Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, Emilie112 said:

Som jeg skrev.. tilfeldig hva jeg slettet så jeg ikke trengte å bruke plass på hele innlegget ditt 😀 

Jeg skjønte du synes CBE blir kritisert for mye og usakslige ting. På en måte kan jeg si meg enig samtidig så skjønner jeg at man henger seg opp i små ting siden bloggen aldri tar til seg kritikk eller legger seg flat. ALDRI! Det gjør at man blir provosert og ikke bare over manglende reklame merking ( feks nå sist på snap i dag) og eksponering av barn,men også over alle små ting. 

Og det jeg uthevet er det som gjør at så lenge folk mener det er berettiget med ubegrenset antall kritikk så lenge den er saklig, så vil det du skrev her komme i kjølvannet av det. Man begynner å føle at både saklig og usaklig kritikk er berettiget. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er møkk lei av brukerdebatt og innlegg om debattskikk. Opprett en annen tråd om man ønsker å belyse dette. 

• Liker 25
Skrevet
4 minutter siden, Tabris skrev:

Og det jeg uthevet er det som gjør at så lenge folk mener det er berettiget med ubegrenset antall kritikk så lenge den er saklig, så vil det du skrev her komme i kjølvannet av det. Man begynner å føle at både saklig og usaklig kritikk er berettiget. 

I tillegg har det vært flere eksempler bakover i tråden på at CBE aldri kan gjøre noe riktig og at noen aldri blir fornøyd. De gangene hun har gjort endringer blir det ofte avskrevet som «for sent» eller «ikke nok». I forhold til denne tråden tror jeg bloggen har tapt og det er ingen mulighet for å «vinne». Mye er i min mening, kritikk for kritikkens skyld, og ikke for å skape positiv endring. 

• Liker 11
Gjest Skribent
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Tabris skrev:

Dette blir såpass generelt at det ikke blir mulig å imøtegå, og du treffer ikke nødvendigvis rette enkeltbruker heller. Hvis brukere kommer innom og vil kommentere andre brukeres oppførsel i tråden, bør det siteres og refereres til den enkelte for å unngå nettopp lengre avsporinger med brukerdebatt og generaliseringer. Eller helst, rapportere og overse.

Endret av Skribent
Typo
Skrevet

Som vanlig så slurver bloggeren med reklamemerkingen. Kun 1 av 3 snapper fra treningsstudioet er merket med sponset PT:

https://imgur.com/a/mQ9rO

For ikke å snakke om den sponsede, grønne treningstightsen fra CBEs nye samarbeidspartner - som ikke er merket i det hele tatt.

Det var forøvrig VELDIG unødvendig å snappe yngste mindreårige i bare bodyen på helsestasjonen! Når man vet hva som skjer med bilder av lettkledte mindreårige på internett så blir man intet mindre enn paff. Dette er ei voksen dame som har hatt internett som arbeidsplass i snart ti år. 

• Liker 33
Skrevet
5 minutter siden, Benson skrev:

I tillegg har det vært flere eksempler bakover i tråden på at CBE aldri kan gjøre noe riktig og at noen aldri blir fornøyd. De gangene hun har gjort endringer blir det ofte avskrevet som «for sent» eller «ikke nok». I forhold til denne tråden tror jeg bloggen har tapt og det er ingen mulighet for å «vinne». Mye er i min mening, kritikk for kritikkens skyld, og ikke for å skape positiv endring. 

Det finnes også flere eksempler på at de kritiske gir anerkjennelse, feks når det gjelder fronting av vaksiner. Hvis denne diskusjonen skal ha noe mening må man sitere de brukerne man er uenig i, det blir helt galt å omtale de som «mange» og «flertallet» da vi er enkeltindivider som skriver her inne. 

• Liker 12
Gjest Skribent
Skrevet
2 minutter siden, Ultiva skrev:

Det var forøvrig VELDIG unødvendig å snappe yngste mindreårige i bare bodyen på helsestasjonen! Når man vet hva som skjer med bilder av lettkledte mindreårige på internett så blir man intet mindre enn paff. Dette er ei voksen dame som har hatt internett som arbeidsplass i snart ti år. 

