Kleenex Skrevet 11. mars 2018 #52521 Skrevet 11. mars 2018 (endret) Akkurat nå, Skribent skrev: Ufint passerte du for så lenge siden at det er en vits i seg selv at du tør å etterlyse et minimum av intelligens. Du forteller her et annet voksent menneske hva hun mener. Stilig. Ingen av oss vet hva brukerne her bruker tiden sin til. Det er flere her som tar seg tid til å gi deg dokumentasjon og gode refleksjoner, og du har hatt null å svare med hittil. Å være engasjert i denne ene tråden forteller ingenting om hva folk bruker tiden på ellers, vi kan ha andre brukernavn i andre tråder, eller sitte høyt i KRIPOS og jobbe med dark web. Vær forsiktig med å anta at du kjenner mennesket bak brukernavnet. Hvis dette er den mest meningsløse tråden man vet om, er det ganske beskrivende om man legger igjen så mye tid her, for å si det sånn. Du beskylder andre for å gjenta seg selv Det er stor humor, verken mer eller mindre. Det er så mye på de siste sidene som demonstrerer behovet for dette, ikke bare digitalt. Jeg vet ikke hva jeg skulle misunnet med CBE. Lever mye bedre, kan velge hvem jeg vil ha rundt meg uten å tenke på hva noen mener. Helse, familie, venner. Prøver å komme på noe hun har som jeg misunner, men det er bare fjernt. Det er et spørsmål om perspektiv, tror jeg, å forstå hva som faktisk betyr noe i livet. Det er ikke lesertall, for å si det sånn. At noen mener penger er noe å misunne sier strengt tatt mest om hva DE mener er å misunne. De eneste jeg har sett i denne tråden som drar frem penger i tide og utide, er de enkeltbrukerne som forsvarer CBE og beskylder andre anonyme brukere for å være misunnelige. Noen av oss foretrekker å ha redelig tjente kroner til å betale alt fra stylister til håndverkere. Det er koselig med bilder av barn, men ikke på bekostning av barns privatliv. Nora Mørk er ikke blogger og har ikke publisert noe, men opplevde misbruk likevel, det samme gjelder privatpersoner som ikke er kjente. Hvorfor vil foreldre til små barn risikere dette? At egne intime bilder havner på avveie kan en mene whatever om, men barn har ingen idé om at de er utsatt for digitalt misbruk pga foreldrenes pengebegjær og behov for egodyrking. Jeg tviler sterkt på at Mørk og andre som er blitt misbrukt digitalt føler det er noen trøst at «det er de som har gjort noe feil». Vi VET at bloggerbarn allerede er assosiert med feil nettsteder. Hvordan noen mor på planeten klarer å rettferdiggjøre kommersiell bruk av egne unger etter noe sånt er helt forbi min fatteevne. Jeg håper de pengene de er så glade i, vil gjøre opp for hva enn av konsekvenser som vil dukke opp på sikt. Takk! Heldigvis har vi som er inne på dette forumet rett til å forbli anonyme. Jeg er ikke feit, misunnelig eller pt Åge, men man muligens en halvtime til overs hver dag for dagens underholdning og artige innlegg om Frua og Lassebasse og heile sulamitten. Dere som graver i gjørma, takk igjen Endret 11. mars 2018 av Kleenex Ønsket å utdype litt. 5
Gjest Asti Skrevet 11. mars 2018 #52522 Skrevet 11. mars 2018 (endret) Jeg vil bare si at blant annet å beskylde folk for å være misunnelig her inne handler om hersketeknikk. Dvs argumentasjon knyttet til person, og ikke sak, https://fagbladet.no/nyheter/kjenner-du-disse-fem-hersketeknikkeneog. Det er bare å gjenkjenne det, deretter overse... Det er ingen grunn til at vi skal stå til rette for hvorfor vi deltar i denne tråden eller hvordan vi velger å bruke tiden vår, mer enn andre som deltar på KG. Endret 11. mars 2018 av Asti
