Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
15 minutter siden, marthes skrev:

Kjenner til arbeidsplass hvor du kan trene i arbeidstiden! Fortrinnsvis på begynnelsen eller slutten av dagen 👍 Så det eksisterer og i "det virkelige liv". Det er en statlig arbeidsplass. 

Hvor ofte? I min gamle jobb hadde vi tilbud om det en gang i uken. Jeg hadde ikke tid til å prioritere det, så da trente jeg istedenfor i fritiden.

Endret av Asti
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, marthes skrev:

Kjenner til arbeidsplass hvor du kan trene i arbeidstiden! Fortrinnsvis på begynnelsen eller slutten av dagen 👍 Så det eksisterer og i "det virkelige liv". Det er en statlig arbeidsplass. 

Ja, men det er 1t i uka... altså ikke daglig som er tilfelle for fruen

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, marthes skrev:

En arbeidsplass er ikke akkurat det samme som at mange har det. Skulle likt å sett folk som jobber med feks service stenge butikken/telefonen/lokalene sine for å trene. Handle mat? Nei, personalet er ute å jogger, så butikken er midlertidig stengt...

• Liker 22
Skrevet

Jeg har mulighet til å trene i arbeidstiden,  30 minutter to dager i uka. Det er ikke lov å trene på senter og heller ikke på begynnelsen eller slutten av dagen. Dette på grunn av at det ikke skal misbrukes. Som skrevet tidligere så er det jo ingen som har tid til å trene. Hos oss skal man være fornøyd hvis man rekker å spise lunsj uten og måtte jobbe samtidig.  

• Liker 9
Skrevet

Vi har fem minutter bøy og tøy hver dag sammen med avdelingen. 

Jeg tror de fleste nå er lei av å høre treningsvanene i jobbtiden og sjefer som ler av sine ansatte. Kan dere diskutere frua nå?

• Liker 13
Skrevet

Ansatte i Brannvesenet (og sikkert lignende jobber med krav til fysikk) har faktisk krav om trening i arbeidstiden. Kanskje er det noe slik som gjelder for Fotballfruer? I tillegg til negler, hår, sminke, hårfjerning osv. Ikke rart det er travelt.

• Liker 23
Skrevet
15 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Vi har fem minutter bøy og tøy hver dag sammen med avdelingen. 

Jeg tror de fleste nå er lei av å høre treningsvanene i jobbtiden og sjefer som ler av sine ansatte. Kan dere diskutere frua nå?

Var viktig at du fikk påpekt at du har fem minutter bøy og tøy da..

Kan vi diskutere CBE nå?

• Liker 12
Skrevet

Frua anbefaler bipollen i dagens smoothie. Mange bør holde seg unna, bla gravide, ammende og allergiske. Bør hun ikke opplyse om dette? Leser om bipollen på et annet nettsted og dette skal være et supermat produkt. Tilsynelatende veldig sunt, men man skal ikke spise mere enn én teskje daglig og dermed vil det ikke merkes så mye på det totale kostholdet. Har hun ikke noe ansvar for å informere om dette når hun skriver på sitt glansede magasin og er det egentlig et sponset produkt fra helsekosten?

• Liker 25
Skrevet
3 minutter siden, Kleenex skrev:

Frua anbefaler bipollen i dagens smoothie. Mange bør holde seg unna, bla gravide, ammende og allergiske. Bør hun ikke opplyse om dette? Leser om bipollen på et annet nettsted og dette skal være et supermat produkt. Tilsynelatende veldig sunt, men man skal ikke spise mere enn én teskje daglig og dermed vil det ikke merkes så mye på det totale kostholdet. Har hun ikke noe ansvar for å informere om dette når hun skriver på sitt glansede magasin og er det egentlig et sponset produkt fra helsekosten?

Det er farlig å anbefale slike produkter uten å opplyse om at bla allergikere ikke kan bruke produktet. 

Hun er ingen kost -og ernæringsfysiolog!

• Liker 19
Gjest Topptur
Skrevet
1 time siden, Bakepulver skrev:

Det er farlig å anbefale slike produkter uten å opplyse om at bla allergikere ikke kan bruke produktet. 

Hun er ingen kost -og ernæringsfysiolog!

Altså, folk er jo allergiske mot de rareste ting, og det må de da virkelig holde rede på selv? 

Jeg tenker at hun ikke har ansvar for å opplyse om slike ting nettopp fordi hun ikke er ernæringsfysiolog . 

