Inocybe Skrevet 22. mars 2018 #53061 Skrevet 22. mars 2018 58 minutter siden, CecilieX skrev: Du er nok inne på noe. Hva ikke er nevnt som et element i diskusjonen rundt skjebnen til bloggen er alderen til bloggeren. Selv om hun påstår at hun ikke har endret seg på noe som helst vis på de fleste områder, så kan selv ikke hun stoppe tiden. Jeg har problemer med å se hvordan hun skal engasjere et stadig mer voksent publikum. Noen nevnte at muligheten for fall i lesertall handler om at småbarnsforeldre ikke prioriterer blogglesing. Med alder kommer modenhet og jeg ser ikke for meg at en middelaldrende blogger skal kunne ha noe å tilby modne kvinner. Ikke hvis hun skal fortsette pludringen om hverdagsliv og «søte du», kombinert med reklamebonanza og mer eller mindre skjult produktplassering. Som sagt tidligere, hun har bygget opp noe, spørsmålet er om hun er i stand til å forvalte det riktig. Personlig tror jeg nei, basert på utviklingen i lesertall. Og kanskje viktigst av alt; bloggingen hennes bærer ikke preg av å ha leserne behov for øye. Det er jo stort sett bloggerens behov for å være blogger med alt det innebærer av likes og forguding (og muligheten til å tjene penger) som har vært styrende for alle valg. At jevnaldrende kvinner vokser ut av bloggerdyrking er høyst sannsynlig. Det har du helt rett i Når leserne vokser opp og modnes må bloggeren nødvendigvis følge med. Ellers vil bloggeren og dermed bloggen fort framstå som umoden og lite relevant hos leserne. Det er mer enn nok som drar i oppmerksomheten til den voksne, høytutdannede småbarnsmoren som virker til å være lesersegmentet hun er ute etter. Klarer ikke CBE.no å levere vil leserne forsvinne og virker til de er godt på vei bort allerede. Jeg syns akkurat dette kom veldig tydelig fram under bokbadet med Jan Guillou hun og mannen deltok på for noen måneder siden. Bloggeren dekket det med antrekksbilder og fokus på meg meg meg og tihi jeg på bokprek og fnis. Når lesere, inklusiv meg selv, bemerket at dette hadde det vært spennende å høre mere om kom det bare sure svar. Litteratur er et emne jeg vil tro kan fenge et voksent publikum. Hvis det er et emne hun ikke føler for så er det masse diskusjoner om ting hun er oppe i hver dag som jeg personlig hadde synes hadde vært interessante å lese om. Content markering f.eks. Hvordan foregår prosessen fra annonsøravtale til ferdig blogginnlegg? Hvilke valg og tanker gjør hun som blogger og reklameplakat seg rundt dette? Dette er ting jeg går ut i fra hun bruker en del tid på og som ikke så mange andre skriver om. Jeg mener ikke dette som en mulighet for å kritisere bloggeren for de valgene hun faktisk tar (untatt de åpenbart uetiske som prevansjon som ikke virker, allergiframkallende stoffer i produkter rettet mot barn etc.) men fordi dette er emner som interesserer meg og noe hun har mye erfaring med. En god diskusjon om barneeksponering hadde garantert også trukket mange (voksne) lesere. 15
Tøytigern Skrevet 22. mars 2018 #53062 Skrevet 22. mars 2018 15 minutter siden, Inocybe skrev: Det har du helt rett i Når leserne vokser opp og modnes må bloggeren nødvendigvis følge med. Ellers vil bloggeren og dermed bloggen fort framstå som umoden og lite relevant hos leserne. Det er mer enn nok som drar i oppmerksomheten til den voksne, høytutdannede småbarnsmoren som virker til å være lesersegmentet hun er ute etter. Klarer ikke CBE.no å levere vil leserne forsvinne og virker til de er godt på vei bort allerede. Jeg syns akkurat dette kom veldig tydelig fram under bokbadet med Jan Guillou hun og mannen deltok på for noen måneder siden. Bloggeren dekket det med antrekksbilder og fokus på meg meg meg og tihi jeg på bokprek og fnis. Når lesere, inklusiv meg selv, bemerket at dette hadde det vært spennende å høre mere om kom det bare sure svar. Litteratur er et emne jeg vil tro kan fenge et voksent publikum. Hvis det er et emne hun ikke føler for så er det masse diskusjoner om ting hun er oppe i hver