pøbelsara Skrevet 11. mars 2018 #52523 Skrevet 11. mars 2018 (endret) 1 time siden, virkelig skrev: Nei, det tror jeg ikke. Men nå velger hun å dele det hun gjør, og det er innafor etter min mening . Jeg endrer ikke mening om det er en runddans av gnag rundt dette. Hun har funnet en fin balanse , og så lenge det er innafor lover og regler så fortsetter jeg å lese bloggen. Hadde jeg vært imot så hadde jeg droppet, ikke verre enn det. For meg så er det faktisk ikke verre enn det ! Må si jeg ser hundrevis av Ig kontoer og bloggere som jeg reagerer på, så jeg ser stor forskjell, men ikke så mye pepper å finne om dem, uansett om de er utenlandske eller ikke. En liten avsporing siden dette er tråden om CBE ... Du endrer ikke mening selv om det er en runddans av gang, nei. Har du lest barnekonvensjonen? Les artikkel 16. Bare les den. Så kan du komme med argumentene dine igjen. Runddans av gnag, my a**. Barnekonvensjonen ble enstemmig vedtatt av alle FNs medlemsland. At du ikke skjønner at selv om du synes det er koselig å se bilder av de barna, så er det ikke bra for dem - det får meg virkelig til å lure. Hvordan kan du tro at barna kommer til å synes dette er ok når de blir eldre? Hvorfor mener du at hun skal ta sjansen på at ungene hennes synes det er OK at de ble så eksponert som småbarn når de blir eldre. Hvorfor ikke vente til de er gamle nok og faktisk sørge for deres privatliv til de KAN bestemme selv? Hvorfor i all verden skal deres tur i akebakken deles med en haug ( 30 000!!) helt ukjente folk? Og hva tenker du at de kommer til å si - når de blir store og ser at de aller, aller fleste andre foreldre er blitt veldig tilbakeholdne med å dele bilder av sine barn, mens deres foreldre har delt titusenvis av bilder med hundretusenvis av folk? Endret 11. mars 2018 av pøbelsara 18
Inocybe Skrevet 11. mars 2018 #52524 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, skruf skrev: Vel, tror du bør sjekke andre tråder også. I tråden om villapaprika blir hennes eksponering av barn og stebarn kritisert I tråden om Anne Brith blir eksponering av hennes barn kritisert I tråden om mammatilmichelle blir eksponering av hennes barn kritisert I tråden om komikerfrue blir eksponering av hennes barn kritisert Skjønner du poenget? Andre bloggere sin eksponering av barn blir også kritisert, i de respektive trådene. I denne tråden diskuteres bloggeren CBE. Og du, dette sjalusikortet som du kommer med til stadighet er oppbrukt. Bare pga man stiller kritiske spørsmål vedrørende en blogger så er det ikke ensbetydende med sjalusi. Jeg er også lykkelig gift, har selv to flotte døtre, vi bor også i en villa, vi har gode jobber og vi har ei veldig god samlet inntekt, vi reiser også på flotte reiser (seychellene, Kenya, Gambia, Kreta, Uganda..) og opplever verden.I tillegg hadde vi økonomi til å utsette barnehageoppstart til barna var nesten 3 år. Alt dette uten at jeg har solgt barna mine. Ikke er jeg feit og stygg heller. Så, jeg har absolutt null grunn til å være sjalu på CBE. (Til dere andre som leser: Sorry om det siste avsnittet fremsto som skrytete) Du har helt rett. Mange av de andre rosamammabloggerne blir også kritisert og med god grunn. Ikke bare CBE nei. Til det siste. Skjønner godt du føler for å skrive akkurat dette. Av en eller annen grunn er BMI og inntjening viktig for å kunne uttale seg om bedriftsetikk og samfunnstrender Og bare så det er sagt siden jeg blander meg i diskusjonen. Jeg er veltrent og har alle de pengene og materielle godene jeg ønsker meg. Fin familie og så videre, så da har jeg lov til å uttale meg jeg også... 16
NattiNugatti Skrevet 11. mars 2018 #52525 Skrevet 11. mars 2018 (endret) slettet... Endret 11. mars 2018 av NattiNugatti 3
Gjest Asti Skrevet 11. mars 2018 #52526 Skrevet 11. mars 2018 (endret) 14 minutter siden, NattiNugatti skrev: Endret 11. mars 2018 av Asti
