Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kun på grunn av dere ble jeg (og sikkert flere med meg) skikkelig oppmerksom på bloggen til CBE. Flott blogg, flott dame. Takk, folkens❣️

Videoannonse
Annonse
Gjest Skribent
Skrevet (endret)

Jeg må bare bøye meg i støvet for utrolig saklige og kunnskapsrike debattanter (og tålmodige!!!), det er noe av det jeg synes er interessant med tråden. Jeg lærer hele tiden. Noe jeg har lært, som jeg ikke trodde noe på før, var at lesere faktisk kan være en "gemen hop" som er akkurat så dumme som de virker. Det tror jeg Treasures AS også har oppdaget.

Endret av Skribent
Skrevet

CBE har fremdeles under 30.000 norske lesere. Fra blogglisten den siste uken - http://blogglisten.no/blogg?q=carolinebergeriksen.no 

Dag Global Rang Sidevisninger Norske Sidevisninger Lesere Norske lesere
22-03-2018 3 62819 57370 29434 26760
21-03-2018 3 64474 58728 29826 27228
20-03-2018 3 66294 60561 30599 27918
19-03-2018 3 72059 65793 32212 29350
18-03-2018 5 68464 62560 30911 28231
17-03-2018 5 60272 54723 28397 25793
16-03-2018 6 60702 55095 28355 25771

Skrevet (endret)
8 timer siden, Bypass skrev:

Og som jeg har kommentert er hva CBE påstår at hun gjør og hva vi som leser bloggen oppfatter at hun gjør ikke nødvendigvis det samme :) Jeg har HELE tiden sagt at jeg oppfatter bloggen som en «reklame blogg», men jeg ser ikke noe galt i det. Det er der vi er uenige, men det er vist litt vanskelig å forstå✌🏻

Nei.

Diskusjonen forleden gikk på at du mente det var "teorien til folk her i tråden" at CBE framstiller bloggen som noe annet enn en ren reklamekanal. Det burde være klart etter uttalelsene hennes i går at insisteringen på bloggen som personlig og virkelig med innslag av reklame er CBEs egen.

Vi har til det kjedsommelige fått med oss at du heier uforbeholdent på content marketing og ikke ser problemet med at hele det offentlige ordskiftet underlegges markedskreftene, mens mediene mister sin redaksjonelle uavhengighet. Noen av oss har et annet synspunkt, og diskuterer fenomenet med blant annet CBE som case for å sette fokus på problematikken.

Endret av Aricia
  • Liker 23
Skrevet

26 tusen lesere, igår på en torsdag! Riktignok fortsatt på tredjeplass. Men det spiller jo ingen rolle, hjelper ikke med 1.plass heller om man har få lesere. :O 

http://blogglisten.no/

• Liker 10
Skrevet
51 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

26 tusen lesere, igår på en torsdag! Riktignok fortsatt på tredjeplass. Men det spiller jo ingen rolle, hjelper ikke med 1.plass heller om man har få lesere. :O 

http://blogglisten.no/

Det er ingen tvil om at mange typer blogging er på vei ut. Livsstils- og mammablogging især. Denne artikkelen er nesten to år gammel men beskriver en omfattende endring de siste ti årene hva gjelder blogging:

https://www.nrk.no/kultur/verdens-yngste-sjefredaktor_-bloggen-dor-ut-1.12909505

Sitat: Bloggene er blitt en plattform for å tjene sinnssykt mye penger. Vi er mange som har gjennomskuet kommersialismen og retusjeringen i bloggverdenen, sier den unge redaktøren, Elise By Olsen.

Artikkelen beskriver at de unge vender seg vekk fra bloggmarkedet og at de godt voksne overtar. Men spesielt mammablogging er i hardt vær hva angår etiske retningslinjer og anses som mer og mer uansvarlig å drive med (jamfør b la jurist Sara Eline Grønvold og Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim). 

