Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Bambi1995 skrev:

Nei nei, det har jeg forstått, huff! Men tenkte mer på andre, inkludert meg selv. Jeg vet jo reglene rundt det, men var ikke klar over at produktene alltid må merkes om de eksponeres på blogg/instagram osv.

Jeg synes det er fint at forbrukerombudet mener at det skal gjøres slik - vi som leser blogger påvirkes jo av det de viser frem, og årsaken til at produktleverandører sponser noe, er jo at de ønsker å øke salget sitt - så det ER jo reklame og da skal det jo merkes så folk vet det. Det skal ikke være noen tvil noen gang og det skal gå i forbrukernes favør.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Sirkustjukk skrev:

Kanskje det er en sånn alternativ virkelighet, der Marilyn Monroe, født i 1926, valgte ut Chanel no.5 som ble lansert i mai 1921?

Hun sier selv bloggposten inneholder faktaopplysninger, så det stemmer nok det 🙈

https://imgur.com/a/Ay9w2 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Pikachuchu skrev:

Hun sier selv bloggposten inneholder faktaopplysninger, så det stemmer nok det 🙈

Disclaimer: Kan inneholde spor av fakta :fnise:

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, Pikachuchu skrev:

Jeg er veldig, veldig dårlig på rettskrivning. Men selv jeg får ikke 6 (!) rettskrivningsfeil på så få linjer som i den imgur'en!

• Liker 7
Skrevet
21 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg synes det er fint at forbrukerombudet mener at det skal gjøres slik - vi som leser blogger påvirkes jo av det de viser frem, og årsaken til at produktleverandører sponser noe, er jo at de ønsker å øke salget sitt - så det ER jo reklame og da skal det jo merkes så folk vet det. Det skal ikke være noen tvil noen gang og det skal gå i forbrukernes favør.

Forstår det såklart :) Men om man feks har fått sponset en jakke, eller utstyr til barnevognen, så må det markeres hver eneste gang det viser på et bilde liksom.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Bambi1995 skrev:

Forstår det såklart :) Men om man feks har fått sponset en jakke, eller utstyr til barnevognen, så må det markeres hver eneste gang det viser på et bilde liksom.

Ja, selvsagt må det merkes. Hvorfor tror du ellers det vises frem på bilde?

• Liker 4
Gjest formula
Skrevet
9 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Hva er det med språket til CBE den siste tiden? 

Innleggene er preget av skrivefeil, punktum-skrekk, og intetsigende ord-onani. Det er ikke snakk om å avlevere en masteroppgave her, for så utfordrende er ikke tekstene på bloggen. Men et snev av språkvask før publisering kan vel ikke være så innmari tidkrevende. 

Fortsetter frua slik, så kommer hun til å bli en formidabel rival til CØ. 

Noe har skjedd med språket ja. Det vi ser nå er tekstene til en som er lut lei og helt mangler gnist, en som bare gulper opp noe for å levere, uten å bry seg om kvalitet eller makte å legge bittelitt sjel i det hun gjør, og som sikkert er i villrede når hun ikke kan bruke barna uhemmet lenger.

I tillegg virker tekstene å være hastverksarbeid, som om det å ha to innlegg pr dag er mer enn hun egentlig har kapasitet til. Som om bloggingen er noe hun prøver å få tid til mellom slagene i den egentlige jobben. Merkelige greier, da bloggen faktisk er jobben.

Kan virkelig lure på hva de bruker disse 8 - 10 timers arbeidsdagene til når dette er resultatet. Og i tillegg ofte må jobbe både kvelder og helger for å rekke alt.

Gjest Sirkustjukk
Skrevet

"Takk for at du sa i fra", tipper det er skrevet med sammenbitte tenner og rullende øyne😂

Skrevet
16 minutter siden, aapaapaap skrev:

Hvilke feil snakker du om?

Det mangler punktum flere steder og stor bokstav flere steder. :) (i imguren jeg refererte til)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, aapaapaap skrev:

Punktum er erstattet med smiley, det er ganske vanlig nå. Det skulle vært stor bokstav i 'walk'. 

