Gjest Skribent Skrevet 13. august 2017 #37581 Skrevet 13. august 2017 Er ingen stor fan av at diskusjonen dreier seg om hundehold eller barna i lange tider, da det ikke er noe som helst grunnlag for å tro noe negativt om omsorgen for verken to- eller firbeinte. Annet enn temaet eksponering av barn (som selvsagt er alvorlig nok, men like fullt et avgrenset tema) så synes ikke jeg personlig at spekulasjoner rundt hundeholdet eller omsorgsevne generelt gjør temaet for denne tråden noen tjeneste. Det er to skjønne unger som på bilder og filmer viser alle tegn til å være trygge, sunne barn, og det å diskutere det ene innlegget hvor hunden hadde stukket av blir bare så lite fruktbart i denne sammenhengen. De er ikke ressurssvake folk. De er "bare" ikke troverdige eller bevisste i sitt betalte virke, og viser dårlig dømmekraft i sine roller som påvirkere/offentlige personer. Som individer er de helt sikkert akkurat like perfekte/uperfekte som deg og meg, med familie og venner rundt seg som liker dem akkurat slik de er. Det nye headerbildet er forferdelig dårlig, og er i tillegg fullstendig skivebom hva profilering angår. Og jeg fatter fortsatt ikke hvordan det går an å gi så flatt f... i riktig merking. Kanskje de kommer dit en dag. For øvrig er jeg enig i det noen nevnte her for noen sider siden, at selve profilen til bloggen er blitt noe utydelig. Etter at det kom barn til virker det ikke som om de har gått runden "hvordan blogger vi i fremtiden, med endret livssituasjon" eller laget noen bevisst kommunikasjonsstrategi, det er mer "jeg skriver, du tar bilder, vi har sponsorer og melker alt vi kan melke så lenge det går". Og det kan umulig være noen langsiktig strategi.
Lin10 Skrevet 13. august 2017 #37582 Skrevet 13. august 2017 1 minutt siden, eksiltronder skrev: En av CBEs mest kjente sitater ifm svangerskap er at hun ville "bevise for andre kvinner at graviditet ikke trenger å ødelegge (ruin) kroppen din" - fritt oversatt fra https://www.theskinnyconfidential.com/healthy-deets-norways-top-fitness-blogger-caroline-berg-eriksen/ Jeg er veldig usikker på hvordan dette kan tolkes som noe annet enn kroppspress ift graviditet. Nå er nok Caroline opptatt av å være slank og sunn og jeg forstår ikke kritikken hvis det er det hun ønsker å være, etter å ha født barn også. Det var nok det hun mente, at kroppen trenger ikke å forandres selv om man får barn. Det at hun har hatt så lette svangerskap og har kunne trent såpass langt oppunder fødsel, har jo bidratt han hun har fått tilbake kroppen sin ganske raskt. Det betyr ikke at det er noe galt at man ikke er slank etter en fødselen, men man vet jo at mange kvinner fokusere på dette å gå ned i vekt igjen etter en fødsel. Mange kvinner er opptatt av å få vekk de såkalte mamma kiloene, og jeg ser ikke noe galt i det. Jeg snakker ikke om noen hard slankekur, men det å få i seg sunn mat og nok næring, spesielt hvis man også ammer. 3
fina Skrevet 13. august 2017 #37583 Skrevet 13. august 2017 9 minutter siden, Skribent skrev: Det nye headerbildet er forferdelig dårlig, og er i tillegg fullstendig skivebom hva profilering angår. For en subjektiv påstand?? Igjen, dårlig smak er ingen synd. Refererer også til @Anna Nas for et par sider siden (beklager, jeg fikk ikke til dobbelsiteringen her): Det skal sies at jeg ikke har den beste oversikt over CBE og variasjonen i oppdrag, men at hun som du skriver har mange ben å stå på, betyr jo at hun fint kan velge å rendyrke merkevaren bort fra småbarnsmorimaget og holde barna helt utenfor bloggen. Det er mange bloggere som er mødre men ikke nevner det engang, så at det går an å la være er helt klart. Dette skriver jeg ikke for å snakke ned den kommersielle