Hvordan er det mulig at en voksen person, som vi må anta tilbringer tid på nett (!), kan unngå å få med seg alt fokuset på nettopp misbruk av bilder? Fagpersoner, KRIPOS, Politiet og i enkelthistorier - man må leve under en stein for ikke å få med seg noe som helst om nettvett. 

Som bedrift er det uansvarlig og uprofesjonelt. Hvis hun etter eget sigende opptrer som privatperson, dvs som mor, er det direkte bekymringsverdig på desto flere nivåer. Vet ikke hva hun synes er verst :forvirret: 

Skrevet
47 minutter siden, Ultiva skrev:

Som vanlig så slurver bloggeren med reklamemerkingen. Kun 1 av 3 snapper fra treningsstudioet er merket med sponset PT:

https://imgur.com/a/mQ9rO

For ikke å snakke om den sponsede, grønne treningstightsen fra CBEs nye samarbeidspartner - som ikke er merket i det hele tatt.

Var samme dårlige merking i går (les ingen merking) på livesnappene fra treningen. Tok dessverre ikke skjermbilde.

Over til snapping av yngstemann på helsekontroll i dag. Hvorfor dele det med hvermansen? Hvorfor? Blir helt matt.

• Liker 18
Skrevet

Det er AKKURAT dette som gjør at kritikken aldri stilner. HVORFOR insisterer hun på å eksponere ungene sine? Hvorfor kan hun ikke bare MERKE reklamen hun poster? :sur: 

• Liker 30
Skrevet

Jeg for min del synes ikke det er overaskende at CBE ikke tar til seg kritikk. Det har vært flere runder med kritikk av denne tråden hvor det ikke er alle som er enig og som mener de er berettiget i det de gjør. Man kan ikke forvente mer av andre enn av seg selv. 

• Liker 7
Gjest Skribent
Skrevet
5 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg for min del synes ikke det er overaskende at CBE ikke tar til seg kritikk. Det har vært flere runder med kritikk av denne tråden hvor det ikke er alle som er enig og som mener de er berettiget i det de gjør. Man kan ikke forvente mer av andre enn av seg selv. 

For det første sidestiller du en vagt angitt gruppe debattdeltakere med en medievirksomhet; med en person som selv erklærer seg for entreprenør, designer mm og er en offentlig person. Det gir ikke mening, det er to ulike sett forventninger som gjelder.

For det andre utgjør denne tråden bare et lite fragment av motstanden mot det denne og flere bloggere driver med. Det er mer enn nok av andre tilbakemeldinger og realiteter hun bør ta innover seg selv om hun avskriver alt på KG.

Skrevet
1 minutt siden, Skribent said:

For det første sidestiller du en vagt angitt gruppe debattdeltakere med en medievirksomhet; med en person som selv erklærer seg for entreprenør, designer mm og er en offentlig person. Det gir ikke mening, det er to ulike sett forventninger som gjelder.

For det andre utgjør denne tråden bare et lite fragment av motstanden mot det denne og flere bloggere driver med. Det er mer enn nok av andre tilbakemeldinger og realiteter hun bør ta innover seg selv om hun avskriver alt på KG.

Det er selvsagt store forskjeller, men psykologisk sett ser jeg parallellene. Det har vært flere runder med kritikk av denne tråden, hvorav en del av de som er aktive i tråden ikke tar den til seg fordi de mener de har rett og fortsetter på samme vis selv etter flere runder kritikk. 

Jeg blir litt som brukerne i denne tråden og forstår ikke at noe som er så åpenbart for meg ikke går inn hos de jeg kritiserer. 

Som sagt, mange forskjeller. Men noen av de grunnleggende psykologiske prosessene er de samme. Jeg synes det interessant. 

• Liker 10
Gjest Skribent
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Det er selvsagt store forskjeller, men psykologisk sett ser jeg parallellene. Det har vært flere runder med kritikk av denne tråden, hvorav en del av de som er aktive i tråden ikke tar den til seg fordi de mener de har rett og fortsetter på samme vis selv etter flere runder kritikk. 