Akkurat her synes jeg du griper etter halmstrå, selv om jeg er enig i at det florerer av feil i språket hennes generelt.

At det er vanlig (ditt utsagn) betyr ikke at det er korrekt. Og det mangler flere. :)

I del 2 (fra bloggen), mangler storbokstav i både Walk, Coco, Pressetur og Frankrike. Samt storbokstav etter kolon "...: Sponset.."

Bruken av mellomstrek "-" er jeg usikker på. Her står det mer om dette: http://www.korrekturavdelingen.no/tankestrek.htm

Jeg synes at dette er slurvete og får språket til å virke enda mer banalt og dessuten uprofesjonelt. 

Denne jeg refererer til:

• Liker 5
Gjest formula
Skrevet

Merkelig at det faktisk finnes lesere som "Elsker slike innlegg, så lærerikt og fashion er utrolig spennende" og  "Har aldri vist så mye om henne igrunn. Gøy med fun facts! Dere må reise mer, er så gøy å lese om"

Vil ikke si at jeg velger CBE som primærkilde om jeg vil sjekke fakta om CC eller andre, kan ikke se hva som er så lærerikt med denne teksten som helt tydelig er nærmest klipp og lim, og i tillegg inneholder feil. Føler heller ikke at jeg må ha CBE til å reise rundt i verden for å fore meg med fun facts om hverken det ene eller det andre. Det finnes da virkelig bedre kilder.

Skrevet (endret)

Så et klipp med ei lita jente på 4-5 år(Ellen show) som snakket om funfacts om bla astronomi og afrikanske dyr. Det var jenta si som hadde peil. Ha ha. Men CBE not so much.

Endret av miagunda
  • Liker 5
Gjest Skribent
Skrevet

Angående den synkende kvaliteten på bloggen, jeg finner det vanskelig å tro at det er samme tekstforfatter hele veien. Man blir da ikke dårligere til å skrive med årene?

Det oser sånn venstrehåndsarbeid av alt med denne bloggen nå at jeg venter store nyheter i 2018 som kan forklare det. At begge to, eller i det minste en av dem, har studert fulltid i år eller hatt annen jobb ved siden av mølet de pusher på bloggen, eller et eller annet. 

Selv med denne virksomhetens fenomenalt bedritne historikk finner jeg det vanskelig å tro at et produkt kan forvitre så til de grader på såpass kort tid - etter å ha fått MER arbeidskraft etter at fotballen ble lagt på hylla - uten noen god grunn.

Gjest formula
Skrevet
11 minutter siden, Skribent skrev:

Angående den synkende kvaliteten på bloggen, jeg finner det vanskelig å tro at det er samme tekstforfatter hele veien. Man blir da ikke dårligere til å skrive med årene?

Det oser sånn venstrehåndsarbeid av alt med denne bloggen nå at jeg venter store nyheter i 2018 som kan forklare det. At begge to, eller i det minste en av dem, har studert fulltid i år eller hatt annen jobb ved siden av mølet de pusher på bloggen, eller et eller annet. 

Selv med denne virksomhetens fenomenalt bedritne historikk finner jeg det vanskelig å tro at et produkt kan forvitre så til de grader på såpass kort tid - etter å ha fått MER arbeidskraft etter at fotballen ble lagt på hylla - uten noen god grunn.

Jeg er overbevist om at begge skriver innlegg på bloggen. Har lest den i mange år, og kjenner igjen hennes "stil". Enkelte innlegg er bare ikke henne. Hun er blitt spurt om dette og nekter hardnakket selvfølgelig. For det skulle vel tatt seg ut at en avdanka fotballspiller med jevne mellomrom inntar rollen som fotballfrue! Det ville absolutt gjort noe med venninneforholdet! Men jeg er temmelig sikker.

Skrevet

Det jo ikke så lett å være rosablogger nu til dags.. det er jo ikke bare sure kjerringer på kg som bryr seg, men både kulturredaktører, andre mediekjendiser, eksbloggere og folk flest skal på død og liv kritisere både faktafeil, dårlig eller ikke-medlemmer reklame, eksponering av unger og stort forbruk. 

