Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Senil skrev:

Synes du virkelig det står respekt av å tjene penger på å ikke merke reklame, bruke barn i reklame, juge og redigere kommentarer?  Er en lett sak å snu bedriften til å bli redelig. Og tror faktisk den da vil bli en blogg flere kan forholde seg til. Og først da vil jeg si det står respekt av å tjene penger på egen bedrift.  For skal man få respekt av de fleste, så må man faktisk opptre rederlig i det minste.

Er så enig med deg! :) Det som nesten er komisk er at med en gang det diskuteres etikk og moral når det gjelder CBE AS, så kommer alltid noen som argumenterer med en av tre argument.

1. Du er feit og misunnerlig.

2. Du har for lite å gjøre/ingen fritid.

3. Det du sier spiller ingen rolle, fordi CBE AS er uansett fremgangsrik/tjener masse penger.

---

Fint at CBE AS tjener masse penger, men det tar ikke bort det faktum at de konstant opererer i gråsonen ifht reklamemerking, samt når det gjelder bruk av egne barn på egne marknadsføringskanaler.

• Liker 16
Skrevet

Åååå.. ble nostalgisk av dagens hatt! 😍

Likens som bestemor brukte med nesten prikk lik brosje!

• Liker 3
Skrevet

Blondinbella har fått til mye mer enn CBE. Mens CBE har kjørt i samme spor i snart 10 år så driver Blondinbella med mange spennende prosjekter i tillegg til bloggen. SoMe er bare en liten del av Blondinbellas virksomhet. CBEs seneste "spennende og fantastiske" prosjekt er å bli ambassadør for X-life i stedet for Getinspired - hvilken nytenkning og innovasjon hos CBE liksom :ironi::rolleyes: 

CBE kommer til å tjene penger så lenge annonsørene er blåøyde og tror de får valuta for annonsørkronene sine. Men hvis ikke CBE snart klarer å fornye seg og spille på flere hester så spår jeg det vil ta slutt. 

• Liker 22
Skrevet

Er klart damen må ha klær på den redigerte treningskroppen sin. Blir stort å kunne posere for disse.

• Liker 4
Gjest Varma
Skrevet
1 time siden, Asti skrev:

Treasures AS hadde 5,1 mill i omsetning i 2017 - https://www.dn.no/etterBors/2018/03/21/0751/Markedsforing/toppbloggeren-med-utbytte-pa-27-millioner-kroner .

Det har den siste tiden blitt dokumentert nedgang av lesere på bloggen. Det er årevis siden det har vært så lavt.  Det har også blitt vist til at UI oppgir tall på nettsiden sin fra høsten 2016 vedr. instagram.  Eventuelle konsekvenser av nedgang vedr. blogglesere og følgere på instagram vil normalt sett ikke merkes før annonsører får med seg f.eks. at bloggen nå i mars har hatt under 30.000 norske lesere hver eneste dag, og at bare den siste måneden har cbe.no mistet ca. 2500 følgere på instagram (i tillegg til den jevne nedgangen som har vært over tid). 

Dvs. regnskapstallene fra 2017 viser kun hvordan driften var det året...

Caroline Berg Eriksen har siden høsten 2015 vært en del av United Influencers, som tjener penger ved å selge produktplasseringer i blogginnleggene til ulike kjendiser og internettkjendiser.Samtidig eier hun og ektemannen 50 prosent hver av aksjeselskapet Treasures as, der hun er daglig leder og han er styreleder. Dette selskapet driver ifølge regnskapet en «nettbutikk markedsført via blogg som selger annonseplass til bedriftskunder».

Jeg som trodde det var et innblikk i deres gjøren og laden. Stiller meg undrene til at mindreårige og produktplassering hører sammen, og hva mindreårige har med "nettbutikk" og "annonseplass" å gjøre. 

Skrevet
3 minutter siden, Varma skrev:

Caroline Berg Eriksen har siden høsten 2015 vært en del av United Influencers, som tjener penger ved å selge produktplasseringer i blogginnleggene til ulike kjendiser og internettkjendiser.Samtidig eier hun og ektemannen 50 prosent hver av aksjeselskapet Treasures as, der hun er daglig leder og han er styreleder. Dette selskapet driver ifølge regnskapet en «nettbutikk markedsført via blogg som selger annonseplass til bedriftskunder».