dag som jeg personlig hadde synes hadde vært interessante å lese om. Content markering f.eks. Hvordan foregår prosessen fra annonsøravtale til ferdig blogginnlegg? Hvilke valg og tanker gjør hun som blogger og reklameplakat seg rundt dette? Dette er ting jeg går ut i fra hun bruker en del tid på og som ikke så mange andre skriver om. Jeg mener ikke dette som en mulighet for å kritisere bloggeren for de valgene hun faktisk tar (untatt de åpenbart uetiske som prevansjon som ikke virker, allergiframkallende stoffer i produkter rettet mot barn etc.) men fordi dette er emner som interesserer meg og noe hun har mye erfaring med. En god diskusjon om barneeksponering hadde garantert også trukket mange (voksne) lesere. Jamen, sånne ting kan hun da vel lite om? 1
Gjest Asti Skrevet 22. mars 2018 #53063 Skrevet 22. mars 2018 (endret) Får ikke CBE få liker-klikk og kommentarer på instagram i forhold til antall følgere? Siste bildet har eksempelvis hittil fått 1 101 liker-klikk og 3 kommentarer og det dagen før har hittil fått 1 338 liker og 4 kommentarer - https://www.instagram.com/carolinebergeriksenno/ Sjekket to andre som også har over 300t følgere, for å sammenligne: https://www.instagram.com/p/Bgl-UjQBH0k/?hl=nb&taken-by=funkygine - siste bildet har hittil 16 092 liker-klikk og man må scrolle på kommentarene https://www.instagram.com/p/Bgjq_YDHsM6/?taken-by=sophieelise - siste bildet har hittil 15 340 liker-klikk og man må scrolle på kommentarene Interessen (liker-klikk og kommentarer) ser dermed ut til å være lavere enn hva man kanskje kan forvente ut fra antall følgere. Endret 22. mars 2018 av Asti La ved lenke
Populært innlegg Honningmor Skrevet 22. mars 2018 Populært innlegg #53064 Skrevet 22. mars 2018 Jeg er like gammel som CBE, og har lest bloggen siden de bodde i Oslo og skulle gifte seg. Jeg er vel i "målgruppa" siden jeg er høyt utdannet og småbarnsmor (?). Jeg vet meget godt hvorfor JEG har mistet interessen iallefall.. Den bloggen er d ø r g e n d e kjedelig rett og slett. Alt- absolutt alt er kjøpt og betalt, og de ser ut som en gjeng voksdukker på utstilling uansett hvor "tilfeldig" de prøver å fremstille ting på bloggen. Det er aldri noe interessant å lese om, og den der "søte du" tonen som ofte fremkommer virker utrolig rart for en dame i trettiårene. Jeg kan heller ikke kjenne meg igjen i den travle hverdagen de prøver så hardt å fremstille. Altså, de er TO voksne som går hjemme, med begge barna i barnehagen, og med hyppig barnevakt. Det skrives om spa og frisørbesøk, nye negler og daglig trening, badekar og lange stunder alene med storytel - men Gud HJELPE meg så travle de er! For meg fremstår bloggen som en stor parodi med utrolig uinspirerende bilder. Jeg er rett og slett blitt for gammel :/ 66
Tøytigern Skrevet 22. mars 2018 #53065 Skrevet 22. mars 2018 3 minutter siden, Honningmor skrev: Jeg er like gammel som CBE, og har lest bloggen siden de bodde i Oslo og skulle gifte seg. Jeg er vel i "målgruppa" siden jeg er høyt utdannet og småbarnsmor (?). Jeg vet meget godt hvorfor JEG har mistet interessen iallefall.. Den bloggen er d ø r g e n d e kjedelig rett og slett. Alt- absolutt alt er kjøpt og betalt, og de ser ut som en gjeng voksdukker på utstilling uansett hvor "tilfeldig" de prøver å fremstille ting på bloggen. Det er aldri noe interessant å lese om, og den der "søte du" tonen som ofte fremkommer virker utrolig rart for en dame i trettiårene. Jeg kan heller ikke kjenne meg igjen i den travle hverdagen de prøver så hardt å fremstille. Altså, de er TO voksne som går hjemme, med begge barna i barnehagen, og med hyppig barnevakt. Det skrives om spa og frisørbesøk, nye negler og daglig trening, badekar og lange stunder alene med storytel - men Gud HJELPE meg så travle de er! For meg fremstår bloggen som en stor parodi med utrolig uinspirerende bilder. Jeg er rett og slett blitt for gammel :/ Ooki. Men da skrinlegger jeg å sette meg noe mer inn i sakene, ved å lese den...