suksessen til CBE. Ei heller tviler jeg på at disse foreldrene elsker barna sine, men likevel mener jeg det er risky business å inkludere dem i det kommersielle produktet (eller merkevaren om du vil). Jeg vet også at mange foreldre og lesere ikke i det hele tatt ser problemet med bloggere som jevnlig identifiserer barna sine. Det virker bare ikke som om de reflekterer over at egen nysgjerrighet og eget behov for å se søte barn er veldig egoistisk og ikke nødvendigvis så bra for dem som identifiseres (altså barna). Hvis det mye omdiskuterte headerbildet er et signal om en ny retning, er det jo supert, uansett hva man ellers måtte mene om kvaliteten. 3
Gjest Verrika Skrevet 13. august 2017 #37584 Skrevet 13. august 2017 (endret) 1 time siden, Louiah skrev: En spør i kommentarfeltet om valg av headerbilde, og hun svarer "Jeg synes bildet er veldig kult, det er et av mine favoritter :)". Det sier ganske mye. ??? Kult?? Hver sin smak.. Endret 13. august 2017 av Verrika
Gjest Skribent Skrevet 13. august 2017 #37585 Skrevet 13. august 2017 1 time siden, fina skrev: For en subjektiv påstand?? Igjen, dårlig smak er ingen synd. Refererer også til @Anna Nas for et par sider siden (beklager, jeg fikk ikke til dobbelsiteringen her): Det skal sies at jeg ikke har den beste oversikt over CBE og variasjonen i oppdrag, men at hun som du skriver har mange ben å stå på, betyr jo at hun fint kan velge å rendyrke merkevaren bort fra småbarnsmorimaget og holde barna helt utenfor bloggen. Det er mange bloggere som er mødre men ikke nevner det engang, så at det går an å la være er helt klart. Dette skriver jeg ikke for å snakke ned den kommersielle suksessen til CBE. Ei heller tviler jeg på at disse foreldrene elsker barna sine, men likevel mener jeg det er risky business å inkludere dem i det kommersielle produktet (eller merkevaren om du vil). Jeg vet også at mange foreldre og lesere ikke i det hele tatt ser problemet med bloggere som jevnlig identifiserer barna sine. Det virker bare ikke som om de reflekterer over at egen nysgjerrighet og eget behov for å se søte barn er veldig egoistisk og ikke nødvendigvis så bra for dem som identifiseres (altså barna). Hvis det mye omdiskuterte headerbildet er et signal om en ny retning, er det jo supert, uansett hva man ellers måtte mene om kvaliteten. Ja, min avsmak for bildet er subjektiv, i den forstand at jeg i løpet av hennes mangeårige eksponering har fått et inntrykk av hvordan hun ser ut IRL. De har gått for en viss "look" her, og når vi ser det opp mot hennes vanlige eksponering er dette noe helt annet. Så kan noen mene at det er super-innovativt bare av den grunn, men i mine øyne er dette et sånt type bilde som en gjeng unge venninner på vors kan finne på å ta av hverandre. Type "vi vet at vi ikke er modeller og aldri kommer til å bli det, men nå stæsjer vi oss opp, drikker vi litt vin og later som", hvorpå de tar bilder av hverandre, sitter og hyller hverandre og synes dette bare er SÅ kult. "Pena!" og "Du er bare sååå pen!", fulgt av at de bruker bildene som profilbilde på SoMe... Det har ikke nødvendigvis med alder og livssituasjon å gjøre, selv om hun naturlig nok er blitt atskillig traustere siden de fikk barn (i den grad hun var spennende før). Lov å fjolle seg i alle aldre, for all del. Som "forretningskvinne" derimot, må vi kunne forvente mer, og bedre. Her er det hummer og kanari, mer og mer kommersielt, mindre og mindre "blogg". Og sett sammen med den pludringen hun bedriver er headerbildet skrikende feil - det er ingenting med henne eller hennes hverdagslige babbel som samsvarer med et slikt liksom-bilde. Velg retning. Velg profil. Eller er de så desperate at de ikke tør utelukke annonsører?