Jeg som trodde det var et innblikk i deres gjøren og laden. Stiller meg undrene til at mindreårige og produktplassering hører sammen, og hva mindreårige har med "nettbutikk" og "annonseplass" å gjøre. 

Jeg la spesielt merke til det uthevede. Vet ikke om dere husker at CBE i desember -17 uttalte at bloggen ikke er en bedrift: https://imgur.com/a/vWqSn . ;) 

Gjest orfeus
Skrevet
38 minutter siden, formula skrev:

Beklager altså, men man skulle tro bloggerne og deres følgere er en eneste stor kampanje for å gi kvinner elendig rykte. 

Er det en konkurranse i å være naiv? Frekk? Motarbeide og/eller ikke være i stand til å forstå helt enkle avsnitt markedsføringsloven? Jukse bevisst i den tro at ingen oppdager det? Utlevere barn på nettet og si «det er mine barn så jeg gjør som jeg vil»? 

🙄

Gjest Varma
Skrevet
Akkurat nå, Asti skrev:

Jeg la spesielt merke til det uthevede. Vet ikke om dere husker at CBE i desember -17 uttalte at bloggen ikke er en bedrift: https://imgur.com/a/vWqSn . ;) 

Det husker jeg! Derav uthevingen :biggrin:

Skrevet (endret)
3 timer siden, virkelig skrev:

Hun omsetter ja, men det er ikke reine blogg inntekter. Hun bruker vel mest bloggen for å fronte sine egne investeringer og firma. Men det livet hun lever er vel ikke ønsket av så veldig mange. Dyktig dame for all del, men nå er vel også Sverige litt større enn Norge. Inntekten tl CBE står det respekt av , de kan leve godt på den, uten tvil :)

Nå har Løvengrip bygd opp flere selskap og omsetter for millioner og det er ikke beundringsverdig? Klart hun bruker SOME til å markedsføre sine produkter. 

CBE derimot annonser for andres produkter. Ja, hun har har fått prøve seg med å lage små kolleksjoner som mer eller mindre liten suksess. Man skulle tro at da ville drive med en stortstilt markedsføring. Skoene hun produserte, ble kanskje promotert et par ganger på SOME og de extentions hun fikk sitt navn påstemplet, er et produkt hun heller ikke bruker. Veskene har brukt nå og da. CBE markedsfører ingenting det ikke ligger penger i, så hun fikk vel for liten del av kaka da. 

I tillegg kommer det shady businessen med manglende merking er ikke vet vi alle alt om som ikke trenger noen videre utgreing

Blondinbella er rake motsetning det. Hun hadde aldri over så mange år og bygd opp flere selskap som omsetter for millioner over mange år.

For min del ville jeg tatt jobben hennes over CBE. Hun har en jobb som utfordrer henne hele tiden, hun er smart, møter folk og har omgivelser som inspirerer. 

Å jobbe hjemmefra hvor man tar noen fotografoppdrag og drar til Oslo for å fylle på botox, fillers og fikse hår er ikke ekstremt givende som menneske. Hvordan utvikler man seg overhode som menneske når man ikke møter mennesker som inspirerer og utfordrer deg jobbmessig?  SOME bærer stort preg av dette. Ingenting ved denne bloggen skriker nytenking og inspirasjon. Tekster er preget av hastverksarbeid og biidene er overarbeidet. Bloggen kunne muligens hatt godt av at CBE AS hadde kommet seg ut av boblen i Kulåsen.

Endret av Miranda16
  • Liker 23
Skrevet

Men nå skjønner jeg ikke helt... (har ikke vært inne på bloggen, for det gir meg kun samme følelse som når jeg spiste Troika på personalmøtet i sted: *hvorforgjordejegdettedetgirmegingenting*) Er den o store avtalen med X-life? Var ikke det noe hun avkreftet tidligere i vinter, da noen spurte om det? Er det mulig å få et lite sammendrag av dagens vissvass?

