Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anna Nas
Skrevet

Når man mener noe om hvorvidt det er greit eller ikke at denne tråden lever videre, er det verdt å reflektere litt over hvilken maktfaktor både CBE og andre populære reklamefinansierte influencere faktisk er.

Faktum er at CBE er en voksen kvinne med god forretningssans og profesjonelle rådgivere i bakkant. Hun/ekteparet Eriksen og andre influencere driver bedrifter, det er altså fakta og ikke noe noen finner på for å legitimere kritikk. Det hun/de kommuniserer offentlig er ikke tilfeldig og impulsivt. Det ligger noen strategiske tanker bak det meste (jeg skjønner at ikke hver lille detalj er planlagt og notert i manus). Hun kontrollerer jo sitt eget image ned til retusj av en prikk på nesa, så det er klart at hun (evt han) tenker seg om før hun publiserer.

Hvor mange mennesker CBE påvirker eller forsøker å påvirke hver eneste dag, hver dag, år etter år, vet jeg ikke. At det er et betydelig antall er sikkert. Hun påvirker ikke bare leserne/følgerne sine direkte. Via dem når hun ut til mange fler. Konsekvensene av det hun og kollegene hennes driver med er mye større enn det også. Ikke bare pusher hun merkevarer og reklame, hun markedsfører en livsstil og noen verdier som egentlig til å spy av, men det er jo så "delikat" presentert at hun i det store og hele blir unnskyldt.

Et annet eksempel på makt er hvordan reklamefinansierte influencere har påvirket og sikkert fortsatt påvirker tradisjonelle medier på måter som mange medievitere ser på som problematisk. 

Mye mer om bloggere som maktfaktor kunne sikkert vært nevnt, men i alle fall; Hvis all debatt om disse bloggerne skal knebles fordi de har gjort sin egen person til et konsept ment for å påvirke av andre, mener jeg vi er på feil spor. Mediene behandler unge kvinnelige influencere med silkehansker og selv har influencerne full kontroll på egne kommentarfelt. Jo strengere de vokter egne kommentarfelt og jo snillere mediene er med dem, jo viktigere er det med debatt andre steder.

Hva gjelder alt som kommer av kritikk og innlegg i denne tråden er det ikke alt jeg synes er like behagelige å lese. Noe er for dumt og noe går alt for langt. Tråden burde eksistert på aktueltforumet, der andre bedrifter og samfunnsaktører diskuteres. Å opprette en egen sone for influencere som om disse kvinnene ikke er viktige og med i samfunnet som alle andre bedrifter, er for dårlig rett og slett. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Anna Nas skrev:

Når man mener noe om hvorvidt det er greit eller ikke at denne tråden lever videre, er det verdt å reflektere litt over hvilken maktfaktor både CBE og andre populære reklamefinansierte influencere faktisk er.

Faktum er at CBE er en voksen kvinne med god forretningssans og profesjonelle rådgivere i bakkant. Hun/ekteparet Eriksen og andre influencere driver bedrifter, det er altså fakta og ikke noe noen finner på for å legitimere kritikk. Det hun/de kommuniserer offentlig er ikke tilfeldig og impulsivt. Det ligger noen strategiske tanker bak det meste (jeg skjønner at ikke hver lille detalj er planlagt og notert i manus). Hun kontrollerer jo sitt eget image ned til retusj av en prikk på nesa, så det er klart at hun (evt han) tenker seg om før hun publiserer.

Hvor mange mennesker CBE påvirker eller forsøker å påvirke hver eneste dag, hver dag, år etter år, vet jeg ikke. At det er et betydelig antall er sikkert. Hun påvirker ikke bare leserne/følgerne sine direkte. Via dem når hun ut til mange fler. Konsekvensene av det hun og kollegene hennes driver med er mye større enn det også. Ikke bare pusher hun merkevarer og reklame, hun markedsfører en livsstil og noen verdier som egentlig til å spy av, men det er jo så "delikat" presentert at hun i det store og hele blir unnskyldt.

Et annet eksempel på makt er hvordan reklamefinansierte influencere har påvirket og sikkert fortsatt påvirker tradisjonelle medier på måter som mange medievitere ser på som problematisk. 