Det er tydelig at CBE forsøker seg også i andre SoMe-kanaler. Men hun har så godt som floppet på YouTube og mister stadig lesere på Instagram. Nå som hun også går såpass i utakt med leserne sine så ser det ut som om pengegaloppen har en utløpsdato i nær fremtid. Inntekten skyter vitterlig i været, men med stadig synkende lesertall i år etter år så sier det seg selv at det ikke går stort lenger. UI må snart oppdatere lesertallene hennes for annonsørene og da vil det bli vanskelig å hale i land like lukrative avtaler. Det blir spennende å se om de klarer å snu det hele.

• Liker 17
Gjest Gillians
Skrevet
46 minutter siden, Ultiva skrev:

Det er ingen tvil om at mange typer blogging er på vei ut. Livsstils- og mammablogging især. Denne artikkelen er nesten to år gammel men beskriver en omfattende endring de siste ti årene hva gjelder blogging:

https://www.nrk.no/kultur/verdens-yngste-sjefredaktor_-bloggen-dor-ut-1.12909505

Sitat: Bloggene er blitt en plattform for å tjene sinnssykt mye penger. Vi er mange som har gjennomskuet kommersialismen og retusjeringen i bloggverdenen, sier den unge redaktøren, Elise By Olsen.

Artikkelen beskriver at de unge vender seg vekk fra bloggmarkedet og at de godt voksne overtar. Men spesielt mammablogging er i hardt vær hva angår etiske retningslinjer og anses som mer og mer uansvarlig å drive med (jamfør b la jurist Sara Eline Grønvold og Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim). 

Det er tydelig at CBE forsøker seg også i andre SoMe-kanaler. Men hun har så godt som floppet på YouTube og mister stadig lesere på Instagram. Nå som hun også går såpass i utakt med leserne sine så ser det ut som om pengegaloppen har en utløpsdato i nær fremtid. Inntekten skyter vitterlig i været, men med stadig synkende lesertall i år etter år så sier det seg selv at det ikke går stort lenger. UI må snart oppdatere lesertallene hennes for annonsørene og da vil det bli vanskelig å hale i land like lukrative avtaler. Det blir spennende å se om de klarer å snu det hele.

Er virkelig annonsørene så dumme at de bare tar alt de får presentert fra bloggeren/managementet for gitt? Så lett som det er å gå og sjekke blogglisten og instagram-likes etc hadde jeg virkelig trodd de som faktisk skal bruke penger på det ville sjekket opp litt selv. Men tydeligvis ikke? Snakk om slapphet!

Gjest formula
Skrevet
11 timer siden, Nuna skrev:

Kun på grunn av dere ble jeg (og sikkert flere med meg) skikkelig oppmerksom på bloggen til CBE. Flott blogg, flott dame. Takk, folkens❣️

Værsågod:) CBE trenger deg.(dere)

Og velkommen etter må jeg nesten si, når du først nå ble oppmerksom på bloggen som har eksistert siden 2009.

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og innhold med opphavsrett.

Edie, mod.

Skrevet
5 timer siden, Aricia skrev:

Nei.

Diskusjonen forleden gikk på at du mente det var "teorien til folk her i tråden" at CBE framstiller bloggen som noe annet enn en ren reklamekanal. Det burde være klart etter uttalelsene hennes i går at insisteringen på bloggen som personlig og virkelig med innslag av reklame er CBEs egen.

Vi har til det kjedsommelige fått med oss at du heier uforbeholdent på content marketing og ikke ser problemet med at hele det offentlige ordskiftet underlegges markedskreftene, mens mediene mister sin redaksjonelle uavhengighet. Noen av oss har et annet synspunkt, og diskuterer fenomenet med blant annet CBE som case for å sette fokus på problematikken.