Jeg blir litt som brukerne i denne tråden og forstår ikke at noe som er så åpenbart for meg ikke går inn hos de jeg kritiserer. 

Som sagt, mange forskjeller. Men noen av de grunnleggende psykologiske prosessene er de samme. Jeg synes det interessant. 

For at ikke du skal føye deg inn i rekken av de som bare kommer innom for brukerdebattens skyld bør du i så fall gjøre som nevnt - forholde deg til de brukerne du kritiserer ved å sitere og henvende deg direkte, eller helst rapportere og overse, ellers er du egentlig like mye en del av problemet og ikke løsningen. Generell psykologi hører vel hjemme i egen tråd, hvis det er det som interesserer.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Papirfly, mod.

Skrevet (endret)
1 time siden, Skribent skrev:

Hvordan er det mulig at en voksen person, som vi må anta tilbringer tid på nett (!), kan unngå å få med seg alt fokuset på nettopp misbruk av bilder? Fagpersoner, KRIPOS, Politiet og i enkelthistorier - man må leve under en stein for ikke å få med seg noe som helst om nettvett. 

Som bedrift er det uansvarlig og uprofesjonelt. Hvis hun etter eget sigende opptrer som privatperson, dvs som mor, er det direkte bekymringsverdig på desto flere nivåer. Vet ikke hva hun synes er verst :forvirret: 

Enig. Dette er en bedrift som lever av annonsesalg. Bedriftens forretningsførsel refses regelmessig av instanser som Helsedirektoratet:

https://www.vg.no/rampelys/caroline-berg-eriksen/caroline-berg-eriksen-broet-alkoholreklameloven-igjen/a/24084970/

Forbrukertilsynet:

https://www.dagbladet.no/kultur/bloggere-og-artister-trues-med-boter-for-skjult-reklame---det-skal-svi/67640816

Rådet for Legeetikk:

https://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400

Legemiddelverket:

http://m.side2.no/underholdning/bloggere-far-refs-for-a-anbefale-omstridt-prevensjon/3422805056.html

og ikke minst av Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim

Om man så tar en titt på @Astis imgurer med omfattende dokumentasjon så blir man rimelig matt og forundret over at de ikke klarer å drive butikk uten å trampe på Markedsføringsloven, Barnekonvensjonen og Sunn Fornuft-plakaten - igjen og igjen og igjen.

Jeg vil påstå at det er et sunnhetstegn at denne bedriften kritiseres. Det man gjør er å respektere CBE som den forretningskvinnen og påvirkeren hun er, og å stille henne til ansvar for innholdet hun produserer for millionlønnen sin.

At andre ser på CBE som en ung kvinne som ikke kan stilles til ansvar fordi andre også blåser i reglene får stå på deres egen kappe. Til og med 6-åringen min forstår at "jammen alle andre gjør det jo!" ikke er noe valid argument. Da burde man kunne forvente bedre fra en selverklært gründer/entreprenør/designer/journalist osv osv.

Endret av Ultiva
La til dokumentasjonslenker
  • Liker 30
Skrevet (endret)

I dag var minsten på 15-måneders kontroll også gitt (ref Instagram). Det er så sykt å dele sånt om barna sine når man er B-kjendis.

De er Norges mest uetiske bedrift, og jeg hadde ikke orket ha slike navlebeskuende folk i vennekretsen. Æsj! 

Endret av Sobril
Skrevet
35 minutter siden, Tabris skrev:

Så - hva mener du er løsningen?

Jeg er engasjert i en rekke ting i samfunnet og samfunnsdebatten. Mener du at engasjement som ikke gir umiddelbar endring eller respons også på andre felt, skal tilsi at man slutter å argumentere for hvorfor en endring er på sin plass?

• Liker 24
Skrevet (endret)

(never mind)

Endret av -Fyrstikk-
  • Liker 4
Gjest Skribent
Skrevet

Det er nettopp det, som @Ultiva her påpeker - det er mer enn nok informasjon til at uvitenhet ikke er noen unnskyldning for personer som livnærer seg i mediebransjen.