Gjest Clementina Skrevet 14. august 2017 #37586 Skrevet 14. august 2017 (endret) 7 timer siden, Lin10 skrev: Jeg opplevde aldri at Caroline glorifisert det å holdé seg slank i svangerskapet. Hun var jo trent, slank og sunn før hun ble gravid, og det å holde seg i form under svangerskapet var tydligvis viktig for henne. Hun hadde helt sikkert fokus på å få i seg nok næring også, og man ser i ettertid at hun hadde " lette" svangerskap og fått sunne og friske barn. Jeg synes LKE fikk mye ufortjent kritikk i forhold til sitt synspunkt på anbefalt vektoppgang på 16 kilo. Man vet at for stor vektoppgang kan gi komplikasjoner under fødselen, økt sjanse for svangerskapsforgifting og økt sjanse for keisersnitt b.l.a. Hun fikk kritikk for sin lille mage og det kan tenke meg det var sårende, da det ikke var noe hun kunne styre. Hvorfor skulle hun kjøpe og bruke mamma-klær hvis hun ikke trengte det. Forstår ikke kritikken der. Jeg synes gravide er flotte uansett størrelse, men vi må ikke bagatellisere en for stor vektoppgang. På undervektige er det anbefalt å gå opp mer en 16 kilo, men dessverre er det endel som spiser seg veldig opp i svangerskapet. Mye kan være vann også, men noen har et stor inntak av sukker som kan gi såkalte " sukkerbarn" som kan gi komplikasjoner under fødsel ved at babyen er veldig stor. Det er ikke uten grunn at jordmor/ lege følger den gravides vektoppgang. . Han skrev strengt talt 12 kg. Ikke at det er lite, det er helt gjennomsnittlig. Men hvorfor skal han uttale seg om det, han som har null utdanning innen faget? Og at alle gravide sammen med lege og jordmor la en individuell plan for vektoppgang. Det med planlegging av individuell vektoppgang er jo bare tull. Man sitter ikke samlet alle tre og planlegger hvor mange kilo den gravide skal legge på seg. At han og kona tydeligvis hadde behov for en slik "vekt-plan" er ganske urovekkende. Han skrev jo også at "ønsket vektoppgang i svangerskapet er 12 kilo og Caroline ligger helt i rute i forhold til dette." Som @Ultiva har skrevet før så virker det som om han sto klar med notatblokk og målebånd for å veie kona hver mandag. Endret 14. august 2017 av Clementina
Ultiva Skrevet 14. august 2017 Forfatter #37587 Skrevet 14. august 2017 I perioden under første svangerskap er det også bevist at CBE redigerte seg tynnere. Dersom man har i bakhodet at hun ville bevise at "svangerskap ikke må ødelegger kroppen" og LKEs uttalelser om at Beyoncé er 15-20 kg overvektig så er det ikke et vanskelig puslespill å legge. Når man (på den tiden) hadde 100 000 lesere så er det klart at det ble svært usunn påvirkning. Trenden med baby under 3 kg og så liten gravidmage som mulig skjøt voldsom fart i Norge på denne tiden. Jeg jobber tett med b la gynekologer og fotballfrue er et skikkelig banneord i de kretser. Det samme hos jordmorforeningen. Uansett, dette begynner heldigvis å bli gammelt vann under broen. Det er vel heller tvilsomt at CBE velger å bli gravid igjen. Så jeg håper dette er nok en tilbakelagt og flau periode i deres bloggliv. Dette er hvert fall grunnen til at jeg har en ekstra torn i siden til dette paret. 45
Lin10 Skrevet 14. august 2017 #37588 Skrevet 14. august 2017 Det at det har vært endel gravide som har ønsket små babyer er jo veldig trist, men det skal ikke CBE lastes for. Hvor stor/ liten magen er har i utgangspunktet ikke noe med hvilken vekt babyen har. Under svangerskapet til Caroline har hun jo skrevet på bloggen at alt var normalt i svangerskapet, babyen hadde det bra og en normal vektoppgang. Alle jordmødre vet at en gravidmage kan være forskjellig. Det at CBE hadde magemuskler er en mulig årsak til at magen ikke ble så stor, men det var uansett helt normalt. Det at du skriver at hennes graviditet er en flau periode i hennes bloggliv er for meg helt uforståelig og direkte trist å lese. Det at du også mener at CBE er et banneord i jordmorforeningen er er jo tatt fra løse luften. Kan ikke tenkte meg at en jordmor ville gått ut å kritisert CBE lille graviditetsmage, nettopp fordi DE VET at graviditetsmager kommer i alle størrelser. 4