Igjen så har jeg aldri sagt noe om hva CBE kommuniserer ut til sine lesere. Hun må gjerne omtale sin blogg som en dagbok. Men jeg JEG oppfatter bloggen som det den er - en markedsføringskanal, og JEG synes ikke det gjør noe, og JEG tror ikke hun lurer så veldig mange med "dagboken" sin. Da ville det nok vært flere kommentarer og engasjement på SoMe. Men dere som er her inne er bekymret for at hun lurer leserene sine med venninneprat og "leierbål".

Sagt det flere ganger, og sier det igjen. Hun tiltrekker seg tydligvis voksne kvinner, og jeg er ganske sikker på at voksne kvinner utenfor dette forumet klarer å dra de samme konklusjoner som dere - at dette handler om underholdning og markedsføring. OG DET ER HELT GREIT!

• Liker 6
Skrevet (endret)

@Bypass hva tenker du om: 

• Fra https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2365092  " Tidligere forskning på området viser at blogginnlegg fører til parasosiale effekter, noe som innebærer at leseren føler en personlig tilknytning til bloggeren og blir mer tilbøyelig til å ta imot anbefalinger og råd. "
  • Fra https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2454420/BCR3102_1234.pdf?sequence=1 : "Det å kommunisere med leserne vil skape et parasosialt forhold, hvor leseren kan oppleve et nært og intimt forhold til bloggere. Dette forholdet kan oppleves likt som forholdet til en venn. Vi blir kjent med mediepersonligheten ved at vi observerer dem over tid, og vi observerer hvordan de oppfører seg, hvordan de kler seg, hvilke holdninger de har og hvordan de opptrer i ulike situasjoner. Når en følger noen over lenger tid, utvikler man nærhet, forståelse og empati for dem. På leserens side knytter man seg til bloggeren som deler små ting fra livet sitt, sensurert eller iscenesatt. Det er dette unike forholdet, gjennom parasosial relasjon, at bloggere kan ta seg godt betalt for sponsede innlegg. Har man interesse for og beundrer en spesifikk blogger, har man lettere for å tro at produktet som blir reklamert for, er like bra som bloggeren fremstår det som (Aalen 2015, 168-169)"
  • Fra https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2421170/4811505_cand-2784511_3646285.pdf?sequence=1 "Collinader og Dahlén hevdet i sitt studie at vi skaper et slikt parsosialt forhold til bloggere og at dette, gjennom word-of-mouth, gjorde oss mer tilbøyelige til å kjøpe produkter de anbefalte leserne sine. Gjennom bloggen kunne man lese detaljerte historier fra bloggerens personlige liv og samtidig snakke med andre lesere gjennom kommentarfeltet (2011 314). Det parasosiale forholdet mellom leser og media karakter kan føre til at leseren henvender seg til sosiale medier når de skal kjøpe produkter og trenger informasjon og anbefalinger, fordi de stoler på karakteren som en venn, og dermed føler at den er “en av oss” og ikke en del av en bedrift som prøver å “lure oss” til å kjøpe noe (Matikainen 2012, 15)."
Endret av Asti
Skrevet
21 timer siden, Max Potente skrev:

CBE.no er Norsk Ukeblad, og Annebrith.blogg.no er Allers. 

:sFun_sleeping:

Og villagekkos er se&hør..:ac:

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, Asti skrev:

@Bypass hva tenker du om: 

