklamen ikke er der overhodet, slik at de ikke mister lesere som klager over for mye reklame, men samtidig kan håve inn honorar fra annonsør. 

Hvis det dermed er sånn at annonsering i SoMe er en særdeles dårlig deal både for leser og annonsør, mens det samtidig er gullkantet og latterlig innbringende for bloggere (og bloggplattformer?), da fatter og begriper jeg ikke at dette sirkuset kan kunne fortsette særlig lenge. There's no such thing as a free ride, you can't fool all of the people all of the time, og keiseren har altså ikke noen klær på. :filer: 

Endret av Aricia
  • Liker 21
Skrevet

Siden mange av matrettene fra cbe.no nærmest har vært rene kopier fra andre nettsider uten kreditering, så har jeg funnet det litt morsomt å prøve å se hvor jeg kan finne lignende oppskrift på internett. Sist var det ren kopi fra godfisk, denne gangen er det nærmeste jeg er kommet Skillet Roast Chicken

• Liker 16
Gjest Varma
Skrevet (endret)
3 timer siden, Aricia skrev:

Jeg synes disse sitatene fra Kampanje-artikkelen er veldig interessante fordi de setter kritisk søkelys på markedsføringsverdien av dårlig merket reklame i SoMe sett fra annonsørenes side.

Når vi diskuterer merking på Rampelyset er det alltid med fokus på lesernes perspektiv. Tanken er at annonsører og bloggere har en felles interesse av at reklame skjules mest mulig i SoMe, fordi påvirkningen av leserne er sterkere når vi oppfatter det vi leser som en oppriktig anbefaling fra en virkelig person man føler en form for relasjon til. Vi har mange ganger lurt på hvor mye pålegg om skjult reklame annonsører selv gir bloggere, dvs hvor "makten" i forholdet mellom dem ligger.

Kampanje-artikkelen tydeliggjør at dårlig merking bare er en fordel for annonsør inntil et visst punkt, fordi reklame tross alt må være klar nok mht merkevare, grad av fokus og målrettethet mot forbruker for å ha noen effekt. Reklame krever et minmum med tid og tydelig nok fokus på vare/merkevare for et hensiktsmessig publikum for å ha verdi for annonsør. Bloggeren, derimot, vil jo helst at leserne ikke skal merke at reklamen ikke er der overhodet, slik at de ikke mister lesere som klager over for mye reklame, men samtidig kan håve inn honorar fra annonsør. 

Hvis det dermed er sånn at annonsering i SoMe er en særdeles dårlig deal både for leser og annonsør, mens det samtidig er gullkantet og latterlig innbringende for bloggere (og bloggplattformer?), da fatter og begriper jeg ikke at dette sirkuset kan kunne fortsette særlig lenge. There's no such thing as a free ride, you can't fool all of the people all of the time, og keiseren har altså ikke noen klær på. :filer: 

De fleste skjønner at det er veien det går, det er bare å se på de synkende lesertallene  til flere av bloggerne også CBE. Det å lese rosablogger oppfattes ikke som en allmenn interesse lenger, de fleste vet hvordan denne verden fungerer og velger å holde seg for god til å  bygge opp under denne bransjen. Det jeg ikke forstår er at annonsørene henger etter, de er dårlige på å lese markedet. Eller er det slik at de som bruker bloggere som reklame kanal har en spesifikk målgruppe? De som har vært  igjennom "livets harde skole"? 

Endret av Varma
Gjest formula
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Varma skrev:

Eller er det slik at de som bruker bloggere som reklame kanal har en spesifikk målgruppe? De som har vært  igjennom "livets harde skole"? 

Synes bloggen til CBE bærer mer og mer preg av at det er nettopp denne gruppen hun henvender seg til, selv om hun nok skulle ønske det var de høyt utdannede, ressurssterke kvinnene som elsker å tilbringe tid på kjøpesenter(eller hvordan det nå var). Mulig det var noe annet for noen år siden, men se bare på det hun reklamerer for, alt fra svisker til dåsespray og mat fra Cirkle K. Reiser på harrytur til Sverige, charter til granka og blir med i Bloggerne. Og hun som ville at alt skulle være eksklusivt....Men sånn som det ser ut nå, så tror jeg - for å bruke hennes egne ord - at hun er der hun skal være.(der hun hører hjemme)

Endret av formula
Gjest Xstrella
Skrevet

Er det ikke podcast som er det siste nye nå da? Man må levere noe, ikke bare se fin ut. 

Gjest Varma
Skrevet
1 time siden, formula skrev:

Synes bloggen til CBE bærer mer og mer preg av at det er nettopp denne gruppen hun henvender seg til, selv om hun nok skulle ønske det var de høyt utdannede, ressurssterke kvinnene som elsker å tilbringe tid på kjøpesenter(eller hvordan det nå var). Mulig det var noe annet for noen år siden, men se bare på det hun reklamerer for, alt fra svisker til dåsespray og mat fra Cirkle K. Reiser på harrytur til Sverige, charter til granka og blir med i Bloggerne. Og hun som ville at alt skulle være eksklusivt....Men sånn som det ser ut nå, så tror jeg - for å bruke hennes egne ord - at hun er der hun skal være.(der hun hører hjemme)

Jeg er så enig! 

Skrevet

Litt utenfor tema, men hvorfor sier hun Lasse til han? Heter han ikke Lars Kristian?

• Liker 2
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Bimmelim skrev:

Litt utenfor tema, men hvorfor sier hun Lasse til han? Heter han ikke Lars Kristian?

Lasse er nok kallenavn/kjælenavn 

Ikke uvanlig det. Jeg har ei venninne som heter Bergljot, men alle kaller henne Bella. 

Endret av skruf
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, skruf skrev:

Lasse er nok kallenavn/kjælenavn 

Ikke uvanlig det. Jeg har ei venninne som heter Bergjlot, men alle kaller henne Bella. 

Aha. Lurte på om jeg var helt på jordet og tok feil. Takk for clearup. 

• Liker 1
Gjest Skribent
Skrevet

"Koke suppe på spiker" comes to mind for tiden. De som følger litt med fra periferien kjenner hint av av isfjell i luften, og løper i motsatt retning før fiolinsoloen på øverste dekk.
Som skattebetaler kan man bare krysse fingrene for at det finnes yrker de kan mestre etter dette. Ser ikke akkurat lovende ut, med mindre de i all hemmelighet tar utdannelse samtidig som de leker bloggere med venstrehånda. Fem år fra nå, antagelig veldig mye snarere, er denne typen blogging (i hvert fall fra så gamle bloggere som CBE) fullstendig antikvarisk. På den annen side, man kan selge seg på så mange måter -  dersom de selger barna nå, så er ungene sikkert i fullt arbeid innen kort tid. Hvis det virkelig kniper for mannen å skulle gjøre noe annet enn å være hobbyfotograf og        (fyll inn noe som passer, kommer ikke på noe), kan de alltids satse på en graviditet til :filer:

Skrevet
På 2.5.2018 den 14.23, gjestgitt skrev:

Den reklamefilmen et noe av det kleineste jeg har sett fra CBE/LKe. Synes noen den var genuint morsom? Det er like morsomt å se mose gro. Caroline har lite sjarm på skjermen og det virker veldig innøvd. At de reklamerer for Circle K gjør det hele enda mer puteflaut🕌

Hvor er den reklamefilmen dere snakker om? på bloggen?

Skrevet
4 minutter siden, terteskjell skrev:

Hvor er den reklamefilmen dere snakker om? på bloggen?

Den er nok dessverre tapt, den lå på instastory her om dagen. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...