Mye mer om bloggere som maktfaktor kunne sikkert vært nevnt, men i alle fall; Hvis all debatt om disse bloggerne skal knebles fordi de har gjort sin egen person til et konsept ment for å påvirke av andre, mener jeg vi er på feil spor. Mediene behandler unge kvinnelige influencere med silkehansker og selv har influencerne full kontroll på egne kommentarfelt. Jo strengere de vokter egne kommentarfelt og jo snillere mediene er med dem, jo viktigere er det med debatt andre steder.

Hva gjelder alt som kommer av kritikk og innlegg i denne tråden er det ikke alt jeg synes er like behagelige å lese. Noe er for dumt og noe går alt for langt. Tråden burde eksistert på aktueltforumet, der andre bedrifter og samfunnsaktører diskuteres. Å opprette en egen sone for influencere som om disse kvinnene ikke er viktige og med i samfunnet som alle andre bedrifter, er for dårlig rett og slett. 

:Nikke:

• Liker 5
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
2 timer siden, Tabris skrev:

Det er selvsagt store forskjeller, men psykologisk sett ser jeg parallellene. Det har vært flere runder med kritikk av denne tråden, hvorav en del av de som er aktive i tråden ikke tar den til seg fordi de mener de har rett og fortsetter på samme vis selv etter flere runder kritikk. 

Jeg blir litt som brukerne i denne tråden og forstår ikke at noe som er så åpenbart for meg ikke går inn hos de jeg kritiserer. 

Som sagt, mange forskjeller. Men noen av de grunnleggende psykologiske prosessene er de samme. Jeg synes det interessant. 

Psykologisk sett er det et poeng at enkeltindivider ikke lett tar til seg kritikk som rettes mot en gruppe, rett og slett fordi man ikke identifiserer seg med gruppa og ikje føler seg truffet.

Ditt forsøk på å sidestille din kritikk mot tråden som helhet med kritikk mot CBE.no er tynn. 

Skal du komme noen vei, og oppnå noe med kritikken din bør du nok gå på innlegg fra enkeltbrukere.

Endret av CecilieX
Gjest Skribent
Skrevet
32 minutter siden, Anna Nas skrev:

Hvis all debatt om disse bloggerne skal knebles fordi de har gjort sin egen person til et konsept ment for å påvirke av andre, mener jeg vi er på feil spor. Mediene behandler unge kvinnelige influencere med silkehansker og selv har influencerne full kontroll på egne kommentarfelt. Jo strengere de vokter egne kommentarfelt og jo snillere mediene er med dem, jo viktigere er det med debatt andre steder.

Dette!

Er det ett sted det blir feil med «kan ikke alle bare være venner» så er det nettopp rundt utviklingen av fenomener vi har visst for lite om. Når kunnskapen øker, tar man bedre avgjørelser (for å sitere en gammel greker litt løselig). At ikke alle liker det, verken kan eller bør stå i veien for å fortsette diskusjonen.

Skrevet
41 minutter siden, Anna Nas skrev:

Marry me

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, Tabris skrev:

Det er selvsagt store forskjeller, men psykologisk sett ser jeg parallellene. Det har vært flere runder med kritikk av denne tråden, hvorav en del av de som er aktive i tråden ikke tar den til seg fordi de mener de har rett og fortsetter på samme vis selv etter flere runder kritikk. 

Jeg blir litt som brukerne i denne tråden og forstår ikke at noe som er så åpenbart for meg ikke går inn hos de jeg kritiserer. 

Som sagt, mange forskjeller. Men noen av de grunnleggende psykologiske prosessene er de samme. Jeg synes det interessant. 

Hvis du ønsker å diskutere psykologien og motivasjonen bak folks uttalelser og engasjement på nett,  synes jeg du skal lage en tråd som handler om det.

Så kan denne tråden handle om det tittelen tilsier at den gjør.

• Liker 14
Skrevet
4 timer siden, Ultiva skrev:

Som vanlig så slurver bloggeren med reklamemerkingen. Kun 1 av 3 snapper fra treningsstudioet er merket med sponset PT:

https://imgur.com/a/mQ9rO

For ikke å snakke om den sponsede, grønne treningstightsen fra CBEs nye samarbeidspartner - som ikke er merket i det hele tatt.

Det var forøvrig VELDIG unødvendig å snappe yngste mindreårige i bare bodyen på helsestasjonen! Når man vet hva som skjer med bilder av lettkledte mindreårige på internett så blir man intet mindre enn paff. Dette er ei voksen dame som har hatt internett som arbeidsplass i snart ti år. 

Snapper hun på helsestasjonen?? Hun burde blitt bortvist derfra. Makan.