• Liker 21
Skrevet (endret)
1 time siden, Skribent skrev:

Det er da ikke " bare" bloggen som hun  driver. Det er å følge opp Instagram, Snapchat og Facebook. Det er selvfølgelig mer arbeid i kulissene enn du er klar over, dette har hun flere ganger forklart til de som ikke forstår at jobben ikke " bare" er  å skrive innlegg på bloggen( møter, samarbeidsavtaler, planlegging av kommende innlegg. m.m) Hun driver en av Norges største blogger og jeg ser i ihverfall at hvert innegg er jobbet med, og ikke slengt ut i hastverk. I tillegg så er hun småbarns mor. Selv om man har barn i barnehage, så krever det sitt. Jeg er ihverfall imponert over hennes arbeidskapasitet og at hun år etter år klarer å opprettholde posisjonen som en av Norges største bloggere. Både i forhold til lesere og inntektsmessig. 👏🏼

Endret av Lin10
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Skribent skrev:

Signerer denne. Setninger som dette skjærer i øynene: 

"Vi har omsider kommet oss til sesong 5 og etter en sånn halvveis start på sesong 4, synes jeg det tok seg skikkelig opp da vi var kommet halvveis i den og nå som vi har kommet til sesong 5 vil jeg bare se mer! " 

Hentet fra:

https://imgur.com/idFcABa

(Direkte link inn til det aktuelle blogginnlegget jamfør KGs nye regel, anbefaler dog å ikke gå inn:

http://www.carolinebergeriksen.no/2017/10/30/enda-et-flyttelass/)

Helt på høyde med "kaffekopp + fransk makron i stedet for kaffekopp + sjokolade"-virrvarret hun skrev sist uke.

Dersom to voksne, friske personer jobber med dette firmaet så febrilsk hele uken som CBE fremstiller det som så er de rett og slett skremmende ineffektive. Jeg grøsser av Coco Chanel-innlegget som inneholder regelrette faktafeil; at de ikke engang gidder å dobbeltsjekke faktaopplysninger er jo bare slurv og uvitenhet. 

24 minutter siden, Lin10 skrev:

Det er da ikke " bare" bloggen som driver. Det er å følge opp Instagram, Snapchat og Facebook. Det er selvfølgelig mer arbeid i kulissene enn du er klar over, dette har hun flere ganger forklart til de som ikke forstår at jobben ikke " bare" er  å skrive innlegg på bloggen( møter, samarbeidsavtaler, planlegging av kommende innlegg. m.m) Hun driver en av Norges største blogger og jeg ser i overfall at hvert innegg er jobbet med, og ikke slengt ut i hastverk. I tillegg så er hun småbarns mor. Selv om man har barn i barnehage, så krever det sitt. Jeg er ihverfall imponert over hennes arbeidskapasitet og at hun år etter år klarer å opprettholde posisjonen som en av Norges største bloggere. Både i forhold til lesere og inntektsmessig. 👏🏼

Husk at de har egen agent i United Influencers som tar seg av mesteparten av arbeidet med annonsørene. Å oppdatere Instagram med bilder fra bloggen og en kort setning på engelsk tar heller ikke mer enn kanskje 3 minutter per bilde, siden de allerede er ferdig redigerte etter bruk på blogg. Det tar imidlertid MYE tid å krangle med andre i kommentarfeltene sine (som Helene Drages mann som ber dem om å merke reklame korrekt) og å slette alt av kritikk mens de plusser kommentarer fra nettroll som angriper kritikerne.

Hva angår snapchat så snapper hun jo bare mens hun går, drikker kaffe, leker med barna eller lignende. Altså hverdagslivet hun uansett lever. Det ligger minimalt med arbeid i å filme noen snutter av dette på snap.

• Liker 44
Skrevet
23 timer siden, Bambi1995 skrev:

Om man har fått noe sponset, må man da merke innlegget med " ..... er sponset" hver gang produktet er med på et bilde da? Selv om det ikke er et innlegg skrevet i samarbeid med de man har fått produktene fra? 