• Fra https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2365092  " Tidligere forskning på området viser at blogginnlegg fører til parasosiale effekter, noe som innebærer at leseren føler en personlig tilknytning til bloggeren og blir mer tilbøyelig til å ta imot anbefalinger og råd. "
  • Fra https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2454420/BCR3102_1234.pdf?sequence=1 : "Det å kommunisere med leserne vil skape et parasosialt forhold, hvor leseren kan oppleve et nært og intimt forhold til bloggere. Dette forholdet kan oppleves likt som forholdet til en venn. Vi blir kjent med mediepersonligheten ved at vi observerer dem over tid, og vi observerer hvordan de oppfører seg, hvordan de kler seg, hvilke holdninger de har og hvordan de opptrer i ulike situasjoner. Når en følger noen over lenger tid, utvikler man nærhet, forståelse og empati for dem. På leserens side knytter man seg til bloggeren som deler små ting fra livet sitt, sensurert eller iscenesatt. Det er dette unike forholdet, gjennom parasosial relasjon, at bloggere kan ta seg godt betalt for sponsede innlegg. Har man interesse for og beundrer en spesifikk blogger, har man lettere for å tro at produktet som blir reklamert for, er like bra som bloggeren fremstår det som (Aalen 2015, 168-169)"
  • Fra https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2421170/4811505_cand-2784511_3646285.pdf?sequence=1 "Collinader og Dahlén hevdet i sitt studie at vi skaper et slikt parsosialt forhold til bloggere og at dette, gjennom word-of-mouth, gjorde oss mer tilbøyelige til å kjøpe produkter de anbefalte leserne sine. Gjennom bloggen kunne man lese detaljerte historier fra bloggerens personlige liv og samtidig snakke med andre lesere gjennom kommentarfeltet (2011 314). Det parasosiale forholdet mellom leser og media karakter kan føre til at leseren henvender seg til sosiale medier når de skal kjøpe produkter og trenger informasjon og anbefalinger, fordi de stoler på karakteren som en venn, og dermed føler at den er “en av oss” og ikke en del av en bedrift som prøver å “lure oss” til å kjøpe noe (Matikainen 2012, 15)."

Jeg tror absolutt på det, men som flere av dere poengterer her inne så er det kanskje vanskelig for «den vanlige kvinne» i gata og knytte slike bånd til CBE da hun lever et ganske så annerledes liv enn de fleste. Så jeg har fremdeles min mening om at denne bloggens «påvirkningskraft» ligger i at hun lager bra innhold (pene bilder, temaer og produkter som er av interesse for de som leser bloggen). Ikke lure leserene sine. Jeg ble ikke lurt når hun var dårlig til å merke reklame og jeg blir ikke lurt nå.

Bloggen og bloggens innhold er gjennomført og bra. En super kanal for underholdning. Men som alle andre må hun følge regler om merking og alkohol. Hun har et ansvar når det kommer til bilderedigering. Og barna trenger ikke å være med for at jeg skal bli underholdt i allefall!

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, Bypass skrev:

Jeg tror absolutt på det, men som flere av dere poengterer her inne så er det kanskje vanskelig for «den vanlige kvinne» i gata og knytte slike bånd til CBE da hun lever et ganske så annerledes liv enn de fleste. Så jeg har fremdeles min mening om at denne bloggens «påvirkningskraft» ligger i at hun lager bra innhold (pene bilder, temaer og produkter som er av interesse for de som leser bloggen). Ikke lure leserene sine. Jeg ble ikke lurt når hun var dårlig til å merke reklame og jeg blir ikke lurt nå.

Bloggen og bloggens innhold er gjennomført og bra. En super kanal for underholdning. Men som alle andre må hun følge regler om merking og alkohol. Hun har et ansvar når det kommer til bilderedigering. Og barna trenger ikke å være med for at jeg skal bli underholdt i allefall!

Siterer litt fra innlegget ditt over: "Sagt det flere ganger, og sier det igjen. Hun tiltrekker seg tydligvis voksne kvinner, og jeg er ganske sikker på at voksne kvinner utenfor dette forumet klarer å dra de samme konklusjoner som dere - at dette handler om underholdning og markedsføring...":   En bør skille mellom de som har høy/positiv holdning til bloggeren og de med en lav/negativ holdning til bloggeren - https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2365092.  Det går derfor ikke an å sammenligne de som skriver her inne med de som har en høy/positiv holdning til bloggeren, og påstå at man vil dra de samme konklusjonene.  