• Liker 14
Skrevet
2 timer siden, pøbelsara skrev:

Så - hva mener du er løsningen?

Jeg er engasjert i en rekke ting i samfunnet og samfunnsdebatten. Mener du at engasjement som ikke gir umiddelbar endring eller respons også på andre felt, skal tilsi at man slutter å argumentere for hvorfor en endring er på sin plass?

Vi er da langt forbi umiddelbar endring nå? Tråd på tråd gjennom mange år hvor CBE har blitt kritisert for alt som kritiseres kan, og denne siste tråden på snart 1000 sider. 

Ikke vet jeg hva løsningen er, men det er tydeligvis ikke dette. 

• Liker 7
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Benson skrev:

Vi er da langt forbi umiddelbar endring nå? Tråd på tråd gjennom mange år hvor CBE har blitt kritisert for alt som kritiseres kan, og denne siste tråden på snart 1000 sider. 

Spørs hva man er ute etter. For meg har det vært vel så viktig å bevistgjøre andre blogglesere. Jeg opplever både selv å bli bevisstgjort  og at andre også blir det.

Kan man ikke endre bloggingen kan man i alle fall endre hvordan folk leser blogg. Å utvikle kritisk lesing er viktig.

Endret av CecilieX
Skrevet (endret)
1 time siden, Benson skrev:

Deg om det. Jeg har derimot sett stor endring på bloggen de siste årene. Man må huske på at bedriftens reklamemerking tidligere var fullstendig fraværende, og at eksponeringen av den mindreårige tidligere inkluderte ansiktsbilder i badedrakt/truse. De fleste her inne husker vel også en syltynn, redigert midje og en slankeredigert gravidmage. Ut i fra bildene på bloggen så er det ingen grunn til å tro at de har fortsatt med den omfattende slankeredigeringen. 

Nå mener jeg ikke at det er CBE-trådene på KG som har stått for disse endringene. Men det er liten tvil om at de viktige tingene som det reageres på i denne tråden, også reageres på av instanser og fagpersoner utenfra (det var forøvrig nettopp KG-brukere som avslørte bedriftens slankeredigering og omfattende kommentarjuks).

Så denne tråden kan absolutt anses som en god pekepinn på bloggens videre utvikling, og det er fremdeles mer enn nok av kritikkverdige temaer å ta av.

Endret av Ultiva
  • Liker 21
Skrevet
1 time siden, Benson skrev:

Så hva mener du er løsningen ? La CBE lalle i sin egen verden og fortsette med den uetiske bedrifte? Synes du det virkelig bare skal feies under teppe? Redigeringen og kommentarer under falsk navn hadde neppe kommet frem i dagslys om det ikke hadde vært for brukere i denne tråden.

• Liker 18
Skrevet
5 hours ago, pøbelsara said:

Så - hva mener du er løsningen?

Jeg er engasjert i en rekke ting i samfunnet og samfunnsdebatten. Mener du at engasjement som ikke gir umiddelbar endring eller respons også på andre felt, skal tilsi at man slutter å argumentere for hvorfor en endring er på sin plass?

Når det kommer til f.eks manglende merking, så tror jeg det er mer effektivt at man noterer/dokumenterer ned hver gang det skjer og sender det inn til rette instans (Forbrukertilsynet?) som kan ta tak i det og gjøre noe med det enn å dele det her i tråden hver gang.

Leserinnlegg, kronikker og blogginnlegg om de uetiske aspektene ved dårlig innflytelse på unge jenter og overeksponering av barn er også veldig bra. 

Jeg for min del tenker bare at den reelle positive effekten av det omfanget som kritikk som er samlet i denne tråden er mindre enn det jeg anser som negativt med den (gruppementalitet, lavere terskel for hva man kritiserer, mobbing, samlet mob mot "hun andre", CBE selv som blir såret/provosert/trassig av det, mer toleranse for skarpere kritikk/latterliggjøring/ironi/sarkasme osv.).

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, CecilieX skrev:

Spørs hva man er ute etter. For meg har det vært vel så viktig å bevistgjøre andre blogglesere. Jeg opplever både selv å bli bevisstgjort  og at andre også blir det.

Kan man ikke endre bloggingen kan man i alle fall endre hvordan folk leser blogg. Å utvikle kritisk lesing er viktig.

Enig. Og det virker som flere har blitt mer bevisste ved å lese og delta her på Rampelyset.  :) 

Skrevet

Rødvinsonsdag på snap. Heldigvis blir ikke alkisen i meg trigget :vin::wow:.....