Honningmor Skrevet 22. mars 2018 #53066 Skrevet 22. mars 2018 4 minutter siden, Tøytigern skrev: Ooki. Men da skrinlegger jeg å sette meg noe mer inn i sakene, ved å lese den... Hæ? 3
Tøytigern Skrevet 22. mars 2018 #53067 Skrevet 22. mars 2018 1 minutt siden, Honningmor skrev: Hæ? Jep. Jeg setter meg ikke ned og begynner å lese den med lys og lupe, hvis den er såpass lite virkelighetsnær. 1
Inocybe Skrevet 22. mars 2018 #53068 Skrevet 22. mars 2018 13 minutter siden, Asti skrev: Får ikke CBE få liker-klikk og kommentarer på instagram i forhold til antall følgere? Siste bildet har eksempelvis hittil fått 1 100 liker-klikk og 3 kommentarer - https://www.instagram.com/carolinebergeriksenno/ https://www.instagram.com/p/Bgl-UjQBH0k/?hl=nb&taken-by=funkygine - siste bildet har 15 982 liker-klikk og man må scrolle på kommentarene https://www.instagram.com/p/Bgjq_YDHsM6/?taken-by=sophieelise - siste bildet har 15 325 liker-klikk og man må scrolle på kommentarene Interessen (liker-klikk og kommentarer) ser dermed ut til å være lavere enn hva man kanskje kan forvente ut fra antall følgere. Selv med forbehold om forskjeller i kjernelesergruppen er det litt rart så lite respons CBE får Vil tro hun kan holde seg aktuell hos annonsørene en stund til siden hun har et kallenavn "alle" kjenner til, forballfrue. Men lesertallene raser og før eller siden er hun utdatert og glemt og annonsørene borte de også. Skal hun snu denne trenden tror jeg @Honningmor er inne på noe. Den høytutdannede småbarnsmoren får veldig lite ut at bloggerens pludder om travle dager springende mellom mølle, cafe og negledesigner. 12
virkelig Skrevet 22. mars 2018 #53069 Skrevet 22. mars 2018 (endret) 10 timer siden, Asti skrev: Dom blir vel avsagt i "Patent- och marknadsdomstolen"? Jeg prøvde å søke, men fikk ikke opp noe... Tilføyelse: Blondinbella kan ikke være dømt, når - https://digital.di.se/artikel/konsumentverket-om-rattegangen-mot-kissie-varldshistorisk - skriver følgende i desember -17 om en annen blogger: "Det är första gången i svensk, om inte världens, historia som en influencer ställs inför rätta för dold reklam i sociala medier. ". Her er dommen datert 31.01.18, som altså gjelder den første bloggeren som er dømt i Sverige: http://reklamvarlden.se/dokument/Stockholms TR PMT 11949-16 Dom 2018-01-31.pdf https://www.expressen.se/dinapengar/tech/blondinbella-falls-for-smygreklam/ http://reklamombudsmannen.org/press/pressmeddelanden/blondinbella-falls-for-smygreklam-pa-sin-blogg google, blondinbella och reklame Endret 22. mars 2018 av virkelig
Gjest Asti Skrevet 22. mars 2018 #53070 Skrevet 22. mars 2018 (endret) 40 minutter siden, virkelig skrev: https://www.expressen.se/dinapengar/tech/blondinbella-falls-for-smygreklam/ Takk. (Tilføyelse: Merk at Blondinbella ikke er dømt av myndighene). Såvidt jeg kjenner til har man ikke tilsvarende selvregulering av reklame i Norge - http://www.easa-alliance.org/members/europe. Fra https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamombudsmannen: "Reklamombudsmannen (RO) är en stiftelse som arbetar för hög etik i reklam och marknadskommunikation. Till Reklamombudsmannen kan alla vända sig med klagomål på reklam och företag och organisationer ges möjlighet till vägledning i marknadsetiska frågor. Reklamombudsmannen finansieras av marknadens aktörer genom frivilliga avgifter och är en del av näringslivets självregleringssystem. Reklamombudsmannen är inte en statlig myndighet." (Beklager avsporingen, men håper andre også finner det interessant. Tenk om Norge også hadde hatt noe slikt.). Endret 22. mars 2018 av Asti
