Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest CecilieX
Skrevet
2 minutter siden, Asti skrev:

:Nikke: 

Caroline Berg Eriksen fikk som det allerede er nevnt prisen "årets kvinnelige influencer" av UI. Da blir spørsmålet: Hvilken påvirkning er det hun tar ansvar for?  ;) 

Hehehe. Godt spørsmål😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er jo flink da, til og med i et intetsigende innlegg fra hytta klarer hun å vise fem klær for å påvirke leserne til å kjøpe disse og dermed tjene penger. Kynisk, men smart. (Om det er smart i det lange løpet, er jeg dog mer usikker på.)

• Liker 20
Skrevet

@Skogspike, kommentaren din minte meg på et innlegg jeg leste i morges. Det er ikke skrevet av et "bloggerbarn", men kjernen i det hen skriver er det samme. Og det lover ikke godt. 

Sitat

"Jeg er bare veldig takknemlig for at hele min falsk-lykkelige barndom ikke ble foreviget på en blogg, slik at hele verden kunne se hvor falsk-lykkelige vi var, og protestere når jeg en dag var klar for å lette på sløret og fortelle min versjon. Det er helt grusomt å ikke eie sin historie. Stakkars, stakkars bloggerbarn."

https://dieversity.net/2018/01/30/photoshoot-og-fasade/ 

• Liker 24
Skrevet

Frua brenner broer til den dagen blogg ikke er en god nok inntektskilde lenger. Hvem vil vel jobbe med/ansette en person med null troverdighet, null selvinnsikt og en som bryter lover for å fremme seg og sitt? Den bloggen er i alle fall en særdeles dårlig CV..

• Liker 30
Skrevet (endret)
10 timer siden, Asti skrev:

Jeg kom til å tenke på, hva består den satsingen i? De har ikke fått økt lesertall/følgere, og det har ikke blitt flere blogginnlegg i 2017. Tvert om (sammenligner med de to årene cbe.no hadde høye lesertall): 

Er det satsing mot annonsører Caroline Berg Eriksen snakket om her?

Jeg klippet vekk en del av innlegget ditt, håper det er greit :blomst:

Man ser jo at antall blogginnlegg har sunket masse mens inntekten har skutt voldsomt i været. Dette beviser jo at det aldri har vært mer reklame på CBEs kanaler, noe som er enkelt å se for ethvert halvvåkent øye.

Siden LKE startet å jobbe fulltid med Treasures så har både blogg og instagram blir enda mer kommersialisert og mindre personlig. Bildene blir stadig mer kunstige, stive og kraftig redigerte. Selv bildene som presenteres av de mindreårige er åpenlyst tatt med profesjonelt kamerautstyr og har fått noen runder i photoshop.

De tjener mer på annonsører og reklame enn noen gang, derav Årets Beste Selger-prisen som CBE mottok på jobbfest. Og det syns veldig godt, for aldri før har bloggen vært mer upersonlig og kommersiell.

Endret av Ultiva
  • Liker 24
Skrevet
54 minutter siden, CecilieX skrev:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/?do=findComment&comment=21010028

Tilsvarende beskrivelse hentet fra Bloggerbarntråden. Vi har jo diskutert dette med retten til privatliv og å eie sin egen digitale identitet, ofte med fremtidig mulig konsekvens som tema. Men ja, hvordan oppleves det egentlig å være på daglig photoshoot der det perfekte bildet er målet?

Krediterer @mordi for innlegget hentet fra tråden

Uff, det er helt tragisk at unger må oppleve dette. :( Det er så fjernt fra min egen oppvekst, men jeg kjenner jeg (drøyt 30) blir helt matt når jeg forsøker å sette meg inn i hvordan det må være for de små. Den gangen var det gøy å bli filmet og tatt bilde av, for det skjedde ikke så ofte. 

• Liker 14
Skrevet
49 minutter siden, Surikatt skrev:

Barna på hyttetur og vips, så ligger dette private øyeblikket en morgenstund med mor i sengen på nettet. Hva er det som gjør at denne bloggeren ikke kan la barna ha dette private i fred? 

Tarvelig og trist.

• Liker 18
Gjest Skribent
Skrevet

Hvor er forsvarerne når de viktige spørsmålene diskuteres? Med dokumentasjon, ikke bare følelser?

Skrevet
11 minutter siden, Mnjah skrev:

Det er så jæskla creepy med alle bildene med bakhodene til ungene. "Vi vet at dette ikke er riktig, men vi tjener på det, så vi klarer ikke la være". 

Tror også denne bloggeren har avhengighetsproblemer når det kommer til likes og bekreftelser. Her bekreftelsen på hvor fine ungene er og hvilken fantastisk mor hun er. Holder liksom ikke at familien synes det, hele verden må se det. Det er mange andre ting hun heller kunne tjent penger på enn dette. 