• Liker 5
Gjest Skribent
Skrevet (endret)
42 minutter siden, Tabris skrev:

CBE selv som blir såret/provosert/trassig av det

Dette er tvert i mot enda en grunn til å bedrive ren folkeopplysning... Voksne dama med egen millionbedrift, det er ikke akkurat rom for furting. Virkelig. Vi snakker ikke om et skoleprosjekt i sjette klasse. Det finnes ikke ett sted i norsk arbeidsliv, antagelig ikke i verden, hvor trass er en akseptert reaksjon. Helt håpløst! Det er forskjell på at det er rimelig å forvente folkeskikk, og å skåne en oppegående person som som må forventes å klare å håndtere det offentligheten medfører på godt og vondt. Ellers bør hun faktisk finne et annet virke.

Angående å melde fra til instanser er det flere som gjør dette. Igjen tenker jeg det er lett å undervurdere hva de ulike brukerne her jobber med IRL.

Som flere nevner her, folks bevissthet rundt skjult markedsføring har økt de siste årene, men det er fortsatt lang vei å gå - som vi ser demonstrert i kommentarfelt og delvis her finnes nok av dem som vel aldri vil erkjenne den nye digitale hverdagen.

Endret av Skribent
Typo
Skrevet
2 minutter siden, Skribent said:

Dette er tvert i mot enda en grunn til å bedrive ren folkeopplysning... Voksne dama med egen millionbedrift, det er ikke akkurat rom for furting. Virkelig. Vi snakker ikke om et skoleprosjekt i sjette klasse. Det finnes ikke ett sted i norsk arbeidsliv, antagelig ikke i verden, hvor trass er en ekseptert reaksjon. Helt håpløst! Det er forskjell på at det er rimelig å forvente folkeskikk, og å skåne en oppegående person som som må forventes å klare å håndtere det offentligheten medfører på godt og vondt. Ellers bør hun faktisk finne et annet virke.

Angående å melde fra til instanser er det flere som gjør dette. Igjen tenker jeg det er lett å undervurdere hva de ulike brukerne her jobber med IRL.

Som flere nevner her, folks bevissthet rundt skjult markedsføring har økt de siste årene, men det er fortsatt lang vei å gå - som vi ser demonstrert i kommentarfelt og delvis her finnes nok av dem som vel aldri vil erkjenne den nye digitale hverdagen.

Hvorvidt hun trasser eller ikke vet vi jo ikke, det er jo en spekulasjon. Men om hun nå skulle gjøre det, så er jo denne tråden bare med i en ond sirkel. Da har den jo ikke den effekten man ønsker, at hun skal ta det til seg og endre seg. 

Om man melder fra til rette instanser så er det kjempeflott, da er det enda mindre behov for å legge det ut her. Jeg synes bare de negative effektene oppveier for de gode.

• Liker 3
Gjest Skribent
Skrevet
1 minutt siden, Tabris skrev:

Hvorvidt hun trasser eller ikke vet vi jo ikke, det er jo en spekulasjon. Men om hun nå skulle gjøre det, så er jo denne tråden bare med i en ond sirkel. Da har den jo ikke den effekten man ønsker, at hun skal ta det til seg og endre seg. 

Om man melder fra til rette instanser så er det kjempeflott, da er det enda mindre behov for å legge det ut her. Jeg synes bare de negative effektene oppveier for de gode.

Men du fortsetter jo bare å terpe på trådens eksistensgrunnlag? Hva med heller å bidra til det tråden faktisk dreier seg om? Det er ingen grunn til å ta på seg rollen som oppdrager her, det bidrar utelukkende til avsporing.

Skrevet

Jeg har ingen som helst forventning om at CBE skal ta til seg noe som helst. 

• Liker 22
Skrevet
4 minutter siden, Skribent said:

Men du fortsetter jo bare å terpe på trådens eksistensgrunnlag? Hva med heller å bidra til det tråden faktisk dreier seg om? Det er ingen grunn til å ta på seg rollen som oppdrager her, det bidrar utelukkende til avsporing.

Fordi jeg tror det er viktig å sette søkelys på trådens eksistensgrunnlag, hva den har utviklet seg til og hvilket omfang den har. Og fordi jeg vel tar litt for gitt at om man er opptatt av at andre skal kunne ta til seg kritikk, så gjelder det også en selv.

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...