Gjest Zeitgeist Skrevet 14. august 2017 #37589 Skrevet 14. august 2017 (endret) 38 minutter siden, Lin10 skrev: Det at det har vært endel gravide som har ønsket små babyer er jo veldig trist, men det skal ikke CBE lastes for. Hvor stor/ liten magen er har i utgangspunktet ikke noe med hvilken vekt babyen har. Under svangerskapet til Caroline har hun jo skrevet på bloggen at alt var normalt i svangerskapet, babyen hadde det bra og en normal vektoppgang. Alle jordmødre vet at en gravidmage kan være forskjellig. Det at CBE hadde magemuskler er en mulig årsak til at magen ikke ble så stor, men det var uansett helt normalt. Det at du skriver at hennes graviditet er en flau periode i hennes bloggliv er for meg helt uforståelig og direkte trist å lese. Det at du også mener at CBE er et banneord i jordmorforeningen er er jo tatt fra løse luften. Kan ikke tenkte meg at en jordmor ville gått ut å kritisert CBE lille graviditetsmage, nettopp fordi DE VET at graviditetsmager kommer i alle størrelser. Jeg er ganske sikker på at @Ultiva ikke henviste til selve graviditetene, men heller de fakta at CBE redigerte magen mindre og at LKE kom med temmelig idiotiske uttalelser vedr. graviditet. Og nei - CBE skal på ingen måte klandres for at enkelte vordende mødre ønsker små spedbarn. Men at hun var en pådriver til denne - like usunne som overvekt under graviditeten - trenden, råder det lite tvil om. Endret 14. august 2017 av Zeitgeist Rettet opp et ord
Lin10 Skrevet 14. august 2017 #37590 Skrevet 14. august 2017 (endret) 1 time siden, Lafemmemauvaise skrev: Jeg er ganske sikker på at @Ultiva ikke henviste til selve graviditetene, men heller de fakta at CBE redigerte magen mindre og at LKE kom med temmelig idiotiske uttalelser vedr. graviditet. Og nei - CBE skal på ingen måte klandres for at enkelte vordende mødre ønsker små spedbarn. Men at hun var en pådriver til denne - like usunne som overvekt under graviditeten - trenden, råder det lite tvil om. Hva slags idiotiske uttalelser er det LKE har kommet med? Det er ikke hans synsing han har prøvd å formidle ifht.anbefalt vektoppgang og økning av helserisiko i forhold til dette. Det er det medisinske fagmiljø som har kommet med disse opplysningene. Det at CBE hadde en sunn vektoppgang, var i bevegelse og hadde et sunt kosthold skal altså bli kritisert. Hvorfor skulle hun også redigere sin graviditetsmage mindre, når den i utgangspunktet var liten og ble kritisert for det? Hadde jeg vært i Carolines ståsted hadde jeg opplevd dette sårende at folk skulle mene så mye om en graviditetsmage. Caroline har jo aldri uttalt at det er viktig for henne å være så slank som mulig under graviditeten eller få en baby under 3 kilo, så det er helt urimelig at hun skal være noen pådriver for dette. Men derimot å være pådriver/ forbilde for å ta vare på sin egen helse i svangeskapet er bare positivt. Endret 14. august 2017 av Lin10 3
Populært innlegg Ultiva Skrevet 14. august 2017 Forfatter Populært innlegg #37591 Skrevet 14. august 2017 (endret) 2 timer siden, Lin10 skrev: Det at det har vært endel gravide som har ønsket små babyer er jo veldig trist, men det skal ikke CBE lastes for. Hvor stor/ liten magen er har i utgangspunktet ikke noe med hvilken vekt babyen har. Under svangerskapet til Caroline har hun jo skrevet på bloggen at alt var normalt i svangerskapet, babyen hadde det bra og en normal vektoppgang. Alle jordmødre vet at en gravidmage kan være forskjellig. Det at CBE hadde magemuskler er en mulig årsak til at magen ikke ble så stor, men det var uansett helt normalt. Det at du skriver at hennes graviditet er en flau periode i hennes bloggliv er for meg helt uforståelig og direkte trist å lese. Det at du også mener at CBE er et banneord i jordmorforeningen er er jo tatt fra løse luften. Kan ikke tenkte meg at en jordmor ville gått ut å kritisert CBE lille graviditetsmage, nettopp fordi DE VET at graviditetsmager