Tøytigern Skrevet 22. mars 2018 #53071 Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, Inocybe skrev: Selv med forbehold om forskjeller i kjernelesergruppen er det litt rart så lite respons CBE får Vil tro hun kan holde seg aktuell hos annonsørene en stund til siden hun har et kallenavn "alle" kjenner til, forballfrue. Men lesertallene raser og før eller siden er hun utdatert og glemt og annonsørene borte de også. Skal hun snu denne trenden tror jeg @Honningmor er inne på noe. Den høytutdannede småbarnsmoren får veldig lite ut at bloggerens pludder om travle dager springende mellom mølle, cafe og negledesigner. Men, hvem av disse andre småbarnsmødrene er det som kan identifisere seg med sånt, da? Jeg trodde lizm at de som leser måtte være over middels intressert i å gjøre noen av de tingene selv, som en blogger skriver om. Få noen tips, feks. Bli inspirert. Hvem i all Bergen er det som har lyst på tips om negldesigner de kan velge og småtterier de kan sette på neglene, hvis de jobber fulltid og springer mellom frokostbord, levere barn i barnehagen, jobbe, hente barn i barnehagen, lage middag, kjøre barn til aktiviteter og rekke butikken før den stenger? Jeg har sett sånne små perler man kan feste på nylakkerte negler. Men man drar ikke på ungen cherrox eller skifter på seng og vasker toalettet med sånne... Hvem av dem sitter på cafe, hvis det ikke er på vei til eller fra noe? Trening, javel. Men da fikk hun vel satse på en ren treningsblogg, da? Hun burde så vidt jeg forstår ha kvalifikasjonene iorden til det- både hun og mannen? 5
Medici Skrevet 22. mars 2018 #53072 Skrevet 22. mars 2018 Ang. det lave engasjementet rundt CBE. Dette blir litt synsing, men likevel. Ut i fra hva folk skriver her, i tillegg til de godt dokumenterte kritikkverdige forhold rundt CBE og hennes virke, kan det være at bloggen er en guilty pleasure for mange? At man leser litt av gammel vane, men egentlig synes det er litt pinlig å vise det i form av kommentarer og likes? 18
Tøytigern Skrevet 22. mars 2018 #53073 Skrevet 22. mars 2018 (endret) (Jeg sier ikke at de neglene fra salong ikke er fine. De er små kunstverk, noen av de. Men... Er det ikke styggdyr luksus? Jeg ga sånt i julegave. Gavekort, altså. Og det er sånt de sparer til en bryllupsfest de er invitert til, eller lignende. ) I tilfelle noen negledesignere der ute følte seg tråkket på. Det var ikke meningen. Endret 22. mars 2018 av Tøytigern 2
pøbelsara Skrevet 22. mars 2018 #53074 Skrevet 22. mars 2018 Jeg skjønner ikke hvordan man kan være småbarnsmor å ha slike negler, de er jo skikkelig bakteriebomber. Og mange av de designene er jo kjempelekre, men ikke mulig å holde det skikkelig rent. 12