Gjest Skribent
Skrevet (endret)
1 time siden, Kleenex skrev:

La spesielt merke til formuleringene i dette innlegget - det er svært annerledes enn tidligere. Hun skriver:

"Bipollen er rett og slett laget av honningbiene og påstås å være en av naturens mest fullstendig næringsrike matvarer – det er rikt på proteiner, og skal også ha et høyt innhold av c, d og e-vitaminer, folsyre og en hel rekke B-vitaminer. Tipp topp for kropp med andre ord, om man skal tro på det ;-) Jeg elsker slike ting, selv om jeg har en mann som er rimelig skeptisk til det. I love it og har i hvert fall tenkt til å inkludere det i kosten min som vi gjorde da vi var i Hellas, skader ikke :-)"

Hvis barna nå sjeldnere er på bloggen, kombinert med mer nøkterne innlegg som dette (som om hun tenker selv!?) pluss bedre merking - vel, så er de et lite stykke på vei til å gjøre noe riktig. Og for blodfansen er det sikkert mer enn nok, til å legitimere alt øvrig salg av hjem, interiør, sjel og integritet. 

Så kan jo vi andre heller google ting selv og være opplyste helt på egen hånd, siden leserne sikkert sluker slikt rått helt uavhengig av om hun bevisst benytter formuleringer et amerikansk forsikringsselskap verdig. Har hun (de) fått påtale fra UI?

Endret av Skribent
Tilføyelse
Skrevet
16 minutter siden, Topptur skrev:

Altså, folk er jo allergiske mot de rareste ting, og det må de da virkelig holde rede på selv? 

Jeg tenker at hun ikke har ansvar for å opplyse om slike ting nettopp fordi hun ikke er ernæringsfysiolog . 

Det er betenkelig at en menneske uten utdannelse innenfor kost-og ernæring anbefaler et slikt produkt! Hun har ansvar for alt som blir lagt ut på bloggen sin! 

Det er uansvarlig og useriøst av en blogger å komme med anbefalinger angående helsekost! 

• Liker 14
Gjest Skribent
Skrevet
48 minutter siden, Skribent skrev:

La spesielt merke til formuleringene i dette innlegget - det er svært annerledes enn tidligere. Hun skriver:

"Bipollen er rett og slett laget av honningbiene og påstås å være en av naturens mest fullstendig næringsrike matvarer – det er rikt på proteiner, og skal også ha et høyt innhold av c, d og e-vitaminer, folsyre og en hel rekke B-vitaminer. Tipp topp for kropp med andre ord, om man skal tro på det ;-) Jeg elsker slike ting, selv om jeg har en mann som er rimelig skeptisk til det. I love it og har i hvert fall tenkt til å inkludere det i kosten min som vi gjorde da vi var i Hellas, skader ikke :-)"

Siterer meg selv i all beskjedenhet, @Bakepulver - hun formulerer seg veldig mye mer forsiktig her enn man er vant til. 

Så er jeg helt enig i at hun har stort ansvar som blogger, spesielt siden bloggen er ekstremt fokusert på kropp og kosthold, men hvor går grensen for idiotsikring?

I dette tilfellet virker hun direkte "blond", og innrømmer at hun "elsker slike ting" - her kan en jo kjapt oppfatte det som at hun alltid elsker siste hype (historikken tatt i betraktning), og dagens "elsk på!" eller "must have!" om du vil er altså bipollen. 

Hun avslører sin noe lemfeldige holdning til det hele ved å tilføye "jeg skal i hvert fall spise det, skader ikke!" (løst gjengitt). 

Om det er nok et eksempel på "se, jeg omtaler ting som ikke blir sponset" eller det stikk motsatte vil vise seg.

Det er kanskje ikke helt ut av det blå å ty til at de opererer i en gråsone, all den tid de verken er en nettbutikk som sådan eller en nyhetskanal. Behov for atskillig mer kategorisk regelverk?

Gjest Verrika
Skrevet

Dette står det om bipollen på nett: Bipollen: Når biene samler nektar fra blomster kommer de i kontakt med blomstens støvbærere slik at pollen (blomsterstøv) fester det seg på bienes poser på bakbeina. Biene spiller en viktig rolle idet de overfører pollen til blomstenes arr og dermed pollinerer (befrukter) blomster, bær og frukttrær. Uten befruktning dannes det ingen frukt, bær eller frø, og det er derfor vanlig å ha bikuber i frukthager. Biene samler pollen som mat i kuben, og den kan hentes ut direkte eller fra vokskaker. 