kommer i alle størrelser. Jeg er selv spesialsykepleier og jobber tett med både gynekologer og jordmødre. Jordmorforeningen la også ut en uttalelse på sin facebook-side etter CBEs post partum bilde i sexy undertøy hvor de tok avstand fra dette. Jeg tenkte dessverre ikke på å skjermdumpe denne uttalelsen. Gravidmagen var helt normal, enig med deg i det. Mange har liten gravidmage, er langt mer veltrent enn CBE og får langt større babyer enn henne. Helt normalt. Men det som ikke var normalt hos CBE var slankeredigeringen i første svangerskap, ektemannens bastante uttalelser om hva gravide bør veie og bedrive tiden med, samt de stive, slankende og svært lettkledte poseringene gjennom begge svangerskap. Når man har 100 000 lesere så må man tenke på hva man formidler. Overskrifter hos andre bloggere som "jeg føler meg feit fordi fotballfrue har født" viser påvirkningskraften hun har hos andre gravide. Endret 14. august 2017 av Ultiva 52
Stjernekikkeren Skrevet 14. august 2017 #37592 Skrevet 14. august 2017 Akkurat nå, Ultiva skrev: Jeg er selv spesialsykepleier og jobber tett med både gynekologer og jordmødre. Jordmorforeningen la også ut en uttalelse på sin facebook-side etter CBEs post partum bilde i sexy undertøy hvor de tok avstand fra dette. Jeg tenkte dessverre ikke på å skjermdumpe denne uttalelsen. Gravidmagen var helt normal, enig med deg i det. Mange har liten gravidmage, er langt mer veltrent enn CBE og får langt større babyer enn henne. Helt nornalt. Men det som ikke var normalt hos CBE var slankeredigeringen i første svangerskap, ektemannens bastante uttalelser samt de stive, slankende poseringene i begge svangerskap. Jordmorforeningen, altså dama terga på seg Jordmorforeningen i den grad at de valgte å komme med en offentlig uttalelse der de tok avstand fra det fotballfrueparet gjorde... Dette er ikke en spøk, du vet du rota det til når en hel forening går ut og sier de ikke støtter deg. 45
Lin10 Skrevet 14. august 2017 #37593 Skrevet 14. august 2017 19 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Jordmorforeningen, altså dama terga på seg Jordmorforeningen i den grad at de valgte å komme med en offentlig uttalelse der de tok avstand fra det fotballfrueparet gjorde... Dette er ikke en spøk, du vet du rota det til når en hel forening går ut og sier de ikke støtter deg. Hva er det fotballfrue ekteparet gjorde og hva var det jordmor foreningen tok avstand fra?
Stjernekikkeren Skrevet 14. august 2017 #37594 Skrevet 14. august 2017 11 minutter siden, Lin10 skrev: Hva er det fotballfrue ekteparet gjorde og hva var det jordmor foreningen tok avstand fra? Dette burde du vite, for du har kasta deg inn i å diskutere nettopp det. Her et innlegg du bør se, resten er der, men jeg orker ikke å knote her når du kan lese det selv. 39 minutter siden, Ultiva skrev: Jeg er selv spesialsykepleier og jobber tett med både gynekologer og jordmødre. Jordmorforeningen la også ut en uttalelse på sin facebook-side etter CBEs post partum bilde i sexy undertøy hvor de tok avstand fra dette. Jeg tenkte dessverre ikke på å skjermdumpe denne uttalelsen. Gravidmagen var helt normal, enig med deg i det. Mange har liten gravidmage, er langt mer veltrent enn CBE og får langt større babyer enn henne. Helt normalt. Men det som ikke var normalt hos CBE var slankeredigeringen i første svangerskap, ektemannens bastante uttalelser om hva gravide bør veie og bedrive tiden med, samt de stive, slankende og svært lettkledte poseringene gjennom begge svangerskap. Når man har 100 000 lesere så må man tenke på hva man formidler. Overskrifter hos andre bloggere som "jeg føler meg feit fordi fotballfrue har født" viser påvirkningskraften hun har hos andre gravide. 13
mountainlynx Skrevet 14. august 2017 #37595 Skrevet 14. august 2017 (endret) Det nye profilbildet hennes er helt forferdelig. Syns det er merkelig å velge det. Kommenterte på bloggen at jeg syns det bilde var uheldig, men ikke blitt godkjent. Kanskje hun ble fornærmet? Er det ikke innafor å kommentere slik? Er jo bare ett av 10 000 bilder. Endret 14. august 2017 av mountainlynx 9