Ultiva Skrevet 22. mars 2018 Forfatter #53075 Skrevet 22. mars 2018 (endret) Uæ, nå nærmer påsken seg med stormskritt og jeg reiser til Oslo nok en gang for diverse møter før folket i Norge tar påskeferie i tillegg til et lite tannlegebesøk :-) https://imgur.com/jeRViUe Før folket i Norge tar påskeferie faktisk. Mao så stenger alle butikker, fabrikker, sykehus, barnehager, sykehjem, politistasjoner, brannstasjoner, restauranter, hotell, bensinstasjoner, busselskap osv. Herlig! Også jeg som trodde jeg måtte jobbe hele neste uke 👍 Ut i fra hvordan CBE formulerer seg så skal "folket i Norge" på et lite tannlegebesøk også. Da må kanskje tannlegene jobbe litt i ferien likevel da, for å få alle gjennom? 🤔 Endret 22. mars 2018 av Ultiva 43
Mrs O'Donell Skrevet 22. mars 2018 #53076 Skrevet 22. mars 2018 "God morgen ♥ Uæ, nå nærmer påsken seg med stormskritt og jeg reiser til Oslo nok en gang for diverse møter før folket i Norge tar påskeferie i tillegg til et lite tannlegebesøk :-)" Denne setningen? ...før folket i Norge tar påskeferie i tillegg til et lite tannlegebesøk... Journalist, var det visst? 31
Gjest Skribent Skrevet 22. mars 2018 #53077 Skrevet 22. mars 2018 2 minutter siden, pøbelsara skrev: Jeg skjønner ikke hvordan man kan være småbarnsmor å ha slike negler, de er jo skikkelig bakteriebomber. Og mange av de designene er jo kjempelekre, men ikke mulig å holde det skikkelig rent. Dette! Klipte selv neglene ganske kjapt etter noen få bleieskift i sin tid Hvor pent det er med lange spisse klør kan vel også diskuteres, den fasongen har jeg aldri skjønt. Godt mulig noen leser bloggen som en guilty pleasure. Jeg leser ikke «dameblader» nettopp fordi jeg synes de er stappfulle av meningsløst, gjentakende crap og tenker at de behandler leserne som om de skulle vært dumme som brød hele gjengen. Et nummer av de bladene der er et soleklart argument mot kvotering og likestilling men de skriver vel i det minste noenlunde korrekt norsk... Hun må gjerne blogge til hun er nitti, men når medielandskapet har endret seg så raskt på bare ti år, så må alle som vil leve lenge av dette virkelig henge med i svingene. Akkurat nå har hun ramlet litt av.
lillehammeren Skrevet 22. mars 2018 #53078 Skrevet 22. mars 2018 På 20.3.2018 den 15.36, Asti skrev: Imguren - https://imgur.com/a/3mO86- omhandler også hvorfor folk kritiserer "hele" bloggen for å tjene penger. Tilføyelse: Når jeg legger den ved er det som svar, også ovenfor andre som kommer inn og leser, dvs. det er ikke bare til deg. Den linken der har du jo lagt ut sånn ca 3000 ganger, vi har fått det med oss. 5
Inocybe Skrevet 22. mars 2018 #53079 Skrevet 22. mars 2018 2 minutter siden, lillehammeren skrev: Den linken der har du jo lagt ut sånn ca 3000 ganger, vi har fått det med oss. Virker til det er ganske mange som ikke har fått det med seg ennå da Kanskje du er et unntak... Syns oversikten til @Asti fungerer veldig bra jeg. Det er ganske mange år med snusket virksomhet i den bedriften og ikke helt enkelt å holde styr på. En systematisk oversikt er et fint hjelpemiddel til diskusjonene 24
Ultiva Skrevet 22. mars 2018 Forfatter #53080 Skrevet 22. mars 2018 13 minutter siden, lillehammeren skrev: Den linken der har du jo lagt ut sånn ca 3000 ganger, vi har fått det med oss. ... Og likevel så dukker det stadig opp brukere som lurer på hvorfor kritikere velger å engasjere seg i nettopp denne bedriften 26
Fremhevede innlegg