• Liker 6
Skrevet (endret)
2 timer siden, Lin10 skrev:

Imponerende inntekt firmaet til CBE har dette året. Over 5 mill. kroner. Dette viser at hun har høye lesertall og er attraktiv for annonsører. Dyktig dame som leverer et kvalitetsprodukt hver dag. Så når folk snakker om at det går nedover med bloggen, så viser dette det motsatte. Virksomheten når nye høyder. Litt artig at man begynner å sammenligner henne med en svensk blogger. Er ikke dere så opptatt av å diskutere CBE her inne  og ingen andre...

Den stadig økende inntekten viser først og fremst at bedriftens SoMe-kanaler aldri har vært mer proppfulle av reklame enn nå. I takt med bedriftens stabilt økende inntekt de siste årene så har lesertallene vært tilsvarende stabilt synkende i alle kanaler. Bedriften graver sin egen grav jo mer de nærmer seg Sparkjøp-katalogen. Det virker som om griskheten etter penger har overtatt for evnen til å tenke langsiktig. Ikke har bedriftens ansatte hatt vett til å ta relevant utdannelse mens gildet har pågått heller.

Endret av Ultiva
  • Liker 21
Skrevet

Skjønner at hun måtte tjene noen kroner på reklamelenker, som det ble formulert av CBE. Tipper de drar inn millionbeløp på lenker, ettersom mange i lesergruppa handler på nett og cookies blir liggende i ukesvis og gir bloggeren inntekter selv om leseren kjøper noe helt annet på Boozt/Zalando osv. Folk mellom 16-44 år handler mest på nett. 

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/tre-av-fire-har-handlet-pa-nett-det-siste-aret

• Liker 12
Gjest Zeitgeist
Skrevet

@Asti: Var det ikke også slik at CBEs Twitterprofil hevdet å ha 90 000 unike lesere hver dag selv om tallet var adskillig lavere? Og at UI brukte det samme tallet i sin promotering? Likeledes er det fullt ut tenkelig at en rekke av de mer lønnsomme avtalene for CBE ble inngått på en tid hvor leser- og følgertall var betraktelig høyere enn i dag, noe som selvsagt gjør at man kan forlange mer under kontraktsforhandlingene. 

At CBE tjener relativt godt på bloggen er det ingen tvil om. Men samtidig bør det ses på hvilke metoder som anvendes for å tjene penger. Uten sammenligning forøvrig, men Pablo Escobar tjente jo også penger på salg. Sistnevnte riktignok med strafferettslig ulovlige omsetning, førstnevnte med etisk høyst problematiske (bruk av mindreårige) og tildels ulovlige metoder (jf. Markedsføringsloven). 

Skrevet (endret)
49 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

@Asti: Var det ikke også slik at CBEs Twitterprofil hevdet å ha 90 000 unike lesere hver dag selv om tallet var adskillig lavere? Og at UI brukte det samme tallet i sin promotering? Likeledes er det fullt ut tenkelig at en rekke av de mer lønnsomme avtalene for CBE ble inngått på en tid hvor leser- og følgertall var betraktelig høyere enn i dag, noe som selvsagt gjør at man kan forlange mer under kontraktsforhandlingene. 

At CBE tjener relativt godt på bloggen er det ingen tvil om. Men samtidig bør det ses på hvilke metoder som anvendes for å tjene penger. Uten sammenligning forøvrig, men Pablo Escobar tjente jo også penger på salg. Sistnevnte riktignok med strafferettslig ulovlige omsetning, førstnevnte med etisk høyst problematiske (bruk av mindreårige) og tildels ulovlige metoder (jf. Markedsføringsloven). 

Stemmer: http://forum.kvinneguiden.no/topic/902004-fotballfrue-kritikk/?page=490&tab=comments#comment-16293548

Presisering: De 90.000 som feilaktig ble oppgitt på Twitter gjaldt blogglesere.  Lenken viser de var langt under det. 