Lin10 Skrevet 14. august 2017 #37596 Skrevet 14. august 2017 22 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Dette burde du vite, for du har kasta deg inn i å diskutere nettopp det. Her et innlegg du bør se, resten er der, men jeg orker ikke å knote her når du kan lese det selv. Jordmorforeningen har overhode ikke tatt noe avstand fra noe som helst som har med Carolines graviditet å gjøre. 1
Stjernekikkeren Skrevet 14. august 2017 #37597 Skrevet 14. august 2017 11 minutter siden, Lin10 skrev: Jordmorforeningen har overhode ikke tatt noe avstand fra noe som helst som har med Carolines graviditet å gjøre. Er mer bevis for at de gjorde enn at de ikke gjorde det, men hva baserer du din uttalelse på? 16
Bakepulver Skrevet 14. august 2017 #37598 Skrevet 14. august 2017 6 minutter siden, Lin10 skrev: Jordmorforeningen har overhode ikke tatt noe avstand fra noe som helst som har med Carolines graviditet å gjøre. Jordmorforbundet om CBE sitt magebilde: Kvinner bærer ulikt — Som med alt annet som kroppslig individuelt, så bærer vi kvinner barnet vårt på ulike måter under en graviditet, presiserer leder for Jordmorforbundet, Hanne Schjelderup. Noen kvinner har god plass inni bekkenet slik at de opplever at de får en mindre gravidmage, og det skal være rom for alle kvinnekropper. De aller fleste kvinner har litt ekstra mage rett etter fødsel. Livmoren skal trekke seg sammen, og vi har lagret fett til amming. Samtidig har magemusklene delt seg i midten, og bruker en del tid på å gro sammen igjen. Det er flott hvis vi kan vise fram hele spekteret, ingen kropp er negativ. Drei heller fokus på at kroppen er i stand til å produsere et barn, oppfordrer hun.Men det sterke kroppspresset kvinner opplever der det ligger en forventning om at kroppen ikke skal endres etter graviditeter liker forbundet ikke. Det er en helt urealistisk forventning. Det varierer stort hvordan kroppen vår blir etter en fødsel. At man har båret frem et barn vil prege deg på ulikt vis gjennom både kroppslige og psykiske endringer, og er for de fleste en av livets største opplevelser og gleder, sier Schjelderup. https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Nytt-magebilde-fra-Caroline-Berg-Eriksen-skaper-sterke-reaksjoner-278b.html Da Caroline Berg Eriksen la ut det første magebildet sitt i 2013, sa hun blant annet i et intervju på VGTV: «Jeg la det ut fordi jeg var stolt. Jeg hadde akkurat født barn og jeg syns jeg så bra ut. Jeg syns at det var kult. Jeg syns det var en klapp på skulderen til meg selv. Jeg er jo opptatt av et sunt kosthold. Og jeg har en sunn livsstil. Og jeg syns det er litt kult at det fungerer.» Jeg syns også det er kult. Men det jeg reagerer på er at både Caroline selv, og mediene, framstiller det som at alle kan få flate mager fire dager etter fødselen bare de trener, spiser sunt og tar vare på kroppene sine før og under svangerskapet. Som om det er opp til hver enkelt hvor stor magen blir. Det er klart at et sunt kosthold og trening under graviditeten kan hjelpe, men det er ikke hele oppskriften. Her spiller nemlig de elskede og forhatte genene våre inn, Marit Heiberg, jordmorforeningen. Jordmor Marie Svedberg ved Jordmorsenteret på Vinderen i Oslo, sier til Aftenposten at dagens gravide og nybakte mødre er langt mer opptatt av kropp og slanking enn før, og at oppmerksomheten rundt kropp ikke bare er av det positive slaget. Hun peker også på at fødselsdepresjoner og fødselsangst har økt i takt med kravet om å se bra ut: «Jeg synes jeg har sett en sterk økning i fokus på dette blant mine klienter. Særlig blant dem som er kroppsbevisste fra før, noe som gjelder for mange av dagens unge jenter. For mange skal det å få barn hverken spille inn på kropp eller livsstil. Mange forventer å få den gamle kroppen sin tilbake med en gang» forteller hun KIlde: http://casakaos.blogg.no/1474293232_7_av_10_nye_mammaer_t.html 31