Gjest Skribent Skrevet 11. mars 2018 #52527 Skrevet 11. mars 2018 10 minutter siden, Inocybe skrev: Av en eller annen grunn er BMI og inntjening viktig for å kunne uttale seg om bedriftsetikk og samfunnstrender Og bare så det er sagt siden jeg blander meg i diskusjonen. Jeg er veltrent og har alle de pengene og materielle godene jeg ønsker meg. Fin familie og så videre, så da har jeg lov til å uttale meg jeg også... For ikke å snakke om hvordan man skal etterprøve dette - bevise at "takk som spør, men jeg klarer meg greit og klarer fint å finne klær i min størrelse!" før man er meningsberettiget i en tråd på Internett... Helt spektakulært uintelligent å bruke slike argumenter noe som helst sted, uansett hvor uenig man er i premissene for en samtale. Snakk om å, unnskyld vulgariteten, pisse på andre voksne mennesker. Det er ett scenario spesielt jeg ser for meg med tanke på blant annet eksponering av barn. Det er en fotgjenger. Hun står i lyskrysset og venter på grønt lys. Det er litt lenge å vente, så i det øyeblikket det blir rødt for bilene og hun vet det blir grønt for fotgjengerne, tenker hun "de får rett og slett bare stoppe, jeg har retten på min side." Det er en sånn tanke som garantert varmer langt inn i sjela, der man sitter på Sunnaas, paralysert fra nakken og ned. "Retten var på min side." Well, then! Good. For. You.
pøbelsara Skrevet 11. mars 2018 #52528 Skrevet 11. mars 2018 (endret) 2 timer siden, virkelig skrev: Du er nok dessverre kun ute etter CBE og ikke generelt, det stikker ikke veldig dypt dette med bloggerbarn. Men vi er uenige så ikke noe poeng å fortsette , det blir bare ufint VI lever sammen i et samfunn. Vi påvirkes av så mangt. Det er LOV å diskutere samfunnsutviklingen, mediebildet, folk med makt, maktkonstellasjoner og -manifestasjoner. Når du er så himla irritert over at man diskuterer metodene til Norges største blogger her i denne tråden, synes jeg du kan prøve å avlevere LITT mer reflekterte årsaker til hvorfor du selv stadig skal innom her - du deltar jo ikke i debatten - du forteller jo bare andre at de ikke kan ha en slik debatt i det hele tatt. Og du tror ikke ungene hennes tar skade av å eksponeres, derfor mener du at vi bare er ute etter å ta henne? Det er så utrolig umodent at jeg har nesten ikke ord. Hvordan kan du tro noe slik når folk gang på gang på gang gir deg gode argumenter for at du tar feil i hvilke hensikter folk har? Det er rimelig zpezielt å mene at man vet bedre hva andre mener enn det vet selv, egentlig. En ting blir ikke sant bare du sier det mange nok ganger, @virkelig. Hva med å enten følge ditt eget råd om å la være å lese ting man er kritisk til - nemlig denne tråden?- eller kanskje lære deg et minimum av evne til etisk refleksjon og debattskikk? Kanskje folk faktisk ER opptatt av og kritisk til den type blogging som cbe.no leverer? Og du - les litt om barns rettigheter. Takk. Endret 11. mars 2018 av pøbelsara 34
steinbukk00 Skrevet 12. mars 2018 #52529 Skrevet 12. mars 2018 9 timer siden, TøffeSnåkus skrev: Jeg fatter ikke dere gidder å diskutere denne kjedelige bloggen lenger. Den er så kjedelig og forutsigbar at jeg har ikke ord. Aldri noe nært og hyggelig, samme påtatte greiene hele tiden. Kutt å diskuter henne...lesertallene raser uansett. Under 30 000 nå og går nedover hver måned. Hun kommer aldri til å evne å snu denne trenden om hun ikke snur selve bloggen sin og det gjør hun ikke. At dere gidder. Hun er snart under 10 000. For noen år siden lå hun på rundt 100 000 daglige unike lesere....sier sitt. Folk er lei. Nesten ikke likes på Insta heller lenger fordi det kommer ikke noe nytt. Da tenker jeg jamfør antall følgere. Hvor mye penger tjener en blogger pris klikk?