Endret av Asti
Skrevet
1 time siden, Inocybe skrev:

Blondinbella har fått til mye mer enn CBE. Mens CBE har kjørt i samme spor i snart 10 år så driver Blondinbella med mange spennende prosjekter i tillegg til bloggen. SoMe er bare en liten del av Blondinbellas virksomhet. CBEs seneste "spennende og fantastiske" prosjekt er å bli ambassadør for X-life i stedet for Getinspired - hvilken nytenkning og innovasjon hos CBE liksom :ironi::rolleyes: 

CBE kommer til å tjene penger så lenge annonsørene er blåøyde og tror de får valuta for annonsørkronene sine. Men hvis ikke CBE snart klarer å fornye seg og spille på flere hester så spår jeg det vil ta slutt. 

Det er tydelig ikke du har skjønt hvordan markedet er og hvordan annonsørene opererer. Da er da ingen som satser på CBE fordi de er blåøyde. Det er klart at man vet at man får valuta for pengene de investerer. De vet hvor mange som følger henne og hvilke som er hovedmålgruppen hennes. CBE har da både en kokebok hun har laget, to skokolleksjoner og veskekolleksjon og fått en saftis med hennes navn, så litt har hun fått til ved siden av bloggen. Mer kan nok komme i fremtiden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Ultiva skrev:

Den stadig økende inntekten viser først og fremst at bedriftens SoMe-kanaler aldri har vært mer proppfulle av reklame enn nå. I takt med bedriftens stabilt økende inntekt de siste årene så har lesertallene vært tilsvarende stabilt synkende i alle kanaler. Bedriften graver sin egen grav jo mer de nærmer seg Sparkjøp-katalogen. Det virker som om griskheten etter penger har overtatt for evnen til å tenke langsiktig. Ikke har bedriftens ansatte hatt vett til å ta relevant utdannelse mens gildet har pågått heller.

Vett til å ta seg relevant utdannelse? 🤔hun har da en journalistutdannelse og det var jo denne som satte i gang starten på bloggen. Vil da si at det er ganske relevant. Mener jeg kan huske at LKE har tatt noe utdannelse på BI. De har da klart seg utmerket, så jeg forstår ikke det argumentet du kommer med. Det handler ikke alltid om utdannelse. Vi har flere gründere i Norge som har fått til store ting uten noen formell utdannelse. Så er det mange som har mye mer utdannelse enn CBE som aldri ville fått til det hun har klart. Denne bloggen er helt klart personavhengig. 

Endret av Lin10
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

Den stadig økende inntekten viser først og fremst at bedriftens SoMe-kanaler aldri har vært mer proppfulle av reklame enn nå. I takt med bedriftens stabilt økende inntekt de siste årene så har lesertallene vært tilsvarende stabilt synkende i alle kanaler. Bedriften graver sin egen grav jo mer de nærmer seg Sparkjøp-katalogen...

Godt poeng :)

Skrevet

Syns bloggen har gravd seg ned i et meget kjedelig spor. Til å starte meg fikk jeg noe ut av bloggen, så har det bare gått en vei, ned.

Brukte bloggen som veileder til sminke, det går ikke lengre, ble inspirert av å trene, men nå syns jeg at jeg er en bedre inspirasjonskilde. Tekstene taper seg, og innholdet på bloggen og andre some plattformer er foretsigbare. At ikke bedriften klarer å se sine potensialer. Er det for de ser all tilbakemelding som ikke er rosa glitterfris som negativt, og mister mange gode råd med gode hensikter?

• Liker 10
Gjest Varma
Skrevet
31 minutter siden, Lin10 skrev:

Det er tydelig ikke du har skjønt hvordan markedet er og hvordan annonsørene opererer. Da er da ingen som satser på CBE fordi de er blåøyde. Det er klart at man vet at man får valuta for pengene de investerer. De vet hvor mange som følger henne og hvilke som er hovedmålgruppen hennes. CBE har da både en kokebok hun har laget, to skokolleksjoner og veskekolleksjon og fått en saftis med hennes navn, så litt har hun fått til ved siden av bloggen. Mer kan nok komme i fremtiden. 

Hva eksakt er det annonsørene får? Når det gjelder prosjektene hennes, hvorfor er de ikke aktuelle lenger? Det er gått lang tid uten at hun har frontet disse produktene. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...