Som vi også har sett i kommentarfelt viser LKE dessuten tydelig at han holder seg orientert om ting, men velger å innrette seg etter eget forgodtbefinnende - jeg har ikke imgur av det, det finnes tidligere i tråden, men både alkoholloven, ernæring og bilderedigering er blant hjertesakene enten han har operert under eget navn eller ikke.

Gjest xx girl xx
Skrevet
3 timer siden, Tabris skrev:

Jeg er litt enig med virkelig. Ikke når det kommer til saklige argumenter mot lovbrudd og saklig kritikk mot utlevering av barn osv. Men det er mange innlegg i denne tråden som går mer på henne som person (hvilken dårlig stil hun har når det kommer til det meste - klær, interiør, sminke, språkbruk, trening osv) og flere innlegg som balanserer syltynt (og noen ganger feiler) når det gjelder latterliggjøring og håning. 

Som jeg nevnte tidligere i tråden - når man er mange samlet som er enige om å være "mot noen", så ser man ikke alltid selv at takhøyden for hva som er greit å skrive løftes. Fordi det går så gradvis, mer og mer blir greit å skrive. Det kan virke litt rart, og kanskje irriterende eller provoserende, at vi "utenfra" kommer inn og kritiserer dere som skriver i tråden. Men kanskje man må se den utenfra for se det i et annet perspektiv? (Og hvis det er greit å kritisere CBE for hennes oppførsel, så må det være like greit å kritisere folk i denne tråden for deres oppførsel?) 

Så kan man se på selve mengden av innlegg. Det er godt over 18000 innlegg i denne tråden, på over 940 sider. Og dette er vel tråd nr. ti eller noe i rekken. Mengden med kritikk rettet mot henne er fullstendig overveldende, uansett om mye av den er berettiget. Det krever sin mann (eller kvinne) å ta i mot kritikk og innrømme feil, ikke alle klarer det. Man burde det, i hvert fall som bedriftsleder, men jeg tror faktisk det er en temmelig normal menneskelig forsvarsmekanisme å gå i forsvar om man blir møtt med en konstant strøm av kritikk som går på absolutt alt man gjør - hvordan man kler seg, hvordan man sminker seg, hva man blogger om, hvilke bilder man tar, hvordan man tilbringer tiden, hva man interesserer seg for, hvilken mat man lager, hva man drikker og hvor mye, hvordan man er som mor osv osv osv - Hver.Eneste.Dag i over et år og vel så det. 

Jeg forsvarer ikke hennes handlinger. Som sagt, så er mye av kritikken mot henne fullstendig berettiget. Og jeg er fullstendig enig i at hun opptrer ofte svært uprofesjonelt med tanke på at hun er bedriftsleder og ofte blander kortene. Samtidig tror jeg at det er lett å bli blind for hva det faktisk er man gjør i denne tråden, med tanke på varighet og mengde kritikk. Det er faktisk helt uten sidestykke noe annet jeg har sett.

Jeg vet at flere sier det er hennes egen feil siden hun bare fortsetter. Men hvis det skulle vise seg at en av grunnene til at hun fortsetter er pga nettopp denne tråden, så er jo tråden bare en del av en negativ spiral. Hvor konstruktivt er det egentlig? Samtidig synes jeg faktisk det er litt skummelt å se at så og si alt som skrives i denne tråden blir forsvart "fordi hun fortsetter" eller "fordi vi kritiserer bedriften, ikke henne". Så lenge hun blogger om det, så kan det kritiseres. Blogger hun ikke om det, så kan det spekuleres i. Og går noen for langt og blir hetsende, så "er det lett å ta litt av når CBE er så trassig/bare fortsetter/er så latterlig" osv. Jo, jeg mener at når man ser på helheten - når man ser på hvor omfattende kritikken er både av person, vaner, smak samt i varighet og omfang, så mener jeg det har gått over til mobbing. Nærmest personforfølgelse. Hun blir bokstavlig talt satt under lupen (zoom inn på lepper, knær og armer for å se om noe er redigert) konstant.

Jeg vet ikke om det er noen (kanskje bortsett fra Trump) som fortjener en tråd av dette kaliber og denne varighet. 

Enig i dette!!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...