Bypass Skrevet 12. mars 2018 #52530 Skrevet 12. mars 2018 13 timer siden, Skogspike skrev: Forskjellen er at CBE fremstiller reklamekatalogen sin som om det er livet hun lever Og igjen så er poenget mitt at det er da vi som leser bloggen klar over Det jeg reagerer på her inne er hvordan dere fremstiller dere som de eneste som forstår dette, og må redde oss stakkars leserene hennes fra å bli lurt! 3
Bypass Skrevet 12. mars 2018 #52531 Skrevet 12. mars 2018 14 timer siden, Ultiva skrev: Vet du hva barna til innehaverne av Matprat heter? Hvordan disse barna feiret bursdagen sin, julaften og nyttårsaften, fullstendig uvitende om at de hadde titusenvis av vilt fremmede tilskuere på Snap, Insta og blogg? Har barna til Matprat sine innehavere titusenvis av Googletreff? Forteller Matprat deg at du er en så fin leser som betyr så inderlig mye for dem? Forteller Matprat deg at du må løpe ei mil for å fortjene en pizzapremie, eller at en gratinert squash er en fullverdig middag? Forteller Matprat deg at drømmen er å fylle huset fullt med stadig nye produkter hver eneste uke og måned? At idealet er å posere i stringtruse 4 dager post partum for å skryte av at man ikke fikk kroppen "ødelagt"? Har Matprat mottatt refs fra Helsedirektoratet for brudd på alkoholreklameloven hele tre ganger for så å påstå at loven er "vanskelig og tåpelig"? Ikke? Nei da er det nok ikke helt det samme ☺ Poenget mitt er ikke innhold på bloggen, men hvordan dere fremstiller de som leser bloggen som "offere" som ikke skjønner at vi leser reklame eller en polert versjon av virkeligheten. Jeg vet faktisk ikke hva barna heter (selv om jeg leser hver dag) Noe på N? Fordi det ikke er i min interesse Og selv om jeg nå er gravid føler jeg ikke noe press for å hverken trene eller har forventninger til å se ut som CBE om 6 mnd. Igjen - leserene hennes er voksne mennesker, like oppegående som dere 5
Gjest Asti Skrevet 12. mars 2018 #52532 Skrevet 12. mars 2018 (endret) 19 timer siden, Asti skrev: Du mener vi bagatelliserer lesernes evne til å gjøre de samme kritiske vurderingene, samtidig som du ikke ser forskjellen på en anbefaling fra en blogger som "fyrer opp leirbålet" med venninneprat og tårer vs påvirkning fra matprat? Sier det egentlig ikke alt? 19 timer siden, Bypass skrev: Når har CBE prøvd å selge et produkt ved å fyre opp et leirbål og tårer Men jeg melder meg ut nå Har vært leser her inne i over et år, så vet at ingen når frem til denne gjengen. Kritikken dere retter mot bloggen sier jeg ingenting på. Var i utgangspunktet hvordan dere velger å karakerisere oss stakkars blogglesere jeg reagerer på Kos dere videre i kampen deres 19 timer siden, Asti skrev: Det stod i hermetegn. Her kan man lese om hvordan influencere "fyrer opp leirbålet", for å selge reklame : https://web.archive.org/web/20120111110311/http://thomasmoen.com/leirbal-og-fyrverkeri/ Alt som legges ut på bloggen handler om å selge reklame (det er formålet til Treasures AS). Var det ikke tårer i videoen som ble lagt ut nylig? Hvis det ikke stemmer, skal jeg fjerne det i teksten min. ---------- Informasjon om den uetiske driften til Cbe.no/Treasures AS: https://imgur.com/a/3mO86 3 timer siden, Bypass skrev: ........... Da gjentar jeg "Du mener vi bagatelliserer lesernes evne til å gjøre de samme kritiske vurderingene, samtidig som du ikke ser forskjellen på en anbefaling fra en blogger som "fyrer opp leirbålet" med venninneprat og tårer vs påvirkning fra matprat? Sier det egentlig ikke alt? ". Hvor oppegående leserne er eller ikke er vil jeg ikke uttale meg om, men jeg forstår ikke hvorfor de tilsynelatende ikke bryr seg om den uetiske driften til Cbe.no/Treasures AS: https://imgur.com/a/3mO86 . Jeg tror at enkelte ikke er klar over hvor omfattende det er (både i omfang og over tid). Jeg er opptatt av å opplyse om det. Kan være jeg skriver til "ingen", men det får eventuelt være mitt problem. Endret 12. mars 2018 av Asti Fjernet sitering av innlegg som moderator har slettet