Det er dokumentert at enkelte personer som har vært hardt plaget av pollenallergi/ høysnue er blitt desensibilisert og dermed kurert for allergien ved å spise bipollen fra området de bor i, men det er også rapportert om mange bivirkninger. Mennesker som er allergiske for en bestemt type pollen kan reagere kraftig hvis denne pollentypen finnes i bipollen de inntar. Dessuten kan det oppstå kryss-reaksjoner med andre typer pollen, eller de kan reagere på pollen fra andre blomsterarter i samme familie. Burot, gresspollen (bl.a. timotei) og bjørk er oftest ”synderne” som utløser høysnue.  Mange er dessuten allergiske mot planter fra korgplantefamilien som bl.a. omfatter rød solhatt og løvetann. Det er også vanlig med kryssreaksjon til matvarer dersom man har pollenallergi. Allergiske personer må derfor advares mot å bruke av bipollen på egen hånd da det kan fremkalles sterke allergiske reaksjoner med astma og mulig anafylaktisk sjokk. Hvis allergikere vil forsøke bipollen må det gjøres i samråd med, og under overvåkning av, lege. Bipollenprodukter er vanligvis ikke til salgs i helsekostforhandlere, men kan bestilles på internett.

Så rådene fra frua kan være farlig ja.... 

Skrevet

En pollenallergiker går da vel aldri til innkjøp av bipollen og putter det i frokosten sin selv om frua gjør det. På samme måte som en nøtteallergiker ikke vil lage fruas oppskrifter som inneholder nøtter. CBE bør være sin influencer-rolle bevisst, men å fraråde pollenallergikere å spise pollen, njæ. Det skjønner vi selv ;) 

• Liker 21
Skrevet

Denne kritikken blir direkte latterlig. Ingen som har kritisert mandelsmoothien av samme grunn?

• Liker 11
Skrevet
39 minutter siden, Vitulina skrev:

IMG_3082.JPG

Stort lager?

• Liker 1
Gjest Sirkustjukk
Skrevet

Jeg er nesten forbauset over at hun ikke har begynt å planlegge minstes fødselsdag allerede med moodboards fra Pinterest og ballong/ballerina/muffins-tema.

Men Festlige ting med venner fikser vel biffen denne gangen også?🙄

(Spøk til side, etter at det ikke har vært noen kommentar fra dem etter Sara Sørheims kronikk hadde det vært interresant å se om de ikke gjorde den dagen til et annonseinnlegg)

Gjest Anna Nas
Skrevet
7 timer siden, Skribent skrev:

Hvis barna nå sjeldnere er på bloggen, kombinert med mer nøkterne innlegg som dette (som om hun tenker selv!?) pluss bedre merking - vel, så er de et lite stykke på vei til å gjøre noe riktig. Og for blodfansen er det sikkert mer enn nok, til å legitimere alt øvrig salg av hjem, interiør, sjel og integritet. 

Så kan jo vi andre heller google ting selv og være opplyste helt på egen hånd, siden leserne sikkert sluker slikt rått helt uavhengig av om hun bevisst benytter formuleringer et amerikansk forsikringsselskap verdig. Har hun (de) fått påtale fra UI?

Enig. Her er formuleringene helt á la helsejournalistikk i f.eks Dagbladet og mange andre helsetidsskrifter, og vel så det. 

Generelt: Litt egen research tror jeg også folk gjør ifm hype superfood. Det burde de i alle fall gjøre, for du verden for en industri, full av udokumenterte påstander og løgnaktig tøyse"forskning". De som selger produktene (faghandel, iherb m.fl) har også et stort ansvar for å gi skikkelig informasjon. Så gjør det jo selvsagt heller ikke noe om bloggere tar noen forbehold i sin omtale, f.eks advarer gravide hvis det er et poeng. Dog blir det på den måten mye advarsler, i og med at også flere vanlig matvarer bør begrenses ved graviditet eller sykdom/behandling av sykdom. Selv noe så uskyldig som grapefrukt kan påvirke effekt av mange medisiner. Så ta ansvar selv, og ikke spis hva som helst. Spesielt ikke under graviditet eller ifm sykdom. 

Personlig er jeg mest skeptisk til kostholdsråd som går på totalkosthold for å holde seg slank eller gå med i vekt, fordi det er så ekstremt mange skråsikre råd som helt åpenbart ikke er bra for alle. Der burde folk virkelig følges opp av lege eller ernæringsfolk som vet hva som gjelder, og ikke henge rundt på blogger og forum i den tro at det er der de finner ekspertene. Jeg merker at akkurat den delen av bloggbransjen opptar meg og bekymrer meg mer enn bipollen, men det er en annen sak.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...