Sophia_08 Skrevet 14. august 2017 #37599 Skrevet 14. august 2017 (endret) En ting jeg regarte på ved den siste graviditeten var den merkelige poseringen ved "magebilder". Hvorfor vri magen bort i fra kamera? Hva ønsker man å oppnå ved en slik posering? Svaret er selvsagt å gjøre magen mindre! Jeg prøvde selv i speilet (var gravid samtidig med CBE) og så jo med en gang forskjell! En annen ting jeg synes var rart, var at VEKTEN til den nyfødte skulle være hemmelig for resten av verden? Er ikke dette vanlig å opplyse om? (Ikke at infoen er så megainteressant, men likevel...) En baby er jo perfekt uansett! Endret 14. august 2017 av Sophia_08 Tullball... 14
Lin10 Skrevet 14. august 2017 #37600 Skrevet 14. august 2017 (endret) 13 minutter siden, Bakepulver skrev: Jordmorforbundet om CBE sitt magebilde: Kvinner bærer ulikt — Som med alt annet som kroppslig individuelt, så bærer vi kvinner barnet vårt på ulike måter under en graviditet, presiserer leder for Jordmorforbundet, Hanne Schjelderup. Noen kvinner har god plass inni bekkenet slik at de opplever at de får en mindre gravidmage, og det skal være rom for alle kvinnekropper. De aller fleste kvinner har litt ekstra mage rett etter fødsel. Livmoren skal trekke seg sammen, og vi har lagret fett til amming. Samtidig har magemusklene delt seg i midten, og bruker en del tid på å gro sammen igjen. Det er flott hvis vi kan vise fram hele spekteret, ingen kropp er negativ. Drei heller fokus på at kroppen er i stand til å produsere et barn, oppfordrer hun.Men det sterke kroppspresset kvinner opplever der det ligger en forventning om at kroppen ikke skal endres etter graviditeter liker forbundet ikke. Det er en helt urealistisk forventning. Det varierer stort hvordan kroppen vår blir etter en fødsel. At man har båret frem et barn vil prege deg på ulikt vis gjennom både kroppslige og psykiske endringer, og er for de fleste en av livets største opplevelser og gleder, sier Schjelderup. https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Nytt-magebilde-fra-Caroline-Berg-Eriksen-skaper-sterke-reaksjoner-278b.html Da Caroline Berg Eriksen la ut det første magebildet sitt i 2013, sa hun blant annet i et intervju på VGTV: «Jeg la det ut fordi jeg var stolt. Jeg hadde akkurat født barn og jeg syns jeg så bra ut. Jeg syns at det var kult. Jeg syns det var en klapp på skulderen til meg selv. Jeg er jo opptatt av et sunt kosthold. Og jeg har en sunn livsstil. Og jeg syns det er litt kult at det fungerer.» Jeg syns også det er kult. Men det jeg reagerer på er at både Caroline selv, og mediene, framstiller det som at alle kan få flate mager fire dager etter fødselen bare de trener, spiser sunt og tar vare på kroppene sine før og under svangerskapet. Som om det er opp til hver enkelt hvor stor magen blir. Det er klart at et sunt kosthold og trening under graviditeten kan hjelpe, men det er ikke hele oppskriften. Her spiller nemlig de elskede og forhatte genene våre inn, Marit Heiberg, jordmorforeningen. Jordmor Marie Svedberg ved Jordmorsenteret på Vinderen i Oslo, sier til Aftenposten at dagens gravide og nybakte mødre er langt mer opptatt av kropp og slanking enn før, og at oppmerksomheten rundt kropp ikke bare er av det positive slaget. Hun peker også på at fødselsdepresjoner og fødselsangst har økt i takt med kravet om å se bra ut: «Jeg synes jeg har sett en sterk økning i fokus på dette blant mine klienter. Særlig blant dem som er kroppsbevisste fra før, noe som gjelder for mange av dagens unge jenter. For mange skal det å få barn hverken spille inn på kropp eller livsstil. Mange forventer å få den gamle kroppen sin tilbake med en gang» forteller hun KIlde: http://casakaos.blogg.no/1474293232_7_av_10_nye_mammaer_t.html Helt enig i alt dette, men ikke enig at Caroline fremstiller det sånn at man kan ha flat mage 4 dager etter en fødsel. Det er ytterst få som ser slik ut og det er selvfølgelig er greit! Men slik så altså Carolines mage ut. Endret 14. august 2017 av Lin10
Fremhevede innlegg