• Liker 35
Skrevet

Hva er konsekvensene dersom hun faktisk blir tatt for den elendige merkingen? Er det noen faktisk konsekvenser eller bare et smekk på hånden og så går livet videre?
Jeg spør fordi jeg ikke har kjennskap til dette. 

• Liker 8
Gjest CecilieX
Skrevet
10 timer siden, Døgnvill skrev:

Hva er konsekvensene dersom hun faktisk blir tatt for den elendige merkingen? Er det noen faktisk konsekvenser eller bare et smekk på hånden og så går livet videre?
Jeg spør fordi jeg ikke har kjennskap til dette. 

Forløpig har "konsekvensene" bestått av en del brev fra Forbrukerombudet, der de primært har hatt som mål å veilede. Det har vært varslede tilsyn der bloggerne har fått beskjed i etterkant om hvilke brudd som ble funnet. Systemet har vært noe tungvindt da FO ikke har hart mandat til å gi konsekvenser, de måtte i så fall ha meldt det videre til Markedsrådet hvis de ville prøve sakene i forhold til bøtelegging.

Nå ha derimot FO endret navn til Forbrukertilsynet og de kan da selv gi bøter ved brudd. 

Skrevet
55 minutter siden, CecilieX said:

Forløpig har "konsekvensene" bestått av en del brev fra Forbrukerombudet, der de primært har hatt som mål å veilede. Det har vært varslede tilsyn der bloggerne har fått beskjed i etterkant om hvilke brudd som ble funnet. Systemet har vært noe tungvindt da FO ikke har hart mandat til å gi konsekvenser, de måtte i så fall ha meldt det videre til Markedsrådet hvis de ville prøve sakene i forhold til bøtelegging.

Nå ha derimot FO endret navn til Forbrukertilsynet og de kan da selv gi bøter ved brudd. 

Takk for svar :)

Håper de bøtene svir... Kanskje da det kan bli en betydelig bedring.

• Liker 7
Gjest Snøsøta
Skrevet

For å underbygge argumentene om hvordan bloggsfæren er gjennomsyret av narsissisme og selvopptatthet så er det siden nyttår, altså på 1,5 mnd publisert 192 bilder av CBE på bloggen. Det er side opp og side ned med nærbilder av CBE - det meste i samme positur. Det er ekstremt. Til sammenligning 23 av barna, 22 av mannen, 35 bilder av interiør (tallet er noe oppblåst pga 11 bilder av nyttårsbordet pluss noen andre pådekkede bord) og 81 bilder av mat. 

Det hersker altså ingen tvil om at CBE er produktet, den som alt dreier seg rundt. Bloggen er først og fremst til for å vise fram Caroline og hennes konstruerte perfekthet. Dette krydres med oppstilte bilder av barn og mann, og nærbilder av (sunn) mat og sponset interiør plukket ut av en interiørdesigner, som er så iscenesatt at det begynner å ligne barokke malerier. Det er en fullstendig uoppnåelig virkelighet.

Likevel ønsker annonsørene å assosiere seg med denne uoppnåelige perfektheten og kjøper seg inn som en slags garantister for hvis du kjøper produktene våre så kan du bli like perfekt som dette. Få like mange likes, like veloppdragen familie, bo på suite uten et hår på avveie. Så annonsørene bidrar til å bygge opp under denne falske persondyrkelsen og ideen om at dette faktisk er mulig.

Det er ingen sunne forbilder her, bare nesegrus selvdigging og et enormt behov for bekreftelse som tilfredsstilles ved å kontinuerlig publisere nye bilder av seg selv. Og en forretningsstand uten moral og tanke for de negative konsekvensene dette massive selvsentrerte fokuset har på folks følelse av mestring, vellykkethet og å passe inn.

NB, jeg har ikke regnet med samleinnleggene fra i fjor. Antallet bilder av CBE er derfor underestimert - det egentlige tallet er høyere.

Gjest formula
Skrevet
18 minutter siden, Snøsøta skrev:

på 1,5 mnd publisert 192 bilder av CBE på bloggen.

Det er en ekstrem mengde bilder på kort tid. Og så kommer begges Instagram og snap i tillegg. Synes det er trist at de har delt så mange bilder av barna i samme periode, om man regner med snap er det nok antallet bilder godt over det dobbelte.

Skrevet

Merkelig ting å reagere på, bloggen heter Caroline Berg Eriksen, så reageres det på at det finnes , Gisp:ninuskapus: , flest bilder av henne . herrefred, det hadde jeg ikke trodd. Men en annen ting, sette seg ned å telle ???? Jaja, sånn går no dagan 

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...