pøbelsara Skrevet 12. mars 2018 #52533 Skrevet 12. mars 2018 Vi lar oss påvirke, alle sammen. Å si noe annet, blir helt tøysete. Ja - alle vet at det er reklame og markedsføring og salg som ligger bak mye av det vi utsettes for. Men hvis det ikke hadde funket, hadde ikke skjønnehetsbransjen vært en milliardindustri. Jeg diskuterer ikke i denne tråden fordi jeg tror at alle andre enn meg sluker CBE.no rått - eller fordi jeg tror at jeg er den eneste som har skjønt hva påvirkning er. Som jeg har sagt før - VI lever sammen i et samfunn. Vi påvirkes av så mangt. Det er LOV å diskutere samfunnsutviklingen, mediebildet, folk med makt, maktkonstellasjoner og -manifestasjoner. Jeg diskuterer i denne tråden fordi jeg er opptatt av medier, av kvinneroller, av markedsføring. Det har jeg lov til. 20
Bypass Skrevet 12. mars 2018 #52534 Skrevet 12. mars 2018 2 minutter siden, Asti skrev: Da gjentar jeg "Du mener vi bagatelliserer lesernes evne til å gjøre de samme kritiske vurderingene, samtidig som du ikke ser forskjellen på en anbefaling fra en blogger som "fyrer opp leirbålet" med venninneprat og tårer vs påvirkning fra matprat? Sier det egentlig ikke alt? ". Hvor oppegående leserne er eller ikke er vil jeg ikke uttale meg om, men jeg forstår ikke hvorfor de tilsynelatende ikke bryr seg om den uetiske driften til Cbe.no/Treasures AS: https://imgur.com/a/3mO86 . Jeg tror at enkelte ikke er klar over hvor omfattende det er (både i omfang og over tid). Jeg er opptatt av å opplyse om det. Kan være jeg skriver til "ingen", men det får eventuelt være mitt problem. Jeg ser hva hun gjør, og det tror jeg de fleste gjør. Det er det denne bloggen "er", selv om jeg ikke ser på CBE som noen venninne. Det er dette som er content marketing via en livsstilsblogg. Via en matblogg ville det vært en matblogg som brukte et spesielt merke i en oppskrift, i en treningsblogg ville det kanskje vært at bloggeren snakket varmt om et proteintilskudd. Så problemet er egentlig ikke CBE, men content marketing da? Hvis man ser bort ifra at hun tidligere ikke har merket korrekt og har et behov for å fremstille seg selv som "perfekt"? 1
Gjest Asti Skrevet 12. mars 2018 #52535 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Bypass skrev: Jeg ser hva hun gjør, og det tror jeg de fleste gjør. Det er det denne bloggen "er", selv om jeg ikke ser på CBE som noen venninne. Det er dette som er content marketing via en livsstilsblogg. Via en matblogg ville det vært en matblogg som brukte et spesielt merke i en oppskrift, i en treningsblogg ville det kanskje vært at bloggeren snakket varmt om et proteintilskudd. Så problemet er egentlig ikke CBE, men content marketing da? Hvis man ser bort ifra at hun tidligere ikke har merket korrekt og har et behov for å fremstille seg selv som "perfekt"? Nei, den uetiske driften til Cbe.no/Treasures AS: https://imgur.com/a/3mO86 . Den omfatter mer enn reklame. Det er flott at du ser hva hun gjør.