En finner informasjon om det her: https://forbrukerombudet.no/sos-reklame-some.  Sitat:

"Hvor lenge etter at jeg har hatt en avtale om å eksponere et produkt må jeg fortsette å merke dette som reklame i nye innlegg?

Du må merke nye innlegg som reklame så lenge det har markedsføringsverdi for annonsøren. Det er flere ting som spiller inn på om noe du legger ut har markedsføringsverdi. Jo sterkere produktet er eksponert i innlegget, jo høyere markedsføringsverdi har det. Hvis produktet er helt i bakgrunnen og eksponeringen av det ikke vil fremme salg av produktet, har det antakelig så lav markedsføringsverdi at du ikke trenger å merke. Men terskelen her er lav. Merk heller en gang for mye enn en gang for lite."

Skrevet (endret)
31 minutter siden, Ultiva skrev:

"Vi har omsider kommet oss til sesong 5 og etter en sånn halvveis start på sesong 4, synes jeg det tok seg skikkelig opp da vi var kommet halvveis i den og nå som vi har kommet til sesong 5 vil jeg bare se mer! " 

Hentet fra:

https://imgur.com/idFcABa

(Direkte link inn til det aktuelle blogginnlegget jamfør KGs nye regel, anbefaler dog å ikke gå inn:

http://www.carolinebergeriksen.no/2017/10/30/enda-et-flyttelass/)

Helt på høyde med "kaffekopp + fransk makron i stedet for kaffekopp + sjokolade"-virrvarret hun skrev sist uke.

Dersom to voksne, friske personer jobber med dette firmaet så febrilsk hele uken som CBE fremstiller det som så er de rett og slett skremmende ineffektive. Jeg grøsser av Coco Chanel-innlegget som inneholder regelrette faktafeil; at de ikke engang gidder å dobbeltsjekke faktaopplysninger er jo bare slurv og uvitenhet. 

Husk at de har egen agent i United Influencers som tar seg av mesteparten av arbeidet med annonsørene. Å oppdatere Instagram med bilder fra bloggen og en kort setning på engelsk tar heller ikke mer enn kanskje 3 minutter per bilde, siden de allerede er ferdig redigerte etter bruk på blogg. Det tar imidlertid MYE tid å krangle med andre i kommentarfeltene sine (som Helene Drages mann som ber dem om å merke reklame korrekt) og å slette alt av kritikk mens de plusser kommentarer fra nettroll som angriper kritikerne.

Hva angår snapchat så snapper hun jo bare mens hun går, drikker kaffe, leker med barna eller lignende. Altså hverdagslivet hun uansett lever. Det ligger minimalt med arbeid i å filme noen snutter av dette på snap.

Hun vet nok selv best hva som ligger i arbeidsmengden av å være toppblogger på det nivået hun ønsker å være. Hvem som gjør hva i firmaet, har vel ikke du kontroll over. Jeg har aldri sett at hun krangler med noen i kommentarfeltet. Det å svare på uberittighet kritikk, er da helt på sin plass. Det er så tydelig at brukere her inne også finner veien til hennes kommentarfelt, og det er så synlig hva agendaen er. Flott at hun tar igjen. 

Endret av Lin10
Gjest formula
Skrevet
23 minutter siden, Ultiva skrev:

Enig. Og siden jeg synes hun har skrevet bra før, så reagerer jeg på slike tekster: (OKTOBER 26, 2017 AT 9:19 PM - BOLIG & INTERIØR)

- vi hadde behov for all den plassen vi kunne få og droppet rett og slett hele sminkebordet. Det er jeg SÅ glad for i dag! I stedet for sminkebord, ble det to høye skap med plass til sko, hyller over der hvor jeg har vesker og over der igjen har jeg joggesko og capser. Masse plass! En annen ting vi gjorde for å utnytte plassen best mulig, var å lage en øy i midten av rommet som også har masse plass. 

Er det virkelig ikke mulig å variere språket mer enn dette? Ja, jeg mener man må kunne stille høyere krav til CBE enn til en ung rosablogger, hun er tross alt journalist og har blogget i mange år. Og skriver dårligere enn noen gang.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...