Det folk her inne har vist til vedr. at CBE lever annerledes liv, er at det kan forklare hvorfor lesertallet synker, men cbe.no har fremdeles rundt 30.000 lesere. Forskning har vist at blogginnlegg fører til parasosiale effekter - https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2365092 -  noe som innebærer at leseren føler en personlig tilknytning til bloggeren og blir mer tilbøyelig til å ta imot anbefalinger og råd. "Venninneforholdet" er det altså ikke bare vi her inne som refererer til. Man kan altså ikke avfeie det. ;) 

Jeg legger merke til at det du beskriver kan handle om den parasosiale relasjonen. Man tenker at CBE har bra innhold som er av interesse (positiv holdning). Kjøper man produktet som er anbefalt - enten der og da, eller senere, så har man blitt påvirket, men bloggeren har klart å få leseren til å tro at det er egne valg, og man blir ikke lurt.  Vi vet at mange av leserne til CBE kjøper produktene som blir anbefalt.  Dvs. de blir påvirket. 

Tilføyelse: DeoDoc-innlegget til CBE må være det beste "beviset" på dette. CBE viste til at produktet ble utsolgt på nettsiden hun anbefalte.  Her inne var man ikke like positiv til produktet, for å si det "mildt".  Og forbrukertesten foretatt av programlederne i "Norske tilstander P3" - http://forum.kvinneguiden.no/topic/1174393-cbe-as-debatt-rundt-hennes-virksomhet-vol-2/?page=78&tab=comments#comment-21347270 -  mente dette var noe av det mest meningsløse produktet de har tatt i. Fagfolk har frarådet bruk av intimspray: https://www.minmote.no/#!/artikkel/24268591/kritisk-til-caroline-berg-eriksens-hyllest-av-underlivsdeodorant og https://nhi.no/kroppen-var/kropp/underlivshygiene-rad/ . Likevel lytter enkelte av leserne til bloggerne som anbefaler produktet...

Endret av Asti
La til tekst.
Skrevet

Ser at CBE blir anklaget for snikreklame av Storytel i ett av de nyeste blogginnleggene. CBE nekter, men svarer ikke leser som spør om teklameinnlegg kommer i påska. Hva så jeg så på instagram i går? Jo, CBE i splitter ny Storytel reklame....

• Liker 30
Skrevet
5 minutter siden, Snupp89 skrev:

Ser at CBE blir anklaget for snikreklame av Storytel i ett av de nyeste blogginnleggene. CBE nekter, men svarer ikke leser som spør om teklameinnlegg kommer i påska. Hva så jeg så på instagram i går? Jo, CBE i splitter ny Storytel reklame....

Akkurat.

Er dette å være "fullstendig transparent" på bloggens markedsføringsmålsetninger og -strategier? Jeg synes vel ikke akkurat det.

• Liker 17
Skrevet

Jeg tenker på denne sangen når det gjelder bedriften hennes:

Idolatrine for the imbeciles 
Idolatrine
Idolatrine for the debiles and the simpletons 
Disciples of the watch awaits at my command

• Liker 4
Gjest pelikanen
Skrevet
14 timer siden, Nuna skrev:

Er Nuna en blogger?😉

Gjest pelikanen
Skrevet
15 timer siden, Nuna skrev:

Er Nuna en blogger?😉

Skrevet (endret)
På 22.3.2018 den 12.04, Kollontaj skrev:

Sånne lange negler er jo forbeholdt folk som ikke gjør manuelt arbeid; vår tids svar på fotbinding og korsett. Har ofte spart til litt for lange negler og selv å skrive på PC blir knotete. 

Ikke meningen å bli pirkete i tråden her, men det med lange negler og tastatur er bare en tilvenningssak. Jeg har lange (kunstige) negler og skriver like bra på tastatur nå som jeg gjorde før (etter en tilvenningsperiode). Jeg har jobbet på kontor med PC hele tiden.

At man mener lange, kunstige negler er stygt, uhygienisk, upraktisk i manuelt arbeid etc. er så sin sak. Men i en standard kontorjobb er det ikke noe problem.

Endret av Alice123
  • Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...