Gjest Asti Skrevet 12. mars 2018 #52536 Skrevet 12. mars 2018 7 minutter siden, pøbelsara skrev: Vi lar oss påvirke, alle sammen. Å si noe annet, blir helt tøysete. Ja - alle vet at det er reklame og markedsføring og salg som ligger bak mye av det vi utsettes for. Men hvis det ikke hadde funket, hadde ikke skjønnehetsbransjen vært en milliardindustri. Jeg diskuterer ikke i denne tråden fordi jeg tror at alle andre enn meg sluker CBE.no rått - eller fordi jeg tror at jeg er den eneste som har skjønt hva påvirkning er. Som jeg har sagt før - VI lever sammen i et samfunn. Vi påvirkes av så mangt. Det er LOV å diskutere samfunnsutviklingen, mediebildet, folk med makt, maktkonstellasjoner og -manifestasjoner. Jeg diskuterer i denne tråden fordi jeg er opptatt av medier, av kvinneroller, av markedsføring. Det har jeg lov til. Du får sagt det så bra. Takk.
lillesky Skrevet 12. mars 2018 #52537 Skrevet 12. mars 2018 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep, brukerdebatt og avsporing, samt svar til dette. /lillesky (mod) Endret 12. mars 2018 av lillesky
TøffeSnåkus Skrevet 12. mars 2018 #52538 Skrevet 12. mars 2018 4 timer siden, steinbukk00 skrev: Hvor mye penger tjener en blogger pris klikk? Aner ikke men det er ikke der de store summene ligger...det er på solgte innlegg.
Eira. Skrevet 12. mars 2018 #52539 Skrevet 12. mars 2018 (endret) Ser for meg stemningen i Det hvite hus når Trump er furten over å ha fått negative tilbakemeldinger på valg han har tatt i forbindelse med sin stilling som president. Rådgiverne legger hendene på skuldrene hans, mens de i en medfølende tone sier: "ikke bry deg om de slemme meningsmotstanderne, Donald, de er bare misunnelig." Det sier faktisk veldig mye om nivået på enkelte mottebattanters argumenter, når de på ramme alvor tror at kritikken dreier seg om misunnelse. Det er å ufarliggjøre og fordumme en diskusjon av samfunnsmessig karakter. Er vi som er vegetarianere misunnelige på aktørene i kjøttindustrien fordi de tjener GROVE penger på å bidra til drap og økte forurensninger på miljøet? Eller kan det tenkes at vi avstår fra denne industrien, og debatterer i disse aktørenes disfavør nettopp for å øke bevisstheten rundt kjøttindustriens innvirkninger på samfunnet og miljøet? Enten ser de ikke at en diskusjon om en enkeltvirksomhet kan dreie seg om betydninger utover "se på fine bilder og bli positivt inspirert". Eller så forstår de den mulige innvirkning bloggere og andre sosiale medier-aktører kan ha på samfunnet i et større perspektiv, men velger likevel å overse disse for på død og liv støtte aktørene. Jeg håper nesten det er førstnevnte scenario. For hver gang en blogger/some-aktør legger ut et bilde av en kjøttmiddag, inspirerer de direkte eller indirekte til at lesere kan få lyst til å teste samme oppskrift, noe som innebærer kjøp av kjøtt. For hver gang en some-aktør legger ut bilde av selv i et plagg produsert under dårlige kår i India, støtter de til økt produksjon av dette plagget ved å oppforde til at andre skal kjøpe det samme plagget. Det samme gjelder for produkter testet på dyr, for flyreiser, for ALT som dreier seg om å få konsumentene til å kjøpe seg noe. Dette har kun negative innvirkninger, og BØR diskuteres. At diskusjonen rundt CBEs virksomhet forsøkes kneblet med jevne mellomrom, uten noen andre argumenter enn "du er misunnelig/du bruker for mye tid på dette", er for meg uforståelig, og vitner ikke om annet enn ignoranse. Endret 12. mars 2018 av Eira. 44
virkelig Skrevet 12. mars 2018 #52540 Skrevet 12. mars 2018 2 timer siden, TøffeSnåkus skrev: Aner ikke men det er ikke der de store summene ligger...det er på solgte innlegg. Mener Mamma til Michelle skrev noe om inntjening på klikk en gang, men det kommer kanskje an på avtalen hver enkelt blogger har, men mest er nok på annonse salg og reklame linker. Leste en gang at om en blogger har ca 50 000 sidevisninger pr.dag så ville dette alene medføre ca 1 million i året . Så tjener de sikkert ekstra om de blir ambassadører for diverse merker, + design samarbeide som CBE har hatt med bl.a ADAX og Bianco osv. Men det lligger garantert mye penger i dette for en god del bloggere
Fremhevede innlegg